| Forfatter |
|
Martin W Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 07:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan det godt være jeg ikke har fulgt så meget med i udviklingen indenfor boliginstallationer, men i mit hus er der altså en ganske almindelig installation inde bag stikkontakten, som er forbundet med omverdenen gennem min stikledning. OK, der kunne sættes et netstøjfilter efter den stikkontakt der bruges til anlægget, men at påstå følgende om et kabel burde ikke være lovligt :
"Vishnu og Shiva leverer ekstremt afbalanceret strøm, der ikke barer giver en stabil lyd, men også åbner og forbedre lyden fra det tilsluttede anlæg markant." (Kilde: SAS-audio)
Hvordan skal et kabel kunne levere ekstremt afbalanceret strøm?
Er det noget de har taget direkte fra elgigantens sælgerskole eller hvad?
Er der nogen der kan gi' en fornuftig forklaring på hvordan en AWG 18 (ca. 1mm2) lige pludselig skal kunne bære 20A??
SHIVA: Conductors: 3 x 18 AWG silver plated 99.99999% OFC Connectors: Gold Plated IEC/Wall plug US/UK/EUR Color: Lavender Speed: 81% speed of light Power Rating: 20 AMP Capacitance: 10pF/ft DC Resistance: 6.4 Ohms per 1000ft/304M as terminated
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa hvad skal man sige. HIFI-brancen er således at alt kan sælges så hvorfor ikke en EL-label til 30.000kr
Det er korrekt at vi i Danmark og det meste af Eruopa har meget fin strøm hvilket bevirler at netstøjsfiltre ikke virker andet end negativt fordi der ikke er "hul" igennem når man benytter disse filtre.
Jeg har testet mange EL-kabler og er kommet til den konklusion at de billige helstøbte kabler er de bedste hvis det er neutral og ufarvet lyd du skal have. Der er FORSKEL på EL-kabler til anlægget men det kræver også et anlæg som kan vise disse forskelle.
Et EL-kabel kan ikke tilføje strømmen noget som helst det kan kun fjerne noget og hvis Nordost gør det sammen med disse EL-kabler som med resten af deres kabler så dæmper de nogle områder for at få mere klarhed og luft på toppen og dette er noget mange er glade for idag også selv om det er på kommer på alle plader og selv om musikken bliver kedelig og går i stå, men det betyder heller ikke noget for 90% af anlæggene spiller nok ikke musik i en grad hvor dette kan høres.
Så jow nogle kan bruge disse kabler men jeg tror ikke jeg ville kunne benytte dem men kommer de forbi en dag skal jeg nok teste dem men det tør de ikke HEHE
|
| Til top |
|
| |
Martin W Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Tjaa hvad skal man sige. HIFI-brancen er således at alt kan sælges så hvorfor ikke en EL-label til 30.000kr
Det er korrekt at vi i Danmark og det meste af Eruopa har meget fin strøm hvilket bevirler at netstøjsfiltre ikke virker andet end negativt fordi der ikke er "hul" igennem når man benytter disse filtre.
Dette er ikke helt korrekt! Et netstøjfilter er faktisk en god løsning hvis du ikke vil høre dit eller naboens køleskab starte. Et andet problem er den højfrekvente støj som motorstyringer sender tilbage på nettet. Her vil filteret også have en god indflydelse på vores "strøm", eller helt korrekt, den perfekte sinuskurve som må være målet. Når du skriver "hul" igennem på nettet, indebærer det altså fri adgang til støjen på nettet
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin W skrev:
Jonas bojer skrev:
|
Dette er ikke helt korrekt! Et netstøjfilter er faktisk en god løsning hvis du ikke vil høre dit eller naboens køleskab starte. Et andet problem er den højfrekvente støj som motorstyringer sender tilbage på nettet. Her vil filteret også have en god indflydelse på vores "strøm", eller helt korrekt, den perfekte sinuskurve som må være målet. Når du skriver "hul" igennem på nettet, indebærer det altså fri adgang til støjen på nettet
|
|
|
|
|
|
Hellere lidt støj (hvilket jeg ikke har hjemme) end lukke ned for musikken med dæmpende netstøjsfiltre de DUR IKKE jeg kender mange der har denne holdning på effekter er det YT nogle kan få dem til at fungere på CDafspiller og forforstærker men ikke mig det lukker musikken ned men hvis dit anlæg ikke spiller musik så kan jeg da ikke udelukke at du ikke kan høre en forværrelse med disse netstøjs filtre.
|
| Til top |
|
| |
Martin W Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Hellere lidt støj (hvilket jeg ikke har hjemme) end lukke ned for musikken med
Hvordan ved du at du ikke har støj på dit forsyningsnet?
dæmpende netstøjsfiltre de DUR IKKE jeg kender mange der har denne holdning på effekter er det YT nogle kan få dem til at fungere på CDafspiller og forforstærker men ikke mig det lukker musikken ned men hvis dit anlæg ikke spiller musik så kan jeg da ikke udelukke at du ikke kan høre en forværrelse med disse netstøjs filtre.
[/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Martin
Jeg er også meget forundret over disse tiltag med forbedrede netkabler.
Hvordan kan det hjælpe? når der er flere hundrede meter kabel af tvivlsom kvalitet før netstikket ?
Emnet har sikkert være diskuteret før, er der nogen dar har et link?
Jeg vil give dig ret i at specielt ordene afbalanceret strøm nærmer sig noget jeg ville kalde ulovlig markedsføring.
Eller det kan godt være at det er mig men hvad er afbalanceret strøm ? __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil give Jonas ret, netstøjsfiltre er ikke en god løsning, det man alternativt kan gøre, er at afprøve(måle) hvilken af de 3 faser der er mindst støj på, og så bruge denne som forsyning til dit anlæg, for yderlig forbedring kan du så trække et separat kabel til anlægget med nul, fase og jord, tilslut så jorden til apparaterne.
Hvis du skal bruge netstøjs filtre der duer, så afkobler man normalt støjen til jord, for at slippe af med denne, men det kan du ikke gøre effektivt i en alm. husinstallation, da HPFI-relæet så vil slå fra.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det svarer vel lidt til diskussionen omkring kabler generelt. Vi køber dyre kabler, selvom vi ved at under indspilningen er der brugt 100m kabel af tvivlsom hifi-kvalitet. Min holdning til kabler er klart, at det ikke betyder noget, jeg har aldrig selv hørt nogle, hvor jeg med sikkerhed kunne høre forskel - og indtil den dag kommer, kan jeg ikke tro på det. Denne branche minder lidt om "Åndernes Magt" - folk kan de mest utrolige ting  __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Martin W Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gorm
Nu begynder vi vist at nærme os noget der ligner fakta 
Ja, det letteste er at måle sig frem og trække en seperat forsyning - hvis det altså ikke er galt på alle faserne. Det er bare ikke alle der har adgang til måleudstyr, og efterfølgende har mulighed for at ændre installation.
Jeg har altså ikke problemer med at HPFI-relæet kobler ud, hverken hjemme eller på jobbet hvor vi anveder filtre i rå mængder. Det afhænder nok af filtertypen.
Kunne problemet med uvirksomme/"musikdæmpende " filtre være at de filtre der kan købes ikke er forbundet til jord??
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Støtter også Jonas, Netstjøsfilter dur ikke, de fjerner alt liv i musikken.
Hvis man kan høre køleskabe klikke også videre kan jeg måske forstå at man sætter det på, men man skal bare være opmærksom på at ydelsen lydmæssigt fra ens anlæg bliver foringet.
Iøvrigt har mange seriøse appatater i dag indbygget et lille netstøjsfilter og sætter man så et ektra på går det da helt galt....filter på filter på filter. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Jeg har testet mange EL-kabler og er kommet til den konklusion at de billige helstøbte kabler er de bedste hvis det er neutral og ufarvet lyd du skal have. Der er FORSKEL på EL-kabler til anlægget men det kræver også et anlæg som kan vise disse forskelle.
Et EL-kabel kan ikke tilføje strømmen noget som helst det kan kun fjerne noget og hvis Nordost gør det sammen med disse EL-kabler som med resten af deres kabler så dæmper de nogle områder for at få mere klarhed og luft på toppen og dette er noget mange er glade for idag også selv om det er på kommer på alle plader og selv om musikken bliver kedelig og går i stå, men det betyder heller ikke noget for 90% af anlæggene spiller nok ikke musik i en grad hvor dette kan høres.
Så jow nogle kan bruge disse kabler men jeg tror ikke jeg ville kunne benytte dem men kommer de forbi en dag skal jeg nok teste dem men det tør de ikke HEHE
|
|
|
Nå, nu skal det fornemste kabelmærke lige have en lige højre, ikke også Jonas? Det duer jo slet ikke, det der Nordost, vel? De dæmper visse ting, for at få klarhed og ludt - sig mig er du helt rundt på gulvet? Tror du folk verden over vil betale store summer for at blive narret? Tror du - og andre - at dem der køber Nordost tilfældigvis er døve HIFI entusiaster? Eller bare lidt dummere end dem her i DK, som sagtens kan gennemskue hele branchen og især kabelproducenterne, for et helt almindeligt kabel til en 50´er lyder da meget bedre???
Mvh
Jagge
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jale skrev:
Jonas bojer skrev:
|
|
|
|
Nå, nu skal det fornemste kabelmærke lige have en lige højre, ikke også Jonas? Det duer jo slet ikke, det der Nordost, vel? De dæmper visse ting, for at få klarhed og ludt - sig mig er du helt rundt på gulvet? Tror du folk verden over vil betale store summer for at blive narret? Tror du - og andre - at dem der køber Nordost tilfældigvis er døve HIFI entusiaster? Eller bare lidt dummere end dem her i DK, som sagtens kan gennemskue hele branchen og især kabelproducenterne, for et helt almindeligt kabel til en 50´er lyder da meget bedre???
Mvh
Jagge
|
|
|
Du har jo selv Nordost derfor forstår jeg da godt din reaktion. Selvom mange køber det og det er dyrt er alene ikke en godkendelse for mig. Jeg har testet meget og jeg ved vi er uenige. jeg vil have forskelle du vil have krop på instrumenterne og en let lyttende og behagelig diskant og musik i helheden. Men er det ikke fint at vi to vil noget forskelligt ? Du vil have en blød behagelyd og det for du med dine sonusfaber men det er blot for kedeligt for mig jeg vil også gerne have musighed for at spille musik men gang i hvis jeg får lyst til dette. Du har jo selv sagt til mig du ikke vil have linn forde det spille for store forskelle og vildt på nogel plader og det er fint, men jehg vil have HIFI og så må nogel plader gerne være vilde.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hele den her debat med strøm-kabler har været tæsket igennem før og den endte i det sædvanlige svineri!
Uanset hvor hårdt man argumenterer for strømmens vej fra El-værket til anlægget holder guruerne fast i at det er de sidste 1,5 meter der gør forskellen, og efter selv at have haft andre fabrikater "special"-kabler på sætter jeg stort spørgsmålstegn ved det, for vores lille testpanel kunne ikke høre den fjerneste forskel i bedre retning, ej heller med netstøjsfiltre!
Jo, det er lidt som Åndernes Magt - det er alt sammen i hovedet, og er man i tvivl så blindtest det! Blindtests er den mest ubarmhjertige form for test man kan køre for det beviser netop hvor meget der foregår i hovedet og hvor forudindtaget man er hvis man ved hvad der er på programmet! Bare se de "kloge" vinsmagere der i blindtest kårede en hvidvin tilsat rød farve som den bedste rødvin??? Well, whatta ya know, momma?? It´s raining again! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas, jeg taler ikke om højttalere. Heller ikke om Linn. Heller ikke om hvad jeg vil have eller du vil have. Eller størst forskel.
Jeg er ind på en tråd om Nordost kabler - strøm som signal.
Nordost er det kabelmærke som lyder af mindst egenlyd. Det er et faktum, punktum. Så hvad med at tale om det som er, istedet for at tale udenom - eks. som Ronin gør, at tale om hvidvin. Selvfølgelig testes alt da imod en reference, det er da klart. Blindtest er også gjort mange gange og det er en underlig idé, at tro at hvis noget fint bliver blindtestet mod noget knapt så fint, ja så vinder det knapt så fine. Det her handler ikke om Den Grimme Ælling!
Jeg kan se, bl.a. i High Fidelity. at strømkabler byder på meget forskellig lyd. Selvom det kun er den sidste 1,5 meter fra stikket i væggen, ja. Så er det kablerne vi skal tage stilling til, ikke om det hele er "Åndernes magt", for det er det ikke.
Mvh
Jagge
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas, jeg taler ikke om højttalere. Heller ikke om Linn. Heller ikke om hvad jeg vil have eller du vil have. Eller størst forskel.
Nordost er det kabelmærke som lyder af mindst egenlyd. Det er et faktum, punktum. Så hvad med at tale om det som er, istedet for at tale udenom - eks. som Ronin gør, at tale om hvidvin. Selvfølgelig testes alt da imod en reference, det er da klart. Blindtest er også gjort mange gange og det er en underlig idé, at tro at hvis noget fint bliver blindtestet mod noget knapt så fint, ja så vinder det knapt så fine. Det her handler ikke om Den Grimme Ælling!
Jeg kan se, bl.a. i High Fidelity. at strømkabler byder på meget forskellig lyd. Selvom det kun er den sidste 1,5 meter fra stikket i væggen, ja. Så er det kablerne vi skal tage stilling til, ikke om det hele er "Åndernes magt", for det er det ikke.
Mvh
Jagge
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jale skrev:
|
Mvh
Jagge
|
|
|
Underlige de gan jeg har lyttet Nordost og med dem jeg har testet det med syntes ikke det er spor neutral men oki jeg har ikke hørt deres strøm kabler. Måske du kan låne et af din nabo ? så kan vi jo teste det sammen ? så er vi da sikker på at vi får begge sider af samme sag med. 
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Hvis man kan høre køleskabe klikke også videre kan jeg måske forstå at man sætter det på, men man skal bare være opmærksom på at ydelsen lydmæssigt fra ens anlæg bliver foringet.
|
|
|
Kan man egentlig ikke bare sætte filteret på køleskabet i stedet? Hvor mange ampere trækker sådan noget? Jeg har f.eks. en fryser inde på kontoret der af og til giver et højlydt knald i computerhøjttalerne, og da overvejer jeg lige at smide et filter på fryseren, for filteret forhindrer vel også at et knald ryger ud? Nogen der har prøvet det?
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|

Kim Petersen skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
|
|
Kan man egentlig ikke bare sætte filteret på køleskabet i stedet? Hvor mange ampere trækker sådan noget? Jeg har f.eks. en fryser inde på kontoret der af og til giver et højlydt knald i computerhøjttalerne, og da overvejer jeg lige at smide et filter på fryseren, for filteret forhindrer vel også at et knald ryger ud? Nogen der har prøvet det?
|
|
|
Nææ, men det kan da være øllene smager bedre når de ligger på filtreret køl. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
|
Nææ, men det kan da være øllene smager bedre når de ligger på filtreret køl.
|
|
|
Ja, det skal prøves!! Kan også være ko'en smager bedre så.
|
| Til top |
|
| |
Anders_K Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 14 Oktober 2003 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guests skrev:
|
Nordost er det kabelmærke som lyder af mindst egenlyd. Det er et faktum, punktum. ...... |
|
|
Øhh undskyld hvordan kan du tillade at konkludere dette? Hvis vi antager at nordost er det mærke med mindst egenlyd må det jo betyde at der ikke er andre kabler som lyder ligesom Nordost. Og hvis det er tilfældet hvordan kan du så vide at den lyd som du hører er ufarvet eller farvet? Det kan du jo ikke eftersom den lyd kun fremkommer ved Nordost!
|
| Til top |
|
| |