Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 07:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hovedtelefoner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
anda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2003 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Halløjsa

Det forekommer mig at hovedtelefoner næsten ikke optræder i dette forum. Derfor opretter jeg nu denne tråd som jeg forestiller mig kunne bruges til følgende:

Fortæl hvilke hovedtelefoner du har (hørt), hvad du selv mener om dem, i hvilken forbindelse du bruger dem m.m.

Jeg starter selv:

For ganske få dage siden investerede jeg i et sæt AKG K240 Studio. Det er den nye 55 Ohms udgave som er nemmere at trække for hovedtelefonudgangene på CD-afspillere, forstærkere m.m. end de ældre 600 Ohms udgaver (K240 Monitor og K240 DF). De to sidstnævnte er konstrueret til at blive trukket af prof. udstyr eller dedikerede hovedtelefonforstærkere.

Der er flere grunde til at jeg besluttede mig for at anskaffe mig et par hovedtelefoner i den mere seriøse ende:

1. Jeg vil gerne kunne fyre en fed gang tråd af uden at genere mine omgivelser - Jeg bor i lejlighed og har kone og barn.

2. En god hovedtelefon spiller med en detaljeringsgrad og et frekvensomfang som kun de færreste højttalere er i stand til - og til en helt anden pris.

3. Jeg er højttalerselvbygger og så er det rart med en pålidelig reference til justering af højttalernes klangkarakteristik.

Valget faldt på K240 Studio af følgende årsager:

God neutral lyd med en smule fremhævet bas men bassen er fast og kontant. Mellemtonen er lige i øjet i mine ører;-) og diskanten er detaljeret og udstrakt uden at gøre opmærksom på sig selv.

God bærekomfort. Den sidder fast uden at presse på hoved og ører. Kan dog blive en smule varm efter længere tids brug.

Pålidelighed. AKG er kendt for produkter der holder og sjældent skal serviceres. Sennheiser kunne lære noget her.

MVH

Anders D

Til top Vis anda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anda

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2003 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej Anders

Glimragende ide med en hovedtelefonledning..øhh tråd ()
Jeg har selv AKG's K501 og Sennheiser HD590 (+ en del andet).
AKG'en er lidt foran på komfort og klart foran på lyden. En undtagelse er bassen som er lidt (faktisk meget) tynd. Især hvis man ikke har en dedikeret forstærker til dem.

590'erne har bedre bas og desuden den kæmpe fordel at de ikke behøver en separat forstærker. Det går ihvertfald glimrende med min AVR5550-receiver.

Jeg har bygget en META42-forstærker til AKG'erne og er pt. ved at samle komponenter til en PPA med indbygget bass-boost til at kompensere lidt for AKG'ernes afrulning i bassen. Der går nu nok et par måneder før den er færdig...

For hovedtelefoninteresserede kan flg. fora klart anbefales:
Head-Fi
HeadWize
På HeadWize ligger der et stort bibliotek med alskens selvbyg-konstruktioner (både med rør og transistorer), hvis der skulle sidde en enkelt eller to derude med kløe i loddekolben .

/U.

EDIT: Nåh jo, information om de forstærkere jeg har bygget kan findes her
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes