Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: 15-20 meter DVI eller HDMI kabel muligt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kennethkryger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2005
Status: Offline
Sendt: 03 December 2005 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, som kan fortælle mig, om det er muligt at forbinde sin HTPC med en lcd eller plasma skærm via et DVI -> DVI/HDMI kabel på ca. 15-20 meter?

Jeg er også lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal gå DVI -> DVI vejen eller DVI -> HDMI. Jeg har ikke nogen lcd eller plasma pt., så et køb et dette kan evt. afhænge af, hvilket kabel der er bedst.

Og hvad med repeatere? Virker de på et DVI eller HDMI kabel?

Til top Vis kennethkryger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethkryger

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 December 2005 kl. 03:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Et kabeltræk på over 5 meter er ikke muligt med DVI, uden at det går ud over kvaliteten...   men det kan lade sig gøre med HDMI..

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 December 2005 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Det skulle nu nok kunnne lade sig gøre. Jeg har selv et 10m DVI kabel fra min DVD-afspiller til min projektor. Og det kører upåklageligt

MVH WRONG

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 December 2005 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

HDMI kabel producenterne, ihvertfald Supra, har langt om længe fået godkendt deres kabler og samlinger af stik, så de lange længder kan overholde standarden for overførelsen af lyd og billede.

Standard længderne er 1, 2, 4, 8, 10, 12 og 15 m.

I bund og grund er DVI og HDMI i det samme, bortset fra, at der ligeledes kan overføres lyd i et HDMI kabel. Så den med at DVI ikke kan trækkes over 5 meter, holder vist ikke i byretten

- BR

Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 December 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

BjarkeNR skrev:

I bund og grund er DVI og HDMI i det samme, bortset fra, at der ligeledes kan overføres lyd i et HDMI kabel. Så den med at DVI ikke kan trækkes over 5 meter, holder vist ikke i byretten

Ja og nej. Det er rigtigt, at 5-meter-grænsen ikke er firkantet i den forstand, at man kan trække det længere hvis kablet har god kvalitet.

Men, det betylder jo ikke, at det fungerer ligesom HDMI bare uden lyd. De lange kabeltræk, som HDMI understøtter, er så vidt jeg har forstået baseret på en handshake-løsning, dvs der skal være HDMI i begge ender før det bliver noget andet end DVI-grænserne.

Derfor er det (for kabellængder) ligegyldigt i dette tilfælde, om skærmen har DVI eller HDMI, så længe signalet kommer fra en HTPC (dvs. DVI).

Det er muligt, at det kan lade sig gøre med meget dyre kabler, men køb dem foren sikkerheds skyld et sted med returret, for med DVI er der ikke noget, der er 'næsten i orden'. Hvis det ikke dur, er det ubrugeligt.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

kennethkryger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2005
Sendt: 04 December 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Er det muligt at købe et godt HDMI -> HDMI kabel og så bruge en adapter i enden af kabelet, som fx en af disse: http://www.av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?Hi erachyID=591...?
Til top Vis kennethkryger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennethkryger

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

kennethkryger skrev:
Er det muligt at købe et godt HDMI -> HDMI kabel og så bruge en adapter i enden af kabelet, som fx en af disse: http://www.av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?Hi erachyID=591...?

Ja det gad jeg også godt at vide  Jeg har kun DVI i min projektor, men har lige erhvervet mig en DVD-afspiller med HDMI ud og så er det smarteste og mest fremtidssikrede at købe et godt HDMI kabel og så sætte en adapter på i PJ enden. Så har man en helt optimal løsning når man engang skifter PJ'en ud med en model der har HDMI ind. På et tidspunkt dropper producenterne vel helt at lave et DVI stik i PJ'en, og så kræver det et HDMI i begge ender.

Så hvis man køber et godt HDMI med en god adapter kan det så lade sig gøre med en god billedekvalitet??

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

Ch@ser
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 17 December 2005 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Mlarsen skrev:

kennethkryger skrev:

Ja det gad jeg også godt at vide  Jeg har kun DVI i min projektor, men har lige erhvervet mig en DVD-afspiller med HDMI ud og så er det smarteste og mest fremtidssikrede at købe et godt HDMI kabel og så sætte en adapter på i PJ enden. Så har man en helt optimal løsning når man engang skifter PJ'en ud med en model der har HDMI ind. På et tidspunkt dropper producenterne vel helt at lave et DVI stik i PJ'en, og så kræver det et HDMI i begge ender.

Så hvis man køber et godt HDMI med en god adapter kan det så lade sig gøre med en god billedekvalitet??

Det er mig en fornøjelse at fortælle at jeg langt om længe (pga. leveringsvanskeligheder fra Supra), har erhvervet mig et 12m HDMI-kabel + en DVI(han)-HDMI(hun)-adapter.

Jeg er netop færdig med at sammenholde det med et 4m DVI->HDMI kabel (også Supra) for at se om jeg kan se forskel på de to. Forretningen havde kun hørt om samme resultater som det jeg er kommet frem til; umiddelbart kan jeg ingen forskel se.

Kablingen foregår mellem PC og en Z3 og jeg har brugt HD-materiale til at vurdere udfra. Jeg kan kun forestille mig at du vil få et bedre resultat (om muligt) med samme kabel+adapter, da dit stræk vil være rent HDMI helt til adaptoren i din projektor.

Jeg skulle også have sammenholdt med 8m-udgaven af førstnævnte kabel, men det bliver vist ikke et problem når 12m-udgaven klarer den til ug . Efter lidt research rundt omkring, skulle et kabel af ringere kvalitet tilsyneladende ikke kunne gøre det efter. Så sørg for at teste dit kabel (som jeg) inden du smider klejnerne hvis du ikke vælger samme producent, for det koster en jævels masse af de klejner der ikke kan spises. Men så er det også en god julgave at give sig selv . God jagt og jul.

FYI er kablingen købt hos www.TopSoundHIFI.dk, men kan fås online hos f.eks. http://av-connection.com/?GroupID=74&ClassID=167.

Til top Vis Ch@ser's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ch@ser

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 17 December 2005 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hvis du har pengepungen i orden kan du få nogle lange kabeltræk

http://av-connection.com/?GroupID=74&ClassID=287

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 December 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

kennethkryger skrev:

Nej - uanset hvordan den fysiske forbindelse er lavet, så er det DVI-standarden der tæller hvis ét af stikkene er DVI.

Vi har leveret nogle stykker af Supra's nye DVI-HDMI kabler i 12 og 15 meter, og indtil videre ikke hørt nogen klager. I den gamle serie var det nærmest 50-50 om det fungerede når man kom op på 8 meter og over.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes