| Forfatter |
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 13 Marts 2006 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ingen der bruger hjælpe værktøjer til højtaler opstilling (evt Cardas som ovenfor) eller andre???
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger bare mine ører  . Jeg
ved hvordan et stereosetup og et 5.1 setup skal stå. Så prøver jeg mig
bare frem (med afstand til væg og afstand mellem højttalere og vinkling
osv.) ligesom så mange andre gør. Det tror jég er det bedste værktøj.
Selvfølgelig kunne man, når man har fundet en god opstilling, prøve det værktøj du nævner, og se om det bliver bedre.
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2006 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg har skam også brugt mine ører og gør det stadig (altså til anden end at side på). Men efter jeg fandt Cardas formlerne for en del år siden har jeg bare altid lige målt og regnet og taget udgangs punkt i enten de exacte mål eller noget der er deleligt med de anbefalede mål og har ofte ramte bedre og hurtigere en optimal opstilling med det udgangspunkt end ved at starte med ørerne og prøve mig frem.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vidst de samme beregninger Martin Logan foreslår til opstilling af deres HT. Det virker fremragende, men det bliver hurtigt svært med de dimentioner alm. danske rum har. Mit rum er f.eks. 3.75 X 5.5 X 2,36 og med en anbefalet afstand til sidevæg på 105 cm bliver der lige vel kort afstand mellem HT`erne. Da mine ML ikke siger noget under 38Hz kan man få et tilskud ved at flytte bagud osv...... Men det er et godt redskab som udgangspunkt for den videre tuning.
Beregningerne handler jo om placering af HT i forhold til stående bølger osv. så hvis man har et akkustikproblem er det et godt sted at starte.
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hjælper også selv om der ikke er hørbart stående bølger! Jeg har selv haft rum der ikke passer helt på mål, men deler man feks de 105cm med et gyldent tal, eller bare med 2 så er det ofte også et godt bud at starte fra!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du med et gyldent tal, et fibo-tal?
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
buch73 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og kan vi andre (eller ihvertfald jeg) høre hvad et fibo tal er??
Har lige søgt på nettet og der kommer en smule med at det er et tal som er brugt i naturen, kan godt huske jeg har set noget om det.... også det som bruges til malerier? Det gyldne snit? Men hvad er det så lige det er, hvis det er rigtigt...
MVH Buch
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
buch73 skrev:
Og kan vi andre (eller ihvertfald jeg) høre hvad et fibo tal er??
Har lige søgt på nettet og der kommer en smule med at det er et tal som er brugt i naturen, kan godt huske jeg har set noget om det.... også det som bruges til malerier? Det gyldne snit? Men hvad er det så lige det er, hvis det er rigtigt...
MVH Buch
|
|
|
Her skulle der være nok info til mindst to kopper god kaffe: http://www.goldenmeangauge.co.uk/fibonacci.htm
Ellers læs løs på Cardas hjemme side. Det er jo hele grundlaget for deres produkter!!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle producenter laver deres højtalere til at stå i en almindelig stue, således at de selvom de måtte være store ikke fylder hele rummet med andet end god musik.
Dunlavy lavede en højtaler so, hedder Aletha, denne skulle stå på den lange led af rummet med meget stor afstand og tilsvarende vinkling ind mod lytteren. Afstand til bagvæg var 1 fod. Dette gav et enormt stort og tredimensionelt lydbillede, mums.
Mine Martin Loganer, må ikke komme for langt fra bagvægen, de holder ganske enkelt op med at fungere ordentligt, udfasning fra bagrefleksionen.
Audio Note anbefaler og demonstrerer med samme grundtanke som Dunlavy, med gode resultater.
De gange jeg har hørt eksponenter for første indlægets opstilling har man fået en precis, men dødkedelig analytisk lyd.
Linn har et princip de kalder noget i retning af tunedem. Det indebærer at man minutiøst flytter højtalerne rundt udelukkende vurderende kvaliteten efter tydeligheden af melodilinien. Det har efter min mening gevet dem nogle af de mest overbevisende demoer jeg til dato har hørt.
Min pointe er at "jeg ved hvordan et 5.1 setup og mit stereo skal stå" - udtalelser bunder i at man ikke stiler efter det bedste men det genkendelige.
Prøv at flyt tingene også selvom de er f...... tunge.
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mercury
Jeg oplever netop det samme med mine ML Aerius i's.
Jeg fik engang AudioSound til at regne på min stue, og de endte op på nogle tal der ligger meget tæt på hvad jeg bruger idag.
I min 6,30 lange og 4,35 brede stue, står de nu 109 cm fra sidevæggen og 95 cm fra bagvæggen. Man kan tweake meget med reflektionerne, med diverse dæmpematerialer og diffusorer. Det nye uldtæppe jeg fik overtalt konen til, har vist sig at være for dæmpende, så nu skal jeg lige finde ud af hvor det kan anvendes i stedet.
Generelt, vil jeg helst ikke have for regulære reflekterende flader, men et par filtklædte eternittagplader vil garanteret ikke have en særlig høj WAF 
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2006 kl. 09:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring med Cardas talene er også at de passer bedst på en lukke konstruktion! Er der feks en bagudvendt basport så skal der flyttes noget mere rundt før man rammer rigtigt!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cardas er da meget god hvis man bare har sådan et rum.....
Men hvad gør man når man nu skal have sit anlæg stående i en stue som også skal bruges til andet end musik, hvilket jo som regel gør at man ikke kan stille højtalere næsten 2 meter bra bagvægen som jeg skal i mit tilfælde.
Og hvad gør man når der skal spilles i en vinkel stue.
|
| Til top |
|
| |
Maurice Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 10:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalere er jo også meget forskellig i deres konstruktion, og mange, eks to-vejs vil have godt af at stå lidt tættere på baggvæggen mens andre kræver mere luft.
Cardas formler er ellers meget sjove at regne på, men det passer ikke til mit anlæg, rum eller æstetiske præferencer.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
De har skam en side med beregninger til kvadratiske lytterum så det er lige til!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 06:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker; der er da lidt at kigge på!
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 22 Marts 2006 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilson Audio har også et forslag, til en optimal opstilling af højttalerne, på deres hjemmeside.
__________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |