Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Emne slettet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 16 Maj 2006 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Slettet

Venlig hilsen

"dolph"

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Er det fordi ingen fostår hvad jeg taler om her eller er det for ukendt et tweak eller er det for skørt et tweak at ingen kommenterer på dette indlæg?

"dolph"

Personligt har jeg droppet alle former for tweaks (Pink Triangle, SME3, Decca London). Jeg foranstaltede en blindtest, med mit set-up. Ingen af de 3 tilstedeværende "hifi-nørder" kunne høre entydigt forskel med eller uden tweak, incl. mig selv. Statistisk set, var center-clamp det tweak, der var tættest på at "blive opdaget".

Men den viste clamp ser da interessant ud.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Johnny
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter bruges ønske

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Er det fordi ingen fostår hvad jeg taler om her eller er det for ukendt et tweak eller er det for skørt et tweak at ingen kommenterer på dette indlæg?

"dolph"

Jo jo der er vist flere der forstår. Tweaket er ikke ukendt, Clearaudio har også en variant der bla. kan købes i DK pris ca. 5 K.

Tweaket er bestemt ikke skørt, princippet går jo ud på, at trykke pladen ned mod underlaget med ringen. Ringen der lægges oven på pladen er hos Clearaudio fremstillet i rustfri stål, det er altså ingen letvægter og henvender sig nok primært til drev uden flydende ophæng. Hos Clearaudio bruges der også en "edderkop" til at centrere ringen med inden afspildning.  

Der kan da godt laves en kopi, men tro nu ikke, du kommer særligt langt for en tudse. Jeg har selv for længe siden undersøgt materialepris på dimsen (kun ringen)og den var så vidt jeg husker ca. 800,-. Dertil kommer fremstillingen og hvad synes du timeprisen skal være.

Prøv at være lidt kreativ og se om du evt. kan finde på en billigere løsning, i mine øre virker tweaket meget overbevisende. 

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har svært ved at se at dette tweak ikke skulle have en fornuftig virkning.

Det forøger den roterende masse (bedre gangkonstans, hvis dit leje kan tåle den ekstra belastning). Den burde fjerne buler bedre end nogen pladestrammer jeg ellers har set (nok ligeså godt som sug, uden dets ulemper).

Umiddelbart ligner det tre ringe som kunne være lamineret sammen (dæmpning). De har alle samme ydre diameter, men den øverste har en indre diameter en anelse mindre end en LP, hvorimod de 2 andre er en anelse større. Den indvendige øvre kant bør nok være faset af, eller ringen bør være passende tynd.

Det ændrer nok ikke ved det faktum, at de bør være skåret/drejet temmelig nøjagtigt. Held og lykke til den der kaster sig ud i en DIY.

Til top Vis golfdane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af golfdane

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

He - find du lige noget rustfri med ø 320mm først - og et par kærber som kan gabe over ø 320mm 
Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Aecrewboss
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

Er der nogen herinde der har erfaringer med virkningen af sådan en Periphery Ring Clamp (perifær ring klampe) til at montere på ydersiden af LP pladen så skævheder delvist udlignes og koblingen til tallerkene bliver bedre end når man kun benytter en pladestrammer i midten?

Prisen på den er total vanvittig men det er jo typisk for både virksomme og virkningsløse tweaks.

Kunne man ikke selv dreje sådan en svend

Er der nogle maskinarbejdere herinde som ville dreje sådan en til mig i nærmere aftalte mål og materialer?

I så fald vil jeg betale, teste og evaluere på den.

"dolph"

Hej dolph

Jeg har haft fornøjelsen af at høre sådan en outer limit på min pladespiller som R.P havde medbragt ved et vores møder i vinylklubsjælland.Den kan helt klart anbefales,specielt bulede plader har gavn af den.

Du kan da prøve at sende en pb til R.P for at se om han vil lave en til dig.Du kan se hvordan den ser ud her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=20706&K W=R%2EP%2E

mvh

Til top Vis Aecrewboss's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aecrewboss

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

king skrev:
He - find du lige noget rustfri med ø 320mm først - og et par kærber som kan gabe over ø 320mm 

Eller en med adgang til en CNC styret plasmaskærer. Det behøver jo ikke at blive drejet, sålænge precisionen er OK.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Du kan da ikke skære 100% plan - på alle sider og kanter  

Nå du drejer den - så er det nok 2 opspæninger i den ring ! så CNC styret plasmaskærer tror jeg ikke på er bedere en drejebænken

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Du kan da ikke skære 100% plan - på alle sider og kanter  

Nå du drejer den - så er det nok 2 opspæninger i den ring ! så CNC styret plasmaskærer tror jeg ikke på er bedere en drejebænken

Sandt nok, hvis vi ser det som én samlet enhed. Det kan plasmaskæreren ikke kapere. Jeg tror dog (uden at vide det), at VPI ringen (som Dolph linkede til) er sammensat af 3 ringe (alle med samme ydre diameter, men den øverste med lidt mindre indre diameter). Det burde ikke være noget problem for en CNC styret plasmaskærer, at udskære 3 ringe af 3-4 mm rustfrit stål i de nødvendige mål.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jeg ville nok være lidt for nervøs over muligheden for at nålefanen skulle blive fanget og "dræbt" i området hvor inderkanten af ringen og vinylen mødes...

(lidt ligesom når ens cykeldæk bliver fanget af kant-stenen og man ikke kan slippe væk).

Der er måske visse versioner af en sådan "Ring Clamp" der tager højde for dette?

5 kopper kaffe + Dynavector Te Kaitora Rua + Periphery Ring Clamp = F*CK!!...nej...nej...NEJ.....det er IKKE sandt!!?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

golfdane
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

5 kopper kaffe + Dynavector Te Kaitora Rua + Periphery Ring Clamp = F*CK!!...nej...nej...NEJ.....det er IKKE sandt!!?

ROFLMAO!!!!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 17 Maj 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

niklasthedolphi skrev:

"dolph"

Jo-jo...det er en gammelkendt ting med sådan en 'outer ring'. Ikke noget nyt. Og ikke et tweak...men bare en tilbehørsting...alt efter temperament... 

Hilsen

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes