Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 02:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkablers positive virkning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Maj 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Nye netkabler og deres positive indvirkning på lyden.

Jeg havde netop den fornøjelse at læse en interessant test og gennemgang af en ny forstærker, nedenstående er klippet fra et Dansk HiFi magasins test af en forstærker fra April Music, disse forstærker forhandles i øvrigt af JJAZ.

Noget af det interssante i testen, er testholdets brug og udskiftning til andre netkabler, herunder disses indvirkning på det totale lydbillede. Med de rigtige netkabler kan man opnå en ganske anderledes og bedre lyd, endda som her i pågældende test hvor der opleves et ganske stort løft.

Så jo, endnu engang er det konstateret, at et hold testere fra et HiFi magasin, ud fra gode betingelser og grej, under rimeligt seriøse betingelser, opnår klart bedre resultater ved at anvende de rigtige og bedre netkabler. Der er faktisk en del at hente, hvis man tester sig igennem de forskellige kabler.

Spændende at se, at der er en del der får testet og lyttet sig ind på det at anvende andre netkabler. Men man skal som tidligere nævnt, ikke tage det for givet at alle netkabler forbedrer lyden positivt. Men selvfølgelig er det med netkabler som alle andre kabler, de kan også ændre lydbilledet i negativ retning, så det er en god ide at prøve sig frem inden man foretager det endelige valg og betaler.
Så det må derfor anbefales, at man får kablerne i udvalg eller køber dem med fuld returret inden for 3-4 uger.

Hermed så det klippede og testholdets erfaring med netkabel.

Skift af netkabel
Det sorte standard netkabel blev på et tidspunkt skiftet til et Flavor 4 kabel fra amerikanske Chris Venhaus, og det var straks klart, at forstærkeren vinder utroligt meget ved at anvende et godt netkabel. Jeg genlyttede alle pladerne, og de forandringer jeg hørte, var udtalte og tydelige på hver enkelt plade.

Den største forbedring skete i bassen, hvor de problemer, jeg har omtalt tidligere, blev væsentligt reduceret ved skiftet. Der skete en meget markant opstramning af bunden samtidig med at den gik hørbart dybere. Bassen virkede mere velopløst, og var generelt langt mere engagerende og spændende at lytte til. Med andre ord virkede det som om forstærkeren pludseligt havde fået flere kræfter, og havde lettere ved at styre højtalerne. Kabelskiftet løste dog ikke problemet helt.

Ligeledes åbnede stereoperspektivet en anelse mere op, og lyden kom bedre fri af højtalerne, således at den i højere grad opstod midt i rummet og ikke i højtaleren. Forstærkeren var allerede god på dette punkt inden, men den blev endnu bedre med det nye netkabel.

Et andet problem, der blev væsentligt formindsket var tendensen til et indsnævret perspektiv ved kraftige lydstyrker. Efter skiftet var perspektivet bedre og snævrede ikke ind på samme måde, når volumen blev skruet op. Forstærkeren havde tydeligt bedre styr på højtaleren, og kvitterede med en mere overbevisende fremstilling af de mere komplicerede musikstykker.

Derudover bed jeg mærke i, at lyden fik en højere grad af naturlighed over sig. Pludseligt lød et anslag på en guitarstreng, langt mere som det, det faktisk var. Det blev med andre ord lettere at genkende klangen af de enkelte instrumenter, og de trådte derfor tydeligere frem i lydbilledet. Man kunne fristes til at sige, at instrumenternes overtoner kom tydeligere frem.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Godaften Toftdahl

Du er jo en modig mand 

Og tænk så er det endda et semiDIY kabel:
http://www.venhaus1.com/diymains.html

Nå, men jeg søger fluks dækning fra skytset

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 03:05 | IP-adresse registreret  

Jeg trækker ud i mit toilet lige inden at jeg skal høre en plade så statisk elektricitet ikke komme i nærhedn af mit anlæg.

De gange hvor jeg ikke trak ud lød det helt elendigt. Jeg beskylder mine netkabler........

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

mammon
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 06:02 | IP-adresse registreret  

Fenris skrev:

Jeg trækker ud i mit toilet lige inden at jeg skal høre en plade så statisk elektricitet ikke komme i nærhedn af mit anlæg.

De gange hvor jeg ikke trak ud lød det helt elendigt. Jeg beskylder mine netkabler........

/mammon med et bredt smil over hele 5-øren!

Til top Vis mammon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mammon

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 06:42 | IP-adresse registreret  

Inden fristede sjæle kommer for godt igang:

Har man ikke noget konstruktivt og sagligt at biddrage med, så undlad at poste svar! Dels er det spild af tid, og dels må man forvente at moderatorer og admins fremover fjerner sådanne indlæg uden varsel.

Lad de der ønsker at debattere emnet fornuftigt få pladsen, og lad være med at ødelægge det for disse.

God debat!
Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Mike Aalborg

Ja det kan man måske mene, men i virkeligheden var det som positivt ment, at andre og uden for forum her, også arbejder lidt med tingene - og kan opnå forbedringer ved at anvende de pågældende kabler. Vi skulle jo gerne kunne have en god debat i vores udmærkede forum, en debat om det andre oplever og opnår med deres test´s samt resultaterne.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Ku' jo også hænde at forstærkeren havde spillet sig varm, da de skiftede kablerne. Jeg synes man savner en videnskabelig forklaring på fænomenet. Men mener man, at kunne høre forskel så er det vel ok, folk må jo gøre som de har lyst. Jeg synes også min bil kører bedre når jeg har vokset den!

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren var varm, før der blev skiftet. Læs dog anmeldelsen, hvor dette også fremgår, inden du kommer med spekulationer.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nøjes med at sige, at alle vi skeptikeres argumenter fra sidst (tak for sidst, i øvrigt ) stadig står nøjagtig som de hele tiden har gjort.

Denne artikel ændrer intet i sagen. Den dokumenterer blot, at der er flere end Hr. Toftdahl og andre på dette forum, der er villige til at betale mange penge for netkabler.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

JoLa skrev:

Jeg synes også min bil kører bedre når jeg har vokset den!

I det tilfælde kunne man mistænke aerodynamik for at gøre en forskel. Dvs. der er en plausibel forklaring og derfor er det en dårlig analogi til netkabel-diskussionen.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Der kan være en stor gevinst ved at bruge netkabler med jordben, og forbinde alle apparater via dette, til en strømskinne med jord.

Dette gælder også selvom strømskinnen ikke er jordforbundet.
De enkelte apparater kan udligne forskelle i stelstrømme via jordbenet, og undlade at bruge signalkablernes skærm til dette.

En jordforbunden strømskinne vil så kunne lede stelstrømmene væk, og give den sidste ro på.
Men selv uden jordforbunden strømskinne kan der være en gevinst, der svarer til at man har sine apparater monteret i et rack. Fingersnurren på apparaterne mindskes, men forsvinder dog ikke helt.

Der er dog den lille hage ved det, at ikke alle apparater har deres stel forbundet til jordbenet.
Min gamle Audio Alchemy DAC, er lavet uden nogen forbindelse til jordbenet.
Muligvis er stelforbindelsen på printet ikke engang forbundet til chassis. 
Så er der ingen gevinst her.
Det er forudsætningen, at chassis er forbundet til stel, samt jordbenet i netbrønden.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

JoLa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2004
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Okay okay, men er der ikke nogen der har en videnskabelig forklaring på fænomenet? Hvis der sker en ændring i lyden ved at bruge dyre netkabler, så må det også være muligt at måle på outputtet fra strømforsyningen. Kan det hænde at kablet virker som en slags modstand, der forhindrer for store variationer i spændingen i opadgående retning, noget i retning af en UPS fx.
Der må da være nogle elektroingeniører her der kan forklare det. Og det er ikke ment som kritik, men kun af nysgerrighed.

Jeg var forøvrigt godt opmærksom på det med areodynamikken og bilen og det er præcis en myte at det har nogen betydning for luftmodstanden!

Til top Vis JoLa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoLa

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Ja og måske er den skinbarlige sandhed, at der er en positiv forskel ved at anvende andre / bedre netkabler. Skeptikere er dem der altid er meget for tilbageholdende og dem der bremser udviklingen. Havde disse personer styret verden, kørte man stadig med hest og vogn, da denne gruppes usikkerhed og tro på sig selv, konstant er en bremse for al udvikling.

Jeg anser nu testerne i det pågældende magasin for at være både pålidelige og dygtige nok til, at de ikke har udført alt i blinde, hvorfor deres resultater også matcher andres arbejde og erfaringer med netkabler.

Og så må vi endnu engang huske på, at det er frivilligt hvilke netkabler man anvender, ligesom evnen til at lytte kan være meget forskellig, og ikke mindst stilless der meget forskellige krav til anlæg og lyd - det er jo pragtfuldt med den frie ret til at vælge.

Om der er en videnskabelig forklaring på strøm og netkabler, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men når jeg lytter musik, tænker jeg helt ærligt ikke så meget på om der er en videnskabelig forklaring på, hvorfor det lyder godt. Bliver det bedre med andre kabler eller ved at vælge den ene højtalertype frem for den anden, så er det i virkeligheden nok. Skulle man søge en videnskabelig forklaring for hver komponent i ens setup, så ville man jo nok få lidt travl, og med stor risiko for at de musikalske glider lidt i baggrunden.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

powda
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest er vi glade for, at du har fundet testen interessant.

Det her omhandlede emne har altid kunnet få folk op af stolene. Til alle de skeptikere, der ikke vil anerkende netkablers indvirkning, vil jeg blot bemærke, at jeg selv også har tvivlet på netkablers indvirken, før jeg fik taget mig sammen til at sætte mig ned og lytte. Det må være en cocktail af, at noget udstyr er lettere påvirkeligt end andet, og at disse netkabler indvirker på lyden på forskellige måder. At der overhovedet kan være tvivl om, hvorvidt der kan opnåes lydmæssige fordele med skift af netkablet, er over min forstand efter selv at have givet det en chance. For dem der ikke selv har prøvet at lytte forskellen, eller måske kun har lyttet til et enkelt dyrere netkabel, er usagligheden i højsædet i en sådan grad, at det bliver svært at diskutere noget som helst. For andre tvivlere, der har prøvet forskellige dyrere netkabler, kunne det være interessant at vide, hvilke enheder med hvilke kabler de har konstateret, ikke giver nogen positiv effekt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:
Jeg havde netop den fornøjelse at læse en interessant test og gennemgang af en ny forstærker, nedenstående er klippet fra et Dansk HiFi magasins test af en forstærker fra April Music, disse forstærker forhandles i øvrigt af JJAZ.

Kan vi komme lidt tættere på hvilken forstærker der er testet på ?
Denne f.eks. ?

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Spencer

En S 200 forstærker fra April Music, link til siden -

I øvrigt ret spændende produkter, personligt har selv med stor interesse testet deres PRE, modellen som kan klare det digitalt.

http://www.aprilmusic.com/products/products_s200.htm

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Ok - så var det en S200 der var på testbænken.

Man må da sige at de vil noget med deres reklametekst på den forstærker:

"The Stello S200 may appear clean and simple, but don't let that fool you. This model is one of the most sensitive yet powerful power amplifiers in the world."

Så er den nok amerikansk, når de tør skrive sådan.  

Dog er der lidt forvirring omkring trafoens VA-opgivelse, idet billedet angiver en kraftigere trafo end teksten. Henholdsvis 800VA og 1000VA.

Den giver minder til NAD 208, med den lytbank af mindre elektrolytter, samt indvendige køleribber. Jeg gad nok vide hvor tomgangsstrømmen står, og hvor mange watt der kører klasse A på den.

Den med at 'chiptune' ved at hæve tomgangsstrømmen ala NAD s200, går nok ikke an her.

EDIT: Nad 208 har faktisk udvendige køleribber.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Denne artikel ændrer intet i sagen. Den dokumenterer blot, at der er flere end Hr. Toftdahl og andre på dette forum, der er villige til at betale mange penge for netkabler.
Hvem siger at de dyreste er de bedste? Personligt vil jeg nok hellere købe de bedste fremfor de dyreste 

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Toftdahl skrev:

Mike Aalborg

Ja det kan man måske mene, men i virkeligheden var det som positivt ment, at andre og uden for forum her, også arbejder lidt med tingene - og kan opnå forbedringer ved at anvende de pågældende kabler. Vi skulle jo gerne kunne have en god debat i vores udmærkede forum, en debat om det andre oplever og opnår med deres test´s samt resultaterne.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Jep, jeg ved godt hvad du mener og, at dine intentioner er i orden. Som du måske husker var/er jeg én af dem der tror på netkablers positive virkning.

Dét jeg så er lidt træt af er, at skeptikerne hver eneste gang forlanger målbare beviser på sagen.
Måske var det en ide, hvis nogle der har positiv effekt af netkabler, åbnede deres døre for en lytter, således at skeptikerne kunne få lejlighed til at høre, at der rent faktisk kan være en positiv virkning.... når det kommer til stykket kan vi vel ikke bruge målbare beviser til noget som helst: det er dét vi hører der må tælle i en hobby som denne. Så vidt jeg ved, var det også først i 1950´erne med opsendelsen af de første sattelitter, at det entydigt blev bevist at jorden er rund..

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Kiilsgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke den store ekspert, men jeg har svært ved at forstå at den sidste meter kabel hen til forstærkeren skulle betyde så meget. Hvad med alt det fra eltavlen og hen til stikkontakten ? For slet ikke at tale om det der ligger uden for ens hus. Hvis man vil undgå støj af denne slags skulle man ved sætte en UPS op mellem kontakten og forstærkeren.

Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)

Mit setup
Til top Vis Kiilsgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kiilsgaard

Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum