Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Rumresonanser (igenigen...) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xr600
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Juni 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Mit lytterum lider højest sansynligt af et resonansfænomen i den dybe bas. Jeg skriver "højest sansynligt" fordi jeg endnu ikke har forsøgt mig ud i nogen form for helbredelse, andet end at flytte rundt på højttalerne...

Nåmen... Efter at have surfet lidt rundt her på sitet efter info, er jeg kommet frem til tre ting som måske kunne afhjælpe problemet lidt, og lidt tanker om samme. Jeg vil være yderst taknemmelig for kommentarer til disse tanker... Hvad kan gå godt/galt osv. ...

1. Problemet er opstået efter at jeg har fået nye højttalere som går lidt dybere i bassen, og iøvrigt har noooget stejlere delefiltre end de gamle. Derfor tænker jeg at en del af problemet måske ligger i at min forstærkeropsætning mister lidt taget i de nedre regioner af frekvensregistreret. Måske en mere stram styring af basregistret fra højttaleren kunne løse noget af resonansproblemet ??... Erfaringer ?! :o).

2. Acceptere at problemet liggger i rummets størrelse og dimensioner, og :

2.1 Investere i dæmpeplader, og forsøge at "dræbe" bassen på den måde. Min tanke er bare om ikke bare jeg flytter problemet... Evt. til et andet frekvensleje ??!!. Måske lave nogle dæmpeplader selv, og forsøge at simulere et "større rum" omkring mine højttalere ??!. Der er iøvrigt et rent optisk problem i dette, idet min stue ikke er 40 m2+++, og at dæmpeplader som regel er meget lidt kønne... Nogen som har (akustiske) erfaringer med dette ???...

2.2 Investere i en digital EQ af en art... Behringer laver jo nogle udmærkede modeller. Mine tanker omkring dette er at jeg måske endda kunne benytte den indbyggede DAC (Ja !, jeg ved godt at det ikke er et "audiofilt" produkt med et eksotisk navn, men måske er den i virkeligheden... God ??!). Investere i en seperat DAC (Behringer laver jo én !???)... Eller finde en CD-afspiller som både har digital ind og ud, og sætte EQ'en ind imellem. Har også overvejet en biamping løsning, men vil meget gerne have et stort udvalg af forstærkere, når jeg skal have ny :o). Hvad risikerer jeg ved at indsætte en digital EQ i min kæde ??... glitches ??, jitter ??... Har absolut 0' erfaring med eksterne DAC'ere, men min logiske sans siger mig at det burde kunne lade sig gøre. Clockfrekvensen på sådan et digitalt kredsløb er jo nærmest latterligt lav efter dagens standard !!.

Indspark til denne smøre bliver modtaget med kyshånd !! :o).

Mvh.

Torben...
Til top Vis xr600's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xr600

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

1. En amp der kan styre bunden er et væsentligt kriterium for en stram bas. Menbranen skal jo startes og stoppes.
  2. Dæmpeplader hjælper ikke på bunden, der skal rigtige basabsorbanter til helst afstemt efter problemområdet. De er ikke særlig svære at bygge, i princippet blot en tæt kasse fyldt med Rockwool i forskellige densiteter, evt. med en perforeret masonit som front. Frontpladens beskaffenhed afgør absorbantens angrebsfrekvens. Virkningen er overbevisende, men hos mig skulle der nogle stykker til, 5 stk a 60X120X20 cm. Regnemaskine kan findes her  http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp  har nu konstrueret et nyt rum hvor der er taget hensyn til akustikken, skæve vægge, hård og blød rockwool i vægge osv. Det giver noget helt andet og i længden bliver det også billigere, der er jo ikke den store diskussion om rummets påvirkning.... man får mere for pengene når man køber gearTongue
  3. Er TACT ikke et bedre bud, de første modeller kan fås for 6000,-
Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

1. din forstærker/højttalerkombination prøver at spille det signal den får. En god kombination gør det selvsagt bedre end en ringe; men det kan ikke rette op på et problem som opstår pga. rummet. Faktisk kan dine nye højttalere med mere bas tydeliggøre nogle problemer du ikke bemærkede tidligere. Filterstejlheden har ingen betydning i denne sammenhæng.
  2. Bass har ret i at dæmpeplader ikke gør noget ved bassen af betydning. Rumdimensioner samt placering af højttaler og lytter har den største betydning.
  3. Behringer som jeg selv har, kan dæmpe de værste amplitudetoppe; men TACT, som arbejder i tidsdomænet og ikke kun med EQ må være en bedre løsning.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

amigo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Du kan helt sikkert få styr på resonanser etc. Jeg har tidligere haft ganske mange problemer.

Lige nu har jeg opsat nogle bas membran dæmpeplader til at få styr på rum resonanser i den dybe ende.  Derudover har jeg p.t. supleret med en equalizer fra Behringer. (Tack er sikkert en bedre løsning.)
Til de første reflektioner fra vægge etc. har jeg opsat relativt tynde dæmpeplader.

Almindelige tynde dæmpeplader hjælper ikke mod resonanser i basområdet.
Pas på med ikke at få overdæmpet - jeg syntes ikke, at det lyder godt og det føles ikke behageligt.

venligst

Til top Vis amigo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amigo

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Juni 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft en Behringer DEQ2496 et par måneder, og jeg er ganske tilfreds. Min noget bedaget CD fik et lift, og mit store skrækscenarie, at køre grammofonen igennem dette frygtelige apparat fungere også OK.

De fordele man kan opnå ved at justere lidt på klangbalancen og rette bassen lidt ud, er efter min mening større end de ulemper det har at køre signalet igennem EQ. Så er der jo også altid mulighed for at modificet den.

Det er dog ikke specielt let at lave en god lyd. Så regn med en lang læretid inden det lyder godt.

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juni 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

er dit basproblem/resonans der uandset hvor i rummet du befinder dig? har selv det samme problem ,men det variere meget af for jeg befinder mig.Fik mit rum udmålt i sidste weekend,og resultatet var chokerende.der hvor resonansen bliver anslået (82hz) var der en en forskel på knap 20 db fra lyttep. og ca 70 cm der fra.Og det var altså kun resonansen der faldt i lydtryk.Jeg har stadig problemer,men efter en lille korrektion på ht og lytte posision faldt niveuet drastisk.I surround flyttede vi min sub ca 20 cm hvilket gav et fald på peaket på ca 6 db ,med en væsentlig strammere bas til følge.
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

full blown
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juni 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Jeg slår mig ind på denne debat fordi jeg har nogle af de samme problemer i mit rum. Hvordan/hvem og med hvad får man målt sit rum?. Det er sikkert en del lettere at købe dæmpeplader eller lave bas absoberende kasser når man ved ca hvor på skalaen problemet ligger!!.

mvh FB

Til top Vis full blown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af full blown

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes