| Sendt: 13 Juni 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit lytterum lider højest sansynligt af et resonansfænomen i den dybe bas. Jeg skriver "højest sansynligt" fordi jeg endnu ikke har forsøgt mig ud i nogen form for helbredelse, andet end at flytte rundt på højttalerne...
Nåmen... Efter at have surfet lidt rundt her på sitet efter info, er jeg kommet frem til tre ting som måske kunne afhjælpe problemet lidt, og lidt tanker om samme. Jeg vil være yderst taknemmelig for kommentarer til disse tanker... Hvad kan gå godt/galt osv. ...
1. Problemet er opstået efter at jeg har fået nye højttalere som går lidt dybere i bassen, og iøvrigt har noooget stejlere delefiltre end de gamle. Derfor tænker jeg at en del af problemet måske ligger i at min forstærkeropsætning mister lidt taget i de nedre regioner af frekvensregistreret. Måske en mere stram styring af basregistret fra højttaleren kunne løse noget af resonansproblemet ??... Erfaringer ?! :o).
2. Acceptere at problemet liggger i rummets størrelse og dimensioner, og :
2.1 Investere i dæmpeplader, og forsøge at "dræbe" bassen på den måde. Min tanke er bare om ikke bare jeg flytter problemet... Evt. til et andet frekvensleje ??!!. Måske lave nogle dæmpeplader selv, og forsøge at simulere et "større rum" omkring mine højttalere ??!. Der er iøvrigt et rent optisk problem i dette, idet min stue ikke er 40 m2+++, og at dæmpeplader som regel er meget lidt kønne... Nogen som har (akustiske) erfaringer med dette ???...
2.2 Investere i en digital EQ af en art... Behringer laver jo nogle udmærkede modeller. Mine tanker omkring dette er at jeg måske endda kunne benytte den indbyggede DAC (Ja !, jeg ved godt at det ikke er et "audiofilt" produkt med et eksotisk navn, men måske er den i virkeligheden... God ??!). Investere i en seperat DAC (Behringer laver jo én !???)... Eller finde en CD-afspiller som både har digital ind og ud, og sætte EQ'en ind imellem. Har også overvejet en biamping løsning, men vil meget gerne have et stort udvalg af forstærkere, når jeg skal have ny :o). Hvad risikerer jeg ved at indsætte en digital EQ i min kæde ??... glitches ??, jitter ??... Har absolut 0' erfaring med eksterne DAC'ere, men min logiske sans siger mig at det burde kunne lade sig gøre. Clockfrekvensen på sådan et digitalt kredsløb er jo nærmest latterligt lav efter dagens standard !!.
Indspark til denne smøre bliver modtaget med kyshånd !! :o).
Mvh.
Torben...
|