Forfatter |
|
mig333 Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 11 September 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har lige fundet min mors gamle beogram 1500 frem fra kælderen. Der er desværre ingen stik til, andet end strøm stik. Er det muligt at tilslutte til mit sony mini hifi-anlæg? Og med hvilke stik?
Jeg er ny i faget. Men har set på en Pro-Ject Debut III pladespiller til de ca. 2000 kr. Kan den tilsluttes til minianlæg også og er der nogen der kan sige om det er en god investering, hvis jeg ik er villig til at bruge så mange penge?
Vh Tinne
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 11 September 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er typenummeret på dit minianlæg?
Er der indgange der hedder phono ?
Det er sansynligvis et rødt og et hvidt stik af typen RCA ( også kaldet phonostik ).
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 11 September 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette får du nok brug for.

+ lidt arbejde med loddekolben.
Tilslutning af phono stik på Beogram pladespiller.

God fornøjelse  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
mig333 Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit anlæg er af typen DHC-MD373. Ja der er to * rød og hvid ingang til ind sætning af røde og hvide stik, kaldet in and out.
Men hvordan kan jeg tilslutte phono stik, når der ikke er nogen indgange i pladespilleren?
Men tak for svaret, er den forstærker en slags omformer til phono stik?
|
Til top |
|
|
mig333 Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er to * af de der DIN 5pol indgange på pladespilleren og 2 andre, som jeg tror er til højtalerne. Men det optimale ville være at få pladespilleren ind som "tape" bagpå minianlægget. Så højtalerne fungerer med pladespilleren.
|
Til top |
|
|
mig333 Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan ikke ordnes med denne "omformer" ?
http://www.wr.dk/shop/product_info.php?products_id=517
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 11 September 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
På den RIAA forforstærker du ser på billedet, kan man vælge indgangssignalet fra grammofonen både via Phono stik eller 5 Pol DIN stik. Fra RIAA forforstærkeren til din forstærker, bruges et stereo kabel med phono stik i begge ender. Hvis din forstærker har en grammofon indgang har den muligvis en RiAA indbygget, og så behøver du kun at lodde et kabel fra grammofonen med 2 phono stik og en stel sko i den anden ende. Hvis du køber en RIAA forforstærker, skal den bare tilsluttes en TAPE IN indgang, så køre det for dig. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det burde kunne lade sig gøre. Forvirringen her opstod fordi B&O har lavet 2 forskellige pladespillere som de kalder Beogram 1500. Peter Pans svar passer til den nyeste model. Du har så den ældste model med indbygget forstærker. Den forstærker han foreslog er en RIAA-forstærker. Den er også indbygget i din, så hvis du kører fra båndoptagerudgangen i pladespilleren til båndoptagerindgangen i dit anlæg med det kabel du har fundet burde det virke.
Du skal dog nok være forberedt på at den pladespillermodel du har, ofte har problemer med at holde hastigheden. Så hvis du kunne komme til at høre hvordan den spiller evt. via den indbyggede forstærker, ville det nok være en god ide inden du køber kabel. Hvis den har stået gemt væk i lang tid, er det meget sansynligt at den kører for langsomt. Problemet skyldes at lejerne i motoren tørrer så motoren kører trægt. Desuden er drivremmen nok også noget slap.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 11 September 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener forøvrigt ved nærmere eftertanke at der var indbygget stroboscopskive i den gamle model. Hvis du starter pladespilleren på 33 omdr./min uden plade på og holder en arkitektlampe eller lignende hen over den kan du se på de sorte streger der er hele vejen rundt på centerskiven om den kører med korrekt hastighed. Hvis hastigheden er korrekt, ser det ud som om stregerne står stille selvom pladetallerkenen kører rundt. Hvis det ser ud som om de kører baglæns, kører den for langsomt.
|
Til top |
|
|
mig333 Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for svarene, nu har jeg en lidt bedre forståelse af det hele. Jeg har dog et sidste spærgsmål :) -
Hvis jeg køber DIN 5-pol han stik i ene ende med 4 phono han stik i anden ende, er det så nok? Hvad med den anden DIN 5-pol indgang på pladespilleren. Og på den omformer ledning er der 1 rød, 1 sort, 1 gul og 1 hvid. Men bag på mit anlæg er der kun 2 hvide og 2 røde indgange. Glæder mig til at få pladespilleren op at køre
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 12 September 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er nok med et kabel. Der er 2 DIN-indgange på din pladespiller. Den ene er for tilslutning af en tuner, den anden for tilslutning af en båndoptager. Det er båndoptagerstikket du skal bruge. På dit anlæg skal du bruge de to indgange hvor der står IN. Jeg vil tro at du skal bruge det gule og det sorte stik, ellers må du prøve dig frem. Husk at du skal vælge Tape på anlægget og trykke grammofonknappen ned på pladespilleren.
|
Til top |
|
|