Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 09:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Y-kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Drazil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003
Status: Offline
Sendt: 06 December 2003 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bruge et y-kabel så jeg kan få tilsluttet min subwoofer ordentligt (lige nu har jeg bare et enkelt subwooferkabel der er tilsluttet i "left" indgangen), da jeg efterhånden har forstået at det giver en væsentlig bedre lyd.

Problemet er bare at jeg ikke kan finde sådan et y-kabel nogen steder og jeg ved heller ikke helt nøjagtigt hvad det er jeg skal bruge (ud over at det er et y-kabel self.). Er der nogen der ved hvor man kan købe sådan et til omkring 2-300kr der er i udmærket kval? (et link ville være en stor hjælp)

Jeg har kigget på Hifiklubbens hjemmeside, men kan ikke finde noget. Det er der sikkert under prislisten et sted - men som sagt ved jeg ikke hvad jeg skal kigge efter her, da jeg ikke aner hvad der er hvad når jeg kigger under kablerne her.

mvh Drazil

Til top Vis Drazil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Drazil

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 December 2003 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Du har ikke brug for et y kabel, med mindre det er en meget specielt subwoofer du har, dvs en med dualmonforstærker der træker hver sin svingspole eller enhed i subben.

Den forstærker der sider på den anden side slår med 98% sikkehed den højre og venstre signal sammen og forstærker det.

Det du opnår med en y-konnector er at du for delt dit signal så den kun har den halv spænding og så bliver det lagt sammen så du igen har samme spæning. Den eneste forkel der er mulighed for at opnå er altså et foringet signal på grund af den ekstra deling af signalet.

Men du kan købe den Y-konnector i en hver forretning der forhandler bilstereo.

Men husk at få den du skal bruge altså en hun og 2 hanner, hvis du begynder at lave om på et andet stik ved hjælp af nogle konverter og dermed for mere signalvej på den ene side end den anden er du sikker på at du for en mere mudret bas, fordi forstækeren vil ligge de 2 slag sammen som nu kommer med en meget lille tidsforsinkelse, og dermed spille et længere slag med enhedden.

Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 06 December 2003 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok gir det lidt mere nivo at bruge sådan et y stik, det har jeg hørt og erfaret hos flere der har aktive subber.

Du kan få et sæt med to y kabler i biltema til 49,90kr.

katalog nr 35-721.

Søg under bil, og derefter bilstereo, så kabler.

WWW.BILTEMA.DK

Drazil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2003
Sendt: 07 December 2003 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Okay. Til den pris tror jeg bare jeg køber det, og så må jeg se (eller høre) hvad der sker. Hvis det skulle vise sig at være ligegyldigt er det jo ikke det store tab heldigvis.

Tak for hjælpen

Til top Vis Drazil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Drazil

Sponk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 December 2003 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Lige en lille bemærkning til det med y-kabel så efter min erfaring så gir det 3 db mere ved brug af y.kabel og 3 db er en fordobling af lyden,man kan høredet hvis man spiller musik og tar det ene stik ub af subben så gå den med i styrke.

Men jeg kan selvfølgelig også være forkert på den??.

MVH. Sponk

Til top Vis Sponk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sponk

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 December 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Sponk>Jeg bruger et Taralabs Prism 500s Y kabel (299,- i HiFiKlubben) som Yspilt i enden af et Taralabs Prism 500s subkabel og det virker ligesom du beskriver ! - Jeg har samme oplevelse af højere volumen.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 December 2003 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Du får kun gavn af et y-stik, hvis du har problemer med støj. Nogle subber har det med at lave noget brum hvis ikke begge kanaler (left + right) er tilsluttet. Dette kan fikset med et y-stik.

Med hensyn til de 3 db så svarer det vel til en fordobling af effekten. Ikke af lydstyrken. En fordobling af lydstryken svarer til 8-10 dB afhængig af hvilket frekvenser der er tale om og ikke mindst den enkelte person. Et mennskes hørelse er jo ikke liniær.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Sponk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 December 2003 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Inden jeg købte mig et y-kabel forhørte jeg mig lidt omkring lige fra h&k til diverse andre butikker med lidt forstand på det og mærklig nok så var de alle enig om det med de 3db??´.

Sponk..

Til top Vis Sponk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sponk

jensen_one
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 07 December 2003 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Det er ritigt at hvis man bruger en y-connector, og hiver det ene stik ud så mister man 3db, men hvis man så tager y-conectoren af stikket og sætter stiket direkte i subben, så skulle man gerne få de 3 DB tilbage.
Til top Vis jensen_one's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen_one

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 December 2003 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

hmm...jeg har hørt at effekten af Y-koblingen varierer fra mærke til mærke.

Men det giver en tydelig effekt på min Dali SWA12. Og det er vel og mærke en forskel ("målt" med ører og hænder: man kan mærke forskel på rystelserne på kassen) mellem Y kabel fuldt monteret og kun subkabel (altså ikke med det ene Y-ben).

Fynni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 08 December 2003 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Fynni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fynni

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 December 2003 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Det er de færreste subwoofere der summer left og right, derfor vil
det normalt give mere niveau (3 dB) med et Y-kabel. Dali er blevet
nævnt, og her vil jeg faktisk mene at det er et krav med Y-kabel for
at få niveau nok.

Med B&W vil jeg nærmest mene det modsatte, da de har en meget
følsom indgang.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 December 2003 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

hmm...jeg har hørt at effekten af Y-koblingen varierer fra mærke til mærke.

Men det giver en tydelig effekt på min Dali SWA12. Og det er vel og mærke en forskel ("målt" med ører og hænder: man kan mærke forskel på rystelserne på kassen) mellem Y kabel fuldt monteret og kun subkabel (altså ikke med det ene Y-ben).

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvordan og hvorfor denne forskel på 3 dB opstår, men én ting er helt sikkert: Det ændrer ikke på den volumen subwooferen kan spille med, kun hvor på volumenknappens skala den rammer fuld udstyring. Du kan opnå _præcis_ samme effekt ved at skrue op for volumenknappen...  Så medmindre enheden er med dobbelt svingspole drevet af en stereoforstærker (meget sjældent) eller man får brum ved ikke at bruge Y-stikket, så er der ingen fordel i det overhovedet.

Mvh. Otto 

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

McDragon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 13 December 2003 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Hvis du faktisk har en sub med to svingspoler vil du kunne afsætte dobbelt effekt (+3dB), hvilket vil give et dobbelt så stort lydtryk (+6dB). På den måde set, er en højttaler lineær.

Dette er uafhængigt af frekvenser, selvom det i specielle tilfælde af høretab kan virke mere voldsomt end end hos normalthørende, fordi deres dynamikområde er meget mindre. 

Men en fordobling af lydstyrken er altid +6dB.  Det regnes normalt relativt til et lydtryk på 20uP. (microPascal)

Har du ikke en sådan sub, skal du bare outputte som mono fra din forstærker, så lægger den bassen i de to kanaler sammen.

Til top Vis McDragon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McDragon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes