Forfatter |
|
R-A-E-L Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 95
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kom til at tænke på om det egentlig ikke er ret ligemeget hvor - eksempelvis - gode kabler man har hvis ens banastik er af middelkvalitet. Den "gode lyd" fra dyre kabler bliver vel "bremset" og "omsat" i eksempelvis bananstikkene eller blot hvis man har dårlige terminaler i sit anlæg. "en kæde kan vel være nok så stærk hvis der er et enkelt led som er svagt" - og det hele vil være tabt på gulvet
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
njahh, jeg vil mene at ikke det hele er tabt på gulvet grundet et svagt led.
I eksemplet med højttalerkabler er spørgsmålet nok snarere, om man ved at skifte til bedre kabel får det fulde udbytte med, hvis stik, termineringer eller terminaler er af ringe kvalitet.
mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lamp
Mit gæt er, at kablet har større betydning end stikket, men jeg konkluderer udelukkende udfra en logisk tænkning. Det er altså ikke noget jeg har testet.
Iøvrigt bruger jeg netop at samme årsag aldrig bananstik, da jeg hermed springer et led eller to over i elektronernes snørklede vej fra forstærker til højttaler. Jeg bruger Supra's fortinnede kabel som jeg med jævne mellemrum (1 til 2 år) klipper en lille bid af, så kontaktfladen imellem kabel og stik er så god som mulig. Selvfølgelig bli'r kablet kortere og kortere, men jeg køber altid kablet 1-1,5 m for langt. Hvis du overvejer Supra's kabler, skal du være opmærksom på, at det skal spilles til før du får det fulde udbytte af kablet. Det lyder måske dumt men selv et "utrænet" øre kan sagtens høre forskellen.
Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
R-A-E-L Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene!
Det bunder i jeg har et billigt kabel som jeg snart skal have skiftet ud. Mine terminaler på forstærkeren tillader ikke (er uden hul i "pinden") at jeg kan sætte kablerne direkte på og er derfor nødt til at bruge bananstik (og jeg kan ikke lodde).
Ville umiddelbart tro jeg så ikke tjente noget som helst ved et bedre kabel da jeg gik ud fra et godt signatl til bananerne blot ville omsættes til det samme som et middelsignal hvis I forstår...
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lamp Lies Down skrev:
Tak for svarene!
Det bunder i jeg har et billigt kabel som jeg snart skal have skiftet ud. Mine terminaler på forstærkeren tillader ikke (er uden hul i "pinden") at jeg kan sætte kablerne direkte på og er derfor nødt til at bruge bananstik (og jeg kan ikke lodde).
Ville umiddelbart tro jeg så ikke tjente noget som helst ved et bedre kabel da jeg gik ud fra et godt signatl til bananerne blot ville omsættes til det samme som et middelsignal hvis I forstår...
|
|
|
Du kan da bruge Dali's bananer, de dyre af dem (vistnok 400 spir for 4 stk.) kan kablet skrues fast i med 2 skruer. Det kan du også på "Famillie-versionen" til det halve (som jeg selv har), hvor det dog er en skrue i centeret på bananen der spænder kablet som går ind fra siden og de har ingen egenlyd __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis kablet ikke bli'r loddet, er der ingen ide i at bruge bananstik, så kan man ligeså godt skrue kablet fast direkte på højttalerens eller forstærkerens terminaler.
Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
R-A-E-L Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej flpdk.... Hvad mener du med der ingen idé er med at bruge bananstik hvis kablet ikke bliver loddet? Jeg har da bare kørt 2gange rød og 2gange sort i et stik og skruet det sammen... Er det ikke det rigtige at gøre?
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener bare, at den bedste forbindelse får man, hvis den bli'r loddet. Hvis ikke, kan man ligeså godt fjerne bananstikkene og sætte kablet direkte på forstrækeren/højttalerne, så springer man det ekstra led over. Den eneste fordel med stikkene uden lodning vil være, at man hurtig kan afmontere og montere kablet igen.
Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
R-A-E-L Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK  .... det var egentlig også det jeg frygtede lidt ved dette "svage led" - men så vil jeg da i hvert fald ikke gå ud og investere i et dyrt kabel! Jeg har ikke lige noget loddegrej og en forhandler tager jo 600 for det så det bliver der ikke lige noget af foreløbig. Kablerne faldt simpelthen ud af terminalerne, så derfor tænkte jeg bananstik var den eneste løsning - dog med frygten for tab af lydkvalitet. Måske skulle jeg finde ud af at anskaffe mig noget lodde grej så engang i fremtiden... i hvert fald når jeg køber nye kabler. Indtil videre holder bananerne dog mine kabler fint på plads og det er da bedre end konstante afbrydelser
|
Til top |
|
|
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dine terminaler på forstærkeren ikke kan holde på kablet, ja så der det selvfølgelig bedre med bananstik, men det fortalte historien ikke noget om.
Købte selv engang nogle WBT bananstik, men har aldrig fået dem monteret, men terminalerne på mine højttalere (Dynaudio Audience 82) og min forstærker (Technics SU-V90D) har heller ikke noget problem med at holde på kablerne.
Mvh Flemming
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lamp Lies Down; det ser helt fornuftigt ud med din bi-wire konfiguration, omend disse Argon-stik indeholder en del materiale, det er nemlig af det onde, når det gælder "medlyd" af stik og bøsninger!
Når du engang lærer at lodde, så kan man få nogle banan-rør (4 mm hule stik) til ganske få penge; dem burde du prøve!
Her er nogle forskellige typer til menneskepenge (joh, der bor også mennesker i Sverige):
http://svalander.se/shoppen/banankontakter.htm
|
Til top |
|
|