Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 15:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Sammenligning af 1,2, 3 eller 4 ledere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Er der nogle der har erfaring med højttalerkabler med en, to, tre eller fire ledere tæt sammen. Kvadratet går jo ned, men det kunne f.eks. være 5 kvt. contra 2 x 2,5 kvt. Eller 6 kvt. contra 4 x 1,5 kvt.!

Jeg har selv lavet nogle lytte forsøg. Men det kunne være interessant med noget indput fra jer.

Mvh. Sven Palvig

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Hej Sven.

Hvilke resultat er du kommet til i dine forsøg...?

Jeg tror der er mange der har  prøvet det med kabler og jeg tror osse det er en smagsag hvad der er bedst og passer med det grej man har.

Men min egen konklusion er, at et stort kvadrat giver mindre diskant og god bass. Og et lille kvadrat giver mindre bass og en god diskant. Mellemtonen er nogenlunde den samme.

Hej igen. Søren

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Litzetråd må være den ideelle løsning i forhold til f.eks. strømfortrængning, så på den måde giver bi-wiring faktisk mening.

Jeg kan overhovdet ikke genkende konklusionen med at større tværsnit skulle give en bedre bass-definition og mindre diskant. Hvis man mindsker modstand i et kabel (øger tværsnit) burde man jo få samme virkning i alle frekvensområder.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Mine lytteforsøg går på at lytte til kvadrat, hvor det samme kabel bliver doblet op. Jeg syntes at kvadrat gíver mere hug i bassen, men der er også andre ting der påvirker lydbilledet. Isoleringen er en af dem.

Mit anlæg har lydt en anelse tyndt i lyden, men nu med en anden forforstærker er det bare så godt. Og måske var jeg såkommet frem til noget andet, hvis det havde lydt så fyldigt dengang. Men jeg må så bare prøve igen. Men jeg har ikke lyttet til f.eks. 2x2,5 contra 5 kvt. Jeg kunne bruge noget kobber til forsøg, men travlhed gør at det ikke bliver gjort. Jeg bruger nu NLE højttalerkabel på disse 2 x 2,5 kvt. i rent sølv med pålagt guld, som kablet er. Men af nysgerrighed er jeg interesseret i forskellen.

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Litzetråd må være den ideelle løsning i forhold til f.eks. strømfortrængning, så på den måde giver bi-wiring faktisk mening.

Jeg kan overhovdet ikke genkende konklusionen med at større tværsnit skulle give en bedre bass-definition og mindre diskant. Hvis man mindsker modstand i et kabel (øger tværsnit) burde man jo få samme virkning i alle frekvensområder.

Det er jeg da glad for du ikke kan. For det viser jo bare hvor forskellige vi er med hensyn til, at lytte efter det vi selv syntes er godt eller skidt. Det er jo min konklusion og ikke andres.

Men det er nu sådan, at lydbølger bevæger sig forskelligt. Bassen har store svingninger og diskanten har små svingninger. Derfor er en 2.5 kvadrat bedre til "bassbølger" en et med 10 styks 0.25 kvadrat. Omvendt er det med de højetoner, de ligesom forsvinder i det store kvadrat.

Men nok om det. Det er jo vores egne ører der skal definere hvad der lyder godt og dårligt.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Men det er nu sådan, at lydbølger bevæger sig forskelligt. Bassen har store svingninger og diskanten har små svingninger. Derfor er en 2.5 kvadrat bedre til "bassbølger" en et med 10 styks 0.25 kvadrat. Omvendt er det med de højetoner, de ligesom forsvinder i det store kvadrat.

Hvordan dét? I forhold til fortrængning af frekvenser er der så vidt jeg ved kun to egenskaber i et kabel der kan det (hhv. Kapacitet og induktans), hvoraf ingen af disse må siges at blive ændret signifikant i forhold til den blotte forøgelse af kablets tværsnitsareal.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Toolate
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 November 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Toolate skrev:

Hvordan dét? I forhold til fortrængning af frekvenser er der så vidt jeg ved kun to egenskaber i et kabel der kan det (hhv. Kapacitet og induktans), hvoraf ingen af disse må siges at blive ændret signifikant i forhold til den blotte forøgelse af kablets tværsnitsareal.

Jamen du har da helt ret i, at de elementer du osse her fremhæver har en stor eller måske større indflydelse på kablernes lydmæssige formåen. Men lydbølger bevæger sig altså forskelligt og begge ting ting har en indflydelse på lyden.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Vi er enige om, at der helst skal løbe elektriske impulser i kablerne, fremfor lydbølger, ikk?

mvh

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2006 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jorma Koski fra Jorma Cables har gjort nogle eksperimenter. I hans No. 1 series prøvede de sig frem med flere af de enkelte ledere han anvender - hver er på 0,5 mm2.

I bi-wire kablets bas-del kunne de ikke høre forskel efter at de nåede op på 4 mm2 ... altså 8 korer pr. fase. I toppen nøjedes man med 2 x 4 ledere - altså 2 mm2.

I den nye top-serie Prime mener jeg antallet er lidt højere, da de enkelte korer har et lidt lavere kvardat. Helt ekstremt er det i det specielle kabel beregnet til sub-woofere, hvor der er ca. 25 ledere pr. fase - totalt 10 mm2. 

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svar så langt.

Sjovt nok skal jeg selv prøve med 10 kvt. som jeg har liggende til basserne, Jan Nielsen. Jeg bruger nu 5 kvt.

De 25 ledere der blev brugt, var de tæt sammen eller løsere forbundne.

Mvh.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Kører pt. med 4x2.5mm^2 biwire med alm. installationskabel, hvilket i mine ører sagten kan konkurere med andre dyere løsninger. Der findes naturligvis bedre løsninger, men det er vel et prioritetsspørgsmål.

Har også kørt med 4x1.5mm^2 og jeg har da også noget 4x6mm^2 liggende der skal afprøves. Jeg mangler bare lige nogle gode bananstik at sætte på.

Der er en vis forskel på 1.5mm^2 til 2.5mm^2 hvor jeg vil sige at alting blev forbedret med det øgede tværsnitsareal. Luftighed, definition, klarhed og bass blev mere markant. Om den samme forskel findes ved at øge arealet yderligere mangler stadig at blive undersøgt. Jeg deler trods alt aktivt ved 80Hz til min subwoofer.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes