Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabel -magneter nogel virkning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan.bas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 November 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Har disse kabel magneter, som man klemmer rundt om phono kabel nogen virkning?

Og hvor kan man købe disse hende?

mvh jan

Til top Vis jan.bas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan.bas

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 November 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Altså, meget computerudstyr bliver førdt med dem, så mon ikke de har en virkning? Jeg har en batterioplader med en magnet på.

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2006 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det er for at forhindre støj, ikke som sådan højne lydkvaliteten. Det ses også i strømforsyninger og er beregnet til at kortslutte støj der "løber tilbage" gennem kablet utilsigtet.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 November 2006 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

jan.bas skrev:

Hej

Har disse kabel magneter, som man klemmer rundt om phono kabel nogen virkning?

Ja, det har de, men ikke nødvendigvis til den positive side.

Og hvor kan man købe disse hende?

Hos diverse elektronik forretninger.

Den korrekte betegnelse er " RF-stoppers", hvor RF står for Radio Frequency.

Google er din ven

mvh jan

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 November 2006 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Tror det er dem her du mener ikke.

De hedder ferritkerner.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4661

Mvh

JmJ

Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

mortenmorten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 November 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

hejsa.. det  er en ferrit kerne, og ja de virker.. og de kan ikke rigtigt give negativ virkning!

Det er sådan med kabler at længden skal passe til frekvensen. Det er ikke mange der ved det men jeg vil sige at det er væsentligt vigtigere at længden af kablet er tilpasset frekvensen end at kablet er af ekstra god kvalitet! Det er med strøm som med vand der løber igennem rør hvis vandet løber fra et rør til et andet og disse ikke har samme udformning eller diameter skabes der bølger der løber tilbage igennem røret. Dette gælder også for kabler der er samlet med fx et stik eller en lodning. Hvis tingene ikke er tilpasset så kommer noget af strømmen(signalet) til at løbe tilbage igennem kablet og ikke videre ind i højtaleren eller forstærkeren eller hvad det nu måtte være. For at undgå dette tilbage løb kan man lave enkelt eller dobbelt stub tilpasninger. Disse kan løses med et såkaldt smith kort...

nå det var et lille side spring men ja. Farritkerne på kabler med specielt høj frekvens hjælper gevaldigt på støjen, derfor ser du dem også tit på fx. skærm kabler til din computer og på visse usb kabler.

Ghammel & Suhr at de kan have negativ virkning det kan jeg ikke lige se skulle være problemet men måske de fjerne noget af signalet... jeg tror det ikke... men det kan være...

Typisk vil jeg mene at du skal bruge dem på net-kablet!

Det iriterer mig faktisk lidt da jeg er blevet undervist i det på universitet på sidste semester men ikke kan huske det hele ordentligt. Så ville  jeg  kunne hjælpe ordentligt...
Til top Vis mortenmorten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenmorten

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 16 November 2006 kl. 01:40 | IP-adresse registreret  

mortenmorten skrev:
Ghammel & Suhr at de kan have negativ virkning det kan jeg ikke lige se skulle være problemet men måske de fjerne noget af signalet... jeg tror det ikke... men det kan være...

Det er nemlig lige, hvad det kan...

Typisk vil jeg mene at du skal bruge dem på net-kablet!

Hvis man f.eks. tror, at lysnetstrøm blot betår af 50 Hz og at alt derover blot er støj og dermed trygt kan fjernes uden hørbart resultat, så kan man godt tro om igen

I computere har vi et sammensurium af 5V/12V, en processor, diverse IC'er + alskens andet der alle både støjer og er modtagelige for støj. Som tommelfingerregel kan man da også drage mange paralleller, men en større mængde praktiske øvelser her på matriklen viser klart, at "RF-stoppers" (de aflange indkapslet i plastic, lige til at klipse på et kabel) dræber både dynamike og detaljer.

Ferrit ringe (de løse ringe, hvorom kablet skal vikles X antal gange) er en lidt anden historie, da de fås i et temmelig stort udvalg. Dermed skal man først være sikker på, hvilket specifikke frekvensinterval, man ønsker at påvirke. Dette kan f.eks. være 100 MHz - 500 MHz. Man kan således ikke få
en ferrit ring til at virke som en parametrisk equalizer, kun som et filter indenfor et bredere frekvensinterval. I øvrigt dræber ferrit ringe både dynamik og detaljer, ganske som RF-stoppers også gør det.

Det iriterer mig faktisk lidt da jeg er blevet undervist i det på universitet på sidste semester men ikke kan huske det hele ordentligt. Så ville  jeg  kunne hjælpe ordentligt...  Så find dog noterne frem

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes