Hejsa!
Her har i en lille jule HIFI historie fra det virkelige liv.
Nogenlunde sidste jul, var jeg en dag igang med at afprøve nogle forskellige højttaler kabler. Jeg tror der var lidt fra Furukawa, lidt VdH og noget Audioquest el. lign. jag havde gang i.
Set-uppet var bi-ampet, hvilket gør brugen af 2 stk singlewire HT kabelsæt nødvendig.
Det gik såmænd også fint og kablerne skilte sig meget fint ud fra hinanden, og det var slet ikke svært at sige hvad der var hvad. Så hvor svært kan det være.
Da jeg følte, at jeg var færdig med det, sklle mine "gamle" kabler på igen. Da jeg så satte mig for lige at lytte e øjeblik, blev jeg totalt chokeret. Et perspektiv mine egne kabler havde! Det var af en anden verden. Jeg checkede med en masse skiver og der blev bare ved med at være en kæmpe forskel på mine egne kabler og det jeg lige havde hørt. Jeg var nu ved at være temmeligt rundtosset, hvad var der sket? Havde forskelen hele tiden været så enorm? Havde julemanden lavet fis og ballade med mig?
Nå men efter en stund med lidt grublen, chekkede jeg lige set-uppet en ekstra gang - OG der var den.
Basserne var forbundet korrekt, højre og venstre var forbyttet på diskanterne

. Sikke noget hva`?
Prøv det selv en dag, det giver et brag af en virkning på ganske få indspilninger, mens der hersker total forvirring på alt andet.
Nå men "back to normal" og så kunne jeg kende det igen.
Hvis jeg havde forladt set-uppet et par timer, tror jeg ikke jeg havde fjollet rundt på den manér, men når det er jul, opfører folk sig jo lidt anderledes.