| Forfatter |
|
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer, og god jul
Hvaaaaa det der med at udskifte netkablet.....er det ikke en gang gas ? er der nogen som har erfaringer med det ?
Jeg mener jo bare at kablet fra stikkontakten og ud til HFI-relæet, er jo ikke tykkere end det net kabel som allerede sidder i effektforstærkeren !?
lad mig høre nogle for og imod
Kedde Æ mann, nu oss i kjøffenhavn
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kedde
Selvom det umiddelbart lyder usandsynligt, at et netkabel har indflydelse på lyden , er det tilfældet..............ingen fis i den ballon........
Jeg kan ikke give dig en teknisk forklaring , men effekten blev tydeligt demonstreret på Nordost-standen ved KT-messen i Odense.
Nu er netkabel-udviklingen ikke noget nyt fænomen , men ingen tvivl om at der er kommet ekstra focus på denne opgradering.
Hvad med at aflægge Hifi-forum et besøg , og gør din egen erfaring......
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kedde
Jeg har selv tænkt det samme og stillede spørgsmålet for få dage siden.
Hvis du søger på 'netkabel' eller 'powercord' finder du frem til den debat.
Der er desuden også en noget ældre tråd, som indeholder mange svar.
Jeg har stadig tvivlen, noget kan jo høres, hvis man tror på det, måske kan der høres forskel, men det er så også bedre? Sådan er det jo tit. Er rødvinen bedre eller bare anderledes, vi lader os jo tit bedrage af vores sanser.
|
| Til top |
|
| |
HansC. Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 709
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg var også en tvivler..... indtil at jeg fik det demonstreret! Jeg lyttede til en Copland CD'er + amp som trak et sæt Eben X-centric, først med std kabel og så med et Nordost kabel... WOW en forskel 
Ikke at jeg fatter en klap af det, men ikke desto mindre er det 100% sikkert at der ER forskel.
/HC
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan er meget hifi, det er oplevelsen, helt enig, tænkt hvis det også er tro og følelser.
Det skulle man næsten tro, hvis man læser nogle kabel-debatter herinde!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når 2 tvivlere bliver overbevist, ved en regulær sammenligning med standard-kablet, om netkabelbetydningen , er det med tro ganske pænt reduceret...
Der er ingen tvivl. Netkabler har indflydelse , og jeg havde samme oplevelse som HC. Forbløffende positiv effekt , og ganske overraskende . At påstå at netkabler ingen effekt har , er helt galt............................
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
|
Når 2 tvivlere bliver overbevist, ved en regulær sammenligning med standard-kablet, om netkabelbetydningen , er det med tro ganske pænt reduceret...
Der er ingen tvivl. Netkabler har indflydelse , og jeg havde samme oplevelse som HC. Forbløffende positiv effekt , og ganske overraskende . At påstå at netkabler ingen effekt har , er helt galt............................
|
|
|
Jooo, de har effekt, det har ferritkerner og netstøjsfilter m.m også. Men hvem siger det er til det bedre?. Hver gang man ekspermentere med den slags ting, så syntes man umiddelbart man får en bedre lyd, men efter et stykke tid , så finder som regel ud af at det er på bekostning af noget andet.
Det sidste jeg selv har prøvet var nogle ferritkerner jeg satte på netkablet og det gav da en anden lyd, men ikke een jeg brød mig om, alt liv i musikken forsvandt simpelthen.
Sååå, hvis i køber de dersen hundedyre netkalber, så prøv for sjov at fjerne dem igen en uges tid efter og sæt det gamle på igen, måske i får et chock. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmmm ok, jeg begynder så småt at bliver fristet til at prøve.
meeeen er det ikke pjat at betale en formue for det ? det burde man vel selv kunne "strikke" sammen til en fornuftig pris !?
Det det drejer sig om er vel "bare" at få så mange "kvadrat" som muligt ?
Hvis man så tog hele skridtet og lavede ledningen mellem stikkontakt og HFI tilsvarende tykkere, burde effekten så ikke blive meget større !? __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skiftede for ca. fire måner siden mit fortløbende"plasticspaghetti"ud med 10 bakelitkontakter med keramik inside, på en hårdtræsliste og 3,5 meter Duelund-halvandetkvadrat sølv-silke-linoliekabel frem til stikkontakten..
Jeg har_slet ikke_lyst til at bytte tilbage:o)
Mvh. Jens/modifix, - der også med tiden vil skifte de sidste"kriminelle"netledninger. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 18 December 2003 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til jer !
Det virker at skifte strømkabler, jeg fik bedre bas ( fast bas mere dynamik ) og rener diskant alt fnidder forsvandt, jeg har selv lavet mine med enkel leder 
2,5ø til forstærker, 1,5ø til cd´en 
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brugte du bare NKT's massive kobber-installations-kabel ?
__________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kedde !
JA jeg bruger NKT´s massive kobber-installations-kabel 
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
|
|
|
|
Jooo, de har effekt, det har ferritkerner og netstøjsfilter m.m også. Men hvem siger det er til det bedre?. Hver gang man ekspermentere med den slags ting, så syntes man umiddelbart man får en bedre lyd, men efter et stykke tid , så finder som regel ud af at det er på bekostning af noget andet.
|
|
|
Som sagt , så fandt jeg forbedringen absolut positiv . Havde 2 netkabler til rådighed : "Vishnu" + "Valhalla" fra Nordost , og eksperimenterede i ca. 14 dage. Og i den forbindelse vendte jeg flere gange tilbage til standardkablerne , som en reference , og hver gang faldt det ud til Nordost`s fordel............
Jeg har nu Vishnu som netkabel , og når hjemmets økonomi-minister siger ok. står der Valhalla på menuen..........................
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde skrev:
|
hmmmm ok, jeg begynder så småt at bliver fristet til at prøve.
meeeen er det ikke pjat at betale en formue for det ? det burde man vel selv kunne "strikke" sammen til en fornuftig pris !?
Det det drejer sig om er vel "bare" at få så mange "kvadrat" som muligt ?
Hvis man så tog hele skridtet og lavede ledningen mellem stikkontakt og HFI tilsvarende tykkere, burde effekten så ikke blive meget større !?
|
|
|
Jeg tror nærmere det er god afskærmning af kablet som har størst betydning.
Grunden til at trikket virker er vel at man ændrer på udstrålingen af støj fra kablet ?
Jeg har ikke selv afprøvet forskellige netkabler så det er ud fra et rent teoretisk grundlæg mit udsagn kommer . __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Kan en af jer forklare/beskrive grunden til netkablets indflydelse på anlægget og dermed lyden?
Mvh,
Keyvan E.
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 19 December 2003 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
At mange kan høre forskel på netkabler er den klareste indikation af, at lyd ikke opfanges med ørerne men med det der ligger imellem.
Oplevelse er en god ting for meningen. Men det er ikke nok. Det bringer os ikke der hen, hvor vi kan konstruere små højtalere der spiller dybbas, eller der hen, hvor en billig forstærker lydder som en million.
Jeg har et par tykke medfølgende netkabler, som jeg i morgen vil skifte til nogle billige typer til 35 kr. fra SHG.dk. Så bliver lyden sikkert bedre i min computer.
Og Lennart. Hvis du ikke snart kommer ud af denne tråd sladrer jeg til din kone om, at du er blevet fanget i en relligiøs kult.
VH Kramer
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Som sagt , så fandt jeg forbedringen absolut positiv . Havde 2 netkabler til rådighed : "Vishnu" + "Valhalla" fra Nordost , og eksperimenterede i ca. 14 dage. Og i den forbindelse vendte jeg flere gange tilbage til standardkablerne , som en reference , og hver gang faldt det ud til Nordost`s fordel............
Jeg har nu Vishnu som netkabel , og når hjemmets økonomi-minister siger ok. står der Valhalla på menuen..........................
|
|
|
Så skal du endelig køre med de netkabler hvis du kan lide den lyd de giver, det er jo dig der skal leve med dit anlæg
Jeg forstår godt din nysgerrighed med hensyn til valhalla når du nu er til nordost (det er jeg ikke). Men koster det ikke 22.000 kroner for 1.5 meter?
Det er jo tyveri ved højlys dag.
Måske du sku´ spille lotto i morgen, der er 11 mill i puljen. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej til jer alle !
Jeg har Brugt NKT kabel fordi det er billigt, og mit spørgsmål er om de dyre er bedre fordi der står et fint navn på kablet, jeg har ikke råd til at ofre flere kroner en højest nødvendig, Jeg har brugt enkelt kåre for bruger man flere leder opstår der fnidder strøm springer fra tråd til tråd det gør det ikke når du bruger enkelt leder det er vad jeg kan få ud af det vis i forstår vad jeg mener.
Det er også en rar fornemmelse vis man selv har lavet det 
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har nok ikke selv trukket plastic på..
Jeg har skam også selv samlet mit netkabel, det kræver vist ikke den helt store ledvogtereksamen.
Du har så stadig problemet med dielektrisk absorbtion, den er det hulens svært at opnå samme mængder af med naturmaterialer såsom silke,lammeuld og linolie...
Jeg har lige fundet ialt 4 x 4,2meter velholdt 6 koret enkeltleder-jordkabel isoleret i de fire"interessante"farver rød, blå, grå og sort(?), det kan du få_gratis_til at eksperimentere med. Jeg mener overfrakken må være en art PVC.. Problemet som jeg ser det, må være at finde et netstik der passer til
Mvh. Jens/Modifix, -der er ovenud tilfreds med sine Duelund-netkabler __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2003 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
gl.jas skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Så skal du endelig køre med de netkabler hvis du kan lide den lyd de giver, det er jo dig der skal leve med dit anlæg
Jeg forstår godt din nysgerrighed med hensyn til valhalla når du nu er til nordost (det er jeg ikke). Men koster det ikke 22.000 kroner for 1.5 meter?
Det er jo tyveri ved højlys dag.
Måske du sku´ spille lotto i morgen, der er 11 mill i puljen.
|
|
|
Ja specielt billigt kan man jo ikke påstå at Valhalla er .................
Så en omgang lotto må det blive til i anledningen af den forestående jul , og er der passende gevinst lover jeg hermed et sæt Valhalla til dig Slips..........
|
| Til top |
|
| |