Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Speakon i HiFi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rispaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Hvad syntes i om at bruge speakon på hifi produkter, ville i selv købe sådan et produkt.

Er der nogen der kender nogen produkter, inden for hifi, der bruger speakon.
Til top Vis Rispaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rispaldo

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Det er jo PA udstyr der bruger Speakon stik så til seriøs hifi lytning ville jeg ikke vælge det, men til et SS set up ville jeg jeg godt.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:
Det er jo PA udstyr der bruger Speakon stik så til seriøs hifi lytning ville jeg ikke vælge det, men til et SS set up ville jeg jeg godt.

Jeg synes det er en forfærdelig (men typisk) hifi-snobbet indstilling, at så snart noget dur i den professionelle verden, så må det per definition være ubrugeligt til hifi. Hvilken egenskab ved et speakon-stik gør den uegnet til hifi? Er XLR også uegnet til hifi? Hvad med BNC?

Jeg så tværtimod hellere at prof-tilslutningerne fik STØRRE udbredelse på hjemme-hifi. Samtlige stiktyper der er udviklet til brug i hjemmet er ringere end modparten i den professionelle verden. Det er lidt som om at der i hifi-udstyr er en skræk imod at lave stikkene for svære at bruge - det er AAAALT for kompliceret hvis man skal sætte stikket i OG dreje det en kvart omgang. BNC og XLR sidder fast og går "aldrig" i stykker. RCA er noget forfærdeligt skrammel, og så opfinder man noget hifi-klamphuggeri som bullet plugs, som lyder fremragende, men som skal behandles som en ungmøs inderlår, hvis man ikke vil risikere at ødelægge stik, terminal eller begge dele når man tager kablet fra. Eller HDMI i forhold til DVI - nu har man endelig opfundet et ordentligt stik der kan skrues fast, men nej - vi skal have et lille fesent stik der går i stykker hvis kablets vægt hænger i stikket. Og ham der opfandt scart-stikket når vi nu havde et dejligt velfungerende DB25 stik i forvejen, han skulle simpelthen i spjældet! Højttalerstikkene kan så tilføjes til denne række af tåbeligheder - hvorfor er det at vi skal trækkes med semi-standardiserede banan- og spadestik, når et Speakon stik ville være nemmere, mere robust, og formentligt give en bedre kontaktflade hvis stikket er lavet ordentligt?

Jeg kender jo godt svaret: Det skal være idiotsikkert, og det skal være bagud-kompatibelt. Men der er så absolut ingen lydmæssig begrundelse for ikke at bruge prof-stik til hifi-brug, tværtimod da.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Kan fortælle, at jeg har brugt Speakon i årevis - og med god lyd til følge

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jep, speakon rules. De har svjv. også lavere modstand end tilsvarende "hifi-rigtige" stik. Men det er selvfølgelig ikke noget argument, vel... De er også kortslutningssikre og man kan fjerne dem, selvom at forstærkeren er tændt. Man kan få op til 8 ledere i ét stik, der er mange dårlige argumenter for sådan et pa-stik.

mvh. Per

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

Jep, jeg bruger også speakon, og det er bestemt ikke på PA udstyr.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Eneste ulempe ved Speakon er manglende fleksibilitet, hvis man ønsker at afprøve højttalere eller forstærkere der ikke har den mulighed. Eller den anden vej rundt - afprøve et kabel der ikke har Speakon når højttalerne har det. Her må man så bruge konverterled.

Ellers kan jeg ikke se problemet. De har fungeret fint hos mig i mange år mellem effekt og bassystemer.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Sendt: 20 Januar 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Henrik300 skrev:

Jeg synes det er en forfærdelig (men typisk) hifi-snobbet indstilling, at så snart noget dur i den professionelle verden, så må det per definition være ubrugeligt til hifi. Hvilken egenskab ved et speakon-stik gør den uegnet til hifi? Er XLR også uegnet til hifi? Hvad med BNC?

Jeg så tværtimod hellere at prof-tilslutningerne fik STØRRE udbredelse på hjemme-hifi. Samtlige stiktyper der er udviklet til brug i hjemmet er ringere end modparten i den professionelle verden. Det er lidt som om at der i hifi-udstyr er en skræk imod at lave stikkene for svære at bruge - det er AAAALT for kompliceret hvis man skal sætte stikket i OG dreje det en kvart omgang. BNC og XLR sidder fast og går "aldrig" i stykker. RCA er noget forfærdeligt skrammel, og så opfinder man noget hifi-klamphuggeri som bullet plugs, som lyder fremragende, men som skal behandles som en ungmøs inderlår, hvis man ikke vil risikere at ødelægge stik, terminal eller begge dele når man tager kablet fra. Eller HDMI i forhold til DVI - nu har man endelig opfundet et ordentligt stik der kan skrues fast, men nej - vi skal have et lille fesent stik der går i stykker hvis kablets vægt hænger i stikket. Og ham der opfandt scart-stikket når vi nu havde et dejligt velfungerende DB25 stik i forvejen, han skulle simpelthen i spjældet! Højttalerstikkene kan så tilføjes til denne række af tåbeligheder - hvorfor er det at vi skal trækkes med semi-standardiserede banan- og spadestik, når et Speakon stik ville være nemmere, mere robust, og formentligt give en bedre kontaktflade hvis stikket er lavet ordentligt?

Jeg kender jo godt svaret: Det skal være idiotsikkert, og det skal være bagud-kompatibelt. Men der er så absolut ingen lydmæssig begrundelse for ikke at bruge prof-stik til hifi-brug, tværtimod da.

Jeg er da HELT ENIG i din betragtning Otto. Jeg er selv gammel PA mand og jeg ville da ønske det du skriver.

Speakon findes bare ikke i de ht. som sælges til hifibrug, og det var det jeg mente med mit indlæg. Omvendt er det vel muligt at bruge Speakon i udgangen og et råt kabel i den anden ende?

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 21 Januar 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Nogen har måske lidt imod de almindelig Speakon-stik og -bøsningers plastikudseende. Til dem kan jeg anbefale Speakon STX-serien, hvor såvel stik som bøsninger er af gedigent metal i en ganske nydelig udførelse. De kan ses her: Neutrik

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 22 Januar 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Nogen har måske lidt imod de almindelig Speakon-stik og -bøsningers plastikudseende. Til dem kan jeg anbefale Speakon STX-serien, hvor såvel stik som bøsninger er af gedigent metal i en ganske nydelig udførelse. De kan ses her: Neutrik

Så mangler der bare lidt udvendig forgyldning og en fancy marketingsafdeling - så skal det sku nok kunne sælges for en million

Hilsen Thomas

PS - kontaktarealet i et speakon er svjh mange gange større end i "normale" hifi stik.

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes