Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 08:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Brum mellem for- og effektforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
per41
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Hjælp! Hjælp! Hjælp!
Jeg har kæmpet med brum siden november sidste år!

Jeg har en Gryphon Tabu Pre/one og en Gryphon S100 - og der er brum og sus imellem dem - lidt som når stelledningen mangler mellem grammofon og riaa.

Historien er lidt lang- Det startede med Pre/one og en Mark Levinson no 27 - Ingen problemer. Så købte jeg en Gryphon S100, og så startede mit bøvl.  Straks jeg satte S100'en til (med Gryphons Guideline xlr-kabel imellem), brummede det og den løb varm i den ene kanal. Jeg havde mistanke til at det var forforstærkeren, som lavede vrøvl, og sendte den til service hos Gryphon.

Teknikkeren undersøgte, testede og gennemmålte forstærkeren, og kunne ikke nogen fejl. I mens havde jeg lånt jeg en Accuphase C280 af en bekendt - Ingen problemer! Nu kunne forstærkerne godt køre med Gryphons (og andre) korte kabler, men i mellem tiden havde effektforstærkeren fået ny plads ved højtalerne, hvilket betyder kabeltræk på ca. 9 meter (tvivlsomt StageLine-kabel fabrikeret af den lokale dj-shop) - Ikke noget problem med Accuphasen, men når Tabu'en kom ind, så var der igen brum og varm effektforstærker.

Nu blev både Tabu'en og S100'en kørt til Ry for inspektion - Måle, veje, teste, undersøge, rense - Ingen fejl kunne spores på nogen af apparaterne. Hjem med dem igen, og nyt kabel af typen D502 fra Van den Hul i 9 meters længde blev indkøbt - Og..... fan.... om ikke der stadig er brum og varm effektblok!!

Jeg har så samlet et tvivlsomt og intermistisk 9 meter kabel bestående af ½ meter Kimber PBJ, 7 meter StageLine-kabel og 1 meter AudioQuest Ruby med et betydeligt antal xlr-stik imellem og.... Ingen brum og sus og ingen varme!!!! 

Forforstærkeren er chekket i 2 omgange - Effektforstærkeren er chekket - Forbindelse til lysnettets jordledning fjernet uden resultat - Det nye Van den Hul-kablet er chekket hos producenten - Fællesantennekabel er fjernet - Signalkabler til øvrige enheder (cd-afspiller og tuner) er fjernet -  Er der nogen af jer, som kan give mig et godt råd - Hvad er der galt?- Jeg er desperat!

venlig hilsen Per

Til top Vis per41's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af per41

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Hhmmm per41, du har jo næsten gjort alt for "Gryphon Tabu Pre/one og en Gryphon S100", så jeg tænker straks på din AC-strøm, er den blevet kontrolleret/målt...

per41
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Til Guldtuborg!

Næh, ikke ud over, at der er 230 - 240 volt mellem fase og nul - Chekket med et billigt multimeter.

Men hvis der skulle være "snavs" på de 50Hz netspænding, hvorfor er der så ingen problemer med korte kabler, eller når jeg bruger det lange kabel, sat sammen af 3 forskellige fabrikater?

Jeg går med nogle forestillinger om, at det måske snarre har noget med kabellængden og interferens at gøre - Altså, at det er en uheldig kabellængde, som lige netop gør, at det egentlige signal ikke kan komme igennem; men at lysnetfrekvensen og andet skidt kan!

Jeg ved at interferens og stående bølger nemt kan være tilfælde ved f.eks. dårligt antennesignal. Her kan det hjælpe at korte 30 - 40 cm af kablet og vupti, så er der hul igennem - Men hvordan kan jeg eventuelt chekke noget sådant på VdH-kablet - Det klipper man jo ikke bare en halv meter af (= 125 kr. og kablet måske bliver en anelse kort)!

hilsen Per

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Det er muligt et af dine kabler i den sammensatte konfiguration ikke har stel forbundet, prøv at mål efter. Det er tænkeligt at du laver en brumsløjfe over stellen med de andre kabler.

Hilsner,

Karsten

per41
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Tak Karsen - Det vil jeg da straks prøve at undersøge (i aften når jeg kommer fra arbejde)

hilsen Per

per41
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Næh - Mit sammensatte kabel har en positiv leder og en negativ leder samt den seperate stelforbindelse hele vejen igennem kablet.

hilsen  Per

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Marts 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hej Per41

Har du jord på net stikkene, både på pre og power ampen..?

I så fald er det der igennem der opstår en brumsløjfe. Altså mellem stel ud gennem jord og stel på ben 1 i XLR...

Man skal altid KUN have jord på effekt forstærkeren, især hvis der er lange kabler mellem... Alle apparaterne er jo stellet sammen gennem signal kablerne...

Dog stadig underligt at der kommer brum på en XLR forbindelse..? Og det med temperaturen lyder mærkeligt... Enten må der stå en DC spænding på indgangen, eller også er der sving i den kanal...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 15 Marts 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Per,

Du skal ikke måle på de 3 pinde inde i stikket, men selve stikhuset.

Karsten

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 15 Marts 2007 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten...

Hvorfor det..?

Ben 1 er stel, 2 er + og 3 er -

Stikhuset har muligvis stelforbindelse, men behøver ikke have det...

Jeg har testet tusindevis af balanceret Hi-Fi apparater på Audio Precision udstyr, og skulle da mener jeg har styr på det...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 15 Marts 2007 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

per41 skrev:

Til Guldtuborg!

Næh, ikke ud over, at der er 230 - 240 volt mellem fase og nul - Chekket med et billigt multimeter.

Men hvis der skulle være "snavs" på de 50Hz netspænding, hvorfor er der så ingen problemer med korte kabler, eller når jeg bruger det lange kabel, sat sammen af 3 forskellige fabrikater?

Jeg går med nogle forestillinger om, at det måske snarre har noget med kabellængden og interferens at gøre - Altså, at det er en uheldig kabellængde, som lige netop gør, at det egentlige signal ikke kan komme igennem; men at lysnetfrekvensen og andet skidt kan!

Jeg ved at interferens og stående bølger nemt kan være tilfælde ved f.eks. dårligt antennesignal. Her kan det hjælpe at korte 30 - 40 cm af kablet og vupti, så er der hul igennem - Men hvordan kan jeg eventuelt chekke noget sådant på VdH-kablet - Det klipper man jo ikke bare en halv meter af (= 125 kr. og kablet måske bliver en anelse kort)!

hilsen Per

Hej igen Per...

Det kan ikke være det du skriver her... Det kan være korrekt ved antenne kabler, men det er fordi vi er oppe i flere mega hertz... Hvis man ikke har korrekt impedans tilpasning medfører det et skævt stand bølge forhold (SWR) som medfører at der kun er signal nogen steder i kablet... Altså kan man komme ud for at man kan få signalet tilbage ved at korte noget af kablet af...

Men ved audio kører vi jo kun under 20 KHz, og det har det ingen inflydelse... Her har man også en lav udgangsimpedans på forforstærkeren, og en lav ingangsimpedans på effektforstærkeren, så kablet tilnærmelsesvis ikke har nogen inflydelse (på niveauet og frekvensgangen om ikke andet..)

Mvh Kim

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 15 Marts 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej Karsten...

Hvorfor det..?

Jeg har testet tusindevis af balanceret Hi-Fi apparater på Audio Precision udstyr, og skulle da mener jeg har styr på det...

Mvh Kim

Korrekt, men det kan give ballade hvis der er stel på stikhuset, hvad der er i nogen tilfælde.

Hilsner,

Karsten

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 15 Marts 2007 kl. 01:17 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Neeper skrev:

Hej Karsten...

Hvorfor det..?

Mvh Kim

Korrekt, men det kan give ballade hvis der er stel på stikhuset, hvad der er i nogen tilfælde.

Hilsner,

Karsten

Hej Karsten

Ja, det er rigtigt... Tænkte ikke lige på det på den måde...

Men noget helt andet er... Nu har jeg tænkt lidt over det... Før havde jeg ikke set at et langt kabel sammen sat af 3 kortere havde været afprøvet hvor støjen var væk... Så kan det jo være stellen har manglet på en af dem..? Men nej, den skal jo være røget på 2 kabler før den er afbrudt...

Hmm... Det er nok noget sving forsaget af den høje indgangsimpedans og det lange kabel... Det kan nemt skabe en svingningskreds... Så er det eneste at gøre, at terminere indgangen med nogle modstande til stel... Hvis forforstærkeren har en udgangsimpedans på under 100 ohm, så kan man sagtens lodde f. eks 10 K ohm på indgangene af effekten... Altså mellem ben 1 - 2 og 1 - 3.

Mvh Kim

per41
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

hej Kim!

Tak for svarene - Det må jeg vist heller lade proff'erne i Ry om. Jeg kører forstærkerne og kablerne til Gryphon. Det kan kun være det lange kabel, der på en eller anden måde gør forforstærkeren ustabil i højre kanal.

Go' weekend til jer alle.

venlig hilsen Per

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes