Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabel, vigtighed? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mstoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 April 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hey,

Har det betydning hvilke kabler man anvender til eksempelvis sit surround- og stereoanlæg? Altså mellem højtalere, forstærker osv.? Eksempelvis er der forskel på om du tilslutter med SCART eller HDMI på et TV. Gælder det også lyd???

Tak :) :)
Til top Vis mstoft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mstoft

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 April 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Ja, men hvor stor forskel der er har været diskuteret i snart en menneskealder. Det bedste råd er selv at prøve sig frem.

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 April 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Søg lidt, der er roman-lange tråde omkring emnet. 

mstoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 04:04 | IP-adresse registreret  

Findes der ikke en online guide eller hifi4all bibel? 

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Nope.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

mstoft skrev:

Problemet er at der er nogenlunde lige så mange meninger om kabler som der er hifi/surround entusiaster (og producenter af kabler), så uanset hvad man måtte skrive i en guide eller bibel, så vil der altid være nogen der mener noget andet.

Personligt mener jeg at når man er ude over det allerværste skrammel (læs: den slags der følger med anlægget, eller som du køber i Harald Nyborg til 20 kr. for et stereo phono-phono kabel) så er forskellen ikke så stor som mange gerne vil gøre den til.

Der er uden tvivl nogle kabler der er mere "transparente" end andre - men det er ganske små marginaler vi taler om, og det må være op til den enkelte at afgøre om det er pengene værd at betale det dobbelte (eller ti-dobbelte) for en forbedring på 0,2 procent.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

mstoft skrev:

Problemet er at der er nogenlunde lige så mange meninger om kabler som der er hifi/surround entusiaster (og producenter af kabler), så uanset hvad man måtte skrive i en guide eller bibel, så vil der altid være nogen der mener noget andet.

Personligt mener jeg at når man er ude over det allerværste skrammel (læs: den slags der følger med anlægget, eller som du køber i Harald Nyborg til 20 kr. for et stereo phono-phono kabel) så er forskellen ikke så stor som mange gerne vil gøre den til.

Der er uden tvivl nogle kabler der er mere "transparente" end andre - men det er ganske små marginaler vi taler om, og det må være op til den enkelte at afgøre om det er pengene værd at betale det dobbelte (eller ti-dobbelte) for en forbedring på 0,2 procent.

bakker jeg fuldstændig op det der
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

mstoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Så vi kan i hvert fald nå til enighed om at jeg bør erhverve mig nogle andre kabler end lige dem som kommer med anlægget, men hvilke gør ikke den store forskel? Hvad er populært, jeg aner jo absolut ikke hvad jeg skal lede efter?

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 03 April 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

nu vil det være rart at vide hvor meget du vil give for dem og hvor de ska spændes til..

vil du kører analog mellem cd og forstærker  fx - eller coax/ optisk

hvor langt har du ud til dine højtalere

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

mstoft
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Faktisk er jeg på markedet efter nyt anlæg, så aner ikke hvad jeg kommer til at skulle bruge. Det var rent infomæssigt jeg spurgte. Jeg prøver at blive lidt klogere på hifi-junglen :) Jeg vender tilbage når jeg har shoppet udstyr.

Tusind tak for svarene alle sammen.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Status: Online
Sendt: 03 April 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

andersena skrev:
RogueAgent skrev:

mstoft skrev:

bakker jeg fuldstændig op det der

Jeg har lige efter en længere pause sat mine KEF-Cresta mkII til anlæget igen. Før var de istand til at få folk til at falde i svime over hvilken bas, perspektiv, dynamik de kunne prestere på trods af minimal pris og mini-størrelse.

Dette var da jeg stadig havde NLE højtalerkabler og Audio Analysis Silver Oval signalkabler i anlæget.

Idag har jeg Bertram's Reference kobber og Audiomagic Solid Core højtalerkabel.

Idag spiller højtalerne. lukkede, mørkt, uden dynamik, uden perspektiv.

Årsagen til mine forandringer på kabelfronten var at jeg købte AudioMagic's fantastiske to-vejs højtaler. Disse kræver dog kabler som har den diametrale modsatte klangkarakter af hvad mine tidligere sølvbasserede kabler udviste.

Så at udtale ting som 0,2% forbedring synes jeg er at fordreje virkeligheden med det for øje at få konsensus om egne meninger!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 03 April 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
RogueAgent skrev:

at udtale ting som 0,2% forbedring synes jeg er at fordreje virkeligheden med det for øje at få konsensus om egne meninger!

Jeg startede netop ud med at skrive at der var mange meninger om kabler, og at uanset hvad man skriver, så vil nogen mene noget andet - hvilket du jo så beviser..!  

Det var nok derfor jeg skrev "Personligt mener jeg..." - for at tydeliggøre at der er tale om MIN mening, og ikke nødvendigvis den endegyldige sandhed. Jeg beklager hvis det ikke var klart nok.

Om der så er tale om 0,2% eller 20% i dit (subjektive?) tilfælde kan jeg i sagens natur ikke rigtig udtale mig om, jeg kender ikke dit anlæg.

Jeg har personligt aldrig oplevet en sådan "nat og dag" forskel alene pga forskellige kabler, hvis ellers stik, skærm og samlinger er i orden, og der ikke er brud eller andre fejl på selve kablet.

Forskel, bevares, men efter MIN mening bestemt ikke forskelle som skulle kunne retfærdiggøre en forskel i pris på flere hundrede eller måske tusinde kroner.

Jeg synes det burde være ret klart for de fleste at der med de 0,2% var tale om en pointe der skulle illustrere at man (efter MIN mening...) forholdsvis hurtigt kommer til et punkt hvor mer-investeringen sjældent står mål med udbyttet.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Status: Online
Sendt: 03 April 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hej Rogue,

Jo, men det er forkert at sætte ord på som 0,2, minimale, småtingsafdeling faktisk får en masse til at se sig om efter flaskehalsen andre steder i anlæget. Den forskel jeg oplevede med mine små sjove KEF var som forskellen på en 1500 kr surround dims og en 30.000 kroners røreffektforstærker!

Derfor hvis potentialet er til så store forskelle bør man undlade at udtale sig kategorisk, men opfordre til at den enkelte vitterlig undersøger hvor kabel-følsomt ens anlæg er. Jeg tvivler ikke på at i dit anlæg er forskellene måske minimale, men det betyder jo netop at man må undersøge hvordan det forholder sig i ens eget anlæg.

Derfor til tråd-forfatteren, mit bud til dig er at når du har anskaffet dig et anlæg så få i praksis undersøgt enten som en del af handlen, eller efter hvor følsomt dit udstyr vil være.

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes