| Forfatter |
|
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 01 Januar 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv Bi-Wire og synes også det lyder bedre end mit gamle single-wire.
Men hvordan kan det blive bedre, når man tilslutter 2 ledere i samme terminal?
Bare et nysgerrigt spørgsmål...  __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 01 Januar 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dobbelt så meget kobber?
MVH Mikke
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikke skrev:
|
Dobbelt så meget kobber?
MVH Mikke
|
|
|
Ja, den tanke fik jeg også, men på højtaleren skal 2 ledninger styre de høje frekvenser og 2 ledninger styre de lave frekvenser. Men hvordan kan de styre hver sit, når de tilsluttes i samme terminal på forstærkeren?
MVH Jannick, som altid har været kabel-noob. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 01 Januar 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der har altid været megen debat om emnet og ligeså mange bud på hvorfor! Derfor ser man også forskellige højttalerproducenters bud på enten eller - et mærke som Dynaudio har altid lavet singlewiring!
Det eneste der virker indlysende er at hver del i højttaleren, altså hhv. bass og diskant/mellemtone regiet er 100% adskilt når det kommer ind i højttaleren, men heller ikke her kan jeg spotte fordelen, for hvis ikke man har biwiret sit kabel har man jo bøjlerne til at overføre signalet mellem bass og diskant/mellemtone! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Netop. Har en højtaler mulighed for Bi-wiring, følger de dér metal-bøjler med.
Så er der sikkert nogen som påstår at bi-wire giver bedre signal når der er dobbelt så meget kobber, men ville det ikke være ens når man bruger dobbelt så mange kobbertråde i single-wire?
HVIS Bi-wire er bedre end single-wire, må metalbøjlerne være problemet. Altså sender ikke et 100% signal igennem.
Anyway... Jeg vil nu søge under disse debatter og finde ud af om jeg kan lære noget. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 01 Januar 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bøjlerne er problemet,; vil du ikke køre bi-wiring, så sæt kablerne til i bassektionen og træk samme slags kabel til diskantsektionen fra bassen, en såkaldt jumper!!!
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Januar 2004 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil skam gerne køre bi-wire. Synes selv det lyder bedre end mit gamle single-wire.
Jeg var bare lidt nysgerrig over hvorfor det er bedre. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 01 Januar 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altid en fordel at der er en wire til hver enhed/filter(Biwire/Triwire), da man så undgår den indbyrdes påvirkning fra enhederne og deres filtre, da forstærkeren så får et mere direkte greb om de enkelte enheder. Hvis man singlewirer vil induktanserne og kapicitererne fra enhederne og filtrene påvirke hinanden mere pga. dæmpningen/modstanden i kablet, som gør at forstærkeren ikke har nært så godt et greb om de enkelte enheder.
Man kan også lave en opstilling/beregning hvor enhederne med deres respektive filtre parallelforbindes, og så serieforbindes via højttalerkablet, denne beregning viser så den resulterende impedans Z, og dens faseforskydningsvinkel, samt den interne påvirkning enhederne imellem, det samme gøres så hvor hver enhed og filter har sit eget forsyningskabel til spændingsforsyningen/forstærkeren. Dette vil vise at der er en væsentlig bedre dæmpning i mellem enhederne/filtrene pga. den store ohmske modstand der er mellem enhederne(fra enhed1 til enhed2 er der modstanden i ledning1 + ledning2), men der er ikke større ledningsmodstand fra enheden til forstærkeren.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |