Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 16:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: hvilket kabel til spdif (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
paintmedry
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at lægge et kabel mellem min forstærker og computer. Jeg har tænkt mig at bruge S/PDIF udgangen på computeren, som så bliver tilsluttet coax indgangen på forstærkeren. Jeg går udfra at man her bruger et normalt kabel med en RCA connector?

Hvilke mærker er gode? Er der andre ting man skal tænke på ?

Til top Vis paintmedry's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af paintmedry

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Du kan/skal bruge et coax kabel med RCA.

Jeg bruger selv van den Hul Videolink 75 fra min Squeezebox til DAC og videre til forforstærker.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Holmen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

hvor langt skal kablet være?
Til top Vis Holmen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Holmen

paintmedry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

ca. 10 m

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

du kan som regel bruge et hvilket som helst rca kabel. hvis du alligevel har 10m liggende ville jeg starte med at bruge det

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Video Interlink 75 fra Van den Hul er rigtig godt, og billigt (85 kr. pr. meter). Bruger det selv mellem CD drev og DAC
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
du kan som regel bruge et hvilket som helst rca kabel. hvis du alligevel har 10m liggende ville jeg starte med at bruge det

Det er ikke helt korrekt. Et digitalkabel skal som regel have en karakteristisk impedans på 75 Ω, hvorfor du ikke bare kan bruge et normalt linie-kabel.

Antennekabel kan anvendes. Du skal dog huske at benytte stik med samme impedans.

Konsekvensen af ikke at benytte den rigtige type kabel kan være at der opstår spejling af signalet, der kan være forstyrrende for dette.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Til et 10 meter kabeltræk ville jeg helt klart vælge optisk... Uanset hvor godt et RCA kabel du vælger at købe vil der være et ret stort tab på 10 meter, fremfor en 10 meter optisk fiber...

Hvis du har mulighed for at køre med begge typer, så se om du kan låne begge typer med hjem og prøv dem... Eller også kan man altid købe begge kabler og returnere det ene...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Om Vdh  kablet fra producentens hjemmeside:

VIDEOLINK 75 : Coaxial 75 Ohm cable for video and RF signal transport, measuring equipment and digital audio (SPDIF)

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Kaizers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Ville under alle omstændigheder vælge optisk. Så risikere du ikke at der løber stel-strøm mellem din pc og din forstærker. Hvis du bruger coax skal du være opmærksom på at der kan være støj på, og du kan brænde din indgang af på forstærkeren
Til top Vis Kaizers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaizers

paintmedry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

hmmm, jeg er før blevet anbefallet at bruge et coax kabel, men nu anbefaller i optisk.

Er det sådan at når det bliver langt nok, så er optisk bedre?

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

paintmedry skrev:

hmmm, jeg er før blevet anbefallet at bruge et coax kabel, men nu anbefaller i optisk.

Er det sådan at når det bliver langt nok, så er optisk bedre?

Det er nemlig lige nøjagtigt længden der gør det... For ingen tvivl om at et coax kabel er bedst op til en ca. 3-4 meter (afhængig af kvaliteten af kablet), men når vi bevæger os ud over det er optisk bedre, for der er stort set ingen tab i en optisk fiber...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Som de andre er inde på, så ja, Coax er bedst... så længe det er kort... Dette er fordi man kan opnå en båndbredde på en måske 50 MHz med rigtig impedans tilpasning... (75 ohm hele vejen)

Et CD 44.1 KHz / 16 bit signal har en hastighed på 1.4 MHz... "firkant"! Den er dog ikke helt firkant formet ved den hastighed, da det kræver ca. 100 MHz båndbredde at lave en firkant ved den frekvens...

Den optiske Toslink har ca. 2.5 MHz båndbredde, og kan derfor ikke overføre en 1.4 MHz firkant helt korrekt... Men dog langt bedre end et alm 10 meter signal kabel... Her er det mere held end forstand der afgøre om der overhovedet kommer lyd ud... Og det ændre sig totalt efter hvordan kablet ligger... man kan faktisk tænde og slukke lyden, ved at flytte lidt på kablet da SWR (Standbølge forholdet) ændre sig ved selv små fysiske ændringer, når der ikke er impedans tilpasning...

Så ved 10 meter er optisk toslink klart af fortrække... med mindre man gerne vil bruge 20.000,- på et godt lav kapacitivt 75 ohm kabel...

Mvh Kim 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

paintmedry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at det er meget svært at finde optiske kabler på nettet, d.v.s. kabler der er de 10m.

Nogen der vil anbefalle nogle ?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

paintmedry skrev:

Jeg synes at det er meget svært at finde optiske kabler på nettet, d.v.s. kabler der er de 10m.

Nogen der vil anbefalle nogle ?

http://av-connection.com/?SPage=Digital-Audio_Optisk-Toslink _Kabler
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

paintmedry
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg har tænkt at bruge et så langt kabel, er at jeg har placeret min computer i et skab i gangen, og har så tænkt at lægge kablet op på loftet, og så ned igen i stuen til min forstærker.

Er det måske en bedre ide, at købe et externt lydkort der bliver tilsluttet med USB? Så kan jeg eventuelt lægge et 5 meter langt USB kabel på loftet, og derved nøjes med et kort coax kabel ?  Vil i tro at dette er en bedre løsning ?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Du kan også droppe kablet og sende trådløst.

Du kan anvende en hvilken som helst sendet/modtager med videosignal

f. eks. denne http://www.web-shoppen.dk/web-shoppen/displayProduct.jsp?lin k=www.web-shoppen.dk&displayProduct=00000105BF54E743D6B2 D4148467C9A6

Lignende kan fås  hvilken som helst redioforretning.

Du skal anvende videosenderdelen

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

[SNIP]

Den optiske Toslink har ca. 2.5 MHz båndbredde, og kan derfor ikke overføre en 1.4 MHz firkant helt korrekt... Men dog langt bedre end et alm 10 meter signal kabel... Her er det mere held end forstand der afgøre om der overhovedet kommer lyd ud... Og det ændre sig totalt efter hvordan kablet ligger... man kan faktisk tænde og slukke lyden, ved at flytte lidt på kablet da SWR (Standbølge forholdet) ændre sig ved selv små fysiske ændringer, når der ikke er impedans tilpasning...

Så ved 10 meter er optisk toslink klart af fortrække... med mindre man gerne vil bruge 20.000,- på et godt lav kapacitivt 75 ohm kabel...

Mvh Kim 

Hej Kim og Andre...

jeg mener ikke man kan sige coax ikke er god, pga længden. eneste ulempe jeg kan se ved coax, er portentialproblemer der kan være mellem en forstærker og computer.

Jeg har selv prøvet med 480meter antennekabel sat2, og det virkede ok ved 2 kanals pcm... men kunne hakke og falde ud ved et 5,1 DD signal e.l

Så det er vist ikke helt at sige at 10meter er for meget... Jeg tror ikke der er noget som helst problemer overhovedet op til mindst 100meter. Satellit signaler osv som arbejder oppe i omkring 2,2GHZ virker det også fint med 100meter sat2.
Til top Vis Bjarke_Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke_Hansen

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Bjarke_Hansen skrev:
Neeper skrev:

[SNIP]

Mvh Kim 

Hej Kim og Andre...

jeg mener ikke man kan sige coax ikke er god, pga længden. eneste ulempe jeg kan se ved coax, er portentialproblemer der kan være mellem en forstærker og computer.

Jeg har selv prøvet med 480meter antennekabel sat2, og det virkede ok ved 2 kanals pcm... men kunne hakke og falde ud ved et 5,1 DD signal e.l

Så det er vist ikke helt at sige at 10meter er for meget... Jeg tror ikke der er noget som helst problemer overhovedet op til mindst 100meter. Satellit signaler osv som arbejder oppe i omkring 2,2GHZ virker det også fint med 100meter sat2.

Nu er det ikke et spørgsmål om at få lyden "igennem", men et spørgsmål om HVILKEN lyd der kommer igennem... Jeg har selv på et tidligere anlæg skiftet et 5 meter digitalkabel fra optisk til coax... Og der var der en hørbar forskel... Kablerne var begge Tara Labs til omkring 1000,- stykket...

Bjarke_Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Nu er det ikke et spørgsmål om at få lyden "igennem", men et spørgsmål om HVILKEN lyd der kommer igennem... Jeg har selv på et tidligere anlæg skiftet et 5 meter digitalkabel fra optisk til coax... Og der var der en hørbar forskel... Kablerne var begge Tara Labs til omkring 1000,- stykket...

Ja det jo så det.

Men nu var spørgsmålet jo gående om optisk eller coax på "længere" træk var bedst.... Når jeg har fundet ud af at man kan transportere et PCM signal op til 500meter, godtnok på grænsen til ikke at virke. Så tror jeg næppe optisk virker på den længde. Fordi den optiske fiber der bliver brugt til lyd, er af meget stor diameter i forhold til de fibre man bruger i rigtige fibernetværk og cattv (9my) hvor plast fiberen til lyd er flere mm tyk, og derfor kun velegenet på meget korte træk..

optisk har også  begrænsning på længe.. jo tykkere fiber jo kortere rækkevidde.. til at sammenligne 50my fiber 550meter ved gigabit. 9my 70km ved gigabit. ikke at det har noget med dette vi snakker om her. men bare for at sansynliggøre at fiber ikke altid er godt på længere længder.

måske er der noget jitter ved fx 100meter coax kabel. men tror nu den konvatering der er mellem det elektriske signal i lydudstyret til det optiske signal, udgør mere jitter end ved længere kabeltræk med coax.

Til top Vis Bjarke_Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke_Hansen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes