Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Test af netkabler. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har så fået noget af dette hjem til at teste lidt op mod mine egne netkabler samt et par andre typer. :

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,15804,d,1178829507-1 5883,1061913586.1062238137,ac2502,4,Tshowrub--1061913586.106 2238137,0.htm

inakustik AC-2502M High-End Installations-Netzkabel - Meterware

Artikelnummer: ac2502

Frei strömen lassen. Ein Installations-Stromkabel mit dichter, geflochtener Abschirmung hält Funkfrequenzen schon ab dem
Sicherungskasten fern. Die direkte Verbindung vom
Sicherungskasten zur Steckdose, ohne Umwege und zusätzliche
Stromentnahme, reduziert Verluste und Leistungsabfall.

Voll abgeschirmtes Stromkabel für die Installation von
High End Steckdosen direkt vom Verteilerkasten aus.
• Satte 3 x 2,5mm² Leiter Querschnitt
• Außendurchmesser ca. 13,80mm
• Massives Kupfer (nur feste Verlegung!)
• Dichtes Abschirmgeflecht
• Beilaufdraht zur Kontaktierung der Abschirmung
• CE / VDE / RoHS konform
• Made in Germany

Har monteret det med nogle fine Schuko stik der faktisk ikke koster vild meget, men er ganske gode alligevel:

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,15804,d,1178832074-2 1141,1061913586.1062069387.1062225983,23881,20,10Tshowrub--1 061913586.1062069387.1062225983,0.htm

&

http://www.dienadel.de/lshop,showdetail,15804,d,1178832296-2 1529,1061913586.1062069387.1062226000,23888,9,Tshowrub--1061 913586.1062069387.1062226000,0.htm

Min erfaring er at selve stikkene, så længe de giver god stabil kontakt, og er af rimelig kvalitet, så som eks. de her viste & anvendte, så er de hunde dyre super flotte Schuko stik så som Furutech, Wattgate og Oyaide ren lir, og ikke noget der reelt kan høres, men ok! lækre ER de... (dog ikke så lækre at jeg får muldvarpe skindet så lang op af lommen!!)

De er lavet så skærmen "svæver" i apparat enden og er monteret til jord i stik kontakt enden, hvor der ydermere er ført et lille kabel bagud og til jord spyd forbindelsen (dette da jeg ikke har jord i husets installation, har man det er det lille ekstra jord udtag ikke være nødvendigt.)

Hvordan er det så??

Jo det er RIGTIG! godt! faktisk ganske på højde med mit eget dobbelt skærmede speciel netkabel, der faktisk ligner det ganske meget, men er noget anderledes internt da dette er opbygget som dette kabel med en fortinnet kobber fletskærm, og så et plast lag og her efter en folie skærm, (som er det der adskiller mit fra dette kabel her testet) ydermere er der iblandet bly og ferrit materiale i den inderste plast/gummi indkapsling af lederne (hvad der ikke er på dette kabel) og så er mit kemikalie, vind og vejer samt vand og brand bestandigt / modstandsdygtigt.

Der udover ligner de hinanden ganske meget med den klare ydrer kappe og synlige blanke flet skærm. 

Og lydmæssigt, forbundet til jord? tjaaa... absolut INGEN forskel! hvilket er godt for det betyder at det er hammerende godt!.. 

I forhold til et alm. standard netkabel eller et alm. uskærmet NKT installationskabel på 1,5 mm. giver det en meget renere lyd, der fjernes noget "fnidder" og hele lydbilledet bliver mere transparent og klart, der kommer mere ro og stabilitet samt klarhed i perspektivet, der åbnes op, og dynamikken får en lille tand ekstra.

Samme effekt opleves også fra NKT PKA kablerne samt nogle røde hospitals kabler, og Supra's LoRad. men dog i meget mindre omfang, disse kabler giver alt det og mere til i langt højre og mere markant grad, og er altså langt bedre.

Om der skulle være mere forskel i positiv favør for mine kabler i forhold til dette hvis miljøet var mere støj inficeret end det er tilfældet hos mig, grundet ferrit materiale og den endnu tættere ekstra folie skærm skal jeg ikke kunne sige, men jeg mistænker det lidt, men i all fall som det er nu hos mig, er der absolut INGEN! forskel..

Vel at mærke med jord forbindelse.

UDEN jord forbindelse til kablets skærm, viser det sig at mit eget kabel lige bibeholder en del mere af de før omtalte egenskaber, end dette her testede kabel.

Dog er de STADIG begge to, alle andre testede kabler overlegende, men dog med en noget mindre margin. 

Da det kabel jeg selv anvender, ikke fås mere og jeg endda slet ikke ved hvad det hedder, så kan jeg varmt anbefale dette kabel her testet : AC-2502M High-End Installations-Netzkabel.

Til prisen er det praktisk taget uslåligt! og det gør "jobbet" lige så godt som et par andre testede "færdig" kabler så som JPC 2,5 samt Shunyata Diamond Black & Taipan og et Taralabs netkabel, (alle nogle som jeg har lånt af en kammerat til sammenligning)

Forskellene her er til at overse / høre! når der er jord forbindelse.

Uden jordet skærm viste Shunyata Taipan sig en lille smule bedre. (lidt mere klarhed, mere skarpskårende detaljer og dynamik samt perspektiviske egenskaber så som stabilitet, ro og størrelse.)

Det er bedre end Supra LoRad, Eichmann Express Power, et Speciel ElectroCompaniet netkabel, samt samtlige standard 0,75 netkabler, hospitalskabler og installations kabler mm. både med og uden jordet skærm.

Alt i alt et rigtig godt netkabel, der er ekstremt billigt, under 500 kr. for 2 x 1,5m. (der giver 2 komplette netkabler) og div. net og apparat stik af god kvalitet.

Det kan man ikke engang købe ET enkelt Supra for!!.. og dette er langt bedre.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Maj 2007 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

ja,det er da sjovt at du kan høre forskel men der skal nok komme nogen indenfor 24 timer og påstå at det kan du ikkeihvertfal rart at du er mest glad for de billigste
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Nickname
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil

Bruger siden: 07 Januar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 Maj 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Ja det er et ganske godt kabel det inakustik netkabel, det minder temmeligt meget både udseende- og lydmæssigt, om det jeg købte som DIY netkabel her i danmark, bare lidt billigere end hos DieNadel.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 Maj 2007 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Nickname skrev:

Ja det er et ganske godt kabel det inakustik netkabel, det minder temmeligt meget både udseende- og lydmæssigt, om det jeg købte som DIY netkabel her i danmark, bare lidt billigere end hos DieNadel.

De er ikke helt de samme kabler, men ligner meget dog.

Dog er det kabel jeg har fået hjem, hele 13,8 mm. i diameter, og med en skærm der er kraftigere og tættere end det her viste kabel, der ligger også en leder langs skærmen der gør at man heletiden har et skærme udtag, og ikke skal skære denne op og rulle sammen som vist på dette billede..  det er meget smartere og gennemført.

Selve inder kappen der todelt og lederne her af godt beskyttet og stabile.

Så alt i alt et noget mere gennemført kabel i lidt højre kvalitet end det viste.

Jeg vil dog reelt tro at der nok ikke er den store forskel trods alt, hvis man bare jord forbinder skærmen......

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 Maj 2007 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

music 4 all skrev:
ja,det er da sjovt at du kan høre forskel men der skal nok komme nogen indenfor 24 timer og påstå at det kan du ikkeihvertfal rart at du er mest glad for de billigste

He he  ja HELT! sikkert!..

Men, jeg ved hvad jeg høre, og andre der har lyttet også!!!

Og der er INGEN tvivl, de virker og gør noget positivt.

Jeg har selv været en MEGA skeptiker hvad angår alt dette netkabel "hype" og at det skulle være noget at hente den sidste meter eller to..

MEN! ikke desto mindre har jeg nu oplevet ganske betragtelige forskelle.

Hvilket har foranlediget mig til at gennemtænke hvorfor og hvordan i all verden det nu forholder sig således!??

De ganske logiske og videnskabelige forklaringer / konklusioner sammen med div. forsøg og test, gør at jeg dog fastholder jeg min skepsis og holdning at materiale valg i selve lederne, altså om de er sølv, forsølvet kobber eller bare kobber, og om dette er speciel behandlet eller af en og anden speciel art, og hvad udformning dette har, er ganske irellevant når vi har med NET! strøm at gøre.

Ligeledes div. stik mm. og om de er af guld, messing eller kobber eller what ever!??

Tværsnit er også stærkt overvurderet, alt over hvad der er i husets installation er overkill, men skader dog ikke, og det er som oftest mellem 1,5 og 2,5 mm.  (så klart at et 0,75 mm. standard kabel potentielt kan være en "flaskehals" selv om der faktisk skal trækkes ganske seriøse strømme for at det reelt skal forholde sig således.

Men altså ingen grund til at bruge hverken mere eller især dog mindre end det i installationen, og især på effekttrin kan det have en lille smule at sige ved kraftige strømtræk. (så helt lige meget og voodoo er det ikke med et fornuftigt tværsnit, og fornuftigt vil jeg som sagt mene er det samme som i resten af strøms vej i husets installation.)

Her udover mener jeg at det der gør en reel forskel, er SKÆRMNING! altså en skærm omkring de netkabler, der forhindre ind og udstråling og at disse net kabler påvirker ("ser") hinanden samt ISÆR! andre omkring liggende / førte SIGNAL kabler og eller højtalerkabler.

Ligeledes forhindre god skærmning eller rettere reducere, det, påvirkning af elektronik i nærheden af kablet, her menes, apparatet kabler faktisk går til og føder med strøm og de kredsløb umiddelbart i nærheden af hvor kablet ligger og går ind, samt ikke mindst og måske ISÆR andre apparater kablet kommer nær på sin vej, ofte eks. i et rack eller lignende.

De kabler der bedste afskærmer så de selv samt andre kabler samt ikke mindst anden elektronik omkring ikke påvirkes, eller påvirkes i mindre grad, er de der ganske enkelt virker bedst og herved lyder bedst.

Den alm. skærmning / kappe og indpakning kan også være med til dette, både i sig selv samt i samspil med en decideret skærm af flet eller folie.

Der er HER! det hele ligger og effekten ER! ikke i andet Voodoo, så som specielle ledere og materialer og behandling af disse.

En Jord forbindelse til skærmen er ydermere med til at optimere og faktisk udligne forskelle mellem skærmede netkabler og gøre dem alle næsten lige effektive og herved vellydende.

Det er min erfaring at skærmningen og kappe materiale mm. er mere kritisk og giver større variation UDEN jord.

Alt dette er reelle ting, faktorer og noget der faktisk KAN måles.

Måler man på et uskærmet net kabel kan man faktisk måle spændingen i det mm. og det stråle fælt og den spænding der gør det muligt at måle, kan og vil jo påvirke andet omkring sig, DET! er det intet Voodoo i...

Måler man på et skærmet og især jordet kabel er spændingen man kan måle langt mindre og målingen mere upræcis, og det er DENNE! effekt der giver sig til kende som bedre performance fra anlægget når sådanne kabler anvendes.

Og i industri, militær og på følsomt måleudstyr, computere mm. er dette et velkendt fænomen og problem, og noget der tages alvorligt og kompenseres for, netop ved brug af skærmede kabler af forskellig art.

Derfor er det da i grunden INLYSENDE at det samme gør sig gældende for hi-fi!...

Så intet snake oil eller Voodoo ved bedre og skærmede / jordede netkabler i hi-fi sammenhænge, her KAN den sidste meter sagtens gøre endda STOR forskel, ikke grundet hvad strømmen "rejser" igennem af ledere, om de er af guld, sølv, kobber eller flade eller multi core eller solid core, om de er 1,5 mm. 2,5 mm. eller 5 eller 10 mm...  men ganske enkelt hvad strømmen kan påvirke på sin vej mod "målet" og hvad den påvirkes af...

Den net støj og "snavs" der eventuelt allerede ER i strømmen og som kommer fra andre maskiner og indstråling undervejs samt måske endda retur strøm fra andre apparater i anlægget, kan net kabler meget lidt gøre ved, der kan filtreres ganske lidt væk, ved ferrit kærner / RF stoppers og eller ferrit materialer i skærmen , men igen, dette er mere med til at beskytte netop den sidste meter end det fjerner det er er kommet ind fra el værket og ud til stik kontakten, og kommer retur fra andre apparater i nærheden.

Her skal der noget HELT andet og mere radikalt til, hvis man har sådanne problemer? eller vil sikre sig helt optimale strøm forhold? og her taler vi så om at aktivt gå ind og "rense" / filtrere strømmen i net filtre mm.

Et sådant er dog ikke meget bevendt hvis der atter svines til på vej fra dette filter til apparatet, gennem uskærmede / ubeskyttede net kabler, så HER! er de også et must for at opretholde den rene strøm.

Sådanne netfiltre bør dog være af ganske seriøs kvalitet og voldsomt dimensioneret så de på ingen måde kommer til at begrænse spænding og strøm tilførsel, dette ISÆR! hvis anvendt sammen med power amp's..

Men det korte og det lange er at netkabler HAR! indflydelse, (til en grænse) og der ER forskelle.

Dog er de fleste begrundelser og her efter kabel konstruktioner, materialer mm. Voodoo & snake oil! der skal justificere uhyrlige priser og profitter, kun få af de virkelig dyre kabler er reelt bedre end hvad man ganske pris gunstigt kan skaffe industrielt, og det er der også ganske konkrete grunde til (enten skærmningen, eller materialer i og omkring kablet samt aktive "bokse" og tiltag.)

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 Maj 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Almindelige net kabler samt eks. Hospitals kablerne, sammen med en del andre uskærmede kabeltyper til div. installations kabler fra NKT eks. PKA og PKA-J både nye og gamle typer mf. er efter mine erfaringer meget afhænge af hvilket grej de sættes på og de specifikke omgivelser de anvendes under (hvor de anvendes, på hvad de anvendes, hvad andre kabler der er i nærheden, hvad andet udstyr der er i nærheden, pågældende steds strøm forhold og strålings forhold mm)

Alt dette bestemmer i høj grad effekten af disse og hvordan de enten påvirker lyden positivt eller negativt, eller bare slet ikke giver nogen effekt og hvordan den givende indvirkning udmønter sig.

Og grunden til det forholder sig således er at de netop er uskærmede, og derfor følsomme og påvirkelige fra ude kommende påvirkninger, og disse divergere ret meget fra sted til sted og under forskellige omgivelser og sammenhænge.

Derfor så forskellige meninger og erfaringer.

Skærmede netkabler er langt mindre følsomme her, men vil stadig udvise forskelle, hvis ikke skærmen i disse er jord forbundet.

Jordforbindelse til afskærmningen af kablerne, reducere forskellene betragteligt, og giver den største positive effekt og mest optimale virkning.

Yderligere tiltag i kablerne så som påmonterede ferrit ringe (RF stoppers) eller måske endda ferrit materialer mm. indbygget i og omkring kablet vil her yderligere medvirke til at øge den positive effekt.

Det bedste kabel jeg har hørt var netop et D.I.Y. kabel hvor der foruden en flet skærm der kunne forbindes til jord enten via ekstern forbindelse eller gennem kontakt fladen til jord i Schuko stikket, var indkapslet totalt i ferrit pulver.

Her har vi det optimale netkabel, og her over kommer man stort set ikke videre eller får bedre.

Noget lignende ses hos et andet færdig købe kabel fra Shunyata og deres Pyton samt Anaconda.

Her fås det ikke mere optimalt, ganske enkelt.

Har på planlægnings stadiet et af disse kabler jeg har med både folie skærm og flet skærm, der så skal indpakkes i en ydrer "strømpe og så omkapsles af noget ferrit pulver (skal blot lige finde ud af hvilket pulver vil være det mest optimale at anvende og hvor jeg skal få fat i det??) her vil jeg tro at man får det 100% optimale netkabel M.N.O.

Kombinationen af jord forbundet skærm og ferrit indkapsling anser jeg som den mest ultimative og optimale.

Selv uden jord er ferrit indkapslede kabler de bedste af alle. (jævnført de Shunyata jeg har prøvet, og med jord hvor forskellene i høj grad reduceres og kablets positive virkning kraftigt øges, er det det optimale.

Jeg forstår godt at ujordede kabler anvendt rundt om kan give meget forskellige resultater, da forholdene i langt højre grad spiller ind og kablets afskærmende evner i lang højregrad sættes på prøve, og har indvirkning, og her har alle anvendte teknikker og materiale typer hver sine forcer og svagheder og her af indvirkning.

Generelt kan man selv med jord sige at det også afhænger en del af hvor meget spil strøm og ligeledes hvor meget stråling samt igen andre kabler mm. hvor stor effekt man oplever, har man i de givende omgivelser ikke de store ind og udstrålings "problemer" og eller har relativ få kabler i nærheden af hinanden og måske endda få kabler generelt, og udstyret er ganske godt skærmende i sig selv både for egen intern samt over for ekstern stråling, ja så kan man opleve at netkablet har noget mindre effekt om nogen? jord eller ej.. skærm eller ej!?..

Af disse grunde og de stærkt varierende forhold folk befinder sig under og har deres udstyr stående under og de meget divergerende udstyrs konstellationer og typer mm. samt udvalg af andre kabler både i type og mængde mm. er der så store forskelle i hvordan folk oplever effekten af netkabler og hvad de gør mm. 

Nogle få vil faktisk opnå fine resultater med alm. standard kabel, andre med noget alm. installations kabel af fornuftige dimensioner og opbygning, men s andre igen vil nyde godt af skærm og måske også jord. nogle vil opleve ekstrem følsomhed overfor div. kabel typer andre mindre.

Men det tætteste en optimal funktion og indvirkning fås helt sikkert fra skærmede kabler hvor skærm i afsender ende er ført til jord og forbundet her til!.. uanset om man kan høre det grunder pågældende forhold eller ej..

mvh.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Selvfölgelig kan man höre forskel.

Frage? Hvorfor köbte du ikke Gronebergs schuko-hanstik i messing?

De bedste resultater jeg har opnået med low-price stik (med eller uden jord) har ALTID väret af den gammeldags type af "ren" messing. Ikke noget med et lag blank (krom?) udover det hele, nej-da! Insekt-sex; jeg ved det godt!

1,5mm^2 er passende til alle signalkilder, og til små forstärkere med trafoer, som träkker vel max. 400-500 watt fra nettet.  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 Maj 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Selvfölgelig kan man höre forskel.

Frage? Hvorfor köbte du ikke Gronebergs schuko-hanstik i messing?

De bedste resultater jeg har opnået med low-price stik (med eller uden jord) har ALTID väret af den gammeldags type af "ren" messing. Ikke noget med et lag blank (krom?) udover det hele, nej-da! Insekt-sex; jeg ved det godt!

1,5mm^2 er passende til alle signalkilder, og til små forstärkere med trafoer, som träkker vel max. 400-500 watt fra nettet.  

Igen, jeg tror genske enkelt ikke på at disse har nogen somhelst betydning, dette også underbygget af lytte forsøg, der klart viser at materiale valg ikke har den mindste betydelse for lyden når vi taler om net kabler og stik mm. bare strømmen kommer frem, og så upåvirket som muligt af udenfra kommende påvirkninger i de mængder nødvendigt.

Det er udelukkende afskærmning / indkapsling der har indflydelse.

Leder og leder materiale er irellevant lydmæssigt for net strømmen, (her i stærk kontrast til eks. signal & højtaler kabler og selve "musik signalet" der ledes her igennem.)

Kun tværsnittet KAN! have en meget lille indflydelse, ved spids belastninger på effekttrin, her menes forskel på eks. 0,75 og 1,5 mm..... men så igen!.. tænk på de smælte sikringer der sidder!!! og her er der tale om noget der er UNDER en mm.

Med netstrøm er det udelukkende rent målbare påvirkninger udefra eller indefra til omgivelserne, og eventuelle ret store modstande (man kun sjældent vil støde på) der har reel indflydelse, og man kan på ingen!! måde måle forskel med alm. (normal følsomt) måle grej på disse krom og mæssing stik eller om de så var af ren kobber eller sølv mm. og eller forgyldte, så forskellen der så klart ER er så lille at den ingen indflydelse har.

Så hvorfor "spilde" penge på det?

mvh.

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej Miju..

Meget spændende læsning, jeg står nemlig og skal have indkøbt mig en omgang skærmede powerkabler til hele mit setup, og så er det jo fedt at læse om lidt DIY powerkabler som også har en gavnlig effekt, men jeg har lidt DIY noob spørgsmål, som jeg håber du har tid og lyst til at svare på...

stikkene man benytter til stikdåsen, skal det være Schuko? kan man ikke benytte 3bens stik? - jeg har nemlig en fuldt jordet Bachmann strømfidus som er udstyret med det danske 3huls hunstik med jord.. så det ville være naturligt at fortsætte med dem..

Længden på powerkabler har den noget at sige? jeg syns at de fleste færdigkabler man ser er 1.5m dog har jeg da set meget dyre powerkabler i anakonda tykkelsen som er kortere, men har det noget betydning?

Hvis jeg nu skal begive mig ud i at lave mine egne powerkabler, med 3bensstik hvordan gør man så egentligt.. er der noget med fase eller sådan noget.. ja jeg ved det..er totalt noob

Håber ikke jeg har stjålet din tråd for meget

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 Maj 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Bjørn B skrev:

Hej Miju..

Meget spændende læsning, jeg står nemlig og skal have indkøbt mig en omgang skærmede powerkabler til hele mit setup, og så er det jo fedt at læse om lidt DIY powerkabler som også har en gavnlig effekt, men jeg har lidt DIY noob spørgsmål, som jeg håber du har tid og lyst til at svare på...

stikkene man benytter til stikdåsen, skal det være Schuko? kan man ikke benytte 3bens stik? - jeg har nemlig en fuldt jordet Bachmann strømfidus som er udstyret med det danske 3huls hunstik med jord.. så det ville være naturligt at fortsætte med dem..

Længden på powerkabler har den noget at sige? jeg syns at de fleste færdigkabler man ser er 1.5m dog har jeg da set meget dyre powerkabler i anakonda tykkelsen som er kortere, men har det noget betydning?

Hvis jeg nu skal begive mig ud i at lave mine egne powerkabler, med 3bensstik hvordan gør man så egentligt.. er der noget med fase eller sådan noget.. ja jeg ved det..er totalt noob

Håber ikke jeg har stjålet din tråd for meget

Det her testede kabel købes som meter vare, altså du bestemmer selv.

Længden er ganske underordnet, og skal bare være det der nu skal til.

Hvilke stik du anvender er total underordnet, har du jord i din instalation og du har 3 ben stik dåse /netskinne? så anvend blot et godt 3 ben stik.

Du montere kablet så skærmen svæver i apperat enden, men er forbundet til jord i afsender enden sammen med den 3 jord leder..

Har dit hus ægte jord i installationen er det ikke nødvendigt at lave en jord udtag fra skærmen i kablet som jeg har vist og beskrevet, samt lave jord forbindelse selv ude i haven / gården med et kobber spyd /rør...

De stik du køber skal blot kunne klare kablets diameter der er på 13,8 mm. her udover et typen total irellevant og skal bare være hvad der nu går i den installation du har...

mvh.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg skal også snart igang med sådan et projekt her, og jeg kender godt Dienadel og lidt til de ting de fører.
Jeg står dog i den situation at jeg ikke har jord andre steder end i mit køkken (er studerende i aalborg dvs. 40kvm lejlighed), også for at få jord til mit anlæg skal jeg føre en ledning fra køkkenet hen til anlægget også videre ind til mit computer setup. Dvs alt ialt 20 meter, og derfor har jeg kigget lidt på de kabler, Solar i Vejen fører. De har bla. et 2,5kvm med 85% skærmtæthed til 36 kr/m. Hvad er forskellen mellem det kabel og det dienadel fører? på billedet er de ens... og skærmen ser også ens ud.

Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Kender ikke Solar i vejen eller hvilke kabler de føre?? (men ligner de kunne det måske være det samme??)

har du ikke jord, så kan du nøjes med 8hvad der fungere precis på samme måde9 selv banke et 2 - 3 m. kobber spyd (rør) ned i jorden udenfor, og føre et 1,5 mm GND kabel (det gul/grønne ) ud til dette.

Hertil tilslutter du skærmen på dine netkabler i afsender enden og lader dem svæve i modtager enden, du laver et lille udtag bagud i stikket, fra skærm samt 3 GND leder i kablet.

Dette lille udtag (kabelstump) forbinder du med det kabel der går ud til jordspyd.

SÅ har du jordet dine netkablers skærm, samt hele dit anlæg, på den mest optimale måde.

Sådan har jeg gjort, da jeg heller ikke har jord i husets installation.

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Nu ar jeg efterhånden fulgt med i dine kablerier et stykke tid, og kan så konkludere, at du har konkluderet, at indstråling er et stort problem i hifi.

Jeg må naturligvis bakke op om, at ind/udstråling i hifi kan være et problem.
Men nu om dage er det for intet at regne i fohold til tidligere pladespillertider.
En pladespiller med en MC pick-up, afgiver omkring 100-250 µV, som skal forstærkes med en frekvensgang der ligner dette:

riaakar

Et signal fra en pladespiller skal ganske enkelt forstærkes 20 dB ekstra under 100Hz - lige der hvor netfrekvensen ligger, og hvor chancerne for indstråling er aller størst og det oveni, at signalet kun er 4/10000 af det der kommer fra en almindelig CD/DAC.
Hvem har ikke prøvet at høre radio Moskva på et set-up med lidt stelproblemer?

Resultatet i et godt set-up med velbyggede komponenter helt uden ballancerede kredsløb er alligevel såmænd - næsten total tavshed.
Støjen i elektronikken er stadig langt svagere end støjen fra rillerne.

Analogt udstyr har ingen udstråling af betydning.
Effektforstærkere - især klasse A forstærkere, hvor der står store strømme, vil normalt have en vis udstråling, derfor bør de holdes på afstand af andre forstærkere.
DAC´s har HF udstråling, derfor bør de holdes på afstand af TV apparater og den slags.

Men én ting er luftbårne forstyrrelser, noget helt andet er den direkte forbindelse mellem apparaterne. Sæt en Playstation til anlægget og lyt så lige efter.
Jeg har aldrig hørt noget der havde større indflydelse på lyden end lige netop en PS. Og det går altså gennem kablerne.

Nøjagtigt det samme sker med netkablerne, apparaterne påvirker hinanden direkte gennem kablerne i langt højere grad end via luften. Modstanden i luften er milliarder af gange højere end den er i kablerne, luften anses endda som den bedste isolator verden har skabt.

Skal apparaternes stelplaner isoleres fra hinanden, så kræver det transformatorer overalt, og de er om noget endnu værre end alt andet tænkeligt.

Man bør tænke sig om, når man klasker sit set-up sammen.
Hvis man jorder set-uppet, så skal man gøre det ÉT sted, dog bør man overveje om det overhovedet er en god idé. Jorder man et apparat, så trækker det stelpotentiale fra alle de andre apparater igennem signalkablerne.
Jorder du flere apparater, så har du svævende brum, som du måske kan høre eller måske ikke.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Nu er det sådan at du jo faktisk jorder alle apperater når du har jord i hustets instalation og anvender dig af kabler med jord og 3 ben eller Schuko.

Her vil hvert apperat være jordforbundet gennem jordlederen.

De fleste apperater jeg kender til har 3 ben i netbrønden + / - & jord.

Har man ikke Jord i huset, anvender man blot et netkabel uden jord, og hvor 3 ben stikker ind i ingenting.

Hvis man gør som jeg. laver et lille udtag til jord og forbinder dette til et jordspyd i haven, har man praktisktaget samme effekt som man ville have hvis der var jord i instalationen.

Dette har jeg aldrig hørt skulle give brum eller problemer, snarre tværtimod!

Hvad jeg har oplevet kan give problemer er hvis man forbinder alle apperaters stel / kabinetter med hinanden og laver et jord udtag fra kun et af dem, dette har jeg oplevet hos en jeg kender at det gan støj.

Problemet blev løst ved at trække 3 seperater kabler ud til jord, fra hvert sit apparat.

På denne måde ledes stelstøj gennem netkablernes jordleder og ud til jord fra hver apparat, og ikke fra apparat til apparat, eller gennem signalkablerne.

Stelstøj mm. er i sig selv ikke det store problem, hvis ikke det lige løb gennem signalkablerne, hvor dat så kan og ofte vil forstyre de følsomme musik signaler, dog kan det hvis kraftigt nok måske forstyre ander apparater i nærheden? men så skal det være ganske grælt dog!..

I fordums tid, blev skille filtre / traffoer "hypet" meget i blandtandet hifiklubben, så man galvanisk adskildte alle apparater, der skulle give bnedre lyd, og jo vist! man undgik ste støj forplantede sig fra apparat til apparat gennem signalkablerne, men indskød et filter i selve signalvejen der i lqangt højregrad negativt influrerede på lyden ( efter mine gene erfaringer i sin tid) det kvalte ganske enkelt liv og dynamik fra signalet.

Og det skulle jo også vise sig at en meget mere ligetil og nemmere samt mindre signal ødelæggende løsning var lige for, ganske simpelt i jord til apparaterne, hvor de så kunne dumpe stelstrømme og støj.

Jeg vil være enig i at atsmosferisk stråling, mm. kun er en lille del af problemet, men en der dog ikke børe ignoreres..

Nej, som sagt er den største kilde til støj, den spænding der er omkring alle kabler og som jo direkte kan måles blot ved at ligge en "ring" omkring kablet fra en kabel spændingsmåler, denne røre endda ikke engang kablet!! alligevel kan spændingen inde i kablet ganske nøjagtigt aflæses...

HER! ligger problemet! denne stråling / spænding vil påvirke omgivelserne, og er disse andre kabler, både andre net kabler og ISÆR! signalkabler og eller højtalerkabler.

At pickup sigalerne, selv om de var anloge, var følsomme, er jo helt rigtigt! uha! er var en ekstra stel forbindelse til forstærkeren jo også oftest et must! ellers brummede det jo helt vildt!...

Alligevel oplevede man ofte lidt brum nogle gange, og allerede dengang eksperimenterede man (inc. mig) med jordspyd, og med stor sucess skal jeg tilføje.

Nogle analoge apparater udstyråler kun i meget ringe grad, (for en del så ringe at det ikke har nogen reel betydning) og forstærkere "støjer" alt efter faktisk hvor kraftige de er.. (en god klA amp. som du nævner må jo oftsts siges at hidhøre under de mere "muskuløse" af slagsen!) store strømforsyninger og traffoer, jo mere spændings stråling omkring disse...

De nye Switchmode og ICE power "digitale" forstærkere kan også være stor slemme, husker nogle af de første Lc ZapPulser der kom ud, de kunne forpæste hele huset med stråling så både cd. DVD. mobil og tv flippede ud! hvis det var i samme stue...

cd. og DAC's stråling, ligger ekstremt højfrekvent, og burde ikke teoretisk kunne høres eller forstyre, meeeen!!! det holder måske i det analoge domene, men hvis der er flere digitale apperater eller kredsløb, hvad der jo oftest er i dag, så kan de sagtens påvirke hinanden.

He he he en PS. tjaa den kunne jeg levende forstille mig at den kunne generere "snavs"

Jeg selv har oplevet voldsom brum, ved tilslutning af min Pc til anlæget, jord på Pc'n hjalp lidt, men stadig var der både sus og brum, jord på anlæget hjalp ydderligere betragteligt.

Men den total stilhed oplevede jeg med en ground loop isolator på kablet mellem de to (dette er jo en slags skille traffo, noget snavs at indskyde, men til mp3 afspilning gennem 10 m. lange analoge RCA / Phono kabler sååååå......  påtænker dog nyt lydkort med digital udgang og denne skal være optisk, så er vi udover DET problem og samtidig langt bedre lyd som følge.)

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvor mange her har igrunden Jord i deres hus / lejligheds instalation????

Lad os høre.........

Og er der andre der har erfaringer helt konkret udover det teoretiske med jord af anlæget?

lad os høre lidt....

mvh.

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

He he lige for at følge op på dit svar på mit spørgsmål... det med et kobberrør er lidt problematisk da jeg bor på 1 sal, men jeg skal da spørge min underbo... men han er som regel lidt negativ over alt hvad der har med mit anlæg at gøre. 
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 12 Maj 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
He he lige for at følge op på dit svar på mit spørgsmål... det med et kobberrør er lidt problematisk da jeg bor på 1 sal, men jeg skal da spørge min underbo... men han er som regel lidt negativ over alt hvad der har med mit anlæg at gøre. 

Er der ikke mulighed for at "luske" et diskret kabel ned i haven / gården eller where ever? og DER diskret i et hjørne hamre et jordspyd ned??????

mvh.

michael100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Maj 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Hej

Hej vil gerne have sådan nogle stikkontakter.

http://www.dienadel.de/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action=sh owdetail&artnum=29068&wkid=8536&ls=d&nocache =1179003358-12275

Nogle der ved hvad for nogle underlag der passer der til, og hvor man kan få dem.

på forhånd tak

Mvh Michael

Til top Vis michael100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michael100

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

@ Miju!

Man må sørme aldrig forbinde stel på apparater med en ekstra ledning.
De er forbundne allerede og ved at gøre det igen, opstår der forskel på impedanserne mellem forbindelserne og så har du balladen.
Nøjagtigt det samme sker, såfremt du forbinder alle apparaterne til jord.
Så ser de hinanden gennem signalkablerne OG via netledningerne, hvor jordforbindelsen ligger.
Her er så igen mulighed for brumsløjfer.
Redelige apparater med fornuftige stelplaner, bør ikke have behov for afledning og man kan tilmed argumentere for det skadelige i at jorde sit anlæg.

0 lederen (den blå) fra el-værket er jo elværkets jordforbindelse. Grunden til at man laver en ekstra på matriklen er, at elværkets jord ikke er lavimpedant. Derfor kan det være farligt, såfremt der forekommer overgang i installationen. Den har i princippet intet med støj at gøre.

Kigger ma på det indre af en forstærker, så fastlægger man en reference, som man kalder stel. Den er nærmere bestemt defineret ved et midtpunktsudtag på transformatorens sekundærside. Om det punkt ligger anderledes end elværkets jord eller for den sags skyld din egen matrikkels potentiale er komplet ligegyldigt.
Det har intet med støj eller ind/udstråling at gøre. Jeg ved heller ikke hvad det egentlig er for en idé, der ligger til grund for, at man gerne vil have dette 0 punkt til at ligne jord. Sandsynligvis er det fordi, at så snurrer det ikke i fingrene når man rører ved apparaterne.
Jeg kan vitterligt ikke se andre forklaringer.
Det skulle da lige være ustabile apparater.

I øvrigt opstår udstråling fra netkabler ikke pga. spænding men strøm. Og det nemme ved det er, at det kan høres øjeblikkeligt som brum. I alle andre kabler er det indstrålingen man skal være på vagt overfor.
Digitale apparater kan være velafskærmede eller ikke. Alle nyere apparater ligger under for krav om ind/udstråling, derfor sidder der filtrering i stort set alle digitale apparaters strømforsyninger.

Det bringer os så lidt tilbage til kablerne.
Signalkablerne er klart der hvor man skal være mest på vagt for støj fra andre apparater. Sepecielt er apparater med Switch mode power supplies særdeles giftige, og det sidder der f.eks. i en hel del DVD afspillere og harddisk baserede afspillere. Surround komponenter, Playstations, MP3 fiduser og enkelte CD afspillere osv. Dem kan man ikke ustraffet tilslutte sit set-up.
Man risikerer at forstærkerne står og klipper ved høje frekvenser pga. støj, alt imens man lytter til meget lavere frekvenser. Her er reglen endda, at jo bedre forstærkeren er, jo oftere vil problemerne opstå. Det hjælper jord ikke ret meget på.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Min erfaring er at selve stikkene, så længe de giver god stabil kontakt, og er af rimelig kvalitet, så som eks. de her viste & anvendte, så er de hunde dyre super flotte Schuko stik så som Furutech, Wattgate og Oyaide ren lir, og ikke noget der reelt kan høres, men ok! lækre ER de... (dog ikke så lækre at jeg får muldvarpe skindet så lang op af lommen!!)

Det undrer mig en del at du ikke kan høre forskel på de enkelte stik-typer. Det er på ingen måde irrellevant hvilket materiale de er lavet af, ej heller deres konstruktion.
Det ovenstående netkabel ligner en GM-sag som jeg også har afprøvet. Det er på ingen måde et spændende kabel. Dynamikdræber burde det retteligt hedde....

Prøv at læse denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49672&P N=1&TPN=1

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum