| Forfatter |
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg synes lige jeg ville dele ud af min nyopdagede viden her.
I et forsøg på at dæmpe nogle ellers ret så dominerende S-lyde har jeg snart prøvet lidt af hvert.
Først lidt skiften kabler, så lidt pillen ved rum-korrektionen på min reciever og dernæst flytning af højtalere... Intet af dette syntes at have nogen særlig positiv effekt.
Så var det jeg prøvede at lægge min dyne hen over mit sofabord der står mellem højtalerne og lyttepositionen, og... violla. Væk var alle s-lydene.
Dyner kan altså bruges til andet end at hygge sig under.
Næste skridt må være at afprøve et tækt gulvtæppe på det ellers nøgne parketgulv.
Nu tænker jeg blot på hvad mine besøgende vil sige til at jeg har en dyne liggende henover mit bord, den dag de nogen fanger mig i at sidde og lytte lidt intenst.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 539
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er akustik ikke noget jeg ved noget som helst om, men jeg kunne da forestille meg at et godt uldent tæppe under bordet ville have samme effekt, samt være mere besøgs-venligt.
__________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 09 Juli 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et tæppe under bordet vil nok ikke gavne det store da problemet er reflektioner fra bordfladen.... Et klassisk problem i øvrigt...
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim: Du har netop afdækket sandheden om, at den første reflektion er den værste, og at denne bør der gøres noget ved. Nu mangler du at få gjort noget ved gulvet, loftet og sidevæggene.
Du kan læse og se video om emnet på www.realtraps.com. Denne video giver et godt indblik i lytterumsakustik. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juli 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jotak.
Problemet burde jo egentlig ikke komme som den store overraskelse. Det siger jo sig selv.
Blot var jeg forundret over den store effekt det egentlig gav. - Og til nærlytning er der jo egentlig ikke noget besvær i at trække dynen over bordet.
Om det så er sofabordet eller gulvet der er problemet kan jeg ikke lige se mig ud af, men det kan jo være jeg kan lytte mig til det. Der skal ihvertfald eksperimenteres lidt mere mht. til rummet.
På den anden side skulle man også gerne kunne benytte det til beboelse :)
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis bordet ellers stod/står, som det plejer, så er eneste forskel på før og efter jo kun dynen, så derfor må det være bordet eller rettere dynen på bordet, der gjorde forskellen.
At gulvet også blander sig, er der ingen tvivl om, men spørgsmålet er hvor meget. Måske skal dynen også en tur på gulvet for at teste? Husk, at dynen skal ligge lige imellem dig og højttaleren og circa midt imellem dig og højttaleren. Sagt på en (måske) mere forståelig måde: Se hen på højttaleren fra din lytteposition - læg dynen på den linie mellem dig og højttaleren - læg den sådan, at der er lige langt mellem dig og dynen og højttaleren og dynen. Gør dette med begge højttalere. Og lyt så efter s-lyde lige som før. Resultatet er nok ikke så udpræget som med dynen på bordet, men s-lydene burde blive reduceret.
Beboelse? Er der damer tilstede? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 539
|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Et tæppe under bordet vil nok ikke gavne det store da problemet er reflektioner fra bordfladen.... Et klassisk problem i øvrigt...
Hilsner,
Karsten |
|
|
Yes, kom jeg også til at tænke på da jeg vendte tilbage til tråden...  __________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juli 2007 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Hvis bordet ellers stod/står, som det plejer, så er eneste forskel på før og efter jo kun dynen, så derfor må det være bordet eller rettere dynen på bordet, der gjorde forskellen.
At gulvet også blander sig, er der ingen tvivl om, men spørgsmålet er hvor meget. Måske skal dynen også en tur på gulvet for at teste? Husk, at dynen skal ligge lige imellem dig og højttaleren og circa midt imellem dig og højttaleren. Sagt på en (måske) mere forståelig måde: Se hen på højttaleren fra din lytteposition - læg dynen på den linie mellem dig og højttaleren - læg den sådan, at der er lige langt mellem dig og dynen og højttaleren og dynen. Gør dette med begge højttalere. Og lyt så efter s-lyde lige som før. Resultatet er nok ikke så udpræget som med dynen på bordet, men s-lydene burde blive reduceret.
Beboelse? Er der damer tilstede?  |
|
|
Nu prøvede jeg lige igen med bordet af vejen og dynen på gulvet. S-lydene var mindre markeret. Nu skal jeg så lige finde noget at lægge mellem dyne og bord så jeg kan prøve med dynen på gulvet med bordet ovenpå... Det hele tyder på at der skal investeres i et tæppe. Det kunne sagtens gå hen og blive det mest skattede tweak her i lejligheden. Åh... og så sker det jo at min kæreste kigger forbi. Så visse ting, så som indretningen, skal helst være damevenligt. - Men det kender vi vel alle til.. hehe.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg rodet lidt med det, og problemet er vidst desværre ikke kun gulvet.
Nu har jeg brugt lidt tid på at gå og klappe. Der er en tydeligt "forlænget" klang i stuen i forhold til mit soveværelse, der så må være mere dæmpet.
Det er trist at konkludere at den værste komponent i ens setup er lytterummet. - Og det er især nedslående at tænke på hvor lidt man kan gøre ved det. Ihvertfald uden at det kommer til at ligne et rumcenter. :(
|
| Til top |
|
| |
wamba Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1260
|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er faktisk det, som netop er så sjovt med hifi.
Lytterummet er en KÆMPE hæmsko i mange, mange setups.
Incl. herhjemme ved mig selv. Det er de færreste der hverken har den rigtige indretning, eller det rigtige rum til det.
|
| Til top |
|
| |
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller den fornådne viden til og forstå det overhovedet.
Man kommer ufattelig langt med malerier på væggen med dæmpeskum bagved. Derudover findes der diverse freeware calculatorer rundt om på nettet til højttaler placering i selve rummet(ja det betyder ufattelig meget) og til og finde ens små problemer som ståendebølger, der nemt løses med små resonatorer. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
|
Eller den fornådne viden til og forstå det overhovedet.
Man kommer ufattelig langt med malerier på væggen med dæmpeskum bagved. Derudover findes der diverse freeware calculatorer rundt om på nettet til højttaler placering i selve rummet(ja det betyder ufattelig meget) og til og finde ens små problemer som ståendebølger, der nemt løses med små resonatorer.
|
|
|
Intet kan hamle op med et helt normalt møblereret beboelsesrum med tæpper, malerier, bøger osv.osv.
De første reflektioner skal man have styr på, især dem fra kabinet og baffel da i er så tæt på i tid at de reelt bliver opfattet som en del af den direkte lyd. Højttalerne skal væk fra tilgrænsende flader. Den første direkte spejling set fra lytteposition må ikke være en glat, hård reflekterende flade, bare sidevægge (og til dels gulve) medfører ofte et ulideligt flutterekko. Og så skal lyttepositionen være godt fri af bagvæggen. Problemer med stående bølger løses bedst og mest tilfredsstillende ved hjælp af en velafstemt bassystem (Qt under 0,5)
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Snaphead Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har haft samme positive oplevelse med en af de store Big-Boy (sækkestole) .
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 12 Juli 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Snaphead skrev:
| Har haft samme positive oplevelse med en af de store Big-Boy (sækkestole) . |
|
|
okay? hvad gjorde du med dem? også smed dem over bordet? eller hvad? __________________
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenrikW skrev:
Sofaborde er noget fanden har skabt  |
|
|
Slet ikke, man skal bare ikke placere dem lige foran højttalerne. Hvor gør du iøvrigt af øllet, kaffen, brødet, aviserne og alt det andet uundværlige ? smider det hele på gulvet eller sidder og ballancerer med koppen lige som i England.
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
HenrikW skrev:
|
|
Slet ikke, man skal bare ikke placere dem lige foran højttalerne. Hvor gør du iøvrigt af øllet, kaffen, brødet, aviserne og alt det andet uundværlige ? smider det hele på gulvet eller sidder og ballancerer med koppen lige som i England. |
|
|
Man stiller de første tommer 12 bajere som hurtigt er væk i en stak, og vupti, så har man bord til de næste 12. Det er smart  __________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
bjørn skrev:
HenrikW skrev:
|
|
Slet ikke, man skal bare ikke placere dem lige foran højttalerne. Hvor gør du iøvrigt af øllet, kaffen, brødet, aviserne og alt det andet uundværlige ? smider det hele på gulvet eller sidder og ballancerer med koppen lige som i England.
|
|
|
Man stiller de første tommer 12 bajere som hurtigt er væk i en stak, og vupti, så har man bord til de næste 12. Det er smart 
|
|
|
Så er man jo også ude over problemet med reflekser og resonanser, sofabord eller ej. Det er iøvrigt et velkendt tweak i anmelderkredse, de bruger blot slotsaftapninger som skulle giver en næsten total dæmpning af uartikulerede bidrag fra elektronikken
|
| Til top |
|
| |
mathias 2 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1669
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
StylaH skrev:
bjørn skrev:
HenrikW skrev:
|
|
|
|
|
Man stiller de første tommer 12 bajere som hurtigt er væk i en stak, og vupti, så har man bord til de næste 12. Det er smart 
|
|
|
Så er man jo også ude over problemet med reflekser og resonanser, sofabord eller ej. Det er iøvrigt et velkendt tweak i anmelderkredse, de bruger blot slotsaftapninger som skulle giver en næsten total dæmpning af uartikulerede bidrag fra elektronikken
|
|
|
"slotsaftapning"? forklar nærmere... __________________
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenrikW skrev:
|
|
Det er lidt træls at have sin pils stående på gulvet  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |