Forfatter |
|
FeedRate Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 192
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej i hytten...
Er det uden betydning om spikes sidder på HT skruet fast, eller med dobbelt klæbende tape....???
Er det ikke bedre med spikes skruet fast...??
Den ene metode MÅ da være bedre end den anden....
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
virkelig ingen der har nogle visdoms ord....?
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
min egen overbevisning siger at de skal SKRUES fast for at give den ønskede stabilitet.
|
Til top |
|
|
Jakobsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1779
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er klart bedst med justerbare spikes.. da højtaler står og vakler hvis ikke gulv er 100% plant........ desuden er det bedst hvis HT også står i vater

det er så det store spørgsmål om blød afkobling som SD fødder er bedre
prøv dig frem......
|
Til top |
|
|
FeedRate Forum Bruger

|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man er til blød afkobling så gør det vel ikke så meget at der er tape imellem HT og spike....
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
FeedRate skrev:
Hvis man er til blød afkobling så gør det vel ikke
så meget at der er tape imellem HT og spike.... |
|
|
Hvorfor så
bruge spikes? Alt andet lige så må et stykke blødt etellerandet
mellem spike og højttaleren fjerne mere eller mindre af spiken
afkoblingsfunktion. Hvor meget det så betyder i praksis er jo så ikke
rigtigt til at sige.
/U.
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enten vælger man den bløde kobling, SD-fødder o.a., eller man vælger den hårde kobling ved hjælp af spikes og kan de skrues fast på højttalernes underside skal de selvfølgelig det!!! Water er vigtigt, men vigtigere er det, at højttalerne står urokkeligt fast, jeg har derfor trykket dem ekstra langt ned i mit fyrretræ-parketgulv, igennem de gulvløbere jeg har under og foran mine højttalere. Huller/mærker i gulvet er jeg da ligeglad med, bare det ikke er fuldstændigt perforeret. Lyden kommer først!!!
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Enten vælger man den bløde kobling, SD-fødder o.a., eller man vælger den hårde kobling ved hjælp af spikes og kan de skrues fast på højttalernes underside skal de selvfølgelig det!!! Water er vigtigt, men vigtigere er det, at højttalerne står urokkeligt fast, jeg har derfor trykket dem ekstra langt ned i mit fyrretræ-parketgulv, igennem de gulvløbere jeg har under og foran mine højttalere. Huller/mærker i gulvet er jeg da ligeglad med, bare det ikke er fuldstændigt perforeret. Lyden kommer først!!! |
|
|
Hej F.Christians
Hvis du er ligeglad med huller i gulvet, så prøv lige dette en dag du får tid:
Køb 2x4stk (eller 2x3 stk afhængig af antallet af spikes under dine ht'ere) skruer med krydskærv (dem der skrues i med en stjerneskruertrækker). De behøves ikke at være særlig store, 6mm x 4-5cm.
Bor for med et passende bor så trægulvet ikke flækker. Du kan bore direkte ned i hullerne/mærkerne der allerede er i gulvet.
Herefter skruer du skruerne ned i gulvet og placerer ht'erne ovenpå så spidserne på spikesene går ned i den enkelte krydskærv på skruerne.
Til slut sørger du for at dine ht'er er i lod/vater og efterspænder dine spikes så alt sidder godt fast. Så kan jeg love dig at dine ht'ere står urokkeligt fast.
Jeg har selv gjordt det og det er suverænt det bedste tweak jeg har lavet. Jeg har prøvet spikes direkte i gulvet, spikes på mønter, spikes på specielle skåne-fødder.
Det er 11/2 år siden jeg gjorde det og jeg har flere gange haft ht'erne stående direkte på gulvet for at forvisse mig om at det ikke er indbildning. Jeg hører det samme hvergang: Mere dynamik, klarhed og større perspektiv.
mvh
__________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det tør jeg godt at prøve!!! Jeg går ud fra, at skruerne skal skrues helt ned i gulvet og at det skal være ret precist, hvis spikes´ene skal nå helt ned i krydskærven. Hvad med at bore 4stk i-slag-møtrikker i gulvet og derefter med gevindstang, at skrue højttalerne fast til underlaget???
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 09 Januar 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
F.Christians skrev:
Ja, det tør jeg godt at prøve!!! Jeg går ud fra, at skruerne skal skrues helt ned i gulvet og at det skal være ret precist, hvis spikes´ene skal nå helt ned i krydskærven.
|
|
|
Jeg har ikke skruet mine helt ned i gulvet. De stikker 2-3 mm op, men det er fordi det er skruer der kan undersænkes og hvis jeg skruer dem helt ned vil hullerne blive meget større pga. hovedet på skruerne. Jeg tror ikke det betyder noget for lyden.
Mht. præcision så stillede jeg ht'erne (med spikes) der hvor de skulle stå, pressede dem godt ned i gulvet. Fjernede ht'erne igen og borede for i de mærker spikesene efterlod. Hvis du borer nogenlunde lodret ned i gulvet er det præcist nok.
F.Christians skrev:
Hvad med at bore 4stk i-slag-møtrikker i gulvet og derefter med gevindstang, at skrue højttalerne fast til underlaget???
|
|
|
Ja så kommer de sørme til at stå fast . Lydmæssigt har jeg ingen anelse, men du laver formodentlig en glimrende tyverisikring af dine ht'ere.
mvh __________________ Med venlig hilsen
"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
|
Til top |
|
|