Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: DVD Digital Video Essentials DVD software (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

På "klubbens" hjemmeside, anbefaler man, at man bruger denne cd/dvd engang hvert halve år... Hvad er meningen med dette?

Udsagnet undre mig, da jeg har ladet mig fortælle at det at kalibrere sit tv, er en engangs ting?

Vil det så også sige, hvis man vælger "den dyre model" at lade Otto gøre det, så skal det gøres med mellemrum... Nu forstår jeg ingenting?

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Tv og Pj. ændre farve over tid, derfor anbefaler "Klubben" at man juster en gange hver halve år, det samme gælder for computer monitor.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 August 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
Tv og Pj. ændre farve over tid, derfor anbefaler "Klubben" at man juster en gange hver halve år, det samme gælder for computer monitor.

Ok det er bare første gang jeg er stødt direkte på udsagnet*S*

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Holm26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Sendt: 29 August 2007 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

Det er en af de ting der afholder mig fra at få lavet en professionel ISF kalibrering, for man vil jo helt sikkert blive glad for resultatet og vender sig til det gode billed.. Og så er det en dyr fornøjelse hvis det skal gøres mindst 1 gang om året.. Men har overvejet at anskaffe mig sådan en dvd, så man da kan kalibrere det bare lidt selv..

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 29 August 2007 kl. 02:46 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvor lange tid der går før at bl.a. D-Cinemas får lavet en "ISF kalibrering", det er da min. en gang om året, og man tænker ikke på at det samme burte man gørre der hjemme, at få lavet en prof. "ISF kalibrering" en gange hver halve år, er dyrt, men det er det rigtig at gørre.

Krave til Hjemmebiogfer, er blivet højer og højer, da der komme bede og beder udstyr frem.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 August 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:

Normalt er det blot en kontrolstatus man foretager!!

Viser den for store udsving laver man en ny justering, jeg vil nu tro det er rigeligt at gøre det max 1 gnag om året, ja måske kun hvert andet.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

mazdarati
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2006
Sendt: 30 August 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

I den grafiske branche kaliberer man skærme hver 14. dag, så en-to gange om året er let sluppet!
Til top Vis mazdarati's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mazdarati

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 August 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

På "klubbens" hjemmeside, anbefaler man, at man bruger denne cd/dvd engang hvert halve år... Hvad er meningen med dette?

Udsagnet undre mig, da jeg har ladet mig fortælle at det at kalibrere sit tv, er en engangs ting?

Vil det så også sige, hvis man vælger "den dyre model" at lade Otto gøre det, så skal det gøres med mellemrum... Nu forstår jeg ingenting?

Jeg er grundlæggende ikke helt enig i Hifi-klubbens statement på dette punkt. Jeg tror måske lidt at det er for at putte noget mere værdi i en test-dvd, så folk ikke tror at de køber en skive de bruger én gang og så er det dét. De ting der ændrer sig ved et display over tid, er reelt ikke de ting man kan justere ved hjælp af DVE og bruger-menuen, slet ikke på et digitalt display. Gråskala er mere relevant at efterjustere.

Mht. "varigheden" af en prof-kalibrering, så er det lidt kryptisk, men jeg vil forsøge at forklare det så godt jeg kan: Uanset om du får dit tv kalibreret eller ej, så kan du være stensikker på at billedkvaliteten falder efterhånden som apparatet bliver slidt. Det betyder _ikke_ at værdien af en kalibrering falder med tiden - tværtimod: Det kalibrerede display vil oftest blive slidt langsommere, fordi man ikke overstyrer panelet, og dermed bevare billedkvaliteten i længere tid. Ønsket om at have en god billedkvalitet i længere tid, er derfor netop et argument _for_ at investere i en kalibrering, ikke imod. Lad mig illustrere det med nogle (opdigtede) tal: Lad os antage at tv'et ukalibreret leverer 80% her og nu, og falder til 60% efter tre år. Nu kalibrerer vi det, så det leverer 100% nu - og samtidig slides det mindre, så om tre år er du på 90%. Du har ganske vist ikke en lige så god billedkvalitet som da displayet var nyt, og en ny kalibrering vil kunne opveje noget af slitagen, så du måske kan komme op på 95% igen (men aldrig 100, displayet er nu engang blevet slidt). Men selv om du ikke gør dette, er billedet stadig bedre end den ukalibrerede var da den var spritny. Som sagt et opdigtet eksempel, men jeg håber det kan illustrere pointen.

Sidst, men ikke mindst, skal man huske på at præcisionen i kalibreringen som regel primært er begrænset af apparaternes justeringsmuligheder. Dén teoretiske forbedring man ville kunne opnå ved at kalibrere jævnligt, forsvinder ofte i at displayet alligevel ikke kan justeres så præcist. En kalibrering sikrer ikke én at man har perfekt billedkvalitet. Den sikrer én den bedste billedkvalitet udstyret er i stand til at levere. Det er to forskellige ting...

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 18 September 2007 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Har selv både "The Calibrator" og DVE fra HifiKluben.

The calibrator 6.1 er "gamel", men nem at gå til. Der er også dedikerede audio/pcm disk, samt HTPC-disk med HD-materiale etc.

DV er bedre i nogle af kalibreringsbillederne (specielt skarphed og kontrast), men er også MEGET mere omfattende og svær at navigere i.

Kan anbefale begge -The calibrator som "tag med ud" /udlåns-DVD, og DVE som din egen benchmark-DVD.

Når det hele så er kalibreret (Også it surround) så fyr op for en fed THX /DTS demo-DVD - det rykker.
De kan findes både originale nye og brugte forsk. steder (dyre), og nogle gange købes i kopi på nettet

Jeg skal nogle gange indstille forskelligt alt efter det omgivende lys - ser jeg film om dagen eller om natten - det gør stor forskel på kalibreringen. Bl.a. derfor de styrer lyset så meget i en biograf.

Klø på - det er det værd.
Mvh.
Ofcourse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes