Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Tweak af højtalerfilter m.m. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
halfster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2007
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har søgt på nettet for at finde tweaks af højtalere - specielt Dali 450, men har ikke kunne finde noget specifikt for denne højtaler.

Jeg er derimod faldet over nogle generelle tweaks til blandt andet delefilteret i højtalere.

Tweak 1: At skifte den almindelige effektmodstand i delefilteret ud med en induktansfri modstand, som varierer mindre med temperaturen. http://home.worldonline.dk/isl24678/migselv/modstand.htm

Tweak 2: At lodde de interne ledninger til enhederne direkte sammen i stedet for med stik.
http://home.worldonline.dk/isl24678/migselv/kabelsko.htm

Tweak 3: Ekstra magnet på enhederne.

Tweak 4: Til dali center SC7 -> fjerne/kortslutte højpasfilteret således, at højtaleren kommer til at dække hele frekvensområdet.
http://home.worldonline.dk/isl24678/migselv/minehojttalere.h tm under dali SC 7.

Hjemmesiden er sidst opdateret i '01 så det må siges at være gammel information.

Er disse tweaks noget i kender noget til eller har prøvet?

Er specielt interesseret i om det er sikkert at udføre tweak 4 og tweak af dali 450 generelt.

VH Lars

Til top Vis halfster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af halfster

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Oktober 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at skifte kondensatorerne i sådan en med dem fra www.monacor.dk i samme størrelse, og det gav en stor forskel. Hvis det med at lodde skal gøre en forskel er det nemmeste at kldde på den forbindelse der er nu, men det er der delte meninger om værdien af, især på sigt. Men der er også dem der har den modsatte mening, som fx. mig.

Kablerne inden i kan du også skifte, men vær klar på at det skal være noget du ved spiller godt i forvejen. Det kan du finde ud af ved at bruge det mellem forstærker og ht. først.

Det med at skifte modstanden har jeg ikke den store erfaring med, men har hørt at det kan gøre en positiv forskel.

Det er helt klart en højttaler der er nem at pille ved uden at lave nogen skade man ikke kan tilbageføre hvis det lyder skidt.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

halfster skrev:
Jeg har søgt på nettet for at finde tweaks af højtalere - specielt Dali 450, men har ikke kunne finde noget specifikt for denne højtaler.

Jeg er derimod faldet over nogle generelle tweaks til blandt andet delefilteret i højtalere.

Tweak 3: Ekstra magnet på enhederne.

Er disse tweaks noget i kender noget til eller har prøvet?

Er specielt interesseret i om det er sikkert at udføre tweak 4 og tweak af dali 450 generelt.

VH Lars

Hvis du sætter en ekstra magnet på en enhed, så ændrer du den T/S data og dermed skal du også ændrer i delefilteret - det er ikke nogen lille operation....

Omvendt - der sker ikke noget voldsomt ved at prøve....  Bare pas på fingrene, når magneten sættes fast

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Prøv i øvrigt at skifte kondensatorerne med nogle bedre typer - man kan evt. lege lidt med at sætte nogle gode små henover de originale. 
Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Mighty-boy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Altså... Jeg har, såvidt jeg husker, beskrvet i mange tråde herinde hvordan man kan tweake netop denne højttaler - en lille perle jeg har eksperimenteret meget med i tidens løb.
Først skal man gøre sig klart, om man vil beholde højttaleren som original, og blot tweake den op, eller om man er villig til at skifte enheder mm. ud.

SÅ hvad er du villig til at gøre, og hvor mange penge er du villig tilat ofre?

Til top Vis Mighty-boy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mighty-boy

halfster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Ok, men har kun kunne finde den her tråd om det, som ikke rigtig blev afsluttet. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48422&KW

Vil i første omgang ikke skifte enheder ud da det er forholdsvis dyrt i forhold til de 1000kr jeg har givet for DALI 450.

Tror jeg skifter kondensatorer og modstande ud med de tilsvarende værdier fra frequence-shop.dk og lader spolerne sidde. Det løber op i ca. 400kr for nye komponenter til begge højtalere, hvilket vel er fair nok.

Venter dog med at bestille til jeg finder en Dali SC7 center som så kan få samme omgang.

Skal gerne have noget at lodde i med jævne mellemrum ellers bliver jeg rastløs :)

halfster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Har i øvrigt tegnet et diagram over det originale delefilter og det ser ganske fornuftigt ud, og det er derfor jeg beholder det originale delefilter-design, men med nye komponenter. I modsætning til det der forsøges i den tråd jeg linkede til før, hvor hele delefilter-designet skiftes, hvilket jeg må indrømme, at jeg er lidt skeptisk over for.

Det irriterer mig dog lidt at jeg ikke kan aflæse værdierne for spolerne i det originale delefilter selvom jeg ikke har tænkt mig at skifte dem. Men ellers kunne jeg simulere filterets frekvenskarakteristik i Pspice, for det kunne være interessant at sammenligne det med det design der forsøges i den tråd jeg linkede til.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes