| Forfatter |
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 06:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at læse denne artikel : http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article964613.ece
Hvis prisen har så stor indflydelse på smagssansen og påvirker hjernen som her beskrevet, kunne det måske være forklaringen på den store uenighed der er ang kabler og andre tweaks. Det tyder jo på at man oplever den forskel man forventer. Det passer jo fint med at hvis man har en teknisk uddannelse, forventer man ikke en hørbar forskel der ikke er nogen videnskabelig forklaring på og derfor kan man heller ikke høre den. Hvis man derimod har købt nogle dyre kabler fordi man har læst/hørt at de spiller fantastisk, oplever man en forskel der ikke er der.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det jeg har sagt hele tiden? - nå, ja - det var vist det. Og, som også sagt: enhver lydtekniker med respekt for sig selv har mange gange prøvet at dreje på en knap og tydeligt høre den ændring han/hun forventede, blot for lidt senere at finde ud af, at det var en helt anden knap der blev drejet på, og at den knap der rent faktisk blev drejet ikke har haft nogen indflydelse på noget overhovedet. Og her snakker vi knapper, der gør stor forskel; EQ ofte - ikke noget, der har en effekt i de små detaljer.
Generelt synes jeg folk herinde mangler noget ydmyghed mht. hvor meget de kan stole på deres ører og burde oftere prøve at gribe til eksterne referencer - såsom blindtest.
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hahaha  Folk VIL bedrages.Det er det samme med Nike sko.De koster jo ikke mange bas-ører at få produceret i Fjernøsten i de lede sweatshops.De KUNNE koste 150 kr for et par,men så ville ingen købe dem(siger Nike selv),men hvis prisen er 1000-1500 kr pr par,så er de pludseligt meget eftertragtede.Der var faktisk et tilfælde i en japansk skole,hvor to elever skar fødderne af en tredje elev,for at få hans nye Nike sko!!De var udsolgt i butikkerne......
Det er ikke andet en fis,blær og staffage=spild af penge __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der mon nogle hifientusiaster der helst nyder deres fine setup, i selskab med en dyr vin ?  ...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Hvad er det jeg har sagt hele tiden? - nå, ja - det var vist det. Og, som også sagt: enhver lydtekniker med respekt for sig selv har mange gange prøvet at dreje på en knap og tydeligt høre den ændring han/hun forventede, blot for lidt senere at finde ud af, at det var en helt anden knap der blev drejet på, og at den knap der rent faktisk blev drejet ikke har haft nogen indflydelse på noget overhovedet. Og her snakker vi knapper, der gør stor forskel; EQ ofte - ikke noget, der har en effekt i de små detaljer.
Generelt synes jeg folk herinde mangler noget ydmyghed mht. hvor meget de kan stole på deres ører og burde oftere prøve at gribe til eksterne referencer - såsom blindtest.
|
|
|
Min eksterne reference er ægte levende akustisk musik...i den virkelige verden.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
|
|
|
Og jeg synes, at du mangler ydmyghed over for andres (bedre) evne til at lytte og analysere det oplevede. Underkend ikke et andet menneskes perceptionsevne.
Du holder dig udelukkende til teorier og teknikum-t**serier. Og så Ekstra Bladet, naturligvis.
Lydteknikere har jeg (efterhånden) mistet al respekt for. Selvom der nok sidder nogen stykker 'derude' på mellem 60 og 90 år, som jeg nok ville tage hatten af for...
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sanser er som med meget andet, de SKAL udvikles....... Det hjælper ikke noget at tage en person som aldrig har drukket andet en vin fra netto til 40 kr og lade han/ hende indgå i sådan en test. Det samme gælder inden for HiFi. Nogle kan høre forskel på selv de mindste ting, fordi at de har lyttet til meget forskelligt i mange år og derfra udviklet deres høre sanser betydligt bedre end mange andre.
Jeg arbejder intenst med vin til dagligt og har gjordt det i snart 14 år. Satte man sådan en som mig ind i denne vin test så ville resultatet blive helt anderledes. Jeg er extremt kritisk overfor vin, har op til flere gange helt vin til over 200/300 kr ud fordi at de ikke smagte mig.Jeg arbejdede på et tidspunkt med nok Danmarks beste vinsmager. Vi kogte vin, vi frøs den ned og alligevel gættede han altid hus, område og druer.
Er helt sikkert at nogle gadgets er udviklet til den godtroende og der tages en ALT for høj pris, men det betyder jo ikke at alt er sådan og bare fordi at enselv ikke kan høre/ smage det, at der ikke er en forskel. __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
mærkeligt der så stadig bliver solgt dyrt hifi....!!!!
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
|
|
|
Nilau skrev:
|
|
|
|
Det lyder spændende. Hvordan bruger du den reference i forhold til dit HiFi derhjemme?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
| Det hjælper ikke noget at tage en person som aldrig har drukket andet en vin fra netto til 40 kr og lade han/ hende indgå i sådan en test. |
|
|
Der hvor de serverer den samme vin to gange, og amatøren smager en stor forskel, der svarer til prismærkatet, viser det at amatører er påvirkelige overfor placebo. Der skal naturligvis også en ny test til, for at påvise at de dygtigste eksperter er påvirkelige overfor placebo, men det er vist heller ikke det der er testet i første omgang ?  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
-KP- Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 737
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man får ofte hvad man betaler for, det er vel en gammel nyhed !
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har med stor interesse læst denne og andre lignende tråde. Sjovt nok er det altid skeptikere som starter sådanne tråde. Hvorfor gør de det ? Hvis ikke man mener at kunne høre forskel på f.eks. 2 forskellige sæt interconnect, så køb da det billigste, og så er den potte ude. Jeg har lyttet til flere interconects da jeg skulle finde et sæt kabler med "hul igennem". Jeg kunne godt høre forskel på dem jeg lyttede til (via head-fi-setup). Det var ikke altid prisen og kvaliteten fulgtes ad. Et sæt kabler til f.eks. 800 kroner, var ret tæt på dem til 2300 (ja, jeg ville måske nok gætte forkert i en blindtest). Det billigste (det 3. kabel) var dog noget længere fra de andre 2. Så er det jo bare at beslutte sig for, hvilket sæt man vil bruge, og hvor mange penge man vil smide ud på skidtet. Det gælder vel for alt hifi grej. Iøvrigt mener jeg at det ofte er mindre impedansforskelle i forskellige kabel-sæt som er medvirkende til de små ændringer i lyden, men det er der aldrig kommentarer til. Den går mest på prisen og " det er da osse for galt....." Jeg hopper bestemt ikke på hvadsomhelst. Den der dims som skal placeres ovenpå et hifi-apparat, for at dæmpe 500 Hz svingninger (eller noget i den stil), interesserer jeg mig ikke for. At andre mener den duer, ja det er deres sag. Så er den vel ikke længere. Jeg er ikke decideret vindrikker, men vil til enhver tid respektere at eksperter inden for denne "hobby" kan smage forskel på noget som jeg måske IKKE ville kunne smage forskel på. Om man så vil kalde det "øvelse" eller "talent", ja det lader vi svæve lidt i tråden. Jeg har hørt om folk der ikke kunne høre forskel på en billig CD-afspiller fra det lokale supermarked og på en high-end afspiller til flere månedslønninger. Det er på den ene side synd for dem, for de går glip af nogle lyd-oplevelser. Til gengæld er de samme mennesker jo egentlig ret heldige, da de sparer en hulens masse penge på hifi-udstyr. PS: Jeg kigger lige på den der artikel i Ekstrabladet. Det har jeg ikke haft tid til endnu
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke jeg husker meget galt, så er der for mange år siden lavet en test netop omkring hifi.
Man havde bedt en gruppe "super ører" om at bedømme en række forskellige anlæg i en række blind test. Et af anlægene blev testet 2 gange, men til forskel for alle de øvrige seancer havde man her "glemt" at fjerne papkasserne fra gangen uden for lytterummet. Papkasserne var fra high-end produkter, men det testet anlægget var blot et almindeligt consumer anlæg ligesom de andre. Alligevel var det netop dette anlæg, det suverænt scorede det bedste karakter af samtlige testede anlæg  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Stemer skrev:
|
|
|
Niels
|
|
|
Misforståelseskvotient: 100% Det er jo stadig afhængigt af dine ører og deres akustiske hukommelse som er lig med meget tæt på 0 (ligesom alle vores andres). Ligesom du ikke kan hive dig selv op i nakken og flyve, så bliver du nødt til at tage et fixpunkt udenfor dig selv. Du kan ikke snyde dig selv (eller omvendt; du kan kun snyde dig selv) sålænge du selv ved f.eks. hvilket kabel det er du lytter på. Du bliver nødt til at få en anden til at skifte det, så du ikke ved hvad du skal forvente. Yderligere problemer med at bruge "akustisk musik i den virkelige verden" som reference: 1. Dine ører nulstilles i løbet af nul-komma-neine, så du skal godt nok løbe stærkt hjemme fra stuen og ned på spillestedet...eller måske du har anlægget med derned? Men så får du ikke akustikken hjemme i stuen med, hvilket jo er en overordentlig vigtig del, ikke at det lader til at mange herinde går synderligt op i det (som i: det burde i den grad have sit eget subforum og halvdelen af enhvers Hifi-budget burde gå til indretning af lytterummet). 2. Du kan vel kun bruge akustisk musik som reference for hvordan akustisk musik skal lyde hjemme i stuen. Nu ved jeg ikke hvad du hører, men her render vi jo ofte ind i det dybt mystiske emne omkring hvad hifinørder mener med "ægte". Der findes ikke noget "ægte" i pop/rock og den slags genrer - det er et kunstigt skabt lydbillede, som f.eks. ville kollapse 100% hvis man fjerne dynamisk kompression (der jo ellers er meget udskældt her på stedet). Hvad er det for et ideal man gerne vil opnå? Rytmisk musik over PA er jo ofte voldsomt komprimeret og behandlet. Er det lyden i øvelokalet? Hvad med forsangeren? Skal han bare synge højt, eller må der gerne være et sanganlæg indover? Kort sagt: der findes ikke noget "naturligt" lydideal i rytmisk musik. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kalle_dk skrev:
Jeg har med stor interesse læst denne og andre lignende tråde. Sjovt nok er det altid skeptikere som starter sådanne tråde. Hvorfor gør de det ? Hvis ikke man mener at kunne høre forskel på f.eks. 2 forskellige sæt interconnect, så køb da det billigste, og så er den potte ude.
|
|
|
Jeg oversætter: "Lad mig nu bare snyde mig selv, hvis det er det jeg vil". Ja, ok. Stadig sjovt at diskutere, dog. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
|
Og jeg synes, at du mangler ydmyghed over for andres (bedre) evne til at lytte og analysere det oplevede. Underkend ikke et andet menneskes perceptionsevne.
Du holder dig udelukkende til teorier og teknikum-t**serier. Og så Ekstra Bladet, naturligvis.
Lydteknikere har jeg (efterhånden) mistet al respekt for. Selvom der nok sidder nogen stykker 'derude' på mellem 60 og 90 år, som jeg nok ville tage hatten af for...
Niels L. |
|
|
Jeg synes du mangler ydmyghed - du synes jeg mangler ydmyghed. Der er masser af beviser for, at folk kan bilde sig selv ind, at de hører forskel på ting, som der ikke er forskel på. Det er straks sjældnere vi ser beviser på at folk rent faktisk kan høre forskel på ting, som andre betvivler (det er selvfølgelig sket, men det er jo fra tilfælde til tilfælde). Vi kunne lade det komme an på en prøve (f.eks. i tilfældet med netkabler), men det er der jo ikke stemning for. Så kan vi vel ikke gøre mere. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad et eksempel på en god tekniker eller et godt produceret album efter dit hoved kunne være? Hvis jeg må spørge... Det er vel i en hvis grad blot et spørgsmål om smag, og der har du måske en anden smag end flertallet af teknikere...og det stinker selvfølgelig, men sådan er det så (hertil kommer så pengeinteresser som skaber f.eks. loudness war, men bortset fra det....). __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Kalle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1086
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Kalle_dk skrev:
Jeg har med stor interesse læst denne og andre lignende tråde. Sjovt nok er det altid skeptikere som starter sådanne tråde. Hvorfor gør de det ? Hvis ikke man mener at kunne høre forskel på f.eks. 2 forskellige sæt interconnect, så køb da det billigste, og så er den potte ude.
|
|
|
Jeg oversætter: "Lad mig nu bare snyde mig selv, hvis det er det jeg vil". Ja, ok. Stadig sjovt at diskutere, dog.
|
|
|
Jo jo, men den store diskussion går vel oftest på, om jeg snyder mig selv, hvis JEG mener at kunne høre forskel på 2 sæt kabler. Hvis jeg KAN høre forskel, og ender med at købe det kabel jeg mener er det bedste, ja så er alting TOP DOLLAR for mig. Hvis andre mennesker ikke kan høre forskel på de samme kabler, ja så rager det mig ærlig talt en bønne (sådan groft sagt).
|
| Til top |
|
| |
js1973 Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 60
|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
|
Sanser er som med meget andet, de SKAL udvikles....... Det hjælper ikke noget at tage en person som aldrig har drukket andet en vin fra netto til 40 kr og lade han/ hende indgå i sådan en test. Det samme gælder inden for HiFi. Nogle kan høre forskel på selv de mindste ting, fordi at de har lyttet til meget forskelligt i mange år og derfra udviklet deres høre sanser betydligt bedre end mange andre.
Jeg arbejder intenst med vin til dagligt og har gjordt det i snart 14 år. Satte man sådan en som mig ind i denne vin test så ville resultatet blive helt anderledes. Jeg er extremt kritisk overfor vin, har op til flere gange helt vin til over 200/300 kr ud fordi at de ikke smagte mig.Jeg arbejdede på et tidspunkt med nok Danmarks beste vinsmager. Vi kogte vin, vi frøs den ned og alligevel gættede han altid hus, område og druer.
Er helt sikkert at nogle gadgets er udviklet til den godtroende og der tages en ALT for høj pris, men det betyder jo ikke at alt er sådan og bare fordi at enselv ikke kan høre/ smage det, at der ikke er en forskel.
|
|
|
Og deri er jeg så ganske enig !!!!!
Man kan sagtens udvikle høresansen (og sikkert også andre sanser) til det bedre - så at sige - hvis man f.eks roder meget med lyd og f.eks lyd/musikproduktion. Jeg er ihvertfald blevet meget mere bevidst om min hørelse de sidste mange år hvor jeg i min fritid har skrevet og produceret musik. Man lærer en del om frekvenser og placering af instrumenter/roller etc og hvordan disse skal mixes/ eq ´es.
Jeg husker engang for et par år siden hvor jeg besøgte familien i Nordjylland ( bor i Kbh.) og vi sad i haven til en fødselsdag hvor der var lidt liv med børn osv. Jeg var den eneste der hørte en alarm der var gået - langt derfra - et sted i kvarteret. Men da jeg bad folk om at lytte ordentligt efter kunne flere af dem også høre den. Hvad jeg prøver at fortælle er at mange ikke bruger deres ører " godt nok" - de er ikke bevidste om hvad de kan med dem - og derfor er der også nogle som tror at alle stereoanlæg lyder mere eller mindre ens - desværre. Det handler vel bare om at være mere bevidst om sine sanser.
Nå - det var en lille note
__________________ Mvh.
JS1973
Audio Physic Scorpio. Marantz CD 63, Amp Pm 65. Mogami 3130. Flatline Black Knight. Pulsar Points.
Protools 8 Digi 003. Imac. ESI. Sennheiser. Future Sonics. Fender Strat Gibson Epiph
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Nilau skrev:
Stemer skrev:
|
|
|
Niels
|
|
|
Misforståelseskvotient: 100%
Det er jo stadig afhængigt af dine ører og deres akustiske hukommelse som er lig med meget tæt på 0 (ligesom alle vores andres). Ligesom du ikke kan hive dig selv op i nakken og flyve, så bliver du nødt til at tage et fixpunkt udenfor dig selv. Du kan ikke snyde dig selv (eller omvendt; du kan kun snyde dig selv) sålænge du selv ved f.eks. hvilket kabel det er du lytter på. Du bliver nødt til at få en anden til at skifte det, så du ikke ved hvad du skal forvente.
Yderligere problemer med at bruge "akustisk musik i den virkelige verden" som reference:
1. Dine ører nulstilles i løbet af nul-komma-neine, så du skal godt nok løbe stærkt hjemme fra stuen og ned på spillestedet...eller måske du har anlægget med derned? Men så får du ikke akustikken hjemme i stuen med, hvilket jo er en overordentlig vigtig del, ikke at det lader til at mange herinde går synderligt op i det (som i: det burde i den grad have sit eget subforum og halvdelen af enhvers Hifi-budget burde gå til indretning af lytterummet).
2. Du kan vel kun bruge akustisk musik som reference for hvordan akustisk musik skal lyde hjemme i stuen. Nu ved jeg ikke hvad du hører, men her render vi jo ofte ind i det dybt mystiske emne omkring hvad hifinørder mener med "ægte". Der findes ikke noget "ægte" i pop/rock og den slags genrer - det er et kunstigt skabt lydbillede, som f.eks. ville kollapse 100% hvis man fjerne dynamisk kompression (der jo ellers er meget udskældt her på stedet). Hvad er det for et ideal man gerne vil opnå? Rytmisk musik over PA er jo ofte voldsomt komprimeret og behandlet. Er det lyden i øvelokalet? Hvad med forsangeren? Skal han bare synge højt, eller må der gerne være et sanganlæg indover? Kort sagt: der findes ikke noget "naturligt" lydideal i rytmisk musik.
|
|
|
Jeg skrev:
"Min eksterne reference er ægte levende akustisk musik...i den virkelige verden.". Jeg burde muligvis have understreget "akustisk", da dét (naturligvis) ikke er gengivet over et tilfældigt PA-anlæg. Du har sandelig ikke høje tanker om den 'akustiske hukommelse'? Jeg hørte for ikke længe siden noget herlig akustisk jazz på "The Jazz Café" i Campden (London) og det lød fantastisk. (Det gør akustiske instrumenter næsten altid!). Akustikken i lokalet var også god. Vil du så påstå, at jeg ingen mening kan have om hvordan det lød den pågældende aften? Jeg burde ikke kunne mene noget som helst om hvordan det lød? Mener du det? (Til gængæld kan jeg ikke huske hvem jeg hørte!).
[Hypotetisk]: Hvis man forestiller sig, at jeg en dag kunne høre en CD der var blevet optaget dén aften hvor jeg selv var til stede - er jeg bestemt ikke i tvivl om, at jeg ville kunne fortælle om optagelsen har indfanget den lyd som jeg selv hørte, eller om en lydtekniker har fået ødelagt indfangelsen af selve koncerten, så den lige så vel kunne have fundet sted på et andet spillested.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |