| Forfatter |
|
Kasper Bang Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte sidste år et sæt B&W kompakthøjttalere via Hifiklubben (kan ikke huske modelnummeret men de kostede ca. 1300 stykket). Jeg skal bruge nogle nye kabler dertil. Jeg skal blot have kabler, der yder højttalerne og et tilsvarende anlæg (køber på et tidspunkt et nyt, måske et Denon-minianlæg, bestemt ikke high-end) retfærdighed. Ikke noget overkill. 
Har I nogle gode tips til, hvor man kan få nogle fornuftige (hvilke?) - f.eks. på nettet eller i Hifiklubben?
|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
køb enten det billige Dali eller Tara labs kabel, igen er der ikke nogen grund til noget overkill der. De er begge fine kabler som er langt bedre en standart lampe ledning.
|
| Til top |
|
| |
Boegedal Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kasper...
Jeg vil anbefale QED Silver Anniversary XT til kr. 79,- pr. meter, det er et kanont kabel til prisen...
læs evt. mere om det på www.hifiklubben.dk
mvh. Jan __________________ Lånt NAD intr. forstærker
Lyngdorf CD-1
Thule TU150 FM/DAB
Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forøgelsen af lydkvalitet du opnår ved køb af hifi kabler er ligefrem proportional med prisen.
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en der har matematik på højniveau ...
Men jeg giver dig ret!..Det er kan der være nogle eksempler på, at det ikke er tilfældet!..Der er nogle forskellige faktorer der spiller ind!...Eks. forstærker, samt højtaler!..
Men et kabel til ca. 100 kr/m ville nok være et fint bud!..
Har selv Tara Labs, og de gjorde det helt fint!...
mvh Zirio
Gymnasiekælderen 2 - Opdateret 6. Feb - Nu med B&W Front + Nye billeder
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
zirio skrev:
Det er en der har matematik på højniveau ...
Men jeg giver dig ret!..Det er kan der være nogle eksempler på, at det ikke er tilfældet!..Der er nogle forskellige faktorer der spiller ind!...Eks. forstærker, samt højtaler!..
Men et kabel til ca. 100 kr/m ville nok være et fint bud!..
Har selv Tara Labs, og de gjorde det helt fint!...
mvh Zirio
Gymnasiekælderen 2 - Opdateret 6. Feb - Nu med B&W Front + Nye billeder |
|
|
Ja, eller 500 kr/m så er det 5gange så godt, et billigere kabel ville jo ødelægge det hele fuldstændig!!
|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Februar 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja eller et kabel til 100000 som er 100 gange så godt
Skal vi nu ikke holde snot og skæg for sig?? det er jo fuldstændig hen i hegnet at give næsten lige så meget for kabler som for højtalerne....Fordi kablerne er dyrer behøves de ikke at være bedre, de spiller nok bare anderledes. Find ud af hvad dit behov er?? vil du bare gerne have et anlæg der spiller fornuftigt uden at skulle ofrere lige så meget på alle mulige dimser(fordi man så tror at det bliver bedre) så køb et fornuftigt kabel til en 20-50 kr meteren alt efter hvad dit bugedt siger. Men tro ikke at træerne vokser ind i himlen(som nogen tror) så meget ligger der ikke begravet i kabler, har selv lyttet på kabler fra 30-4-5000 meteren og ja der er forskel men ikke at nødvendigvis at det til 5000 er bedre end det til 70kr meteren. Bruger selv pt Dail Blue wave til 79kr meteren på mit anlæg og har vel alt i alt ikke for mere end 1000kr kabler på mit anlæg til godt 100000. En af grundende er at der simpelthen er alt alt for lidt at hente på kabler ifor hold til opstilning
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 09 Februar 2008 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

|
| Sendt: 10 Februar 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt klart syntes rigtigt godt om mit Dali, måske ikke verdens mest velopløste kabel(dog uden at det er dårligt på nogen måder) men har da hørt kabler som koster 10-20 gange mere som kan lave en marginal bedre opløsning. Men Dail kablet spiller bare super ergagernde(stavet forkert) og hvis man tager biwire versionen og bruger som singel wire, så det bliver 2x6mm2 kommer opløsningen også med
|
| Til top |
|
| |
Kasper Bang Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juni 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres hjælp. Lyder til at jeg kan finde noget til en fornuftig pris i Hifiklubben.
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper Bang skrev:
| Tak for jeres hjælp. Lyder til at jeg kan finde noget til en fornuftig pris i Hifiklubben. |
|
|
Det tror jeg bestemt. Alt det der gas med at du skal købe kabler til 1000 meteren, ja det er altså gas. Hvis man på nogen måde kan retfærdiggøre dyre kabler skal vi langt højere op i pris end det vi figurerer i her. __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for at du køber dig fattig i kabler så prøv og spørg om du må låne nogle forskellige med hjem til afprøvning. Hav endelig noget netledning/lampeledning etc. med i vuderingen! Hold det op mod en meterpris for netledning på 0,5 - 2-4 kr meteren (afhængig af tykkelsen og kvaliteten) og så et taralabs eller hvad du nu evt kan få lov at låne med hjem. Husk at det helst skal være blindtest så du ikke ved hvad der er hvad  Du vil overrasket over hvor LIDT der er at hente  . Du vil opleve mange gange større forbedring ved at lege lidt med placering hvis du altså har mulighed for det. God fornøjelse og lad fornuften vinde  MVH Roky
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske burde du også prøve at lægge noget billigt kabel dobbelt - det giver jo større kvadrat, og dermed mindre modstand - og dermed forhåbentlig bedre lyd. __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
| Sendt: 12 Februar 2008 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt med kabler handler jo i bund og grund om præferencer. Specielt i den prisklasse kan der være store forskel på, hvordan forskellige kabler påvirker lyden af netop din forstærker/højttaler-kombination.
De fleste hifi-forhandlere plejer gerne at kunne arrangere, at man kan komme til at lytte til nogle forskellige kabler for at vurdere, hvad men synes bedst om.
Prøv dig frem - det er jo også det, der er sjovt ved hifi! Men noget snor mellem 50 og 100 kroner meteren er vist ikke helt ved siden af 
|
| Til top |
|
| |
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
| Sendt: 16 Februar 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boegedal skrev:
|
Hej Kasper...
Jeg vil anbefale QED Silver Anniversary XT til kr. 79,- pr. meter, det er et kanont kabel til prisen...
læs evt. mere om det på www.hifiklubben.dk
mvh. Jan
|
|
|
Jeg ville nappe det uden XT da jeg synes det er noget underligt noget at rode med når der er en kerne af nylon(?) 
|
| Til top |
|
| |
mogelsvs Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 21 Februar 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville anbefale Kimber, hvis du vil have et neutralt kabel. Og køb det brugt her på stedet eller Ebay, så kan du altid sælge det igen, hvis du ikke synes om lyden, eller trangen til at opgradere bliver for stor!
|
| Til top |
|
| |
abel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 21 Februar 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
QED Silver Anniversary XT er klart anbefalelsesværdig!
__________________ /Abel
|
| Til top |
|
| |
Gymnasten Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Februar 2008 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er altid let at komme med postulater. Det eneste der virkelig duer, er hvis du forsøger dig frem selv, og ser, om du kan spore forskel på kablerne. __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Gymnasten Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 23 Februar 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
| Det er altid let at komme med postulater. Det eneste der virkelig duer, er hvis du forsøger dig frem selv, og ser, om du kan spore forskel på kablerne. |
|
|
Problemet er, at ovenstående postulat ikke holder. Placeboeffekter er meget veldokumenteret, og har du fornemmelse af, at der bør være forskel, så hører (oplever) du forskel. Så du må udfordre dig selv med en blindtest (flere gange) for at du kan opnå evidens for, at der er forskel. Hvis du vil tro på dem med forstand på elektricitet, så er der ingen forskel.
|
| Til top |
|
| |