Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. maj 2025 | 22:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kort HDMI kabel: Dyrere=Bedre eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andje00
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har søgt lidt rundt på forummet, og kan forstå at hvis man skal op i meget høje HDMI kabel-længder, er der vigtigt at man køber et kabel af god kvalitet, og til en relativ høj pris. Men når det drejer sig om kabler af kortere længder, synes jeg, det er lidt sværere at finde ud af, om det kan betale sig at bruge adskillige hundrede kroner på et dyrt kvalitetskabel, eller om man sagtens kan nøjes med et billigere kabel til eksempelvis omkring 100 kr?

Jeg står og skal bruge to HDMI kabler. Det ene skal være ca 1-1,5 m og gå fra en Pioneer DV400 dvdafspiller til en LG42PX5R skærm. Det andet kabel skal ca. være 1,5-2 m og gå fra en Playstation 3 til førnævnte skærm.

Så nu er spørgsmålet: Vil der være væsentlig kvalitetsforskel rent billedmæssigt, hvis jeg vælger et dyrt kabel fremfor et billigt kabel?

Og hvis Ja. Hvilke kabler kan I så anbefale?

Til top Vis andje00's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andje00

Huleboer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk ret svært at svare på når det er HDMI.

Det er en stor nok diskution når det kommer til analoge kabler, men det er endnu sværre når det er digitalt, da analoge kabler er sårbare overfor omkringværende frekvenser der kan blade sig med dem der løber i kablet. Det problem findes ikke med digitalt signal.

Jeg vil mene at der _er_ en forskel, men nok ikke lige så udtalt som ved analoge kabler.

Men forestil dig at du har et billigt kabel med nogle urenheder. Der skal sendes et digitalt signal, lad os sige "101100111", 1 = tænd og 0 = slukket. Forestil dig så at signalet rammer en urenhed i kablet. Så kunne et tænd signal måske forsvinde, og så ville det modtagne signal hedde f.eks "101100011". Så er der blevet introduceret en fejl i kablet.

Det er et _meget_ teoretisk eksempel og det er ikke sikkert det har nogen bund i virkligheden, og jeg kan ikke sige dig hvor meget et kable skal koste for at udelukke det. Det er for øvrigt heller ikke sikkert det har betydning da der idag også sendes korrektionssignaler der skal bekræfte at det var det rigtige der blev sendt igennem kablet i første omgang. Men hvis begge forstyrres...

Ja jeg ved ikke...

Til top Vis Huleboer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Huleboer

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg vil sige, lad være med at købe det billigste du kan finde, og hvis du ikke har lyst til at bruge kassen på et lækkert supra kabel el så køb et i mellemklassen. Der er ikke særlig stor forskel på billedkvaliteten i HDMI kabler, men der er forskel på om signalet kommer frem eller ej

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Det kan godt betale sig at give lidt ekstra for et kabel!...

Hvis du bruger det fra PS3 --> TV, vil jeg sige et Supra er minimum (for din egen skyld)!...Du kan jo prøve at købe det billigeste skod-kabel, også er supra, hvor du derefter prøver at sammenligne!...Jeg kunne i hvert fald mærke tydeligt forskel da jeg skiftede fra noname HDMI til Supra!..Det næste step blev et Nordøst Wirewizard, det er noget der rykker

mvh Z

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

lån før du køber 

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes