Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Netkabler med skærm og jord (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 22 April 2008 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Jeg vil prøve at opgradere mine standard nettilslutninger til en mere gennemført løsning. Det giver nogle foreløbige spørgsmål:

• Jeg har jord i alle mine stikkontakter og vil derfor vil jeg prøve så vidt muligt at gennemføre jord på alle apparater. Giver dette problemer med ground-loops på grund af at apparaterne kan ”se” hinanden både igennem jord via nettet og via jord i signalbablerne?

• Hvis ja, hvordan forebygges dette?

• Skærmen forbindes kun i én ende af netkablerne og umiddelbart vil jeg anvende den ende nærmest nettet/stikdåsen. Er dette optimalt?

• Er der nogen optimal længde på kablerne? Jeg vil anvende ca. 4-5meter fra vægstik til fordeler dåse og derfra 1 meter stykker til hvert apparat....er det ok?

• Ikke alle apparater har IEC stik og skal derfor modificeres. Er der fordel i at sætte IEC fatninger i, eller kan kablerne med fordel føres direkte til forbrugsstedet internt?

• Ikke alle apparater har jord ført ud på netstik, hvad gøres bedst i disse tilfælde? Bruges chassis direkte som jord? Eller skal der laves en form for isolation/adskillelse imellem chassis og net-jord?

• Jeg har også et plasma tv som jeg vil tilslutte fordelerdåsen på samme måde som de øvrige apparater, giver det ulemper? Der er også mulighed for at tilslutte dette via en seperat vægdåse. Skal der jord på her også? TV’et er forbundet til forforstærkeren...

• Jeg er tilkoblet fællesantenne/hybridnet og derfor er tv tuneres forbundet her igennem. Kan det give problemer med stelstrømme/etc.?

Ja, en del spørgsmål, men da jeg mener de har almen karakter tror jeg de kan blive udgangspunkt for en god debat.

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 April 2008 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Jeg vil prøve at opgradere mine standard nettilslutninger til en mere gennemført løsning. Det giver nogle foreløbige spørgsmål:

• Jeg har jord i alle mine stikkontakter og vil derfor vil jeg prøve så vidt muligt at gennemføre jord på alle apparater. Giver dette problemer med ground-loops på grund af at apparaterne kan ”se” hinanden både igennem jord via nettet og via jord i signalbablerne?

jeg har ikke oplevet negative effekter ved at jorde alle mine apparater - så det burde du heller ikke

• Hvis ja, hvordan forebygges dette?

• Skærmen forbindes kun i én ende af netkablerne og umiddelbart vil jeg anvende den ende nærmest nettet/stikdåsen. Er dette optimalt?

ja

• Er der nogen optimal længde på kablerne? Jeg vil anvende ca. 4-5meter fra vægstik til fordeler dåse og derfra 1 meter stykker til hvert apparat....er det ok?

der skulle ikke være nogen optimal længde - nogen mener at alle strømkabler skal være lige lange - men jeg har aldrig hørt om nogen konkret eftervisning - og hvad så med signalvejen inden i apparaterne - den er jo ikke altid lige lang... så nej, bare klip/skær du løs i hvad længde der passer dig

• Ikke alle apparater har IEC stik og skal derfor modificeres. Er der fordel i at sætte IEC fatninger i, eller kan kablerne med fordel føres direkte til forbrugsstedet internt?

tja, jo færre "bindeled" jo bedre, men jo mindre fleksibelt bliver opsætningen jo også - og jeg ved rent faktisk ikke hvad forsikringen vil sige i tilfælde af en evt brand - for ikke at nævne garanti og lign der garanteret bortfalder ved indgreb i de enkelte apparater - men jo i teorien - færre "bindeled" jo bedre

• Ikke alle apparater har jord ført ud på netstik, hvad gøres bedst i disse tilfælde? Bruges chassis direkte som jord? Eller skal der laves en form for isolation/adskillelse imellem chassis og net-jord?

jeg har forbundet mine direkte til chassiset, hvis der ikke var jord i selve stikket - og det har ikke givet nogen bivirkninger eller forringelser - kun den ønskede effekt.

• Jeg har også et plasma tv som jeg vil tilslutte fordelerdåsen på samme måde som de øvrige apparater, giver det ulemper? Der er også mulighed for at tilslutte dette via en seperat vægdåse. Skal der jord på her også? TV’et er forbundet til forforstærkeren...

jord du det hele

• Jeg er tilkoblet fællesantenne/hybridnet og derfor er tv tuneres forbundet her igennem. Kan det give problemer med stelstrømme/etc.?

pas - men mit gæt er klart nej - hvis der skulle være spændingsforskelle vis fællesnettet - så kan du blive dem kvit hos dig via jord - eller du kan agerer "jord" hver eneste gang du rør ved skærmen

Ja, en del spørgsmål, men da jeg mener de har almen karakter tror jeg de kan blive udgangspunkt for en god debat.

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 April 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Tak Troels, det var en god hjælp.....jeg går igang

Bach4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 April 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Skorpio skrev:

Hej - pas på her - det kan være rigtig giftig alt efter de lokale forhold og dit tvs opbygning. Men hvis du har jord på TVet også - skulle det tage det værste.

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu nogenlunde igang og har målt lidt på de enkelte apparater og deres chassispotentiale i forhold til jord ved forskellig netfase.

Effekttrin: 123VAC eller 73VAC, chassis ikke direkte forbundet til signal GND

Pre: 63VAC eller 55VAC, chassis direkte forbundet til signal GND

DAC 65VAC eller 56VAC, chassis ikke forbundet til signal GND

Måles der støj på udgangen af effektrinnet i optimal kobling til net uden jord er der 5,5mVAC og med jord 2,8mVAC...altså næsten en halvering. Også hørbart (med øerne HELT inde ved enhederne )

Der er altså stor potentiale i forhold til jord og det kan vel godt blive kritisk hvis kun et af apparaterne jordes....

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Personligt har jeg valgt kun at jorde ét apparat gennem netkablerne, men hvis du ikke får problemer går det andet nok også. Jeg foretrækker netbrønde aht. fleksibiliteten, men det er en smagssag.

Fællesantenneanlæg - jeg har hørt at nogle har store problemer med stelstrømme der, men det ved jeg ikke nok om.

Kabellængde - der er dem der mener at de minimum skal være 1½ meter for at skærmen får ordentlig effekt - og der er også dem der mener de skal være endnu længere - og at der faktisk er optimale længder. Jeg kan ikke huske hvor mange meter, men det er så vidt jeg husker over  4 meter (kan dog vist nok deles med 2 med lidt forringelse). Jeg har dog valgt at køre 1½ meter til alle mine.

Har du leget med flere forskellige typer af netkabler? - de lyder jo ikke ens selvom nogen nok nu kommer farende og skriver at det gør de

Iøvrig - når du er igang bør du også kigge på sikringerne - og fordelerdåsen og.....

Der er faktisk også mange tråde herinde omkring netkabler - prøv en søgning.

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet med forskellige og den store forskel kommer her med jord. Alle kablerne er 1 meter, dog er der 4 meter fra 6-stikdåsen til stikkontakten.

Hvis jeg eks kun jorder effektforstærkeren, vil der være en potentialeforskel på omkring 60V til pre chassis. Denne kan kun udlignes via signalkablernes stel. Det samme vil gøre sig gældende fra pre til DAC osv. Ved at jorde alle apparater via nettet undgås det. Det er her hørbart på et andet niveau end netkabellængder og kvadrat på netkablerne...

Vil man absolut køre med 4 meter netkabler (!) bør de da i hvert fald alle skærmes effektivt, ellers er det svært at forestilles sig at undgå at rulle dem op eller blande dem med signal og højttalerkabler?

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Der er klart forskel på forskellige netkabler - også selvom de alle har 3 ledere og skærm. Der er sågar også forskel på hvilke stik du bruger til netkablerne

Jeg mener også at de alle skal være med skærm - hvor skærmen kun jordforbindes i tættest på væggen (altså i "afsenderenden").

Det der er valget er, om den 3. leder (jord) skal forbindes til apparaternes chassis'er eller være "svævende" ligesom skærmen. Der skal selvfølgelig stadig være ét kabel, som så fører jord med over i kæden).

Hvis du kun fører jord over i ét apparat med netkablerne og lader signalkablerne klare resten bør du gøre det på forforstærkeren. Rent praktisk kan det lade sig gøre ved at forbinde den 3. leder i alle kablerne i begge ender, men så kun i forforstærkeren føre jorden til chassis i netbrønden. I de andre apparater kan man så undlade at lave forbindelse fra brønden til chassis. Dermed kan alle netkablerne laves ens.

Hvis du har mod på det kan du jo prøve begge dele - et apparat kontra alle apparater og se om du kan høre forskel - og så vælge det der evt. lyder bedst

mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Maj 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Effektforstærkereren er det oplagte valg hvis kun et apparat jordes, det er det med størst potentiale til jord, givetvis på grund af den fysisk store trafo.

Alle apparater er jordet her og skærmede med skærmen termineret nærmest "elværket"...det er bedst.

Også målbart, efter total jording er støjspændingen på effektdelens udgang faldet til 0,7mVAC

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes