|
Jeg vil prøve at opgradere mine standard nettilslutninger til en mere gennemført løsning. Det giver nogle foreløbige spørgsmål:
- Jeg har jord i alle mine stikkontakter og vil derfor vil jeg prøve så vidt muligt at gennemføre jord på alle apparater. Giver dette problemer med ground-loops på grund af at apparaterne kan ”se” hinanden både igennem jord via nettet og via jord i signalbablerne?
jeg har ikke oplevet negative effekter ved at jorde alle mine apparater - så det burde du heller ikke
- Hvis ja, hvordan forebygges dette?
- Skærmen forbindes kun i én ende af netkablerne og umiddelbart vil jeg anvende den ende nærmest nettet/stikdåsen. Er dette optimalt?
ja
- Er der nogen optimal længde på kablerne? Jeg vil anvende ca. 4-5meter fra vægstik til fordeler dåse og derfra 1 meter stykker til hvert apparat....er det ok?
der skulle ikke være nogen optimal længde - nogen mener at alle strømkabler skal være lige lange - men jeg har aldrig hørt om nogen konkret eftervisning - og hvad så med signalvejen inden i apparaterne - den er jo ikke altid lige lang... så nej, bare klip/skær du løs i hvad længde der passer dig
- Ikke alle apparater har IEC stik og skal derfor modificeres. Er der fordel i at sætte IEC fatninger i, eller kan kablerne med fordel føres direkte til forbrugsstedet internt?
tja, jo færre "bindeled" jo bedre, men jo mindre fleksibelt bliver opsætningen jo også - og jeg ved rent faktisk ikke hvad forsikringen vil sige i tilfælde af en evt brand - for ikke at nævne garanti og lign der garanteret bortfalder ved indgreb i de enkelte apparater - men jo i teorien - færre "bindeled" jo bedre
- Ikke alle apparater har jord ført ud på netstik, hvad gøres bedst i disse tilfælde? Bruges chassis direkte som jord? Eller skal der laves en form for isolation/adskillelse imellem chassis og net-jord?
jeg har forbundet mine direkte til chassiset, hvis der ikke var jord i selve stikket - og det har ikke givet nogen bivirkninger eller forringelser - kun den ønskede effekt.
- Jeg har også et plasma tv som jeg vil tilslutte fordelerdåsen på samme måde som de øvrige apparater, giver det ulemper? Der er også mulighed for at tilslutte dette via en seperat vægdåse. Skal der jord på her også? TV’et er forbundet til forforstærkeren...
jord du det hele
- Jeg er tilkoblet fællesantenne/hybridnet og derfor er tv tuneres forbundet her igennem. Kan det give problemer med stelstrømme/etc.?
pas - men mit gæt er klart nej - hvis der skulle være spændingsforskelle vis fællesnettet - så kan du blive dem kvit hos dig via jord - eller du kan agerer "jord" hver eneste gang du rør ved skærmen
Ja, en del spørgsmål, men da jeg mener de har almen karakter tror jeg de kan blive udgangspunkt for en god debat.
|