Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: De små tricks? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hej jeg er ny og leder efter nogle tips og tricks til at få bedre lyd uden at ofre millioner af kroner.

Jeg har nogle System Audio gulvhøjttaler som jeg har smidt en god omgang sand i sandkammeret og nu står de på de medfølgende gummi fødder. Vil det hjælpe med spikes eller eller fliser? (de står på gulvtæppe)

Hvad med bi-wire, jeg bruger noget sonic labs (tror jeg det hedder) biwire kabel som er med noget sølv halløj. Men min forstærker er ikke biwiret. jeg har smidt begge +'er ind i samme udgang, vil det hjælpe at bruge min A og B udgang på forstærker til hver istedet for at smide begge i samme udgang? (jeg har fjernet guldpladen)

Så har jeg et par baghøjttalere der står på 60 cm standere, vil det hjælpe med spikes?

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Hej Micker,

Det kommer jo meget an på hvad du vil opnå ;o) Har du en slasket bas eller lidt for tør?? Hvad er det ved lyden du ikke kan lide siden du vil forsøge alt muligt??

I mange tilfælde må man prøve sig frem og det er jo dine ører der skal bestemme til sidst. Mht spikes er det forholdsvist billigt og nemt at prøve dog skal man være opmærksom på at en ændring af højden pga. spikes i sig selv kan give anledning til forandringer i lyden. Mange har gode erfaringer med bløde gummi fødder der er afstemt til højtalerens vægt, men der er sikkert lige så mange der vil sværge til spikes sp du vil sikker aldrig få et svar du reelt kan bruge andet end ved at bruge dine egne øre.

Mht Biwire er det måden at gøre det på. jeg tror ikke du vinder noget ved at bruge a & b udgangen. Måske ved at biampe, men det er jo en anden historie og ikke så enkel endda med mindre din forforstærker har to output. Har den ikke det skal man til at lave et kabel selv der splitter op til de to power amps og det kan hurtigt vise sig at være dårligere for lyden end gevinsten ved at biampe.

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Micker skrev: "Men min forstærker er ikke biwiret. jeg har smidt begge +'er ind i samme udgang"

Hej Micker

Umiddelbart lyder det til at du har sat det der Bi-wire kabel omvendt på, jeg går ud fra at kablet er splittet op i 4 enkelt ledere i den ene ende og 2 i den anden.

Den ende med 2 (rød / sort) skal i forstærkerens HT-udgang og en anden ende skal så tilsluttes højttalerens 4 terminaler.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Don Räß
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

Micker skrev: "Men min forstærker er ikke biwiret. jeg har smidt begge +'er ind i samme udgang"

Hej Micker

Umiddelbart lyder det til at du har sat det der Bi-wire kabel omvendt på, jeg går ud fra at kablet er splittet op i 4 enkelt ledere i den ene ende og 2 i den anden.

Den ende med 2 (rød / sort) skal i forstærkerens HT-udgang og en anden ende skal så tilsluttes højttalerens 4 terminaler.

Kablet ser kun sådan ud hvis der er blevet termineret. Hvis kablet er købt fra rulle, vil det have 4 ledere i begge ender. Her skal man i forstærker enden stikke begge + ind i forstærkeren ene + indgang og ligeledes med -

Til top Vis Don Räß's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Räß

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Micker skrev:
Men min forstærker er ikke biwiret. jeg har smidt begge +'er ind i samme udgang, vil det hjælpe at bruge min A og B udgang på forstærker til hver istedet for at smide begge i samme udgang? (jeg har fjernet guldpladen
Det burde ikke gøre nogen forskel. A og B-udgangene er forbun det til hinanden indvendigt alligevel.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Don Räß skrev:
lasse skrev:

Hej Micker

Kablet ser kun sådan ud hvis der er blevet termineret. Hvis kablet er købt fra rulle, vil det have 4 ledere i begge ender. Her skal man i forstærker enden stikke begge + ind i forstærkeren ene + indgang og ligeledes med -

Det kan du jo have ret i, det var også der for at jeg skrev at jeg gik ud fra at det så sådan ud, Micker skrev jo at det var et Bi-wire kabel, så derfor.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Micker skrev:
Men min forstærker er ikke biwiret. jeg har smidt begge +'er ind i samme udgang, vil det hjælpe at bruge min A og B udgang på forstærker til hver istedet for at smide begge i samme udgang? (jeg har fjernet guldpladen
Det burde ikke gøre nogen forskel. A og B-udgangene er forbun det til hinanden indvendigt alligevel.
/U.

Hej!

Det gør det nu alligevel.

Hvis du prøver, kan du med garanti høre forskel.

Hvis ikke, så skal du enten på indkøb eller glæde dig over alle de gryn, du sparer.

MVH
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Hej Micker.

Prøv at tilte din ht bagover. Det er et ganske uskyldigt og nemt tweak at udføre, men det kan gøre vidundere for din lyd. Jegfik virkeligt åbnet lyden op, da jeg gjorde det. Og hvis du ikke synes det giver noget, tager det et halvt sekund at ændre det tilbage igen. :)

MVH

Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svarene.

Jeg har Biwire kabel, altså er der en rød, en sort, en blå og en gul i begge ender. Det jeg mente var at - = sort+blå og + = rød og gul. På forstærkeren har jeg flettet sort og blå sammen hvorimod på højttaleren har de hver deres terminel (håber det er til at forstå).

Så var spørgsmålet om det ville hjælpe at udnytte A og B udgangen så hver kabel for "sit eget signal"..?

Min receiver mister underligt nok næsten ingen effekt ved at bruge a+b udgangene sammentidigt.

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Du har gjort det rigtigt nok.

medmindre b-udgangen har egen strømforsyning (eller hvad det nu hedder) gør det ingen forskel (tror jeg :) Men der sker selvfølgelig intet ved at prøve, men jeg tror forbedringen vil være minimal ift andre tweaks du kan hygge dig med... :)

Rockefoten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 06 Februar 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

du kan legge kabler og sånt penere.. det gjorde mye hos meg. strøm, høyt og signal hver for seg. må de krysse skal dette skje med 90 grader mellom..

Prøve også å legge en teppe over eventuell tv, eller andre harde flater.. Dette kun til de gangene du virkelig gidder...

Til top Vis Rockefoten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockefoten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes