Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Optiske kabler o.a. Høje priser = fup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 August 2008 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej,

Kan det svare sig at betale fx 500-1000 kr for et optisk kabel frem for en flad 50'er eller lignende ? Man hører at enten kommer signalet af 0- og 1-taller igennem eller ej. - Dvs. enten virker det eller ikke. Derfor burde der ikke være forskel på et billigt og et dyrt kabel, såfremt det billige kabel er godt nok til at der kommer lyd igennem.

Mener at have læst, at hvis enderne er slebet med særlig præcision, skulle det kunne give en mere korrekt overførsel af lyset ? Ellers er der selvfølgelig forskel i bevægeligheden af et given kabel.

Fup eller fakta... får man bedre lyd ved at spendere fx 1000 kr frem for 100 kr? I teorien burde lyden være den samme jvf ovenstående, og er det så blot de "dumme" som giver for meget? Eller er der virkelig forskel.

Man kan også undre sig når man ser Denon link til ca. 3700 kr - er det ikke bare ekstra godt skærmet netværkskabel som normalt koster 10 kr pr meter ?

Og så er der den med strømkabler - kan den meter fra stikdåse til anlæg give en forskel? -Når der er kilometervis til centralen. Man kan undres.

Jeg kunne godt tænke at høre fra Jer der virkelig går op i HIFI og som har eksperimenteret med ovennævnte.

Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 August 2008 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Prøv at søge i tidligere indlæg. Dine spørgsmål har været diskuteret før, og det ender næsten altid galt.

Jeg tror nu godt at vi to kan blive enige, men det kan du jo også se i de andre tråde.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2008 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:

Hej,

Kan det svare sig at betale fx 500-1000 kr for et optisk kabel frem for en flad 50'er eller lignende ? Man hører at enten kommer signalet af 0- og 1-taller igennem eller ej. - Dvs. enten virker det eller ikke. Derfor burde der ikke være forskel på et billigt og et dyrt kabel, såfremt det billige kabel er godt nok til at der kommer lyd igennem.

Mener at have læst, at hvis enderne er slebet med særlig præcision, skulle det kunne give en mere korrekt overførsel af lyset ? Ellers er der selvfølgelig forskel i bevægeligheden af et given kabel.

Fup eller fakta... får man bedre lyd ved at spendere fx 1000 kr frem for 100 kr? I teorien burde lyden være den samme jvf ovenstående, og er det så blot de "dumme" som giver for meget? Eller er der virkelig forskel.

Man kan også undre sig når man ser Denon link til ca. 3700 kr - er det ikke bare ekstra godt skærmet netværkskabel som normalt koster 10 kr pr meter ?

Og så er der den med strømkabler - kan den meter fra stikdåse til anlæg give en forskel? -Når der er kilometervis til centralen. Man kan undres.

Jeg kunne godt tænke at høre fra Jer der virkelig går op i HIFI og som har eksperimenteret med ovennævnte.

Jeg bruger p.t. et almindeligt Denon-Link mellem min router og mit accesspoint, det virker fint . Standard denonlink kablerne står der endda Cat.5. uden på, så netop disse kabler _er_ helt standard netværkskabler. De er endda monteret i RJ45 stikkene som almindelige lige patchkabler.

/henrik

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2008 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst en del tidligere tråde. Af optiske kabler har jeg et til ca. 200 kr på 1m mellem PC-lydkort og forforstærker.

Mellem Samsung cable box og forforstærker har jeg et 6m supra til vist ca. 650 kr.

Strømkabler har jeg aldrig eksperimenteret med.

Af højttalerkabler har jeg til både 250 kr / meter og 30 kr / meter.

Har prøvet lidt forskellige signalkabler mellem forforstærker og eff-blok - synes jeg kunne høre en forskel - men måske er det indbildning, idet det ikke var en blindtest.

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik.

Åbenbart ingen fix-fakserier dér

HFK har et på hjemmesiden til ca. 3700 kr så vidt jeg husker

xiuxiu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 August 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

må ærligt indrømme jeg heller ikk kan se fornuften i dyre netkabler eller digital kabler for den sags skyld. i mit arbejde som it-nørd har jeg samlet mange netværks kabler og de skulle nok fortælle mig hvis termineringen ikk var gjort ordentlig. enten så modtager man data eller også gør man ikke, men der er helt sikkert andre der mener noget andet    

Vienna Acoustics BBG
April Stello AI500
Logitech Squeezebox Touch
Yamaha YSP-2200
Audiotrak Prodigy Cube
Sennheiser 580
Til top Vis xiuxiu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xiuxiu

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 04 August 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:

Hej,

Det er det samme som med højttalerkabler, signalkabler, digitalkabler og netkabler. Enten er der hul igennem eller ej...

Mvh.
Niels
Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

kvestergaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 August 2008 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Det er det samme som med højttalerkabler, signalkabler, digitalkabler og netkabler. Enten er der hul igennem eller ej...

Nej, for højttaler- og signalkablernes vedkommende er der ikke bare "hul igennem eller ej". Disse kablers analoge natur gør, at kablets udformning kan påvirke lyden.

Snakker vi derimod om digitalkabler, være det sig fx optiske kabler eller HDMI, så er jeg af den overbevisning at der ingen forskel er på et billigt og et dyrt, forudsat at det billige er af tilstrækkelig kvalitet til at kunne bære det digitale signal intakt fra A til B.

Her er et link til en artikel på BlueJeansCable.com som jeg synes er interessant læsning:

Digital Cables and Analog Cables; What's the Difference?

Til top Vis kvestergaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvestergaard

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:

Hej Henrik.

Yes... Det må være et rigtig godt netværks kabel  Gad vide om mit internet bliver mere sammenhængende og trancienter bliver bedre? hehehe...

Jeg har faktisk oplevet forskel på kabler, og her snakker vi strømkabler. Jeg benytter pt. et par sæt hjemmebyggede Supra Lorad skærmede powerkabler.

Jeg har oplevet at der blev meget mindre susen på min reciver når jeg hørte radio. Jeg er 100% sikker på at skærmn i powerkablet gjorde forskellen.

Det samme er tilfældet når jeg benytter det til mit TV (TDC kabel TV), så forsvinder der striber/interferrens. Igen så skyder jeg skylden på skærmen i kablet.

Om det er strømkablet der støjer ind i antennekablerne eller antennekablerne der støjer ind i strømkablerne ved jeg ikke, men lige der har jeg oplevet en forskel.

Ellers er jeg at den overbevisning om at kabler gerne må være af en hvis kvalite og at der bestemt er forskel på f.eks. kobber og sølv's egenskaber til at transportere analoge lydsignaler.

Mvh. Henrik

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 August 2008 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Den anden dag var jeg ude for at lytte til et sæt high-end højttalere til ca. 45.000 kr. for et sæt, og kom i den forbindelse ind på digitale signalkabler og spurgte om der var forskel på optisk og coax. Forhandleren svarede at det var der. Ifølge ham ville coax var coax bedre end lysleder (optisk).

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 05 August 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
. Ifølge ham ville coax var coax bedre end lysleder (optisk).

Kan skyldes at i 'gamle dage' var kvaliteten noget andet på optisk, mit knækkede, og stikkende passede ikke sådan helt i indgangende, så det kunne faktisk falde ud engangimellem, men de fleste Coaixaler jeg har haft kunne skrues fast .

Mht. strømkabler bruger jeg et Xindak XF-1000ES Powersuply og vincent netkabler (skærmet ) som gør en forskæld, men min erfaring med udskiftning af interconect, både dyre og billige, handler om hvilket setup man har, mit setup er rør 'alll the way' og derfor meget følsomt, kan der høres MEGA forskæld (dyr ikke altid bedst , hos mig) men i de glade 'snurrerundt dage' (H/K - Dennon - Kef) kunne man næsten ikke høre forskæld, ikke nok til at ville indvistere i det, men i dag er sagen en ganske anden ...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

HenrikW skrev:
Aliaz skrev:

Hej Henrik.

Yes... Det må være et rigtig godt netværks kabel  Gad vide om mit internet bliver mere sammenhængende og trancienter bliver bedre? hehehe...

Jeg har faktisk oplevet forskel på kabler, og her snakker vi strømkabler. Jeg benytter pt. et par sæt hjemmebyggede Supra Lorad skærmede powerkabler.

Jeg har oplevet at der blev meget mindre susen på min reciver når jeg hørte radio. Jeg er 100% sikker på at skærmn i powerkablet gjorde forskellen.

Det samme er tilfældet når jeg benytter det til mit TV (TDC kabel TV), så forsvinder der striber/interferrens. Igen så skyder jeg skylden på skærmen i kablet.

Om det er strømkablet der støjer ind i antennekablerne eller antennekablerne der støjer ind i strømkablerne ved jeg ikke, men lige der har jeg oplevet en forskel.

Ellers er jeg at den overbevisning om at kabler gerne må være af en hvis kvalite og at der bestemt er forskel på f.eks. kobber og sølv's egenskaber til at transportere analoge lydsignaler.

Mvh. Henrik

Hej Henrik,

Nu du nævner hjemmebyggede Supra strømkabler... Har du løbt løse stik og så bare kabel efter mål ? Hvis ja, hvor har du købt det?  Jeg kan se Av-connection har Supra kabler: http://www.av-connection.dk/?ML=335

Ved I om der er forskel på power-kabler til en PC og de der følger med fx forforstærker og effektforstærker?

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Den anden dag var jeg ude for at lytte til et sæt high-end højttalere til ca. 45.000 kr. for et sæt, og kom i den forbindelse ind på digitale signalkabler og spurgte om der var forskel på optisk og coax. Forhandleren svarede at det var der. Ifølge ham ville coax var coax bedre end lysleder (optisk).

Det plejer at hedde sig at coaxial er bedst på korte afstande...typisk max 1-2 meter vil jeg tro.

Over 5m bør man efter sigende vælge optisk - har nogen af Jer lavet tests?

HenrikW
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:
HenrikW skrev:
Aliaz skrev:

Hej Henrik.

Mvh. Henrik

Hej Henrik,

Nu du nævner hjemmebyggede Supra strømkabler... Har du løbt løse stik og så bare kabel efter mål ? Hvis ja, hvor har du købt det?  Jeg kan se Av-connection har Supra kabler: http://www.av-connection.dk/?ML=335

Ved I om der er forskel på power-kabler til en PC og de der følger med fx forforstærker og effektforstærker?

Yes, løse meter og stik for sig. Købt hos min bedste hifi-pusher Lars (Topsound-hifi.dk). Så længe det er en IEC320 stikprop der sidder i enden så er det basicly det samme kabel.

Mvh. Henrik

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 August 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:

Olsen skrev:

Det plejer at hedde sig at coaxial er bedst på korte afstande...typisk max 1-2 meter vil jeg tro.

Over 5m bør man efter sigende vælge optisk - har nogen af Jer lavet tests?

Det er jo noget af et postulat altså at coax skulle være bedre end optisk på kort afstand - og omvendt på længere afstand. Både det du skriver (uden at jeg skal hænge dig op på, at det er din mening) og det jeg skriver med ham forhandleren af hifi udstyr. Er der ikke nogen der kan teste det??

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes