Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Dali Euphonia MS5 afkobling eller ej? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 August 2008 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af et sæt Dali Euphonia MS5. De står direkte på gulvet - dvs. ingen spikes eller gummi / kork imellem bunden og trægulvet. Det er "gammeldags træplankegulve". Umiddelbart savner jeg ikke noget i lyden og er faktisk meget tilfreds. Alligevel kan man godt spekulere over, hvad man eventuelt går glip af. Det er ikke en højttaler man sådan lige flytter rundt på, så jeg har ikke forsøgt noget, hvad angår afkobling.

Hvis nogen kender til afkobling specifikt på MS5-modellen, hører jeg gerne. Råd og tanker omkring afkobling generelt er også meget velkomne.

Vil jeg sandsynligvis få noget ud af afkobling eller ej med MS5?

Hvad er forskellen omkring afkobling om det er den ene eller anden gulvhøjttaler? Tænker på vægt, højttalerfod/bund, materiale osv.

Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 August 2008 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

afkobling kan være en spøjs ting, én løsning virker godt i ét rum men samme løsning virker ikke i et andet. rummene reagerer ikke helt ens på den slags, at eksperimentere er det bedste du kan gøre :)

men hvis du ikke oplever nogle problemer med uklar eller buldrende lyd kunne det tyde på den løsning som du har nu fungerer godt i dit rum ;)

selv bruger jeg spikes på betonfliser i en stue med trægulv. fliserne er et helt nyt forsøg (og ikke noget der pynter), men det virker. det har strammet op i lyden fra bund til top.

Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 09 August 2008 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke hvad der er nedenunder højttalerens fod, men umiddelbart ville jeg være betænkelig hvis den er helt plan, for det er trægulve sjældent, dvs. der er ikke "fuld" forbindelse. På den anden side trykker vægten dem sikkert pænt ned.

Der er måske også allerede noget afkobling i foden, så du ikke vil få de store fordele ud af yderligere afkobling. Fortæller manualen noget om det?

Kork-princippet er i hvert fald hurtigt og billigt aftestet - en korkslibeklods koster 8 kr. i Jem & Fix. Ellers ville jeg foretrække SD-fødder der plejer at gøre det godt på trægulve (de koster dog en del mere end kork), og så er der nogle der foretrækker Infinite Ceraballs (de er endnu dyrere).

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2008 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Cube... Jeg har ikke oplevet eller bemærket noget usædvanligt overhovedet - hverken mht. bassen eller toppen af frekvensområdet. Toppen er utrolig klar, livlig og højopløst. Bassen er præcis og hurtig, når den skal være det. Har ikke oplevet buldrende bas. Bruger NAD Silverline forforstærker S170 og S250 multi-effektblok. NAD hælder måske en anelse til at være lidt for skarp.

Højttalerkabel er Tara Labs prism biwire (rent kobber). Jeg har bevidst ikke opgraderet til Dali Silver Wave 4, som er forsølvet, hvilket efter sigende kan vægte mere til en skarp/skinger lyd. Misforstå mig ikke - lyden er ikke skinger - jeg forsøger blot at beskrive hvilken side lyden hælder til. Der er nok 1,5-2m til loftet fra toppen af MS5. Højttaleren er anbefalet til 40 kvm+, men det får de desværre langt fra - har dog ikke oplevet det som en begrænsning, hvad man kunne frygte.

Wymax.. Soklen er bl.a. lavet af knust granit - soklen vejer alene 20 kg.

Jeg mener at have hørt både godt og dårligt om SD-fødder, men kan ikke lige huske hvor jeg har læst det negative og hvad det lige bestod i. Tager kort-princippet in mente. Det er muligt jeg prøver det på et tidspunkt.

http://www.dali.eu/admin/current/Euphonia_manual.pdf

Ser ud til de anbefaler spikes. Trægulvet er næppe helt lige, men jeg kunne forestille mig at MS5's høje vægt får det presset fladt.

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Sendt: 09 August 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

SD fødder er vidst primært egnet hvis man har problemer med basbulder, og de bløde fødder kan i nogle tilfælde hjælpe mod det. har selv brugt dem engang på en lille højttaler og de tog noget at basbulderen, men samtidigt mindes jeg at bunden blev mere blød og "langsom"... og da du ikke har basproblemer tror jeg ikke blød afkobling er sagen?!

Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 August 2008 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

buldren, kunne jeg forestille mig oftest opstår i tilfælde, hvor højttaleren ikke vejer så meget, således der måske ikke er helt den samme gode kontakt med gulvet. Det har jeg tilsynesladende sluppet for - måske grundet soklen og den høje vægt. Blot et gæt. Jeg synes de 2stk 8" bas der sidder i hver MS5 har vildt gode egenskaber. De kan både give den bløde baslyd eller give et hårdt og kontant punch. Synes de er super til al slags musik. Det kan vel også tænkes at MS5 blot er så godt bygget af denne højttaler kun i ringe grad har behov for afkobling generelt set.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Har selv lillebroderen og jeg har eksperimenteret med både dens egne spikes og kork uden at opnå andet end at lyden blev hul og tam. Bassen mistede vægt og attack, og det hele blev bare fladt. Mine står også på massivt træplankegulv og jeg har ikke problemer med buldrende bas. Men prøv da evt. for sjovt med et par korkklodser, det er både nemt og billigt. Jeg ved ikke om det er fordi at denne serie speakers har en ret stor og tung fod, men de kobler ganske udemærket til gulvet uden hjælpemidler    

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 August 2008 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hello Aliaz

Jeg har selv haft et sæt MS5(faktisk hele serien) på et tidspunkt. Jeg havde dem stående på vægtafstemte SD fødder. Jeg eksperimenterede ikke alverden på det tidspunkt mede afkoblingen af selve højttalere. Men det har jeg til gengæld gjort med mine nuværende dynaudioer og jeg kan kun sige til dig, at du er nødt til at prøve dig frem, da afkobling/tilkobling virker på helt forskkellige måder alt efter hvilket rum/setup det foregår i. 

Jeg har både brugt de integrerede spikes, SD og nu Cera Balls, med sidstnævnte som bedste resultat. De har ganske enkelt strammet op over hele linien og givet en bedre sammenhæng.

Mine står på et flydende(ligger løst på beton) trægulv men da jeg havde MS5erne var det på et massivt trægulv der lå på strøer med ca. 40 cm krybekælder under. Krybekælderen havde desværre bare den uheldige egenskab at den slugte bassen. Så derfor lavede jeg gulvet om.

MVH WRONG

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Lækkert at høre fra Jer to også - Acer og Wrong.

Acer.. Jeg kan nemt forestille mig det udfald du beskriver.  Tænker måske lidt - if it ain't broken - don't fix it. Super at høre fra andre med Euphonia og deres erfaringer. Jeg er klar over man aldrig vil kunne sammenligne direkte idet rum, inventar osv. kan give en markant forskel. Men med det du beskriver, synes jeg det bærer mod at min fornemmelse er korrekt - dvs. at Euphonia afkobler ganske godt uden hjælpemidler. Egentligt forestiller jeg mig at det også er langt det kønneste at de står direkte på gulvet, i stedet for løftet en anelse. Hvilket højttalerkabel bruger du til MS4? og hvilken forstærker?

Hrello Wrong. Jeg husker at have læst noget af din tråd - indtil du skildte dig af med MS5 - det var inden jeg selv fik MS5. Har også CS4 - den er kanon, men også gross. Som baghøjttalere bruger jeg Evidence 870. Er lidt i tvivl om, om jeg ikke vil savne noget bas og magt i det hele taget, hvis jeg skulle skifte til RS3 ? Jeg har ikke nogen sub bagerst og skal ikke have det - mest pga. pladsmangel.

Fint at høre hvilket alternativer du har forsøgt med. Jeg venter måske til om et par år, hvor vi nok er flyttet til nogle bedre betingelser for MS5

Jeg tror gulvet er udmærket her - underboen bliver formentligt svært udtilfreds, hvis jeg forsøger at grave "kælderen" ud

Tjekker lige din tråd igen.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

G&S kabel og H/K AVR8500

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 10 August 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

wrong skrev:
De har ganske enkelt ikke strammet op over hele linien

Ikke nogen særligt overstrømmende bedømmelse

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:

wrong skrev:

Tænkte lige det samme, mon den var lidt høj i går wrong ? *hik*

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 August 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Wymax skrev:

wrong skrev:

Tænkte lige det samme, mon den var lidt høj i går wrong ? *hik*

HEHE. Ja det kunne da godt se sådan ud. Og ja, der er kommet et "ikke" for meget med. Der skulle naturligvis have stået "ganske enkelt strammet op over hele linien"

MVH WRONG

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes