Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp søges til tilslutning (TV-DVD) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ravnholdt100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 14 August 2008 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg håber, at dette er det rigtige forum at stille nedenstående spørgsmål.

Jeg søger råd og vejledning i forbindelse med, at jeg skal finde den mest optimale lyd og billed-tilslutning af min Sony DVP-S7700 CD/DVD-player kombineret med min Sony STR-DA50ES surround receiver til mit Sony KDL-32P3000 lcd tv.

Spørgsmålet er således: hvad er den optimale tilslutning mellem disse/ovenstående?

Manualerne kan findes på:

Receiver:

http://pdf.crse.com/manuals/3864512111.pdf

(s. 5)

CD/DVD-player:

http://pdf.crse.com/manuals/3864941321.pdf

(s. 35)

LCD TV:

http://pdf.crse.com/manuals/3273475621.pdf

(s. 52)

P.S.: Jeg har aldrig rigtigt sat mig ind i av-udstyr, hvorfor jeg har fundet det nødvendigt at stille ovenstående spørgsmål, selvom det måske måtte være simpelt for de fleste i dette forum.

På forhånd...

Tusind tak for eventuelle svar

Med venlig hilsen

Peter

Til top Vis ravnholdt100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ravnholdt100

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 August 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Hej Ravenholdt og velkommen til.

Det ser ud til at din reciever og dvd afspiller er nogle ældre sager

Heldigvis så er jeg endnu ikke stødt på en fladskærm som ikke har tilslutninger der passer til dig udstyr.

Jeg mener du har følgende muligheder for at forbinde det hele.

Fra afspilleren og til dit TV skal du enten have et SCART kabel eller et Component kabel.
Hvis du bruger SCART skal du inde i setup menuen på afspilleren finde et sted hvor du kan sætte "EURO AV OUT" til RGB. Personligt vil jeg foretrække RGB via SCART kablet frem for komponent kablet, da du så også får lyd op til TV'et og det kan automatisk skifte over til indgangen når du tænder afspilleren.

Fra afspilleren til recieveren har du egenligt kun brug for ét eneste kabel. Det er til den digitale lyd og skal enten være et Coaxial kabel eller et optisk kabel (TOS-Link). Din reciever har flere optiske indgange, så dét er måske det mest praktiske.

Fra TV til reciever kan du også med fordel trække et signal kabel til alm. stereo lyd (rød/hvid phono-stik i begge ender). Så kan du høre lyde fra dit TV gennem anlægget.

Uanset hvad ud får at vide, så vil der altid være dyere og måske også bedre løsninger
...men jeg har forsøgt at give dig den simpleste løsning som vil give et brugbart resultat.

Hvor godt det bliver er meget afhængigt af hvor mange penge du vil smide efter kablerne. Men som udgangs punkt skal du bare holde dig fra de aller billigste.

Kig f.eks. på den side her hvor jeg selv har handlet lidt: http://www.av-cables.dk/
Kig de forskellige kategorier igennem med de kabler jeg har nævnt, og spring dem som som står øverst på listen (ligner de billige fra Fona).

Spørg endelig hvis der er mere du vil vide

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

ravnholdt100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej stefan

Tusind tak for dine overvejelser, som jeg vil tage til efterretning og anvende snarest.

Hvad med anvendelse af S-video, vil det give bedre billede end scart (RGB)? Og hvad med anvendelsen af Component kabel - kan du/I kommer med nærmere overvejelser om dette?

På forhånd tak - jeg sætter stor pris på din/Jeres hjælp.

Med venlig hilsen

Peter

Til top Vis ravnholdt100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ravnholdt100

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

RGB eller Component er at foretrække. RGB via Scart er mit foretrukne, da Scart også inkluderer lyd. Hvis du vil køre HD, så kan du bruge Component, men bør så vidt det er muligt bruge HDMI (kræver dog noget andet udstyr end du har i øjeblikket).

S-Video skal du kun bruge hvis du ikke kan bruge RGB eller Component.

I bunden af rangstien finder du Composite, som oftest bare er ét gult phono-stik.

Du skal være opmærksom på at Scart ikke nødvendigvis er ensbetydende med RGB.
I mit TV har jeg to Scart indgange, men det er kun den ene af dem som understøtter RGB.
Ligeledes er der flere DVD afspillere hvor du skal ind i setup menuen og vælge at output skal være RGB via Scart (Scart bliver nogle gange også kaldt en "Euro connector").

/Stefan

ravnholdt100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej igen Stefan

Igen tusind tak for din besvarelse.

Jeg køber de nødvendige kabler i dag ud fra din vejledning.

Med venlig hilsen

Peter

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 August 2008 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Fik du så fat i nogle kabler og har du fået det hele strikket sammen?

/Stefan

ravnholdt100
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2008 kl. 08:12 | IP-adresse registreret  

Hej Stefan

Igen tak for din hjælp.

Ja, jeg købte rigtig gode kabler, som var på tilbud hos et af landets største internetkabeludbydere.

Jeg er meget tilfreds med billed- og lydkvaliteten. Jeg anvender component og phono-kabel indtil videre.

Med venlig hilsen

Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes