| Forfatter |
|
Lethvig Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Købet af en Rotel RB-1080, medførte at det medfølgende strømkabel er det trebende med jord. Hvad gør dette, da den videre behandling til netstikket i væggen er et gammeldags 2 benet?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis der står "This equipment must be earthed" eller lign. på bagsiden af din Rotel, skal du skaffe en ny forlænger med jord. Ellers risikerer du at få 115V på stel, ligesom på computerne...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
Hvis der står "This equipment must be earthed" eller lign. på bagsiden af din Rotel, skal du skaffe en ny forlænger med jord. Ellers risikerer du at få 115V på stel, ligesom på computerne...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Mon ikke der står ground istedet for for earth 
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Mon ikke der står ground istedet for for earth  |
|
|
Nej, ikke hvis det er den engelske (UK) udgave af teksten. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Lethvig Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 493
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
mcs_5 skrev:
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Mon ikke der står ground istedet for for earth 
MVH WRONG
|
|
|
Til jer begge
har søreme sat den i en forlængerledning med tre "huler", men derfra går den jo over i et to-benet til væggen som min computer feks hele tiden har gjort uden nogle problemer der...her i min gamle bolig er der kun stik kontaker af den gamle to benet slags i væggen..
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lethvig skrev:
| har søreme sat den i en forlængerledning med tre "huler", men derfra går den jo over i et to-benet til væggen som min computer feks hele tiden har gjort uden nogle problemer der...her i min gamle bolig er der kun stik kontaker af den gamle to benet slags i væggen.. |
|
|
Det er normalt heller ikke noget problem. Men hvis du måler spændingen mellem computerens kasse og jord, er der ca. 115V. Det kan give nogle ubehagelige stød, men er ikke farligt. Problemet kommer når du kobler noget med 0V på stel sammen med noget med 115V på stel. Hvis du slukker på stikkontakten mens du piller ved kabler, går det normalt fint. Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det giver ikke stød - Sorry med det er noget ævl.
Desuden ville en spænding på stel som lægges til jord medføre der løber en strøm og HPFI relæet slår fra
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 30 September 2008 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
| Det giver ikke stød - Sorry med det er noget ævl. |
|
|
Selvfølgelig giver det stød. Prøv at røre en computer der ikke er jordforbundet og en radiator eller andet jordforbundet samtidig.
Citér:
| Desuden ville en spænding på stel som lægges til jord medføre der løber en strøm og HPFI relæet slår fra |
|
|
Ikke når strømmen er lav. Prøv at skille en computerstrømforsyning af hvis du ikke tror på mig... Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
boelt Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld , men man ligger sku da ikke 115v på stel - uanset apparat, det er dybt ulovligt - og jow hpfi-relæet vil udkoble ved afledning til jord.
Men - man kan godt forestille sig en situation hvor der er afledning til stel på to forskellige elektriske apparater - og at der mellem apparaterne er en potentialeforskel, så får man stød - også uden at hpfi-relæet reagerer.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
boelt skrev:
| Undskyld , men man ligger sku da ikke 115v på stel - uanset apparat, det er dybt ulovligt - og jow hpfi-relæet vil udkoble ved afledning til jord. |
|
|
Er der ingen her der har studeret diagrammet over de netstøjfiltre der sidder i f.eks. PC-strømforsyninger? Du har to kondensatorer i serie fra 230V til 0V. Midtpunktet er forbundet til stel. Der skal ikke meget beregning til for at regne ud at der så er 115V på midtpunktet - altså stel. Og ja, du har ret i at det er dybt ulovligt - men sådan er filtrene altså bygget op. Problemet er at de ikke er beregnet til at køre uden jordforbindelse. Det er jo derfor der tit står "This equipment must be earthed". Og nej, HFI- eller HPFI-relæet kobler ikke ud, da strømmen er for lav (typisk 0,1-0,2mA). Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
boelt skrev:
|
Undskyld , men man ligger sku da ikke 115v på stel - uanset apparat, det er dybt ulovligt - og jow hpfi-relæet vil udkoble ved afledning til jord.
|
|
|
Mit multimeter viser nu også 115 volt hvis jeg måler mellem min radiator og kabinettet på min pc. 
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 01 Oktober 2008 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
boelt skrev:
|
|
|
|
Mit multimeter viser nu også 115 volt hvis jeg måler mellem min radiator og kabinettet på min pc. 
|
|
|
Yes, det gør mit også! __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |