Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: HDMI med DeepColor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2008 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Halløj i skuret.

Nu har jeg så endelig fået min Samsung BD-P1500 hjem. Og nu skal jeg så ud og have skaffet mig et godt HDMI-kabel.

Jeg har så været lidt rundt på nettet og bl.a. været forbi av-connection.dk. Her faldt jeg så over dette her kabel http://www.av-connection.dk/?PGr=576&ML=785 (1meter). Og jeg er ret sikker på at det skal være det. Men så dukker der et nyt udtryk op, som jeg ikke kender til; Deepcolor,

For at kunne bruge det her DeepColor - kræver det så noget af min afspiller, tv eller andet?

Kan jeg bede om en forklaring på hvad det er - gerne så selv en 2-årig ville kunne forstå det

på forhånd mange tak!

Til top Vis Mikkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel.

Godt kabel du har fundet. Jeg har selv sådan et par stykker til mit TV og resultatet er rigtig flot.

Deep Color er noget som både afspiller, TV og kabel skal understøtte for at du kan bruge det.
Din afspiller understøtter det, så spørgsmålet er så hvilket TV du har.

Jeg kan godt prøve at komme med en længere udredning af bits og farvedydbe for at forklare Deep Color, men vil i stedet henvise til denne engelske artikel som beskriver det ganske udemærket.
http://www.abccables.com/info-hdmi-deep-color-.html

Håber det er nok til at du får styr på det

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

Mikkel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

StefanR skrev:

Hej Mikkel.

Godt kabel du har fundet. Jeg har selv sådan et par stykker til mit TV og resultatet er rigtig flot.

Deep Color er noget som både afspiller, TV og kabel skal understøtte for at du kan bruge det.
Din afspiller understøtter det, så spørgsmålet er så hvilket TV du har.

Jeg kan godt prøve at komme med en længere udredning af bits og farvedydbe for at forklare Deep Color, men vil i stedet henvise til denne engelske artikel som beskriver det ganske udemærket.
http://www.abccables.com/info-hdmi-deep-color-.html

Håber det er nok til at du får styr på det

/Stefan

Hej StefanR og tak for det super link Så er der noget at lave imens konen ser "Unge Mødre" i aften

Mit TV er et Sony Bravia KDL 40 3000. Jeg har søgt lidt på nettet og er faktisk lidt i tvivl om mit TV har det.

Det eneste jeg har kunne finde er dette her link: http://www.pricebat.ca/SONY-SONY-SONYS-40-BRAVIA-W-SERIE-HDT V-WITH-ATSC-DIGITAL-TU.u_496390/

Jeg c/p lige lidt tekst derfra:

"Sony's BRAVIA W series Full HD 1080p televisions take performance to the next level with advanced HDMI v1.3 features such as x.v.Color which greatly broadens the color space input capabilities to include 1.8 times as many natural colors as existing HDTV signals. In addition, Deep Color input capability works with the 10-bit processor and panel to deliver 64 times the level of color expression versus current 8-bit systems. Wrap all of this up with an elegant a new brushed metal picture frame design and there's nothing like W-Series HDTV's."

Ser det ikke ud til at have det eller har jeg læst forkert?

pft og go' dag!

Til top Vis Mikkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Blu-ray formatet udnytter ikke Deep Colour, så uanset hvad du gør, så vil det stadig være den samme 8 bit farveskala i hver grundfarve som på DVD, selvom at interfacet kan sende ud i Deep Colour.

x.v.Colour er også kun 8 bit, men ulineært kvantiseret, så der er blødere farve-overgange nogle steder, og grovere farve-overgange nogle andre steder.

Men udover at farveskalaens finessegrad er magen til DVD, så er opløsning, bevægelse og lydkvalitet væsentlig bedre på Blu-ray end på noget andet medie.

...Så bare tilslut og nyd filmen i behagelig vished om at det er det bedste der findes..

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Blu-ray formatet udnytter ikke Deep Colour, så uanset hvad du gør, så vil det stadig være den samme 8 bit farveskala i hver grundfarve som på DVD, selvom at interfacet kan sende ud i Deep Colour.

x.v.Colour er også kun 8 bit, men ulineært kvantiseret, så der er blødere farve-overgange nogle steder, og grovere farve-overgange nogle andre steder.

Men udover at farveskalaens finessegrad er magen til DVD, så er opløsning, bevægelse og lydkvalitet væsentlig bedre på Blu-ray end på noget andet medie.

...Så bare tilslut og nyd filmen i behagelig vished om at det er det bedste der findes..

Men Blu Ray kan vel komme til at understøtte deep color eller?

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Du læser helt rigtigt. Så det er bare at få hæftet maskineriet sammen og nyd kvaliteten i dine blu-ray film.

Det er langt fra alt materiale som er indspillet med denne ekstra farvedybde, så du skal ikke forvente at dine DVD'er kommer til at se meget bedre ud.
På nogle afspillere skal man også ind i en menu og slå deep color til (så den ved at den skal sende det til TV'et).

Med dét i mente, så er du good to go

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Nej.
Max 8 bit.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

Raskolnikov skrev:

Nej.
Max 8 bit.

Jammen kan man ikke ændre det med en anden profil? Der er jo plads nok.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
NriK skrev:

Raskolnikov skrev:

Nej.
Max 8 bit.

Det kan man da sikkert, men så vil almindelige Blu-ray afspillere ikke kunne afspille det, da det jo så er ud over formatets begrænsninger, og dermed ikke en Blu-ray video disc.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Raskolnikov skrev:
NriK skrev:

Raskolnikov skrev:

Nej.
Max 8 bit.

Det kan man da sikkert, men så vil almindelige Blu-ray afspillere ikke kunne afspille det, da det jo så er ud over formatets begrænsninger, og dermed ikke en Blu-ray video disc.

Mon ikke man kan lave det samme som med 2.1 profilen? Sådan at de spiller med de nye features på maskiner der understøtter dette og spiller almindeligt på alle andre maskiner.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
NriK skrev:
Raskolnikov skrev:
NriK skrev:

Raskolnikov skrev:

Nej.
Max 8 bit.

Mon ikke man kan lave det samme som med 2.1 profilen? Sådan at de spiller med de nye features på maskiner der understøtter dette og spiller almindeligt på alle andre maskiner.

Sidste vinters HD-DVD og Blu-ray slåskamp er seneste eksempel på hvor svært det er at etablere et format, sikre at hardware producenterne rent faktisk udvikler og producere maskiner, og at filmproducenterne udgiver film på det.
Du skal nok ikke håbe på et nyt format de næste mange år, så du må nøjes med 8 bit Blu-ray.

I mine øjne ville det da også være en skam at skulle øge komprimeringen og dermed ødelægge timing og real-time bevægelser, for noget så ligegyldigt og usynligt som blødere farveovergange.

Du siger at der er plads nok? Sålænge at man er nødt til at komprimere så er der IKKE plads nok.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
Raskolnikov skrev:
NriK skrev:
Raskolnikov skrev:
NriK skrev:

Raskolnikov skrev:

Nej.
Max 8 bit.

Sidste vinters HD-DVD og Blu-ray slåskamp er seneste eksempel på hvor svært det er at etablere et format, sikre at hardware producenterne rent faktisk udvikler og producere maskiner, og at filmproducenterne udgiver film på det.
Du skal nok ikke håbe på et nyt format de næste mange år, så du må nøjes med 8 bit Blu-ray.

I mine øjne ville det da også være en skam at skulle øge komprimeringen og dermed ødelægge timing og real-time bevægelser, for noget så ligegyldigt og usynligt som blødere farveovergange.

Du siger at der er plads nok? Sålænge at man er nødt til at komprimere så er der IKKE plads nok.

de kan da bare droppe alt ekstramaterialet, det optager jo også noget plads. Spørgmålet er hvor mange lag man i sidste ende kommer til at have på video diskene. Hvis det alligevel kan være der uden yderligere komprimering, så kan det kun være en fordel

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

de kan da bare droppe alt ekstramaterialet, det optager jo også noget plads. Spørgmålet er hvor mange lag man i sidste ende kommer til at have på video diskene. Hvis det alligevel kan være der uden yderligere komprimering, så kan det kun være en fordel

Det har du da helt ret i.
Men nu har man altså lagt Blu-ray normen fast med 2 lag, MPEG2 komprimering (heldigvis!), 1080p/24fps billede og 8 bit i hver grundfarve, samt et par super lydformater. 
...og det bliver altså ikke ændret indtil der kommer et nyt format.

DVD holdt førerbanneret i 10år, jeg kan da godt leve med Blu-ray i hvert fald de næste fem år.
Lad os nu bare få nogle billigere maskiner og et hav af fede film, så kører det.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:
brasch skrev:

Det har du da helt ret i.
Men nu har man altså lagt Blu-ray normen fast med 2 lag, MPEG2 komprimering (heldigvis!), 1080p/24fps billede og 8 bit i hver grundfarve, samt et par super lydformater. 
...og det bliver altså ikke ændret indtil der kommer et nyt format.

DVD holdt førerbanneret i 10år, jeg kan da godt leve med Blu-ray i hvert fald de næste fem år.
Lad os nu bare få nogle billigere maskiner og et hav af fede film, så kører det.

Blu ray er da ikke MPEG2 altid!? Faktisk er det fleste nye titler i AVC / MPEG4. Det er lang tid siden man primært brugte MPEG2 på BD . Desuden har sony talt om at lave flere lag og at de nuværende afspillere godt ville kunne afspille dem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes