Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 11:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler til at trække lyden frem! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2008 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Hej!

Nogen der sidder med et knaldgodt tip til hvordan jeg får et lidt for tilbagelænet lydbillede trukket lidt frem. Jeg tænker mest på højttalerledning. Nogen kabler der "har ry" for at spille fremme i skoene...som Densen forstærkere har? Gerne noget der spiller friskt og lukker op!

Er der noget at hente her ved at skifte netkablerne ud? Jeg spiller med de medfølgende og har aldrig gjort eksperimenter i den retning.

Jeg spiller på Aurum Cantus V8F med Xindak FS-2 kabler.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Prøv noget silversonic revelation. Kan købes brugt for 13-1500 kr. De spiller i hvert fald ikke tilbagelænet.

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 November 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Det er meget svært at kunne kategorisere et kabel frem for et andet i et setup man ikke kender.

Og de der har rodet meget med kabler uden at være forudindtaget mht. kobber, sølv osv. vil vide at kabler ikke tilfører samme egenskaber på forskelligt udstyr.

Jeg forstår ikke at man kan sige som DPetersen at et kabel lyder "sådan"..... uden at tilføje... "...i mit system"

Mit råd er at du finder 3 kabler, ligegyldigt hvilket "ry" de måtte have, og så tester det i netop dit setup. Debatten omkring netkabler tør jeg slet ikke bevæge mig ude i hehe
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 November 2008 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke for at starte endnu en lang debat om kabler, men jeg mener altså at det er en forkert vej at gå. Hvis du har hørt en Densenforstærker og synes at den lyder bedre end din Xindak, så brug pengene på en ny forstærker. Selvom du bruger tusindvis af kroner på kabler, får du ikke en Xindak til at lyde som en Densen.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 15 November 2008 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Nu er det ikke for at starte endnu en lang debat om kabler, men jeg mener altså at det er en forkert vej at gå. Hvis du har hørt en Densenforstærker og synes at den lyder bedre end din Xindak, så brug pengene på en ny forstærker. Selvom du bruger tusindvis af kroner på kabler, får du ikke en Xindak til at lyde som en Densen.

100% enig
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:

Og de der har rodet meget med kabler uden at være forudindtaget mht. kobber, sølv osv. vil vide at kabler ikke tilfører samme egenskaber på forskelligt udstyr.

Jeg forstår ikke at man kan sige som DPetersen at et kabel lyder "sådan"..... uden at tilføje... "...i mit system"  

Det er forståeligt at du skriver sådan sjoenne, men jeg skriver nu ikke noget jeg ikke selv har erfaret. Der kommer simpelthen mere "hul" igennem med det kabel. Nogle af de anlæg jeg har prøvet det på er: Rotel med gamuthøjtalere , bladelius med gamuthøjtalere, Rogue Cronus på Martin Logan Vantage, moon og dynaudio C4. Så jeg har prøvet det på flere forskellige anlæg.

Nu ved jeg også godt at man ville bruge andet kabel på så dyre opstillinger, men kablet har mange gode egenskaber til prisen.

Men er ellers enig i at hvis man kan lide lyden fra densen forstærkeren så skal man købe forstærkeren og ikke prøve at tweake sig ud af det med et kabel. Det bliver aldrig det samme. 

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 November 2008 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Xindak forstærkerne er generelt mere end en anelse tilbagelænede i deres lydkarakter. De kan lyde en anelse langsomme, omend uhyre behageligt. Det kan man kun tweake sig minimalt væk fra.

Jeg vil anbefale dig, i tråd med Sjoenne og DPetersen (og ikke mindst Stanley), at overveje udskiftning af din forstærker, hvis det er en mere i-dit-fjæs lyd, du ønsker.

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 November 2008 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Jeg vil anbefale dig, i tråd med Sjoenne og DPetersen, at overveje udskiftning af din forstærker, hvis det er en mere i-dit-fjæs lyd, du ønsker.

Det var nu mig der skrev det først.  ( Troede jeg da ) Jeg ser nu at han faktisk selv startede med at spørge til anden forstærker i denne tråd : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69572&P N=1

Her blev han så anbefalet at prøve andre kabler istedet. Hifi er nu ikke nemt.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 November 2008 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Højttalere der står for tæt på en bagvæg, giver også en mere indelukket og mørkere lyd.

Det er et billigt tweak, at rykke højttalerne lidt fri af bagvæggen, hvis det er muligt.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
brok skrev:

Jeg vil anbefale dig, i tråd med Sjoenne og DPetersen, at overveje udskiftning af din forstærker, hvis det er en mere i-dit-fjæs lyd, du ønsker.

Det var nu mig der skrev det først.  ( Troede jeg da ) Jeg ser nu at han faktisk selv startede med at spørge til anden forstærker i denne tråd : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69572&P N=1

Her blev han så anbefalet at prøve andre kabler istedet. Hifi er nu ikke nemt.

Hejsa, ja det var mig der påpejede at det kunne være det kunne løse problemet, da jeg havde oplevet at det kan gøre en stor forskæld, men som også nævnt kan kabler lyde forskellig, alt efter hvilket system de bliver indført i. Det er der for svært at sige at et bestemt kabel kan løse problemt, man man kan sige at hvis mange bruger har haft en oplevelse af at et bestemt kabel trækker lyde i en bestemt retning i deres systemer, så er der en  vis sansynlighed for et det også vil gøre det i dette tilfælde.

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2008 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Nej...hifi er sgutte for nemt.

I min anden tråd om problemet er der en der nævner at Xindak ( ganske vist en anden model ) er alt for langt fremme i skoene....og her siger "Brok" at Xindak er behagelige men langsomme. Er nok tilbøjelig til at give "Brok" ret. Måske er min model endda lidt ekstra "behagelig" da den er udstyret med rør i indgangen. På mine Aurum Cantus M-103 lød den fint....men nu er det altså en anden og "tungere" AU det gælder.

Der er nok ikke nogen vej uden om at kigge lidt på en anden amp. Måske finder jeg en på udstillingen imorgen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes