Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 01:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Skærm på kabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig lidt over, når der i blade og på nettet skrives om hvordan kablers ledere er forbundet til skærmen, det kan vel ikke være ret smart at blande positiv og negativ signal?

:"Hvordan skærm og ledere er forbundet internt røbes der ikke noget om" citat, High Fidelity nr. 1 2003, test af Synergistic Research kabler med aktiv skærm. Det leder mig så videre til næste spørgsmål, hvordan er den aktive skærm implementeret i kablet og er der nogen der har prøvet kablerne og kan sige om det er fup eller om det har indflydelse på lyden?

Til top Vis no-limit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no-limit

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 12 Februar 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Øøøhhhhh ..... fortæl mig ikke, at du er ingeniør eller sådan noget vel....

Nå, men man skærmer kabler, for at undgå støjindtrængen.

Tager du en forlængerledning, så ligger der to paralelle ledere, hvor strømmen løber frem og tilbage i... går ud fra at du ved, at man skal have to ledere for at transportere elektriske signaler/strømme. Begge disse ledere kan ret let opfange elektrisk støj.

I følsomt udstyr, som f.eks. audio udstyr, bruger man derfor ofte et skærmet kabel. Her har man signallederen (som er den følsomme) til at ligge inderst. Udenom ligger et isoleringsmateriale, og derefter et "strømpe" af ledere... skærmen. På den måde vil den elektriske støj blive "opfanget" af skærmen, som er koblet til stel og derfor ikker er følsom. Prøv at tage et antennekabel... så kan du se hvordan det ser ud.

Når man snakker om aktiv skærm, så går jeg ud fra, at man bootstrapper skærmen. Det har man længe gjort med meget følsom medico udstyr. Det går ud på, at man mellem signalleder og skærm har en ekstra skærm. Denne skærm bliver gennem en buffer tilført samme signal som inderlederen. På den måde, vil inderlederen have optimale betingelser, da den ikke er koblet kapacitivt til skærmen. Ønsker du længere udredning, kan du bare sige til.....

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Februar 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

jeg er elektroingeniør...

Tak for svaret.

Men når begge ledere er tilsluttet samme skærm vil der ske en kortslutning. Har set flere billeder hvor skærmen er forbundet til selve stikket, hvilket jo svarer til at forbinde den til den ene leder.

Mht. den aktive skærm bliver den tilført omk. 26 volt på det kabel der blev testet i HF, vha. en såkaldt "Mini power coupler", men om det bare er et strømsignal, som skal ligge et felt uden om kablet, som går fra den ene ende af kablet til den anden og tilbage igen eller om den passive skærm får strømsignalet. På Synergistic Research's hjemmeside skriver de at man skal have "discreet shielding" for at få "active shielding", who knows, jeg gør i hvert fald ikke endnu..

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Er det ikke det samme system som i Spra´s Lo-Rad strømkabel ? Skærmen er jo kun forbundet i den ene ende. På Synergistics nye kabler sidder der jo et batteri !

Niels

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

no-limit
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

På Kimber's signalkabler er der 3 ledere der er flettet sammen. Den ene er plus, mens de to andre er henholdsvis minus og skærm...

Men jeg forbinder bare skærmen til selve stikket eller sammen med minus, og hvis det virker er det jo bare fjong.

Måske man skulle forsøge sig med aktiv skærm, bare for at se om det virker.

Ellers er der jo også Audioquests metode med at sætte strøm på ledernes isolation for at komme så tæt på vakum som muligt og så kræver det heller ikke tilspilningstid... Smart eller spild af penge.

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ved ikke om det bare er salgsgas eller har noget for sig altså. Har netop købt Supra Lo-Rad netkabel til min Thule IA350B. Dette fordi jeg tænkte at når der bag stereoen ligger højtttalerkabler, antennekabler og signalkabler  må det være bedre med et skærmet strømkabel til enhederne.  Jeg har ikke testet så meget endnu for jeg har også sat ind et Supra AV 6.4 imellem Philips DVD 963SA og Thule´n samtidig. Jeg må også teste med mit Dansk Audio Teknik strømfilter i kombination med dette Lo-Rad. Filtret havde jeg egentlig taget ud da jeg syntes lyden fra Thule lød bedre uden. Dette var ihvertfald ikke tilfældet med min gamle klasse A !    Mit umiddelbare første indtryk her er mere perspektiv i mellemtone, klarere detaljer og en lidt anderledes diskant, som en anden bruger også sagde om Lo-Rad i hans indlæg. Men, nu taler du jo mest om interconnect kabler så jeg ved ikke , har ikke så meget erfaring med disse, bortset fra min Supra AV 6.4 som jeg lige har fået, den er også skærmet, men ikke som Synergistic sine kabler.

Niels.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Uskærmede kabler har den mest ligefremme lyd og er langt at foretrække frem for skærmede og dermed dæmpede kabler. Men man kan jo have støjindfald så kraftigt, at kun skærmede kabler er værd at lytte til. Sæt aldrig, underordnet firmaets lovprisninger, et netstøjsfilter på en int.forstærker eller effektditto, men gerne på forforstærker, CD, DVD og TV. Supra´s kabler er vist ikke ligefrem berømte for at øge klarheden, men at skærme for støjindfald og så deres teorier om skin-effekt. Men derfor kan det være udemærket alligevel!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

cvonengberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Justcables.dk

Bruger siden: 26 December 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

indlæg slettet af witzel, grundet reklame på forum

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Svar på en 4 år gammel tråd

Nu er det vel ikke i egenskab af Supra og/eller Lapp forhandler, at cvonengberg nu gravet dette og andre lignende tråde frem?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Jeg det kunne man jo godt tro. Især da det er den samme reklametekst han bruger som svar i flere tråde.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

cvonengberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Justcables.dk

Bruger siden: 26 December 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Marts 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

cvonengberg skrev:
indlæg slettet af witzel, grundet reklame på forum

Jeg sælger ikke supra, men jeg beklager mit indlæg var upassende

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes