Forfatter |
|
Svalle Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 60
|
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey, jeg kunne godt bruge lidt hjælp her så jeg får gjort det rigtige. Jeg har en aktiv sub, der her en line ind med phone kabler, altså en rød og en hvis stik, den har også mulighed for line ind med alm højtalerkabler, men jeg går ud fra at man får den bedste lyd ved at bruge den indgang med phone kablerne?
Jeg havde så tænkt mig at bruge min pre out udgang på forstærkeren (det er en NAD 319) men jeg skal jo søre for at pre out og mail ind stadig er koblet sammen! Hvordan gør jeg dette bedst? har hørt noget om nogen Y-spilt kabler som går fra 2 til 1. skal jeg så bruge sådan 2 kabler og der efter en phone kabel for at koble min sub til. der er jo 2stik på både pre out og main ind, altså jeg skal ha samlet 4 stik til 2, og samtidig søre for at min pre out og main ind er koblet sammen.
Det må i meget gerne hjælpe mig med, og i må meget gerne skrive antal af kabler, og linke til nogen, hvis i kender nogen gode kabler, ikke alt for dyre.
Er der meget forskel på lyd kvalitet, fra at bruge line ind med alm. højtalerkabel, og så til line in med et phone kabel?
Håber i kan hjælpe, mvh Brian
|
Til top |
|
|
Svalle Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en lidt snørklet en syntes jeg. Mit bedste gæt er at du skal bruge sådan 2 her http://avconnection.dk/?PGr=121&ML=417 og så forbinde han-stikkende til main-out og in og så smide dit sub-kabel i hun-stikket. Jeg har dog ingen erfaring med at forbinde på den måde, så er ikke helt sikker på det er det smarteste/sikreste.
Mvh. l´Blundt
|
Til top |
|
|
Svalle Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg er også selv lidt i tvivl om hvordan det fungere, derfor min spørgsmål.
jeg troede det var Pre out og ind man skulle bruge, og ikke main out og ind. Håber der kommer en med det helt rette svar.
for på den måde du beskriver der, vil man så stadig bevare den forbindelse der skal være med de intrageret for og efektforstærker?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja. Den ende med 2 stik sættes til forstærkeren, 1 stik i Pre Out og 1 stik i Main In. Den anden ende selvfølgelig til subwooferen. 1 kabel pr. kanal.
|
Til top |
|
|
Svalle Forum Bruger

|
Sendt: 08 Februar 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Ja. Den ende med 2 stik sættes til forstærkeren, 1 stik i Pre Out og 1 stik i Main In. Den anden ende selvfølgelig til subwooferen. 1 kabel pr. kanal.
Ja vil du ikke mene det ville være det optimale? og på den måde går signalet vel også tilbage og sammensætter min for og efekt forstærker?
Har du en ide om forskellen på lydkvaliteten hvis man gør det på denne måde, i forhold til alm. højtalerkabel? |
|
|
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svalle skrev:
Ja vil du ikke mene det ville være det optimale? og på den måde går signalet vel også tilbage og sammensætter min for og efekt forstærker?
|
|
|
Ja.
Svalle skrev:
Har du en ide om forskellen på lydkvaliteten hvis man gør det på denne måde, i forhold til alm. højtalerkabel?
|
|
|
Hvis du bruger alm. højttalerkabel, forstærkes signalet i effektforstærkeren. Herefter dæmpes det med nogle modstande i indgangen på subwooferen og forstærkes igen i subwooferens indbyggede forstærker. Det giver altså en unødvendig lang signalvej med mulighed for ekstra støj og forvrængning m.m. Den løsning er beregnet til forstærkere/receivere uden Pre Out eller Sub Out. Jeg kan ikke sætte ord på hvor stor forskellen vil være, da det er forskelligt. Det er dog altid en fordel at vælge den korteste signalvej, altså i dit tilfælde Pre Out.
|
Til top |
|
|
Svalle Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg så bare løbt ind i en anden problem. Og det er de indgange jeg snakkede om jeg ville bruge på subben står der at det er til LFE indgang, og så går der en streg fra indgangene og op til en lille knap hvor der så står LFE og normal.
LFE er da fultone? er det ikke?
Og kan det passe at jeg ikke ville kunne bruge subbe med normal lyd (altså kun bas) hvis jeg tilslutter den med de indgange der?
Her er et billede af bagenden af min sub det kan nok hjælpe lidt på alt min uviden snak 
og så kan i fortælle mig nøjagtig hvad der ville være den klogeste tilslutningsmulighed
http://i39.tinypic.com/1hxn9g.jpg
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bare gøre som tidligere beskrevet, og så sætte omskifteren i stilling "normal".
|
Til top |
|
|
Svalle Forum Bruger

|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Du skal bare gøre som tidligere beskrevet, og så sætte omskifteren i stilling "normal".
okay tak for det, det ville jo være surt at invistere i gode kabler, og så var pengene bare spildt, men det må være enden på det hele så, 2 split kabler til subben, tak for hjælpen...
|
|
|
|
Til top |
|
|
Gammelsmølf Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige et tillægsspørgsmål til de teknisk velfunderede!
Hvis man bruger balancerede kabler mellem for og effekt og har brug for at sætte en sub til. Vil man så kunne tappe signalet på RCA indgangen på effektforstærkeren uden indflydelse på kvaliteten? Jeg har set det udført i virkeligheden.
mvh
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammelsmølf skrev:
Hvis man bruger balancerede kabler mellem for og effekt og har brug for at sætte en sub til. Vil man så kunne tappe signalet på RCA indgangen på effektforstærkeren uden indflydelse på kvaliteten? Jeg har set det udført i virkeligheden.
|
|
|
Ja sandsynligvis. Der kan dog være forskel på forstærkere, så et mere sikkert svar vil kræve et kig i diagrammet. Er det en bestemt model du tænker på ?
|
Til top |
|
|
Gammelsmølf Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
Sendt: 10 Februar 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg husker ikke mærket, men blot at der både var rca og balanceret indgang. Accuphase har også XLR ud på deres monoblokke. Så kan de brokobles 2 og 2. Smart!
mvh
|
Til top |
|
|