Forfatter |
|
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er på udkig efter et nyt møbel til mit grej. Jeg har prøvet at lave en skitse som jeg forestiller det kan se ud. Den
nederste hylde skal kunne bære minimum 65 kg (det bliver nok nødvendigt
med et ben i midten også så). Dybden skal være være så stor at enheder
der er 480 mm fra front til terminaler kan være der. Der skal også være
plads til kabler. Er der nogen der har et bud? Skal jeg selv igang med
noget snedkeri? Bordets samlede højde skal være ca. 45 cm.  Jeg er faldet over et rack som også er lavt og bredt, som vil passe mig fint:  Er den nogen der har nogle tips?
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et meget billigt bud:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40105340
//Allan
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Et meget billigt bud:
http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40105340
//Allan |
|
|
Tak for tippet Allan. Hyldeåbningen er dog kun 15 cm, og jeg vil gerne have 22 cm. Men måske det kan klares med noget vinkelbeslag? Er der noget der har pågældende møbel, der kan vurdere om det er muligt at montere hylder lavere? Det er dette bord, der er tale om:  __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har den selv, og kan ikke lige se hvordan det skulle kunne lade sig gøre, dog uden at have den helt store håndværksmæssige indsigt.. Hvis du
kigger godt efter på billedet, kan du se at hylden er helt gennemgående, og at det er siderne der monteres på den og ikke omvendt.. Så hvis
åbningen skal være større, skal du have andre sidestykker..
//Allan
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Jeg har den selv, og kan ikke lige se hvordan det skulle kunne lade sig gøre, dog uden at have den helt store håndværksmæssige indsigt.. Hvis du
kigger godt efter på billedet, kan du se at hylden er helt gennemgående, og at det er siderne der monteres på den og ikke omvendt.. Så hvis
åbningen skal være større, skal du have andre sidestykker..
//Allan |
|
|
Ja det kan jeg godt se. Æv. Så kan det ikke bliver den jo.  __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Haapanen Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 103
|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv lavet et i sort porsa fordi jeg ikke kunne finde noget der passede de mål jeg gerne ville have, hvis man er lidt kreativ kan det måske komme til at se godt ud :)
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haapanen skrev:
Jeg har selv lavet et i sort porsa fordi jeg ikke kunne finde noget der passede de mål jeg gerne ville have, hvis man er lidt kreativ kan det måske komme til at se godt ud :) |
|
|
Jeg er ikke helt sikker på at jeg ved hvad porsa er. Vil du måske lægge et billede ind til inspiration? Jeg har overvejet at bygge noget af noget udskåret bordplade. Men jeg ved ikke hvilken træsort og tykkelse jeg i så fald skal vælge. __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fundet dette billede af et rack der er lavet af noget tilsavet bordplade:  Jeg kunne godt tænke mig at lave sådan noget. Det skal bare være sort. Vil det være smartest at bruge MDF? Eller er massivt træ at foretrække? Hvilke tykkelse og materiale anbefales?
__________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne købe en EG eller Birk bordplade, og så give den lidt sort bejse - medmindre du køber den sådan? Så skal den "bare" skæres til...  Jeg ville tro at en 20-22mm ville være passende - det er bare at købe en bordplade, de findes sikkert kun i standartstørrelser. Dem er der mange der bruger, og det fungerer fint!  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at lave sådan noget. Det skal bare være sort. Vil det være smartest at bruge MDF? Eller er massivt træ at foretrække? Hvilke tykkelse og materiale anbefales?
|
|
|
Du skal helst ikke bruge MDF eller spånplade. Især MDF gir sig, og vil efter noget tid bue nedad.
Stavlimede plader eller krydsfiner er bedst
|
Til top |
|
|
JannickB Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er gevaldigt svært at finde et møbel med den tilstrækkelige fri højde. Jeg endte med det det her møbel, der dog ikke findes i sort. Samlet højde er 44 cm med en indvendig frihøjde på ca 24 cm. Dybden er lige på grænsen, men jeg kan havde min enheder derinde ved at skære i bagpladen (ikke bærende) og havde møblet et par cm fra væggen. En anden kandidat er Kubus møblet fra Idemøbler. Er en forum bruger der har tilpasset det (scroll lidt ned) til store enheder, men det involverer at stille forstærkerne direkte på gulvet.
__________________ Pioneer LX5090H | Emotiva XDA-1 | Emotiva RPA-2 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four
|
Til top |
|
|
bonsai Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Luke Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
JannickB Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh der det var købt . Link til et galleri med møblet i brug.
__________________ Pioneer LX5090H | Emotiva XDA-1 | Emotiva RPA-2 | Dali Helicon 300 Mk2 | Dali Silver Wave Four
|
Til top |
|
|
Luke Forum Bruger

Bruger siden: 03 Marts 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 117
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke en masse respons. Tak for links'ne.  Jeg vil dog helst ikke over 1500, og så er der jo pludselig ikke mange kandidater tilbage.
Asklepios skrev:
Du kunne købe en EG eller Birk bordplade, og så give den lidt sort bejse - medmindre du køber den sådan? Så skal den "bare" skæres til... Jeg ville tro at en 20-22mm ville være passende - det er bare at købe en bordplade, de findes sikkert kun i standartstørrelser. Dem er der mange der bruger, og det fungerer fint!  |
|
|
Eg og birk er bedst? Jeg har lige kigget i Bauhaus kataloget, og kan se at eg og bøg er væsentligt dyrere end ask, gran og noget udefineret hårdttræ. Vil de dyrere løsninger være bedst? Specifikt kigger jeg på noget 27 mm ask arbejdsplade, hvor jeg kan få 80 cm x 404 cm for 1200. __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Delaney Forum Bruger

|
Sendt: 13 Marts 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asklepios skrev:
Du kunne købe en EG eller Birk bordplade, og så give den lidt sort bejse - medmindre du køber den sådan? Så skal den "bare" skæres til... Jeg ville tro at en 20-22mm ville være passende - det er bare at købe en bordplade, de findes sikkert kun i standartstørrelser. Dem er der mange der bruger, og det fungerer fint!  |
|
|
Jeg har kigget lidt på de elastiske egenskaber for forskellige træsorter. Se bl.a. dette link og dette link. Så vidt jeg kan se, kan jeg lige så godt bruge trætypen "hårdttræ". Det er selvfølgelig kun en akademisk betragtning. Er der nogen der har noget erfaring med hårdttræ? __________________ Kælderbio
|
Til top |
|
|