Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 16:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hjælp til akustik i problemstue (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har lidt problemer med at "rummet svinger med" i bassen, så jeg har prøvet at lave en udmåling af rummet iht. denne hjemmeside (http://www.realtraps.com/test-cd.htm). Resultatet kan ses her http://users.cybercity.dk/~dsl589344/kurve210109.jpg. Jeg har "kalibreret rummet" med pink noise ved 80db i stedet for 70db, da jeg skulle overdøve et par børn der ikke fatter hvad "vær stille" betyder . Jeg kan godt se at grafen ikke linær, og at der skal gøres noget, men jeg er ikke akustiktekniker og har derfor brug for at blive klogere på problemet inden jeg går gang med udbedringen. Bla. andet ville det være fedt at vide:

1. Hvis rummet havde været perfekt, hvad skulle DB så havde været over hele linien, 80db, da det er her den blev kalibreret, eller er pink noise og ikke helt at sammenligne med enkel hertz toner?

2. hvad er acceptabel DB afvigelse, eksempelvis. mellem 80-90 over hele linien er ok, men mere en 90db betyder osv.

3. forslag til noget materiale der dæmper i mine kritiske områder

4. tips & tricks, placering osv.

Jeg har oploadet en tegning af stuen, kan ses her http://users.cybercity.dk/~dsl589344/Stue.jpg. Rummet er 7,10 meter langt og 3,60 bredt.

Højttalerne er allerede dobbelt afkoblet med spikes og sd feets, det hjalp en del, men rummet svinger stadig for meget til min smag, afpropning af bassreflekserne giver ikke rigtigt noget, og puder og madrasser bag højttalerne fjerne ikke heller ikke mere end 2 db. Mellemtone og diskant niveauet er ikke testes da de i mine ører lyder fint.

Jeg kigger selvfølgelig selv på en masse hjemmesider men håber på at andre har stået i samme situation og har nogle gode råd, så Pleasse help , og gerne nogle diskrete løsninger, da fruen allerede er bygyndt at brokke sig over at det med garanti kommer til at se ud af h-til

Glemte lige at skrive at det er et par Dali Lektor 8 højttalere, der ikke burde spille under 36 hz, men det klarer de desværre fint

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Det ser lidt udfordrende ud! Og samtidig lidt problematisk. Man kan godt dæmpe room modes (peaks) med dæmpematerialer af forskellig art, men din kurve viser også nogle kraftige udslukninger (dips), og dem kan man ikke fjerne ad passiv vej.

Udsvingene i kurven er ret store, hvilket indikerer, at du skal have rimeligt store absorbenter for blot at komme af med noget af bulderet. Næppe populært hos konen ...

Hvis det var min stue, ville jeg nok i stedet kigge på noget elektronisk rumtilpasning, evt. blot i basområdet (ved godt at Lektor 8 ikke har biwiring, men det kan let løses). Det vil både kunne håndtere peaks og dips og skæmmer i hvert fald ikke stuen. Og jeg tænker ikke nødvendigvis på TACT eller nogle af de andre temmeligt dyre løsninger. Men meget afhænger af, hvilket udstyr, du har?

Elektronisk rumtilpasning kræver som regel en Pre Out på forstærkeren, eller at man har separat for- og effektforstærker.

Jeg har selv i en årrække benyttet elektronisk rumtilpasning i prisrimelig udgave med stort held

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

cube
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Februar 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Elektronisk rumtilpasning kræver som regel en Pre Out på forstærkeren, eller at man har separat for- og effektforstærker.

Jeg har selv i en årrække benyttet elektronisk rumtilpasning i prisrimelig udgave med stort held

Hvad kunne det fx. være af elektronisk rumtilpasning?
Til top Vis cube's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cube

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

cube skrev:

Aksa skrev:

Hvad kunne det fx. være af elektronisk rumtilpasning?

Jeg bruger selv en Behringer Ultradrive Pro DCX2496. Den kan rigtigt meget og er ganske billig (fås ofte omkring 2k)

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2009 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Den ser kompliceret ud, kan man ikke få noget der er beregnet kun til at styre bas.

Har fået lavet noget dæmpning med rockfon, det havde kun en del af den ønskede effekt (nye målinger kommer senere, når jeg er færdig), det sjove er at det har også haft en fed indvirkning på diskant-mellemtone, det er ligesom blevet 500% tydligere med en super lækker klang

27pH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 28 Februar 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

På din tegning står højttalerne lige op ad væggen. Det skal de naturligvis ikke. De skal gerne et stykke ud. Mit forslag er at starte med at se på højttalerplacering. Fjern spikes osv og så få en kammerat til at hjælpe med at flytte og lytte indtil lyden sidder i skabet. Så kan du markere placeringen (eller måle den op) og derefter rykke dem frem når der skal lyttes seriøst. Hvis der er for meget bas, må du stille noget absorberende i et hjørne. I mit lytterum (som har nogenlunde samme størrelse) har jeg smidt et par baller (stadig i plast) rockwool over i et hjørne. Det går naturligvis ikke i en pæn stue, men det virker. Som eksperiment kan du jo købe nogle stykker og så smide dem i hjørnerne i et par dage. Det koster ikke alverden. Hvis det virker som det skal kan du lede efter en pæn løsning (de findes).

Din måling ligner iøvrigt de fleste andre stuer.

vH pH

Til top Vis 27pH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 27pH

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2009 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Rockfon pladerne har taget en del af 90-100 hz problemet, men 27-30 og 70-80 hz problemer er det samme, jeg får ikke lov til at putte mere "isolering" i stuen siger fruen , så må nok ty til noget rumkorrektion, er der nogen der ved hvordan harman kardons EzSet/EQ™, virker? lyngdorf er også en mulighed, men syntes det er for dyrt. Behringer løsningen som blev nævnt tidligere er også en mulighed, men vil foretrække er mere simpelt setup med en integreret forstærker, istedet for et effekt trin til hver højttaler, samt hvad der ellers skal laves af modifikationer. Hvis nogen kender til andre forstærkere med rum korrektion, så skriv endelig .

Mit næste hus skal bygges af audiofile håndværkere

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Som 27ph indikerer, så er dine problemer med rummet ikke ualmindelige. De fleste boligrum er simpelthen ikke konstrueret til musiklytning! Derfor kan man også opnå endda særdeles store lydforbedringer ved at forbedre akustikken i sit lytterum. Det kan enten gøres ved med dæmpning m.m. eller ved hjælp af elektronisk rumkorrektion.

Jeg vil vove den påstand, at en kombination af begge dele er det optimale

Jeg kan i øvrigt godt forstå, at fronten på Behringer'en virker skræmmende - det er jo et prof-apparat, hvor der ikke er gjort det store ud af brugervenlighed. Jeg kan dog sige, at den er yderst nem at bruge, når man lige har sat sig ind i den. Men den kræver nogle ting af anlægget.

Måske skulle du kigge på en af de lidt bedre surround-receivere. De fleste af dem har efterhånden en eller anden form for rumkorrektion indbygget. Om de kan klare de forholdsvis store udsving på dine målinger, skal jeg lade være usagt, men det er jo værd at undersøge.

I øvrigt er 27ph's råd om at eksperimentere med placeringen af ht'erne rigtigt godt - men jeg kan forestille mig, at du hurtigt løber ind i nogle WAF-begrænsninger

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Marts 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Ifølge gutterne fra Fyndbörsen kommer der "snart" en forstærker med full range DSP under XTZ brandet. Dvs. samme teknologi som Lyngdorf, men formentlig til en pris der er en hel del lettere at sluge.. Bare et tip, inden du hopper ud i noget

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 05:32 | IP-adresse registreret  

Og så forresten da lige et tip mere med på vejen.. Hvis du vil have det optimale ud af flise-tricket, så nytter en lille mager gulvflise, eller klinker som man jo egentligt kalder dén slags, ikke ret meget. Hele ideen med flisen er at skabe og tung og stabil fod til højtaleren, for at give mekanisk stabilitet og forhindre at vibrationerne breder sig. Jo tungere des bedre.
Jeg købte 2 stk. 62x47x7,5cm. RIGTIGE fortovsfliser i beton dengang jeg havde CV AL1000, for at få en stabil nok masse under dem, og dem bruger jeg stadig.. Om de er kønne kan diskuteres (derfor nogle vælger f.eks. granit i stedet) men de virker! Og til små 65-75kr. stykket er de jo også til at overkomme.. Men de kræver en god ven og lidt bestikkelse at flytte rundt på, hvis gulvet også skal se nogenlunde præsentabelt ud bagefter!

rush
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas! :-(

Bruger siden: 26 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg ved ikke, hvor stort et råderum du har mht. placering, men hvis du følger vedlagte tegning, tror jeg dine problemer vil være løst. Jeg bøvlede selv frem og tilbage med den ene opstilling efter den anden.. Jeg havde stående bølger og peaks omkring 80Hz, selv med 1m til bagvægen. Mine daværende højttalere var Sp technology Continuum AD. Første gang jeg så prøvede at placere mine højttale som anvist, forsvandt alle unoder som dug for solen 

Mit rum har samme længde/bredde-forhold som dit, bare en smule længere og bredere.

http://www.cardas.com/images/roomsetup/diagrama.jpg

Til top Vis rush's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rush

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2009 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Spændende, skal tegningen forståes som:

Sideplacering: Rumbredde x .276, og

Bagende placering: Rumbredde eller snakker vi her rumlængde x .447

Mvh

Rasmus

kimber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kimber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimber

rush
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas! :-(

Bruger siden: 26 September 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 Marts 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus.

Alt er udregnet på snedig vis ud fra bagvægens bredde RW= rear wall

Der er masser af spændende tweaks på siden, bare brug ovenstående link!

Mvh Thomas

Til top Vis rush's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rush

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes