| Forfatter |
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jensiman Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige med på en lytter her
|
| Til top |
|
| |
degofedal Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke selv prøvet at lodde dem, men når jeg bestiller højtalerkabel fra AV-Connection er det altid med inakustik's stik. De har en lav masse så der burde ikke være så meget tab/modstand i dem hvilket jo kun er godt. Men hvis du allerede har stik på dine højtalerkabler er der vel ingen grund til at skifte?
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
degofedal skrev:
Men hvis du allerede har stik på dine højtalerkabler er der vel ingen grund til at skifte? |
|
|
Det er fordi jeg har ladet mig fortælle at lodning giver bedre kontakt mellem stik og højt. kabel + at kobberet ikke bliver irret med tiden fordi det er kabslet inde i lodningen og krypeflex. Men der er jeg måske helt galt på den? Er det et fedt om kablet er skruet fast el. loddet?
Mens vi er ved det, så kom jeg til at tænke på om spadestik giver bedre kontakt end bananstik el. er det også et fedt?
|
| Til top |
|
| |
degofedal Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt nok at ren kobber irrer i kontakt med ilt, men den nemme løsning er at klippe lidt af kablet af når det bliver for slemt. Om man bruger stik til lodning eller ej er en smags-sag. Det er jo en del nemmere at skrue en ledning fast end at lodde den. Mht. om stikkene er spader, banan eller BFA (stikkene fra inakustik er BFA) går jeg personligt ikke så meget op i. Det er mest hvad der er mest praktisk på det enkelte setup og på mit fortrækker jeg BFA stik da jeg syntes de giver bedst kontakt på mine komponenter.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den bedste forbindelse er faktisk ikke en lodning. En lodning øger overgangsmodstanden mellem stik og kabel.
Det bedste er crimpning, hvor man klemmer stikket fast. Det næstbedste er at skrue dem fast. Men i begge tilfælde er man nød til at forsegle samlingen bagefter. Dette kan gøres enten med lim, krymbeflex med lim eller ved lodning.
Det vigtigste er altså, at der ikke er noget luft eller materiale mellem stik og kabel. Så de "nye" bananer du henviser til, er faktisk kun gode hvis du først klemmer dem fast på kablet og derefter lodder dem for at låse/forsegle dem.
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så hvis fremgangsmåden er: Stikket klemmes om kobberet, forsegles med en lodning evt. med krypeflex omkr. for det porf. look samt f.eks. rød og sort (H+V). Hvad skal jeg så lodde med og hvor køber man det?
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal bare bruge alm. loddetin. Når du klemmer stikket fast er det jo ikke loddetinnet der laver forbindelsen. Forøvrigt er effekten af såkaldt sølvloddetin rimelig overdrevet. Det er jo ikke rent sølv, men loddetin med 2-3% sølv tilsat. Så glem det bare til dit formål.
Alm. loddetin kan købes i de fleste elektronik forretninger. Bare sørg for at det er bly-holdig loddetin. Det nye blyfri stads er ikke til at lodde med. Jeg tror nok at det stadig er tilladt at sælge blyholdigt loddetin til privat brug, så længe lager haves. Men jeg ved det ikke med sikkerhed. Men da det ikke er tilladt til erhvervsbrug mere, er det nok kun et spørgsmål om tid før det ikke kan skaffes mere. Og det bliver træls.
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise, hvis ellers man har en loddekolbe der kan varme nok vil jeg ikke mene lodetin uden bly er det store problem. Skal
man lodde gennemplateret print kan det godt være lidt sværere med "ikke" blyholdigt, men til meget grove ting som fx HT-
stik gør det ikke den store forskel med godt kul på kolben.
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 28 Februar 2009 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode svar. Nu tør jeg godt kaste mig ud det. Ved godt jeg ku nøjes med de stik jeg har nu og så klippe lidt af kablet ca. en gang om året, men jeg ku godt tænke mig en permanet løsning og de færdigterminerede kabler koster ret meget ifht. at lave det selv.
|
| Til top |
|
| |