Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Sammenholde watt med db fra VU-meter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Divad89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Marts 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop bestilt stumperne til at skulle lave et VU-meter selv, med LM3916, og da skalaen for den er -20, -10, -7, -5, -3, -1, 0, +1, +2, +3dB ville jeg høre om man på nogen måde kan sammenholde det med udgangseffekten fra forstærkeren, da jeg skal til at lave et 'display' hvor skalaen står på sammen med dioderne, og ville så også være meget fedt med effekten.

---
David
Til top Vis Divad89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Divad89

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Det kan kun indstilles ved hjælp af oscilloscope og tone-generator...det skal  indstilles sådan at 0db er fuld effekt lige før klipning...ellers er det ikke noget som helst bevendt udover lir.

mvh 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2009 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Tubemanias metode er korrekt hvis man vil se hvor mange dB man spiller under klippegrænsen.

Men normalt vil man kalibrere et VU (=Volume-Unit)meter efter normen for dBU(dB-Unit).
I kontinental Europa således, at 0dBU er 0.775Vrms i 600ohm ved 1 kHz sinus.
(det er anderledes i USA og UK)

Ud fra den skala kan man også beregne effekten i dine højttalerne.
Man skal gange med den (kendte) forstærkning i ens effektforstærker og så beregne hvor meget effekt der afsættes i højttalerne ved f.eks. 0dB.

Men problemet er at man er nødt til at gå ud fra en fast impedans ( f.eks. 8ohm) i ens højttalere, og det er desværre ikke særligt præcist, og den varierer med frekvens, fasedrejning, membranvandring, svingspole temperatur osv.

...men som et helt almindeligt 'party-trick' er det fint nok at lave en ca. wattskala. I gamle dage var der faktisk forstærkere (Onkyo, Technics, Denon, McIntosh og andre) der var forsynet med VU meter, der også havde watt-skala på, selvfølgelig superoptimistisk udregnet efter 4 ohms højttalere. Således gik skalaen nogle gange til 2000W (... på en 2x150W forstærker), lidt ligesom et speedometer i en bil.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Nrik;

I min Pioneer SX1080  er der sådan et par party-metre og de er nærmest lidt pessimistisk opgivet. De har db og W skala og 0db svarer til fuld effekt...120W 8ohm. Forstærkeren yder en del mere så man gør ikke noget forkert ved at bruge disse metre som en 'rettesnor'.

Jeg ved godt der er 'træghed' i disse instrumenter, men lader jeg dem svinge op til 50-70W så er jeg sikker på min forstærker stadig spiller rent og så er det dælme højt kan jeg hilse og sige.  Jeg er meget godt tilfreds med denne løsning. Så fuld effekt 0db ellers kan man ikke bruge dem til noget. Det er vel ikke et'universal' W-meter han skal lave.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Marts 2009 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Nrik;

I min Pioneer SX1080  er der sådan et par party-metre og de er nærmest lidt pessimistisk opgivet. De har db og W skala og 0db svarer til fuld effekt...120W 8ohm. Forstærkeren yder en del mere så man gør ikke noget forkert ved at bruge disse metre som en 'rettesnor'.

Jeg ved godt der er 'træghed' i disse instrumenter, men lader jeg dem svinge op til 50-70W så er jeg sikker på min forstærker stadig spiller rent og så er det dælme højt kan jeg hilse og sige.  Jeg er meget godt tilfreds med denne løsning. Så fuld effekt 0db ellers kan man ikke bruge dem til noget. Det er vel ikke et'universal' W-meter han skal lave.

mvh

0 dB er vel blot dæmpningen fra fuld forstærkning, så det giver meget god mening.

Divad89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Siger mange tak for jeres indlæg og tror jeg godt jeg vil kunne lave en nogenlunde skala så, men det nuværende problem er at signalet er alt for dæmpet ved pre-out da jeg skal skrue pænt meget op før VU-meteret reagerer, så lige nu kører jeg på tape-out hvor volume-reguleringen derved ikke virker...

---
David

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:
Jeg ved godt der er 'træghed' i disse instrumenter, men lader jeg dem svinge op til 50-70W så er jeg sikker på min forstærker stadig spiller rent og så er det dælme højt kan jeg hilse og sige. 

Hehe - musikere har et udtryk der hedder "in the red" hvor de gerne vil have deres guitar-forstærkere (med rør) op i det røde felt, for der lyder de 'bedst'.
Det er selvfølgelig noget helt andet end med hifi, men viser hvordan man også kan bruge et måle-instrument, som et meter jo er.
Trægheden ligger ofte i selve driverkredsløbet, så man kan nå at aflæse det.
Man kan ofte få det til at reagere hurtigere ved at ændre en kondensatorværdi.
Hvis jeg igen må referere til musikere, så siger de: Og meteret skal reagere på Test, ikke ....test ( underforstået at på anslaget skal den reagere som en spejderknægts pik reagerer på synet af en damecykel ...lynhurtigt op)

tube mania skrev:
Jeg er meget godt tilfreds med denne løsning. Så fuld effekt 0db ellers kan man ikke bruge dem til noget. Det er vel ikke et'universal' W-meter han skal lave.

Selvfølgelig er det mest anvendeligt med et watt-meter på en effektforstærker.
Men når man kender til et VU meters følsomhed - som den konstruktion David har bygget sikkert er kalibreret ind efter - så kan man selv regne watt effekten ud, for sine specifikke højttalere, og dermed lave et watt-meter.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Divad89 skrev:
Siger mange tak for jeres indlæg og tror jeg godt jeg vil kunne lave en nogenlunde skala så, men det nuværende problem er at signalet er alt for dæmpet ved pre-out da jeg skal skrue pænt meget op før VU-meteret reagerer, så lige nu kører jeg på tape-out hvor volume-reguleringen derved ikke virker...

David
Lav en spændingsdeler på højttaler-udgangen og sæt dit meter til der.
Så vil dit meter måle udgangsspænding, og du vil kunne udstyre fuldt ud - hvis du altså ønsker det.

Se evt denne side, især det nederste afsnit med kalibrering:
http://sound.westhost.com/project60.htm

dB scala beregning:
http://www.allaboutcircuits.com/vol_3/chpt_1/6.html

Fortæl os effekten i din effektforstærker og impedansen på dine højttalere, så kan vi måske regne noget konkret ud til dig.

dB scala i 600 ohm:

Divad89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Men skal jeg så sætte VU-meteret direkte på effektforstærkeren (mellem spændingsdeleren selvfølgelig), men effektforstærkeren er en NAD 2155 med udgangseffekt på 55w, men den dynamiske er 100W i 8 ohm, og højttalerne består af en 8 ohms mellemtone og 4 ohms diskant (Silver Flute W17RC38-08 og Peerless XT19).

På forhånd tak

---
David

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Her er lige et diagram. Det er nok ikke helt magen til det som du har, men du kan sikkert godt abstrahere fra forskellene. Det er mest for at have noget at gå ud fra.

Figure 1

Læg dog især mærke til referencespændingen som i dette kredsløb giver et maks udslag på 4v peak eller 2.38v rms. Måske er den sat til noget andet i dit kredsløb.
Du kan jo lige vise os dit kredsløb også, så kan vi være helt sikre.

55w i 8 ohm svarer til en udgangsspænding på 32volt peak.
Så hvis du vil have at hele skalaen skal lyse op ved 55W, så skal du vælge R1 =10k og VR1 erstattes med en 1,43kohm modstand. Og ja: Signal indgangen skal kobles til højttaler-terminalerne.

Du kan markere den øverste med "0dB/55Wrms" og så kan du for de øvrige dernedaf  blot trække fra dB tallene. Så hvis den skal vise 3dB mellem den øverst og den næstøverste diode, så hedder nummer 2 diode: "-3dB/ 32W"

Sådan regner du:

dB -> forholdstal :   10^ (-3dB / 20) = 0,708
Indsæt dB tal og husk minusset hvis det er en dæmpning, ellers får du forholdet for en dB hævning.

Nu har du så regnet spændingsforskellen, så skal du regne ud hvor meget en given spænding giver i 8ohm:
32V peak x 0,708= 22,66 V peak
Ohms lov: U=I x R
22,66V / 8ohm = 2,83A
P=UxI så 22,66V x 2,83A = 64W
Men det er peak, så når man dividere med 2 ( opstår ved gennemsnitsværdi for sinuskurve SQRT(2) for U og SQRT(2) for I) så får man rms effekten, altså her 32W.

Makes sense?

Divad89
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Jeg kom til at tænke på om det egentlig ikke vil have samme virkning som hvis jeg benyttede mig af pre-out på forforstærkeren?

---
David

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Udgangssignalet på din preamp er mellem 0 og måske 4 volt.
Det er intet problem, du kan få lige den indgangsfølsomhed der passer dig, blot ved at tilpasse reference spændings modstandene og input dæmpeleddet. Ved udgangsforstærkere skal du blot sørge for at input signalet til metere er dæmpet så meget at det ikke overstiger forsyningsspændingen - ellers er frit slag.

Men du skal jo bare beslutte dig for hvad meteret skal vise !
Skal den vise udgangsspænding fra preampen, eller skal den vise udgangsspænding fra effektforstærkeren?????

Når du har besluttet det, så har du også svaret på resten af dine spørgsmål.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes