Emne: QED XT300 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 24 Maj 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa. Er der nogen herinde der kender til QED XT300 højttalerkablet, eller til QED kabler generelt? Jeg har luret lidt på ovennævnte kabel, som fåes i Hifi-Klubben, men da jeg tvivler lidt på at jeg kan låne det hjem inden eventuelt køb, forsøger jeg lige at forhøre mig her først. Jeg er udmærket klar over at det er så godt som umuligt at generalisere omkring kabler, og det i høj grad handler om synergieffekter, når det kommer til hvorvidt et specifikt kabel succesfuldt kan indgå i et givent setup eller ej. På forhånd tak for hjælpen
__________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 25 Maj 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anvender selv Silver Anniversary XT. Kvadratet er i orden og de tekniske specs er fine og så ser det pænt og diskret ud. De har lavet en pjattet løsning med at lave et lille lufthul i midten, der skulle gøre noget med lyden. Det øger godt nok det teoretiske effektive kvadrat, men stadig... voodoo. Helt bortset fra det virker det fint og der kommer lyd ud i den anden ende. Parasiteffekterne fra kablet er så små at det ikke giver mening at betale mere for den slags, men det er stadig bedre end Bilka-kabler.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 02:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er den glade ejer af XT350. Og med glad, mener jeg glad!
Jeg gik fra af bruge et Dali bi-wire kabel(hedder et eller andet med blå..!?) til XT 350. NØJS, jeg blev hurtigt overrasket. Da det var spillet til, savnede jeg overhovedet ikke at have mine højtalere bi-wirede. Tværtimod, går jeg nok ikke tilbage, medmindre det bliver med en gang xt350 mere.
Kablet har en tykkelse på ca en halv cm, og hvis du vil montere banan, eller spadestik, skal de have en tykkelse der er tilsvarende. Indeni kablet er der, som KIMHR også nævner, et plastik rør. Det er belagt med noget folie af en art. Dermed sagt, er det en fin kvalitet.
En skam du bor i KBH, for ellers var der da mulighed for at du kunne låne mine, til en lytter.
|
| Til top |
|
| |
john m Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 26 Maj 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
QED XT300 er et 3,0mm2 ren kobber
QED XT350 er et 3,5mm2 20% forsølvet kobber
QED XT400 er et 4,0mm2 100% forsølvet kobber
jeg har selv XT350 som for mig er den optimale løsning - så det kan jeg kun anbefale
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
| Sendt: 27 Maj 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
De sælger dem termineret. Var dine også det?
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 27 Maj 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luggelaj skrev:
Jeg gik fra af bruge et Dali bi-wire kabel(hedder et eller andet med blå..!?) til XT 350. NØJS, jeg blev hurtigt overrasket. Da det var spillet til, savnede jeg overhovedet ikke at have mine højtalere bi-wirede. Tværtimod, går jeg nok ikke tilbage, medmindre det bliver med en gang xt350 mere.
Kablet har en tykkelse på ca en halv cm, og hvis du vil montere banan, eller spadestik, skal de have en tykkelse der er tilsvarende. Indeni kablet er der, som KIMHR også nævner, et plastik rør. Det er belagt med noget folie af en art. Dermed sagt, er det en fin kvalitet.
En skam du bor i KBH, for ellers var der da mulighed for at du kunne låne mine, til en lytter. |
|
|
Hejsa og mange tak for dit svar  Det kunne være man skulle lure nærmere på kablet ja. Det HFK sælger er termineret, hvilket nok er årsagen til den højere pris, omend differencen er ret stor  Har du mulighed for at beskrive dine betragtninger omkring kablet? Hælder det mod den varme/lyse side, eller spiller det forholdsvist neutralt?  __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
De sælger dem termineret. Var dine også det?
|
|
|
Nix, jeg købte "bare" kablet. Termineringen blev min egen fornøjelse.
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Maj 2009 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
Luggelaj skrev:
|
En skam du bor i KBH, for ellers var der da mulighed for at du kunne låne mine, til en lytter.
|
|
|
Hejsa og mange tak for dit svar 
Det kunne være man skulle lure nærmere på kablet ja.
Det HFK sælger er termineret, hvilket nok er årsagen til den højere pris, omend differencen er ret stor Har du mulighed for at beskrive dine betragtninger omkring kablet? Hælder det mod den varme/lyse side, eller spiller det forholdsvist neutralt? 
|
|
|
Tja.. Det er mig egentlig lidt svært at svarer ordenlidt på dit spørgsmål. Jeg har nemlig kun haft forskellige QED kabler, med undtagelse af mine Dali Blue Wave(eller line).
Nå jeg vil prøve at svare ved at sammenligne kablerne. Først brugte jeg, fra mit tidligere setup, QED Orginal, som er et fint kabel. Et kabel der nok har en lys tendens, og ellers tilfredsstiller et nogenlunde behov.
Derefter blev det til Silver Anniversary XT. Den største forandring jeg oplevede her, var hvordan lyden blev løftet, og mere klar. Både nede i bassen, og oppe i de højere diskante toner. Jeg vil dog også sige, at SA XT havde en lys tendens, der ikke var overdrevent farvende. Ellers et dejligt kabel, som jeg skilte mig af med, da jeg købte Dali.
Dali kablet blev købt, fordi jeg ville lege med bi-amping, og bi-wire. Det leverede nok en mere varm lyd, der dog ikke var så præcis i toppen.
Nu har jeg jo, som nævnt, XT 350, og hvordan er det. Måske en af grundende til at jeg har lidt svært med at svare, er fordi min musikstil, har ændret sig meget mens jeg har haft dette kabel. Nu hører jeg meget mere klassisk/klaver musik, og ikke så meget rock(Nix, jeg er ikke en tøs!). Jeg er også bevæget mig mere også i Jazz, og funk universet. Jeg har også fået en effekt forstærker på, som jo også påvirker lidt.
Kablet spiller meget åbent, og klart. Der bliver leveret en varm og præcis bas, og stor detaljering i mellemtone og diskant. Jeg vil ikke sige, at dette kabel påvirker lyden lyst, som de andre QED. Det er nok mere åbent og neutralt, med et strøg, af varme(meget lidt). Jeg tror faktisk ikke jeg har har oplevet, en lytte træthed mens jeg har haft dette kabel.
Det blev lidt langt,(og er en KÆMPE overspringshandling fra min synopsis ) men jeg håber der giver et indtryk, og kan hjælpe i din beslutnings proces.
Obs. Jeg har et par B&W 683 til at levere lyden.
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2009 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep, var lige forbi klubben, og ganske rigtigt. De sælger XT350 til 149 pr meter. Ganske billigt.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|