| Forfatter |
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg håber der er en, der kan svare op om det er en god ide at sætte en granitblok under en subwoofer?
Granit blokken vejer 130 kg. pr. m2 og er 40 mm. tyk.
Har to subwoofere, den ene, en Audio Pro Focus 400W Rms 10'' downfloor?
Den anden en Edifier 140 W Rms 12'' tommer aktik, foran, monteret med to side basser på 10''?
Ville det være en god løsning med granit blokke under dem?
De kan blive skåret ud på mål. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det tror jeg ikke, du ville så have en relativ let subwoofer som bare står og hopper ovenpå blokken. Jeg tror du vil opnå fastereog mere dynamisk bund ved at dæmpe vibrationen med en af SD-fødderne som passer til vægten af subben.
|
| Til top |
|
| |
bitnissen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 107
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer meget an på hvilket underlag de ellers står på. Gamle parket og plankegulve har det med at synge med, og der kan det hjælpe at få noget vægt på... Har dog hørt det nævnt at granit ikke er optimalt fordi det langt fra er et lyddødt materiale, men har svært ved at tro på det. Et billigere (og mindre pænt  ) alternativ er beton eller havefliser - de er lyddøde. Men som Mercury siger er bløde fødder altid gode som afkobling. Prøv evt med Jjaz fødder, de er billige og jeg har selv haft success med dem under store HT'er.
__________________ Mvh Bitnissen
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 02 Juni 2009 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
| Nej det tror jeg ikke, du ville så have en relativ let subwoofer som bare står og hopper ovenpå blokken. Jeg tror du vil opnå fastereog mere dynamisk bund ved at dæmpe vibrationen med en af SD-fødderne som passer til vægten af subben. |
|
|
... hvis subben står og hopper skulle der måske en granitplade ovenpå!
VH

|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som de andre nævner, kommer det meget an på, hvad de står på nu. Hvis du vælger fliserne, skal du nok bevæge dig mod et sæt spikes, der vil forbinde din højtaler bedre til granitblokken end gummifødder. Hvad er det præcist, du ønsker at opnå? En strammere bas, mindre gene af naboerne eller hvordan?
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
En strammere bas og renere, det lyder som en god ide, at springe over spikes/pads til subwoofer. Men folk er velkomne til at smide flere svar i tråden :-)
Tak for svarerme __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Deguello skrev:
Mercury skrev:
| Nej det tror jeg ikke, du ville så have en relativ let subwoofer som bare står og hopper ovenpå blokken. Jeg tror du vil opnå fastereog mere dynamisk bund ved at dæmpe vibrationen med en af SD-fødderne som passer til vægten af subben. |
|
|
... hvis subben står og hopper skulle der måske en granitplade ovenpå!
VH

|
|
|
Hej Dugello,
Faktisk tror jeg ikke den ide er altfor tosset :O)
Man ville opnå en langt bedre kobling til den tunge masse under sub'en og måske med en passende "træg" vibrationsdæmpning fjerne meget urent bas og dermed både opnå renere og dynamisk lyd og mindre nabostøj.
Hvis jeg havde en sub ville jeg klart prøve dette.
mvh M
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2009 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury, tænker du på en granit blok ovenpå og med SD feeds under granitblokken, eller hvilken løsning, tænker du på? __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
| Mercury, tænker du på en granit blok ovenpå og med SD feeds under granitblokken, eller hvilken løsning, tænker du på? |
|
|
Jeg tænker en blok ovenpå for at dæmpe rekylet når suben forsøger at afsætte bevægelsesenergi i form af vibration og en underneden til at opsuge energi, fødderne både i top og bund.
mvh M
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, tak for svaret. Må lige se om jeg får det gjort, kommer lidt an på om jeg kan finde, nogle granit fliser, der passer til min sub, uden de skal laves på mål. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 05 Juni 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellers så start med en granitflise under og spikes på subben. Hvis resultatet bliver godt nok, er der jo ingen grund til at smide en flise på wooferen. Bliver det ikke godt nok, kan du jo prøve, at finde en billig flise eller andet tungt at stille oven på den for at høre forskellen.
|
| Til top |
|
| |
thiemer Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 148
|
| Sendt: 06 Juni 2009 kl. 02:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
har en tannoy 12" sub, har med en granitblok under og spikes mod trægulv , "vundet" en hørebar forbedring , men efter ombygning af stuen er sub`en sat i et hjørne af stuen med støbt klinke gulv og her uden granit, syntes det virker bedre, stadigvæk med spikes, men prøv dig frem. __________________ Thiemer
Rigtig lyd får smilet frem.
|
| Til top |
|
| |
JackD Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juni 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er ikke andet end for at prøve, jeg har selv beton gulv, med linolium på __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har 25 kg granit under min subwoofer (SVS SB-12 Plus), det har hjulpet en smule på lyden og en masse på resonanserne i gulvet. Har parketgulv og bor på 3. sal, så ønsket var at skåne underboen så meget som muligt.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |