Forfatter |
|
Bjur Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 258
|
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det giver ingen mening at bekymre sig om kabler til højtalere i det prisleje. Almindelig elledning er fint.
|
Til top |
|
|
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
Det giver ingen mening at bekymre sig om kabler til højtalere i det prisleje. Almindelig elledning er fint. |
|
|
Arrrr... Skal vi nu ikke lige, selv i denne prisklasse betyder kablerne trods alt lidt. Kef 2005.3 er faktisk et af de bedre sub systemer på markedet... Har selv 2005.2'erne til min Denon AVR3808 (hele systemet er pt. til salg her på sitet) Jeg prøvede lidt (læs: en del) kabler får jeg fandt frem til min favorit som var/er et QED XT til Kef'erne.
Alm. el-ledning er til lamper og forlængerledninger, og ikke til Hifi udstyr.... __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
Til top |
|
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
Det giver ingen mening at bekymre sig om kabler til højtalere i det prisleje. Almindelig elledning er fint. |
|
|
Det vil jeg gerne se dig dokumentere. __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 15 Juli 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville for så vidt det er muligt bruge samme type kabel hele vejen rundt. Et godt tværsnit på f.eks 2 kvmm ville være fint når kabeltrækket er op til 8 meter. Om QED er bedre end Taralabs er der faktisk kun dig selv der kan afgøre. Der vil være både for og imod hvis du spørger her. Almindelig lampeledning er 0.75 kvmm og med en fæl plastiskisolering og egner sig efter min mening ikke til hifi. Nogle vælger alligevel lampeledning til f.eks baghøjttalerne da lydkvaliteten ikke har så stor betydning. Dog bliver de fleste overrasket over hvad der sker når der kommer et ordentligt højttalerkabel på, som f.eks Taralabs Klara eller Omni. Mit råd til dig er > Prøv at lytte dig frem kun på dine fronthøjttalere og find ud af hvad du synes spiller og lyder bedst og brug det kabel hele vejen rundt
|
Til top |
|
|
RiverKing Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
Almindelig lampeledning er 0.75 kvmm og med en fæl plastiskisolering og egner sig efter min mening ikke til hifi.
|
|
|
Som skrevet i tidligere indlæg er jeg helt enig! Alm. lampe ledning var måske god nok til Dolby Prologic surround fra en VHS maskine, da der ikke var fuld frekvens i baghøjttalerne, men i dag med AC3/DTS som standard på DVD mediet, og flere HD lyd formater på Blu-ray, så skal der kables ordenligt, og som andre også skriver, brug samme kabel allesteder, og husk endelig et ordentligt sub kabel (rca) til din subwoofer, jeg bruger selv et specielt udviklet sub kabel fra Moster med en lille phono forgrener, sådan at jeg bruger begge linie indgange på sub'en, det giver en kæmpe forskel i fastheden på bassen vs. et alm. rca kabel. __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
Til top |
|
|
Bjur Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
RiverKing skrev:
Som skrevet i tidligere indlæg er jeg helt enig! Alm. lampe ledning var måske god nok til Dolby Prologic surround fra en VHS maskine, da der ikke var fuld frekvens i baghøjttalerne, men i dag med AC3/DTS som standard på DVD mediet, og flere HD lyd formater på Blu-ray, så skal der kables ordenligt, og som andre også skriver, brug samme kabel allesteder, og husk endelig et ordentligt sub kabel (rca) til din subwoofer, jeg bruger selv et specielt udviklet sub kabel fra Moster med en lille phono forgrener, sådan at jeg bruger begge linie indgange på sub'en, det giver en kæmpe forskel i fastheden på bassen vs. et alm. rca kabel.
|
|
|
Vi taler altså om et surroundsæt til ca 3000kr. Der vil ikke komme ordenlig lyd ud af det uanset hvad, fuld frekvens fra baghøjtalerne, HD lyd, ja godmorgen.
Hvis vi talte om Pioneers S-V810 sær kunne der måske være noget om snakken. Men til det her er kvalitetskabel spild af penge.
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Hurin skrev:
Det giver ingen mening at bekymre sig om kabler til højtalere i det prisleje. "Almindelig elledning er fint. |
|
|
Det vil jeg gerne se dig dokumentere. |
|
|
Dokumentér du det modsatte. Jeg ville ikke have blandet mig, hvis det ikke ligefrem er fordi du begynder at blande naturvidenskab ind i kabel vrøvlet. Så føler jeg mig nødsaget til det. Når der kommer nye ind på forummet må man jo hjælpe på bedste vis. Min og Hurins hjælp består i at få ham til at indse at det intet betyder med kablerne, og han bør fyre sine penge af på ordentlig udstyr eller originale udgaver af CD'er (ikke remastered) eller andre områder hvor hans penge gør en forskel.
Jeg kan sagtens dokumentere at et kabel intet forvrængning eller frekvensafhæng modstand indfører i 20Hz til 100kHz området. Ligemeget om det er 99.99999% kobber eller 95% kobber og 5% præcisionsindsamlet dueafføring - kryogeneret eller ej. Desuden kommer langt det meste kobber fra meget få producenter på verdensmarkedet og er af samme kvalitet. Det du køber hos Silvan til dine lamper er såmænd i sidste ende nok fra samme valse som det Bertram køber.
Al snakken om kapacitive effekter kan du også fortælle nogle andre, hvis du skulle føle trang til at begynde den. Regn evtentuelt på det først og sæt det så i forhold til usikkerheden på delefilterkondensatorerne og overføringskondensatorerne. At der opstår en effekt når nogle skifter kabler nægter jeg ikke, men den opstår mellem ørerne på dem og ikke på noget tidspunkt inden - medmindre nogen dokumenterer det modsatte, hvilket jo sjovt nok aldrig er sket, det ville ellers være et rimelig argument der ville få mig til at give mere end en 40-50 kroner meteren for kabler. __________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjur skrev:
Men hælder til et af de billige grundet jeg maks skal 3 meter ud. Og udfra alt hvad jeg kan finde frem til er at så længe toslink er bygget ordentligt behøver det ikke være dyrt ved kort afstand.
|
|
|
Jeg tror du forveksler toslink med HDMI. Der er ikke forskel på toslink kabel, medmindre kablet da ligefrem er så ringe at signalet ikke når frem. Signalet er digitalt og jitter opstår ikke. Endeligt skulle det ikke undre mig om de tre producenter du nævner alle køber fra den samme fabrik i Kina.
|
Til top |
|
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Siankovic skrev:
Chr. R. skrev:
Hurin skrev:
Det giver ingen mening at bekymre sig om kabler til højtalere i det prisleje. "Almindelig elledning er fint. |
|
|
|
|
Dokumentér du det modsatte... |
|
|
NEJ!Det er ikke mig der (igen) kommer med et postulat omkring anvendelse af almindelig strømledning som højtalerkabel  __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Siankovic skrev:
Chr. R. skrev:
Hurin skrev:
|
|
|
|
Dokumentér du det modsatte... |
|
|
NEJ!
Det er ikke mig der (igen) kommer med et postulat omkring anvendelse af almindelig strømledning som højtalerkabel 
|
|
|
Hvorfor skal du have dokunmentation for alt, samtidig med at du intet dokumenterer selv ? Og hvorfor skriver du med store røde bogstaver hver gang du ikke får din vilje ? Kan du ikke bare gøre det der hvor din underskrift peger hen
|
Til top |
|
|
Siankovic Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo og det er faktisk kun dig der kommer med udokumenterede postulater - nemlig at der findes kabler og materialer der farver lyden - altså indfører ikke liniær forvrængning. Det er ikke en egenskab der nogen sinde er blevet målt eller påvist skønt den ville danne grundlaget for salg af special kabler til andre brancher hvor salget af råt kabel nok ville være større. Her tænker jeg salg til PA producenter og producenter af studieudstyr og deslige. Her er væsentlig flere penge at hente end den fraktion af Hifi verdenen der tror på kablers indflydelse.
Kunne moderator/sysop eller andre ikke få qoute funktionen til at virke, så effekter kommer med i stedet for koder.
__________________ The information is out there...
|
Til top |
|
|
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu må det snart være slut med kabel-tråde.....
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så så. Der bliver vist diskuteret rigeligt med kabler i andre tråde. Trådstarter virker til at have den overbevisning at kabler har
en effekt på lyden, så tag den derfra.
|
Til top |
|
|
Bjur Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juli 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Effekt og effekt. Hvis det havde været helt sandt havde jeg købt dyrt ind. Kablerne her var købt pga. det virker solidt og med tyk tråd og vi taler meterpris under 15 kr. Men har jo ikke købt dyr ind i kabler, så mht. effekt så ja i den forstand, at jeg mener et solidt prisstærkt kabel er vejen  Og nej denne tråd er ikke ment som der skal startes mudderkastning.
|
Til top |
|
|
RiverKing Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Vi taler altså om et surroundsæt til ca 3000kr.
[/QUOTE]
Så må du gerne skaffe mig et, hvis du kan skaffe det til den pris... __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

|
Sendt: 17 Juli 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
RiverKing Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Det er prissat i England til £310 så hvis du betaler mere er du blevet taget ved næsen.¨
http://www.gooshing.co.uk/home_cinema_speakers/pioneer_s_v51 0_home_cinema_speakers/
[/QUOTE]
Jeg har som tidligere skrevet versionen før (2005.2), så jeg er heldigvis ikke blevet taget ved næsen, men man skal også lige huske forsendelses omkostningerne fra UK (nok dkr. 1500-2000) alt efter vægten), og at deres moms er en del laverer i end i DK, samt at udvalget af KEF forhandlere i UK er meget større, dvs. mere konkurrence på prisen, end i DK, hvor der vel er under en håndfuld forhandlere. __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
Til top |
|
|
RiverKing Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|