Forfatter |
|
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle meddebatører
Her er en historie fra den virkelige verden, en historie der for altid har ændret min opfattelse af om kabler gør nogen forskel.
Det har tidligere været min holdning at kabler selvfølgelig gør noget ved lyden, nogle får det hele til at lyde lysere, nogle kabler fokuserer på mellemtonen og så videre, jeg har aldrig troet på at det kunne have det store med selve musik oplevelsen at gøre. Nu må jeg chokeret konstatere at kabler kan være skyld i langt værre ting end at ændre klangbalancen.
Vi havde i Torsdags et arrangement i Århus Musik og HIFI Klub hvor jeg lagde min ydmyge bolig til, på programmet stod Crown forstærkere og dem fik vi da også lyttet til, pludselig blev det foreslået at skifte højtalerkablerne og det var jeg da med på og som enhver velforberedt eksperimenterende HiFi-amatør havde Kurt da lige til lejligheden medbragt et fuldt sæt Bi-wire kabler af typen Van den Hul et eller andet (nærmere beskrivelse: De var tykke, tunge, stive og i enderne nogle ordentlige bananer), kablet kom på og hovsa hvad var det lige som skete, nogle gange taler man om at noget udstyr fjerner ligesom et gardin, det var der slet ikke tale om her.
Det vi her taler om er, I kender godt det der med at man kan høre en fugl der fløjter uden for gennem en lukket dør, her blev døren i den grad sparket ind så den røg af hængslerne (jeg håber sgu’ aldrig den kommer på igen).
Med til historien hører at jeg til lejligheden havde stampet et kabel op af jorden (bare jeg havde ladet det blive der nede) som jeg kunne montere nogle bananstik på, det ville gøre det letter når vi skulle skifte rundt med forstærkerne. Jeg havde kørt med disse kabler en god uge.
Faktisk stod det så grelt til med de kabler, der havde sneget sig ind i anlægget, at jeg troede at jeg nok var ved at være træt af at lytte til musik, troede at det måske var tid til en pause, jeg var ikke rigtig i stemning, når jeg satte mig ned for at høre noget musik så lød det, ja jeg ved ikke, forkert og kedeligt det sagde mig ikke en bønne.
Jeg vil ikke umiddelbart sige hvad kabel det drejer sig om for jeg er bange for at det ville komme til at lyde injurierende, sådan er det ikke ment og det var jo kun på mit anlæg, nok et lidt spinkelt grundlag at skulle forsvarer en doktordisputats. Jeg vil dog sige så meget at dette kabel er et mærkevarer-kabel, der sælges sammen med nogle rigtigt dyre mærkevarer-højttalere. Det forholder sig måske sådan, at uden dette kabel til at maskere, så ville disse mærkevarer højttalere kun kunne bruges til myggekanon.
Moralen i denne virkelige historie skal være, selv om du tror at du har det perfekte anlæg med de helt rigtige kabler, så prøv om du ikke kan låne nogle andre kabler, du kender sikkert nogle der også er ramt af HIFI-feberen, for jeg må bare sige nogle gange er det altså utroligt hvad man kan bilde sig selv ind der lyder godt. Nogle gange er det bare på tide at blive chokeret over hvor meget man går glip af.
Tak til Kurt fordi han åbnede mine ører for at kabler kan betyde liv i musikken på den ene side og total død på den anden. Du vil snarest modtage en indbydelse til en ceremoni hvor afbrænding at omtalte kabel under afspilning af Gabriel Faurés Requiem (opus 48),vil være hovedpunktet.
|
Til top |
|
|
Skybums Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Vi vil vide hvad det er for et kabel, kom så med det, omend så i en privat besked .
Allan R. __________________ Rigtige mænd, har rigtige motorcykler.
|
Til top |
|
|
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
Jeg vil ikke umiddelbart sige hvad kabel det drejer sig om for jeg er bange for at det ville komme til at lyde injurierende, sådan er det ikke ment og det var jo kun på mit anlæg, nok et lidt spinkelt grundlag at skulle forsvarer en doktordisputats. Jeg vil dog sige så meget at dette kabel er et mærkevarer-kabel, der sælges sammen med nogle rigtigt dyre mærkevarer-højttalere. Det forholder sig måske sådan, at uden dette kabel til at maskere, så ville disse mærkevarer højttalere kun kunne bruges til myggekanon.
|
|
|
Umiddelbart lugter det langt væk af Nordost? I så fald, laver Nordost jo mange forskellige kabler, fra dyre til ekstremt dyre...
Mht. til din oplevelse er jeg imponeret. Jeg har ikke selv oplevet en forskel der er værd at bemærke (dvs. værd at betale for) - så jeg er stadig ligeså skeptisk som du var. Men selvfølgelig en god ide at låne noget hjem. Har du forsøgt det samme med signalkabler?
__________________ Roder med digital afspilning
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad var det for et Van den Hul kabel?
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Skybums: Det er egentlig irrelevant hvad kabel der er tale om, mit råd er bare at det ikke er sikkert at den måde dit anlæg spiller på i dag, er den eneste måde det kan spille på. Nok så vigtigt, der er en masse andre bud på hvordan det kan lyde du måske vil blive gladere for. Vær især opmærksom på lyttetræthed og manglende lyst til at høre musik, det kan være udtryk for at der er noget i dit anlæg der ikke spiller.
Til Solu: Nej jeg troede heller ikke at dette skulle overgå mig, jeg tror dog stadig ikke at pris på kablet har noget som helst at gøre med om det er godt i lige præcis dit set-up. Ja, vi skiftede også signal-kabler, Kurt havde lige en håndfuld med, jamen hvad kan jeg sige, jeg skriver først dette i dag, Lørdag fordi det har taget 2 dage at komme mig over denne oplevelse. Det er ikke farvning jeg taler om her det er forskellen på om du har skruet så meget ned for kontrasten på dit fjernsyn at alle konturer bliver udvisket, så stor er forskellen som jeg oplevede den.
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jdg1: Ja, se det kan jeg ikke svarer på, det er vist nok udgået at sortimentet, og egentlig er det heller ikke så vigtigt, det vigtige var at gøre andre opmærksom på at det kan betyde en hel del for hvordan dit anlæg spiller eller ikke. Hvis du er træt af dit nuværende anlæg så siger jeg bare prøv at låne nogle forskellige kabler og se om der er noget at hente der, i værste fald finder du ud af at nogle kabler får anlægget til at lyde lysere og nogle mørkere, men det kan også hænde at du finder kablet der virkelig får revet de gamle gobelinger ned, og så kan du pludselig høre hvad dit anlæg virkelig kan præstere.
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan da sagtens nikke genkende til din oplevelse Lasse - problemet med kabler er især at vi ikke har et relevant udvalg liggende som vi kan afprøve og fordybe os i deres fortræffelighed eller mangel på samme, derfor er der en udtalt chance for at vi i høj grad tilvender os det nuværrende kabel-setup -og en sjælden gang løber man ind i sådan en oplevelse som du lige har beskrevet.
Personligt har jeg selv "opdaget" kablet, kablet som fremover ikke kommer ud af mit setup -og det er Nirvana Audio ... det er "kablet" og det giver de oplevelser som du beskriver i dit indlæg.
|
Til top |
|
|
lasse Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
O.K. Alex det lyder rigtigt godt.
Jeg har revet dette kabel ud af anlægget, hvis man brugte det til ringklokken så er jeg sgu' bange for at den også ville lyde kedelig, det var virkeligt storslemt. Det kabel der på dit anlæg fik musikken til at spille hvor meget koster det ? Når jeg skal ud at kikke efter et kabel skal det ikke koste en bondegård, nok max. omkring 2000,- og gerne billigere.
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Højttalerkabel: Nirvana S-L 2.0 (2x 2 meter m/ spader) 1900,- €
Signalkabel: Nirvana S-L 1.0 (2 x 1 meter m/ RCA eller XLR) 1200,- €
men som jeg har skrevet i en anden tråd så vil det være en fordel at købe det i USA, US $ ligger lavt, så selv m/ moms / told vil der være penge at spare i forhold til € køb.
PS. S-L serie er Nirvana Audio's billigste 
|
Til top |
|
|
Bryde Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 395
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
Jeg var også tilstede hin aften.
Gør kabler nogen forskel ?? Uha - da - da .
Lasse har helt ret .
Kablet der åbnede ind til musikken var
Van den Hul SCS 6 højtalerkabel ( laves stadig ) . Endvidere prøvede vi også
et VdH MC-silver og senere også et Furokawa et eller andet (signalkabler).
Skodkablet som vi afbrænder snarest var et "biiiib" kabel
Mvh Peter
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lasse,
Jeg er skam yderst tilfreds med de kabler jeg har nu (Tara Labs Helix 8 biwire, til 3.600,- for et fabrikstermineret par) De gav præcis din beskrevne virkning i forhold til mine gamle kabler (Ixos et-eller-andet)
Men, man er jo altid lidt nysgerrig .
Jeg har selv lige lånt nogle pulsar points og coldrays med hjem i dag og glæder mig til, at eksperimentere i løbet af weekenden 
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
lasse skrev:
|
|
|
Halløj Solu
Umiddelbart lugter det langt væk af Nordost? I så fald, laver Nordost jo mange forskellige kabler, fra dyre til ekstremt dyre...Kan du give et bud på, hvorfor du mener, at det lugter lang væk af Nordost?
Det skal i samme åndedrag nævnes, at jeg selv har N.O. monteret på mit anlæg, og jeg må tilstå, at jeg er svært tilfreds!
Mht. til din oplevelse er jeg imponeret. Jeg har ikke selv oplevet en forskel der er værd at bemærke (dvs. værd at betale for) - så jeg er stadig ligeså skeptisk som du var. Men selvfølgelig en god ide at låne noget hjem. Har du forsøgt det samme med signalkabler?
Mvh FLEX
|
|
|
|
Til top |
|
|
Bryde Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Det var IKKE NordOst .
Hvis det er til nogen trøst .
Mvh Peter
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 28 Februar 2004 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=lasse]Til jdg1: Ja, se det kan jeg ikke svarer på, det er vist nok udgået at sortimentet, og egentlig er det heller ikke så vigtigt, det vigtige var at gøre andre opmærksom på at det kan betyde en hel del for hvordan dit anlæg spiller eller ikke. Hvis du er træt af dit nuværende anlæg så siger jeg bare prøv at låne nogle forskellige kabler og se om der er noget at hente der, i værste fald finder du ud af at nogle kabler får anlægget til at lyde lysere og nogle mørkere, men det kan også hænde at du finder kablet der virkelig får revet de gamle gobelinger ned, og så kan du pludselig høre hvad dit anlæg virkelig kan præstere.[/QUOTE]
Jeps, det er præcist det hele øvelsen går ud på................. __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hælløwdi! Nå der var åbenbart nogen der fik trukket propperne ud af ørerne forleden  . Jeg er bestemt glad for, at jeg kan medvirke til, at nogen får lidt erfaringer med disse tåbeligt dyre kabler. Der er ihvert tilfælde forskel. Den skægeste stunt vi lavede hin torsdag aften var dog, da vi gennem nogen tid havde skiftet først det ene, så det andet kabel ud. For til sidst at hive det hele af igen, for at lytte til det oprindelige set-up. Og ja! Jeg vil modtage invitationen til at brænde det højttalerkabel af. Jeg vil nemlig være 110% sikker på, at det ikke længere vil blive anvendt til musik. Og tænk om det en dag havnede i tændrørshætten på en Tomos - UF  . En skandale! Jeg ville få mareridt af at høre en Tomos 4 takte med fodstamp og melodi i udsætterne  . Og nu har jeg vel ikke sagt for meget  .
|
Til top |
|
|
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas nu på i ikke kommer til at indånde den giftige røg. i risikere at blive .

__________________ I reject your reality and substitute my own
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Capslock skrev:
Pas nu på i ikke kommer til at indånde den giftige røg. i risikere at blive .

|
|
|
Det bliver man såmænd allerede af lyden!
|
Til top |
|
|
Bryde Forum Bruger

|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 09:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja som Kurt omtaler er det altid en god ide at vende tilbage til det man
startede med i enhver test. Det er vel et "must" som virkelig tydeliggør
hvad fanden der skete.
Det er ikke første gang at vi i Århus Hi-Fi klub laver dette kabel-trick ,
men resultatet eller reaktionen er næsten den samme .
I Lasses tilfælde var forskellen bare ekstra stor .
Mvh Peter
|
Til top |
|
|
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bryde skrev:
Hej igen
Det var IKKE NordOst .
Mvh Peter
|
|
|
Mon ikke de omtalte kabler starter med A og slutter med O. 
|
Til top |
|
|
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 29 Februar 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buddy skrev:
Bryde skrev:
Hej igen
Det var IKKE NordOst .
Mvh Peter
|
|
|
Mon ikke de omtalte kabler starter med A og slutter med O. 
|
|
|
Nu er jeg lige langsom, hvilket?
Mvh.
Frederik
|
Til top |
|
|