| Forfatter |
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg i snart 2 måneder flyttet rundt på mig selv og mine speakers ... begge dele vejer meget så nu er jeg træt!
Min konklusion er ... placeringen af lytteren er lige så vigtig som placeringen af højtalerne ... åbenlyst vil nogen mene ... men hvordan sidder i så (målt i afstand fra bagvæg og højtalere.
Jeg sidder således:
3 m. fra højtalerne (rettet fik lige målt efter)
2,2 m. afstand mellem højtalerne (disse er vinklet lidt ind mod lytteren)
3,5 m. foran bagvæggen i rummet
Hvad med jer!!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
flex195 Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
3 meter fra højttalerne, vinklet ind mod midten, så de rammer mig lige i ansigtet!
2 meter mellem højttalerne!
30-50 cm fra bagvæggen!
Mvh Brian høgh
|
| Til top |
|
| |
HyBrider Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg har et mindre værelse til HiFi indtil videre, så sidder jeg således:
1.7 meter fra højttalerne, som er vinklet en lille smule (de står (kun  ) 30cm ud fra væggen.
40cm fra bagvæggen og der er 1.2 meter mellem højttalerne.
Jeg nyder det meget, og synes det giver et godt indtryk, samt man indlever sig godt ind i musikken, da man ikke kun oplever et helt simpelt stereoperspektiv, men også at lyden "kommer" fra siderne (grundet hjørner og størrelsen på værelset). __________________ // Karsten
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flex ... har du prøvet at øge afstanden til bagvæggen
Hvilke spearkers spille du på ... har selv Proac 3.8.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
2,2m fra højtalerne! 2,3m mellem højttalerne som er vinklet en anelse ind mod lytteren. 30cm fra sidevæggen og 45cm fra bagvæggen.
konklusion: Højttalerne står alt for tæt på bagvæg/sidevæg, jeg sidder for tæt på og mit hoved er ALT for tæt på væggen bag lyttepos. Men det er desværre hvad jeg har at gøre godt med. Jeg forsøger ofte at gøre det bedre, bla er der planer om at halvere mit hifirack, ved at fjerne den øverste del, i håb om at højttalerne kan få mere luft. bagvæggen vil på et tidspunkt blive pyntet med et tæppe eller lign. Trægulvet vil blive dækket delvist af et tæppe. osv.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Witzel...
Nu skal jeg ikke blande mig ...
Hvis dine speakers ikke er kæmpe store ... så kunne du overveje et lidt mindre setup ... f.eks. at gå ned mod 1,8 m. i afstand mellem speakers (så du fik lidt afstand til siddevæggen) og så rykke lidt tættere på højttalerne.
Højttalernes afstand fra (frontvæggen - væggen bag dem) kan man så eksperimentere med ... alt efter dine speakers type. Du burde dog kunne hente en ca. 20-40 cm afstand til væggen bag lyttepositionen.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmm!
Hold nu godt fast!
Hvis man tegner en trekant, hvor højttalerne står i hver sin ende af grundlinien, og grundlinien er ca 2,8. Så er højden i trekanten lidt mindre - ca. 2,5 m. Der er slet ingen vinkling af speakeren.
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt...vi er enige om noget  __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Kurt...vi er enige om noget  |
|
|
Ved en toptunet Tomos, det er jo fantastisk  Det er jo lige før verden bliver et helt rart sted at være
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm kubik...
Hvor er du helt præcist henne!
Karsten Studiosound ... jeg kan ganske enkelt ikke forliges med den slags programmer til beregning af højttalerplacering. Det er sikkert mig der er noget galt med ... men det ender altid ude i nogle mærkelige placeringer.
Og så har jeg som analytiker lidt svært ved at sidde og regne "præcist" på noget, hvor man kun har beskrevet forudsætningerne meget overordnet. Resultatet bliver ikke bedre end datainput ...
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min opstilling og med mine Audiovector højttalere, bruger stort set heller ingen vinkling. Ellers har jeg næsten en "rigtig" audiotrekant der er ca. 3 meter på alle leder. Jeg måler lige efter på et senere tidspunkt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Hmmm kubik...
Hvor er du helt præcist henne! |
|
|
Øhhhh! Lige her!
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener ... hvor vil du hen med din betragtning omkring grundlinie og højde ... i trekanten...
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellem mine speakers er der 210 og hen til mig er der 230. De står 63 cm fra bagvæggen og mere end 2,5 meter fra sidevæggen.
2 cm bagud og det er ikke længere sublimt
Mvh
Dige
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Mener ... hvor vil du hen med din betragtning omkring grundlinie og højde ... i trekanten...
SATMIT |
|
|
Hvis grundlinien går langs fronterne på speakerne, så er højden på trekanten lidt mindre i min opstilling. Højde i en trekant er afstanden fra grundlinien op til vinklen i trekatens top (der hvor jeg sidder)  . Nu ligger trekanten ned i dette tilfælde. Med andre ord sidder jeg "bredt" for højttalerne, som i øvrigt står 121,5 cm fra bagvæggen og ca. 1,4m fra sidevæggene.
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
SATMIT
|
|
|
Kurt siger vel bare at hans højttalere er opsat i en næsten ligebenet trekant med en ben længde på 2.8 meter og at de ikke er vinklet mod lytteren?
Ellers er jeg heller ikke rigtigt med.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Karsten Studiosound ... jeg kan ganske enkelt ikke forliges med den slags programmer til beregning af højttalerplacering. Det er sikkert mig der er noget galt med ... men det ender altid ude i nogle mærkelige placeringer.
Og så har jeg som analytiker lidt svært ved at sidde og regne "præcist" på noget, hvor man kun har beskrevet forudsætningerne meget overordnet. Resultatet bliver ikke bedre end datainput ...
SATMIT
|
|
|
Well, det kan være godt at bruge som udgangspunkt, og så eksperimentere derfra. Et rum af et givent format, vil altid have nogle resonancer, som kan beregnes matematisk.
Jeg har selv en diagonal opsætning som fungerer godt, det nedsætter kravene til dæmpning af rummet, samt minimerer problemer med stående bølger etc.
Karsten
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kubik ... nå sådan....
Jeg har lidt længere afstand (højde i trekanten) end grundlinen eller skulle betinge. Jeg eksperimenterer en del med dette ... men hos mig er det et kompromis, idet jeg gerne vil have god afstand fra højttaler til sidevæg, og samtidigt på grund af højttalernes størrelse/konstruktion en ret stor afstand til højttaleren.
Studiosound ... diagonalt kan desværre ikke lade sig gøre i mit nuværende rum ... har spillet diagonalt i et andet rum ... det kan være en rigtigt god løsning.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder som regel i sofaen, alternativt i en stol, har prøvet at sidde på gulvet men jeg hader når musikerne er højere end mig
Nej, jeg kunne altså ikke lade være
2,30 mellem højttalerne og 3 m til lyttepositionen, klods op af bagvæggen, måske man skulle leje en sækkevogn og prøve at flytte lidt rundt.
|
| Til top |
|
| |