Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 22:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Din stik på min cd-afspiller, hvordan? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2010 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Hej alle.
Jeg har købt en Naim Nait XS forstærker, hvor der fulgte et Chord Anthem 2 signal kabel med (din-din) link: http://www.hificables.co.uk/10800/Chord-Anthem-2-5-Pin-Din-t o-5-Pin-Din.html

Mit problem består nu i at jeg selvfølgelig ikke kan montere signal kablet på min Vincent cd-s2. Jeg er virkelig glad for den cd, og har ikke lige mønt til at skifte den ud med en Naim cd (med mindre nogen vil bytte  ) Vincent'en har jeg i sin tid valgt pga dens måde at formidle musikken på. Meget forwarded og lige på...nogle gange er den lidt for "peaket", men altid sjov at lytte på.

Jeg har lavet en midlertidig løsning, med Chord kablet, som ikke er særlig holdbart i længden. Mit spørgsmål går på om der findes nogle tegninger på nettet som viser hvordan jeg lodde et din stik (hun) udenpå min Vincent cd. Jeg vil selvfølgelig ikke modificere i kabinettet, så det bliver noget med at ledningerne bliver ført ud bag i, hvor der så sidder et Din stik. Det skal jeg nok få til at se ordentligt ud, ihvertfald til jeg får råd til en Naim cd.
Med lodning mener jeg hvilke ben på Din stikket jeg skal lodde et par små stumper ledninger på. Hvilket Din stik vil passe, og evt om i kan give mig et link til hvor jeg kan købe det henne, evt brugt hvis i har et i vil af med.
Jeg vil mene jeg er rimelig fornuftig med en loddekolbe, da jeg har lavet højtalere i mange år, så det kan sagtens laves uden at det går ud over Vincent cd'en.

Gode råd og fif modtages med glæde

Mvh Brian Sørensen

Til top Vis Lectron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lectron

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2010 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

klikbart link (dem har jeg nemlig lige lært at lave)
http://www.hificables.co.uk/10800/Chord-Anthem-2-5-Pin-Din-t o-5-Pin-Din.html

www.av-cables.dk
har mange sjove adaptorer, ved dog ikke om det er det du søger? for så kunne du vel ligesågodt bare bruge et alm rca kabel.

evt kan du skrive til Peter Pan her på sitet - han er meget klog på B&O som også bruger din - han har hjulpet mig før :)
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2010 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis jeg har forstået det rigtig,så har din forstærker DIN stik (hun) og din CD afspiller PHONO stik.Så skal du da bare købe en adabter som er 5 benet han DIN til 2 PHONO hun stik.Derfra sætter du så et normalt PHONO kabel til CD afspilleren og så har du lyd igennem.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 December 2010 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej Brian, undgå adaptorer (B&O passer slet ikke til Naim) når du har så godt et setup er der ingen grund til at indsætte begrænsninger.

Dit Chord Anthem er et dyrt og meget afslørende signalkabel, gem det til du får en Naim cd og anskaf et andet evt billigere Chord signalkabel med RCA2 i signalgiver ende.

Jeg har masser liggende og bytter gerne med dit Anthem.

Iøvrigt tillykke med din nye forstærker som er ypperlig, husk passende HT kabler

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2010 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Tak til jer alle, og sorry for det med linket...så er det godt med sådan nissemand til at ordne det for en . Prøver lige at lave et link mere, så må vi se om det lykkes. http://cgi.ebay.com/Preh-Din-Chassis-Socket-5-pin-240-latch- Quad-Naim-NEW-/380278987216?pt=UK_Computing_CablesConnectors _RL&hash=item588a64d9d0&x=17&y=3

Se det er sådan en fætter her jeg kunne tænke mig. Så vil jeg finde nogle gode ledninger og lodde på ca: ca 5cm længde, og stoppe ind i Vincent cd'en, lodde dem på hvor det ikke kan ses (evt direkte på printet)

Men jeg mangler lige en Naim kyndig som kunne fortælle mig hvilke ben ledningerne skal loddes på.

Til: #Kvickly. Jeg har det som dig mht adaptorer, men som skrevet er det kun en midlertidig løsning. Derfor vil jeg heller ikke ud at ofre noget særligt på det, og den løsning jeg foreslår her, er vel ikke så lydforringende endda, taget i betragtning at "stumpen" bliver så kort. Mht Højtalerkabler, så er det også noget jeg skal have gjort noget ved, men er lige begyndt at bygge alt hifi op fra bunden efter skilsmisse osv. Men jeg står og mangler nogle Naim NAC A5 ht kabler også. Højtalerne købte jeg billigt, og synes selv de spiller godt i min stue. Linn Nexus stander.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 December 2010 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

@kvickly
vil det sige at der er forskel på et B&O din stik og et naim din stik? jeg troede at det var en standard ligesom rca, men okay så blev jeg klogere.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

JEJE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2010 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej Brian

Jeg spiller selv på Naim grej og har følgende forslag:

1) At du dropper romancen med loddekolben - det skal kun være for hyggens og ikke lydens skyld.
2) At du anskaffer et billigt Chord RCA til DIN kabel fx. Chord Crimson hvis du gerne vil benytte DIN indgangen på din forstærker.
3) eller køber et RCA-RCA interconnect og bruger RCA indgangen på din forstærker.
4) At du overvejer et andet højtalerkabel end Naims - selvom jeg er stor Naim fan har jeg ikke meget positivt at sige om deres højtalerkabel andet end at det er billigt og gengiver de lave frekvenser ganske godt. I den billige ende vil jeg anbefale dig Chords Højtalerkabler og i den bedre ende vil jeg anbefale Audiovectors eller allerhelst NLE.

Enig med Kvickly - du har fået en fed forstærker som jeg håber du bliver glad for.
Til top Vis JEJE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JEJE

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Sendt: 09 December 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg selv bruger Chord Signature på en Supernait, ville jeg passe på med at afskrive Naims naca5 så entydigt som det
bliver gjort her. Kablet kan sagtens være det rigtige til nogle setups, og under alle omstændigheder kan de anbefalede kabler
ligesåvel være forkerte som rigtige til dit! Der skal prøves frem, men hvis du vil have tre brud vil jeg da også sige naca5(fordi
der er synergi og det er det som naim selv anbefaler, læg mærke til timing og rytme), Chord kabler f.eks Rumour (fordi Chord
selv bruger Naim i udviklingen, så synergi igen, læg mærke til rum og opløsning men også om du mister timing og rytme) og
endelig en gammel favorit DNM Reson (et vildt godt kabel til pengene som spiller super opløst uden noegn som helst
skingerhed, læg igen mærke til om du mister timing og rytme iforhold til Naca5). Men der er altså folk somhar Naim setups til
en halv million som sværger til Naca5, og det er ikke nødvendigvis fordi de er religiøse, så prøv det endelig.

Forstærkeren er fantastisk, den skal du nok blive lykkelig for, og prøv endelig med en Naim cd på, det spiller altså godt
sammen.

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 December 2010 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Nissemanden skrev:
@kvickly
vil det sige at der er forskel på et B&O din stik og et naim din stik? jeg troede at det var en standard ligesom rca, men okay så blev jeg klogere.

Jeg er faktisk kommet i tvivl om min påstand mht 5-pin stikkene, har ikke lige kunnet finde noget faktuelt men der er forskelle på visse Quad, B&O samt Naim DIN stik, jeg prøver at søge videre om emnet.

mht DNM kabler på Naim forstærkere, især de ældre modeller vil ikke kunne klare denne mangel på belastning og det giver en fæl lyd (baseret på erfaring)

De nyere black series Naim forstærkere er ikke så vanskelige mht kabel belastning men jeg ville holde mig til multileder kabler, Chord, Naim, Cable Talk/Linn eller  det sidste nye Tellurium ($$$)

Og enig i brugen af billigste Chord DIN5/RCA2 dette kabel's eqvivalent følger med Naim cd-spillere som std. i DIN/DIN version

Havde det været mit setup ville jeg nok have snuppet en 5i amp og så i stedet bruge flere penge på signalet (CD) men det kan selvfølgelig komme senere, der er mere fidus i en 5i med CD5XS fremfor en XS med 5i cd

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2010 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Ok tak til jer alle. Jeg går lige i tænkeboks lidt. Jeg har hørt en Nait5i (dog ikke i direkte sammenligning), men den kommer efter min mening ikke i nærheden af en XS. 5i er for det første "svag" og mangler åbenhed og bund. Så nej, jeg føler ikke jeg har gjort en dårlig handel ved at anskaffe mig XS fremfor 5i, og så spille på min Vincent. Men jeg vil give Kvickly ret i signalkilden er det vigtigste. Så jeg bliver nok nødt til at bide i det sure æble og købe mig en cd5 XS.

Måske man skulle sælge Chord Anthem 2 signal kablet, så er der da ihvertfald råd til en knap eller to på cd5 XS

Hvad vil i mene det kan indbringe? Har kvittering/emballage. Nyprisen er jo 3499,-

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 December 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hey, prøv da at sælge det, og se hvad du kan få en brugt cd5x for! Det din-din kabel som følger med Naim cd'er som standard
er rigtig rigtigt godt, faktisk synes jeg bedre om det end om Anthem kablet (!)

Enig omkring dit valg af forstærker, XS er i en hel anden klasse. Mit råd ville være find en brugt cd5x, brug standard kablet,
opgrader med en brugt flatcap2x senere. Så har du altså et sæt som er fuldstændig efter Naims filosofi med star-earthing og
din stik hele vejen, hvilket er en stor del af det som de gør rigtigt. Sørg endelig også for at alt er jordet korrekt, med det kabel
som fulgte med forstærkeren. Det kræver for det meste en adapter. Hvis du har brug for en forlænger, er tyske musicline
forhandler af en fremragende, som ikke er så dyr. Den er også monteret sakke netkabel som følger med forstærkeren.

Måske kender du den allerede, men der findes en engelsk side kaldet pinkfishmedia.net, under classifieds bliver der handlet
meget Naim brugt.

Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2010 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Det var et godt råd Megholm. Vil arbejde lidt på det så. Hvad er jeres mening om den cd5 der er til salg herinde på hifi4all? Jeg kunne godt være bange for at den er for "ringe" i forhold til prisen han forlanger??

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 December 2010 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg synes din XS fortjener minimum en 5x, så synes du skal have lidt tålmodighed og se hvad der kommer. Der er stor
udskiftning for tiden, da mange går over til stream af musik.

Tilgengæld er der en som har et din-rca stik tilsalg, det kunne du da overveje så længe, det er stadig bedre end at bruge rca-
rca.

Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2010 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Ja det synes jeg også den gør. Den er bare helt fantastisk den forstærker. Ligenu får den ikke for lidt med Dire Straits, on every street. Sikke et smæk der er på trommerne.

Nå men er ved at få fingre i nogle Naim Nac A5, så bliver det nok endnu værre med smækket, men forhåbentlig også lidt varmere klingende. 

Havde jeg 12k havde jeg købt den cdx 2 der er til salg herinde, ligepå stedet. Men må nok hellere vente lidt endnu. Tror nemlig du har ret i at mange vælger Streaming vejen, hvilket jeg sagtens kan sætte mig ind i.

Peter Pan
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 December 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Når jeg ser på div. link på denne tråd, betales der dyrt for termineret kabler.
Hvis det har jeres interesse er her en gør-det-selv vejledning.

Preh Din Plug 5 pin 180 deg. Se priser på stik.

http://www.twenga.co.uk/dir-Audio-Video,Audio-cables-and-ada ptors,DIN-connector-38287

Lectron
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2010 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Fantastisk mange tak Peter Pan, det var lige det jeg ledte efter  Så skal der bestilles stik og sølvtin.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes