| Forfatter |
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var pokkers!
Har nu haft en separat hi fi elgruppe til anlægget kørende i omkring en måned. Tja, jo, ved ikke rigtigt om det nu også var pengene værd. Syntes der var lidt "fnidder", men fint stort lydbillede.
Så idag skiftede jeg den billige forlængerledning uden jord ud, med en til lejligheden samlet 3-leder 1,5 kvadrat monteret med jord. Denne går nu direkte fra vægudtaget til Nordost Q8 stikdåsen.
Det er nærmest ulovligt så meget det har gjort!
Den enkleste måde at beskrive det på er at der nu skrues betydeligt højere op for volumenkontrollen, men samtidig opleves lyden meget meget mere ren. Lyden er nu meget mere "tilgængelig", "håndgribelig", der er langt mere hul igennem til livelyden fra koncertoptagelser. Ting som før var på grændsen til at blive oplevet som forvrængning opløses nu bare i sine betsanddele og fremstår som seperate detaljer som hører til musikken og ikke teknikken. Plader hvor der er leget med mikrofonerne under et nummer som Jack Johnsons "Situations" hvor der leges med at han synger duet med sig selv, men i nu klart forskellige versioner fremstår nu pludselig som det drillenummer det er. Og jeg kunne blive ved.
Min eneste anke nu er at spændingen stadigvæk er for lav, men ved egentlig ikke om det reelt betyder noget længere. Samt den sidste akustiske tweaking af rummet så tror jeg at potentialet for mit anlæg er nået. Derfor min overvejelse om værdien af at købe en strømregenerator.
mvh. M
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFIGruppe/Jord? Nu er jeg ikke med. Forklar gerne lidt om dette fænomen, så vi unge dødelige forstår 
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
HIFIGruppe/Jord? Nu er jeg ikke med. Forklar gerne lidt om dette fænomen, så vi unge dødelige forstår   |
|
|
Hej med dig, selvfølgelig: Gruppe: Du har i dit sikringsskab sikkert flere apparater som kører på den samme sikring, dette kalder man en sikringsgruppe, eller gruppe. Hvis man har sit anlæg på samme gruppe som eksempelvis en vaskemaskine, eller et køleskab, vil der være risiko for støj på dine hifiapparater. Dette undgås ved at have en dedikeret hifi-gruppe. Jord: Jording af dine apparater betyder at de leder deres "stel-strømme" væk fra apparaterne. Der er en fælde her, hvis man ikke er så heldig og have en ren jord som jeg var. Dette gør igen "støjniveauet" i dine apparaters omgivelser lavere, med bedre lyd tilfølge. Nu er jeg ikke særlig meget inde i teknikken, så noget af mine forklaringer er sikkert ikke korrekt, men så må mere kyndige folk hjælpe lidt til. mvh. M
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
42 har strømgenerator, hold da op jeg er imponeret; men kan det virkelig passe? Eller har jeg f**ked up i spørgsmålet, som skal gå på om man har og ikke om man drømmer om...
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den beste løsning (og den dyrest), er at havde anlægget drive af batterier og ikke direkt fra elnettet.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
| Den beste løsning (og den dyrest), er at havde anlægget drive af batterier og ikke direkt fra elnettet. |
|
|
Dette har jo været forsøgt af mange gode firmaer, men der er ikke enighed i at den praktiske udgave af denne teoretisk overlegne metode er at foretrække.
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved du hvor dyrt det er at få en el indstalatør til at lave en seperat gruppe i tavlen, til ens anlæg? har tit tænkt tanken. Og hvis man bor i lejlighed, kan man jo ikke bare lige få gruppen jordet, eller hvad? kan man evt. ikke bare jorde ens aparater til radiatorne?
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
ved du hvor dyrt det er at få en el indstalatør til at lave en seperat gruppe i tavlen, til ens anlæg? har tit tænkt tanken. Og hvis man bor i lejlighed, kan man jo ikke bare lige få gruppen jordet, eller hvad? kan man evt. ikke bare jorde ens aparater til radiatorne?
|
|
|
Ja, det kostede 8000kr og jeg var heldig at den jord der var tilgængelig var af god kvalitet.
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, på den måde. Jamen jeg mener sq ikke jeg har en Jordledning. Og jeg har KUN 1 switch der slår alt fra, så det er både, lys, komfur, køleskab og anlæg der køre over den. Så det ser vidst lidt skidt ud med at hente lidt her?? 
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
|
|
|
Nej den går ik iflg. stærkstrømsrelamanget
|
| Til top |
|
| |
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 784
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
|
|
|
Jorden skal havde udgangspunkt i gruppetavlen...
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok, men der er da jord i radiatorene, så hvis man skider på reglementerne så.......  eller dur det slet ikke?
__________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
søren N skrev:
|
|
|
Ja, det kostede 8000kr og jeg var heldig at den jord der var tilgængelig var af god kvalitet.
|
|
|
8000 kr 
en automat sikring 13 A koster 29 kr
50m instalation kabe 3x1.5 300 kr
stik kontakt med jord &n bsp; 100 kr
---------------------------------------------------
i alt &nb sp; 429 kr i materiale
der er godt nok en MEGA dyrt elektriker du har brugt  __________________
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
ok, men der er da jord i radiatorene, så hvis man skider på reglementerne så.......  eller dur det slet ikke?
|
|
|
Det gør det ikke, der er trods alt en grund til at reglerne er sådan, såvidt jeg husker er det vist omkring 60 år siden at det blev forbudt. Idag hvor så meget ligger i plastrør så risikerer du snart i værste fald at det først er jordet ude ved den nærmeste pumpestation eller lign og det kan være adskillige kilometre. Desuden burde ledningsevnen i fjernvarmevand helst heller ikke være vildt høj. PS: og kan hilse at sige at der i nogle tilfælde ikke skal ret meget spænding til at at kunne få styringen til at smide en pumpe ud/gå i fejl. PPS: hvis du gerne vil lave hjemmefusket jord så køb en potteplante og stik den gul/grønne ledning ned i den
|
| Til top |
|
| |
db89 Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
NAD-Mand skrev:
HIFIGruppe/Jord? Nu er jeg ikke med. Forklar gerne lidt om dette fænomen, så vi unge dødelige forstår   |
|
|
Hej med dig, selvfølgelig:
Gruppe: Du har i dit sikringsskab sikkert flere apparater som kører på den samme sikring, dette kalder man en sikringsgruppe, eller gruppe. Hvis man har sit anlæg på samme gruppe som eksempelvis en vaskemaskine, eller et køleskab, vil der være risiko for støj på dine hifiapparater. Dette undgås ved at have en dedikeret hifi-gruppe.
Jord: Jording af dine apparater betyder at de leder deres "stel-strømme" væk fra apparaterne. Der er en fælde her, hvis man ikke er så heldig og have en ren jord som jeg var. Dette gør igen "støjniveauet" i dine apparaters omgivelser lavere, med bedre lyd tilfølge.
Nu er jeg ikke særlig meget inde i teknikken, så noget af mine forklaringer er sikkert ikke korrekt, men så må mere kyndige folk hjælpe lidt til.
mvh. M
|
|
|
Det med støj har da ikke kun noget med gruppen at gøre, det er derimod fasen. En sikring isolerer jo ikke mod støj.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
sonny73 skrev:
Mercury skrev:
søren N skrev:
|
|
|
|
|
|
8000 kr 
en automat sikring 13 A koster 29 kr
50m instalation kabe 3x1.5 300 kr
stik kontakt med jord &a mp;n bsp; 100 kr
---------------------------------------------------
i alt &am p;nb sp; 429 kr i materiale
der er godt nok en MEGA dyrt elektriker du har brugt  |
|
|
Sikkert helt rigtigt, men jeg kender så heller ikke den farlige ende af en skruetrækker fra den knap så farlige.....
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2010 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
db89 skrev:
s�ren N skrev:
ok, men der er da jord i radiatorene, s� hvis man skider p� reglementerne s�.......  eller dur det slet ikke?
|
|
|
Det g�r det ikke, der er trods alt en grund til at reglerne er s�dan, s�vidt jeg husker er det vist omkring 60 �r siden at det blev forbudt. Idag hvor s� meget ligger i plastr�r s� risikerer du snart i v�rste fald at det f�rst er jordet ude ved den n�rmeste pumpestation eller lign og det kan v�re adskillige kilometre. Desuden burde ledningsevnen i fjernvarmevand helst heller ikke v�re vildt h�j.
PS: og kan hilse at sige at der i nogle tilf�lde ikke skal ret meget sp�nding til at at kunne f� styringen til at smide en pumpe ud/g� i fejl.
PPS: hvis du gerne vil lave hjemmefusket jord s� k�b en potteplante og stik den gul/gr�nne ledning ned i den
|
|
|
 ja det må jeg så prøve. har stue birk nogle specielle lydmæssige fordele? __________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 29 December 2010 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
søren N skrev:
|
|
|
nu du bor i lejlighed er der jo stor chance for at du deler forsyning/stigekabel med en eller flere lejligheder, så pengene er nok bedere brugt til PS Audio PPP eller lignende. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 29 December 2010 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
db89 skrev:
PPS: hvis du gerne vil lave hjemmefusket jord så køb en potteplante og stik den gul/grønne ledning ned i den
|
|
|
Magen til vrøvl skal man lede længe efter, viste ikke om jeg skulle grine eller græde...
|
| Til top |
|
| |
NAD-Mand Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
db89 skrev:
PPS: hvis du gerne vil lave hjemmefusket jord så køb en potteplante og stik den gul/grønne ledning ned i den
|
|
|
Magen til vrøvl skal man lede længe efter, viste ikke om jeg skulle grine eller græde... |
|
|
Jeg håber ikke du har forstået den seriøst
|
| Til top |
|
| |