Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Køb af højttalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens.

Jeg har i dag været i HFK og lyttet til de højttalere jeg vil ud og have mig (Dali Ikon 2 MK2), og så spurgte jeg lidt ind til hvilke kabler det ville være smart at købe med. Situationen er den, at jeg har en Denon receiver, og både Denon og Dali er ret lyse i lyden, så for at det ikke kammer over, tænkte jeg at det ville være smart med nogle kabler der farver lyden så den bliver lidt varmere. Det mente ekspedienten også, og han anbefalede mig at købe Van Den Hul kabler, nærmere bestem disse kabler: http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/van _den_hul_the_cs-122_hybrid_kabel_creme.htm

Mit spørgsmål er så om i er enige i at Van Den Hul vil være det korrekte at købe, og om det i så fald skulle være netop det kabel. Jeg synes måske at det er en smule dyrt i forhold til højttalere osv. men jeg har ikke så meget forstand på kabler. Jeg vil også gerne have jeres øvrige inputs mht. kabelforslag.

Et andet kabel jeg har kigget lidt på er dette: http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hojttalerkabel/van _den_hul_the_cleartrack_kabel_transparant.htm , da det er beregnet til bi-amping, og jeg vil egentligt gerne bi-ampe mine højttalere. Er det kabel lysere i lyden end det andet Van Den Hul eller hvordan hænger det lige sammen?

På forhånd tak fordi i gad læse det hele igennem, og tak for svar.
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Tag du din Denon inder armen og bevæg dig ned i butikken. Lad så den venlige mand demonstrere de kabler i kan komme i tanker om kommer på tale. Tag det du synes bedst om.

mvh. M

Hvis du spørger mig hvordan ost smager ja så siger jeg anderledes end leverpostej....... :O)
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Spørg om du kan låne både højttalere og kabel med hjem.

Det er alt for svært at vurdere i butikken.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

køb intet uden at have lyttet først, og sammenlignet med noget lige så tykt til 1/3 af prisen.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Januar 2011 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Ok, det var søreme nogle hurtige svar. 
Jeg må ned og have hørt om jeg har mulighed for at låne det så. 

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Ville et kabel som det her ikke være smartere at købe end et som det her da QED kablet er af kobber, mens Van Den Hul kablet er forsølvet?

Så vidt jeg har forstået vil et kabel af kobber give den varmeste lyd.

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Peterlh skrev:

Hvor står det?

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Højtaler kabler bør altid vælges efter test hjemme - gerne som en form for blindtest, hvor en kammerat skifter for dig, så du ikke ved hvad du lytter på...

Går du igang med test'en, synes jeg Kimber 4PR skal være en del af din test.
Passer prismæssigt til dit system, og klang mæssigt har jeg været meget glad for det, synes det giver super value for money... og ofte er der brugt Kimber her på Køb & Salg, så man kan få noget til en fornuftig pris....

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Peterlh skrev:

Hvor står det?

Jeg har i hvert fald hørt argumentet fremført af kabel-audiofile - at kobber giver varm lyd, mens sølv giver kølig lyd. Men jeg tror nu også mest, det handler om psykologi - kobber har en varm farve, mens sølv har en kølig farve Men jeg er også kabel-skeptiker selv, og har svært ved at tro på forskellene, så længe kablet bare er tykt nok og isoleret godt nok.

Men jeg kan også kun tilslutte mig, at du prøver selv (som jeg også skrev på hfff.dk), også helt billige, tykke kabler, og får en ven til at skifte for dig.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej. Som du nok har erfaret, er der delte meninger om kabels audiofile egenskaber. Wildstyle skriver: lån det med hjem - korrekt. men det er jo ikke altid de lige ligger inde med `dine mål ` . Men jeg kan da give dig et hint, som vi også bruger i andre sammenhænge. betragt bas frekvenser som lange bølger (frekvenser ), disse frekvenser har en anden spredning , nemlig vandret, hvor imod Diskant er i det højere frekvenslag , og disse bliver spredt vertikalt. Man kan så dele dem groft op 2 grupper lange og korte frekvenser. Når man overfører signal fra forstærker , opstår der varme i et kabel, jo mere varme der opstår i et kabel , des højere blir den ohmske modstand, den ohmske modstand er lige med den effekt der bliver afleveret. Når et´s kabels temperatur koffiencient  bliver overbelastet, smelter det simpelthen. Når jeg hentyder til et udtryk som temperatur kofficient, skal det ses i lyses at, at temperaturkofficient bliver altid målt ved 20`cencius , og over en meter, kontra en given masse. der er jo forskel på massefylde. Hvad falder hurtigst 1 kg fjer eller 1 kilo bly fra 10 m højde ?. derfor bør man overveje som udgangspunkt, at når man vælger kabler ( uanset pris ) og hvad producenter lover af guld og grønne skove, vælge et tykt kabel , da det herved tilvejebringer de overnævnte egenskaber som en god leder, da varme effekten er mindre, og stabilitet er godt for højtaleren, der så vil arbejde maksimalt. Når jeg sender med min Radioamatør station med 1000 watt, da jeg ser min atenne som modtager til en given frekvens , som så skal afgive signalet, ligeledes som din højtaler , så må jeg altså have et kabel der kan tilgode se disse egenskaber, der der vil altid gå et varmetab i kablet, altså ohmsk modstand, endvidere ønsker jeg over en given længde at mit kabel overholder impedans ( ohm ) , der ser du osse de forskellige kabler opgivet til eks 50 ohm - 75 ohm- 300 ohm, alle disse tal fortæller om en tilpasnings grad et specifikt formål. Konklusion, når man vælger højtaler kabler, må udgangsregelen være et så stort areal som muligt, da der herved afsættes mindre varme og der bliver mere til dine Højtalere. Vi må jo huske , at støm løber ude på kablet ( ikke uden på plastikken eller hvad der bliver brugt, af isolator. Hæng 1 m og 1 mm tykt kobberkabel op og tilsæt 5000volt og 1 amp, så bliver dette kabel længere, da det herved smelter.Vælg et godt ´tykt kabel til en given meter pr side og det behøver ikke , at være kostbart, for at det fungerer.men som sagt, der er ikke nogle endelige løsninger på hvad er et godt kabel.

mvh Space

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Latterligt at anbefale højttaler-kabel til 119 kroner meteren, til dit anlæg . Jeg er i det hele taget, som Dysterland kabel-skeptiker - men om man mener det ene eller det andet, så hænger det i hvert fald ikke sammen med så dyrt et kabel, til så forholdsvist billigt et setup.

Køb det der 20 kroner meteren Qed eller argon, og så køb noget musik for de penge du har sparet

Edit: http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-au diophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better  - Jeg har postet det her link før, og gør det gerne igen
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

så post det klikbart, tunghør! Brug den væltede U-pil. Grr!

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Hej Tunghør. good postning. det var jo osse hvad jeg var inde på . Køb en god kvadratmasse a eks 2* 2,4 m a 20 kr m . så virker det. Evt brug 230v netledning. Problemet opstår, hvis man trækker et kilometer langt træk, da vil der opstå tabsværdi, men ikke  i HI-FI sammen hænge, da de fleste bruger korte længder. Good Postning.

mvh Space

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:
Edit: http://gizmodo.com/305549/james-randi-offers-1-million-if-au diophiles-can-prove-7250-speaker-cables-are-better Jeg har postet det her link før, og gør det gerne igen

Ja, det er en skøn konkurrence. Pear accepterede først, men har siden trukket sig: http://gizmodo.com/315250/pear-cable-chickens-out-of-1000000 -challenge-we-search-for-answers
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil gøre det billigt, men stadig pænt, så kan du evt. kigge her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=87768&K W=wildstyle

Jeg har postet lidt omkring mine egne højttalerkabler i denne tråd (et stykke nede på siden), så kan du evt. få lidt inspiration. Du kan evt. vælge andre stik (eller måske endda utermineret), hvis du vil gøre det endnu billigere.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du allerede nu er bekymret over, at de valgte højttalere vil være for lyse sammen med din forstærker, så vil jeg anbefale dig at høre flere forskellige højttalere. De valgte er nok ikke de rigtige til dig.

Man kan ikke justere et "skævt" lydbillede med kabler, dermed være ikke sagt at kabler ikke kan lyde lidt forskelligt; men at bruge dem til justering af lydbilledet er ikke vejen frem.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Peter lh

Prøv evt Audio Quest's billigeste ht kabler. Noget i stil med Indigo. Det skulle være både varmt, rummeligt og lift fyldigt i klangen. Det bliver jo nok et brugt kabel.  Solid Core kabel typer, er ofte varme i lyden.

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej Wildstyle. du er jo netop inde på den termmoligi, som er en af de skjulte faktor. Du skriver , høj masse , kontra længde, er jo netop vejen frem. Dette synspunkt og udgangspunkt er jo nok lig producenter, med Profit og hensyn til at deres andre produkter i billigere udgaver , skal tjenes ind . At de skal sælge let skjuelige kabler , under tæppet , Kontra de ( sunde kabler) , der lever igennem anlæget som et element, for den samlede enhed.  Sunde kabler , har den egenskab, at dens masse er bedre til, at formidle tingene hen , nemlig over i ens højtaler..En god artikkel om DIY, den bryder jeg om . Dem kan vi selv lave TIL INGENTING.

God artikel.

mvh Space

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
så post det klikbart, tunghør! Brug den væltede U-pil. Grr!

Beklager Jazzman - men jeg kan ikke få det med at indsætte links til at virke . Jeg indsætter link, siger okay, og så sker der ingenting?
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Hvis du allerede nu er bekymret over, at de valgte højttalere vil være for lyse sammen med din forstærker, så vil jeg anbefale dig at høre flere forskellige højttalere. De valgte er nok ikke de rigtige til dig.

Man kan ikke justere et "skævt" lydbillede med kabler, dermed være ikke sagt at kabler ikke kan lyde lidt forskelligt; men at bruge dem til justering af lydbilledet er ikke vejen frem.

100% enig!

Desuen: Uagtet at vi selv sælger kabler i de højere prislag, så synes jeg det er tåbeligt at folk bruger flere penge på højttalerkablerne, end det selve højttalerne har kostet, det er helt godnat.

Passer højttalerne ikke lydmæssigt sammen med forstærkeren fra starten af, så kan det IKKE reddes med et kabel.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes