Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Bedste højttaler/signalkabel til u1000 kr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Er virkelig på herrens mark, da jeg absolut intet ved om signalkablers forskelligheder. Derfor vil jeg rigtig gerne have anbefalinger og bud på gode signalkabler som skal tilsluttes mellem preamp og effektforstærkere.

Så hvilke bud er der på signalkabler til under 1000 kr. hvor man virkelig får meget for pengene? (edit: har ændret overskriften til også at omhandle højttalerkabler, da jeg står uden signalkabler og de eksisterende højttalerkabler ikke er noget skrive hjem om)

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv erfaringer med dem, men mange er glade for Blue Jeans Cable LC-1. Jeg overvejer selv at springe på et sæt.

Der er med garanti nogle herinde, som kan fortælle lidt nærmere om dets lydmæssige egenskaber.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

wildstyle skrev:
Jeg har ikke selv erfaringer med dem, men mange er glade for Blue Jeans Cable LC-1. Jeg overvejer selv at springe på et sæt.

Der er med garanti nogle herinde, som kan fortælle lidt nærmere om dets lydmæssige egenskaber.

Så er spørgsmålet jo hvorfor det er populært? ;)

Synes ikke jeg kan se nogen pris på siden, kan du hjælpe?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det handler meget om synergi apparaterne og kablerne imellem.
Derfor kan kabel 1 være rigtig godt i setup 1,
hvorimod kabel 2 kan være rigtig godt i setup 2, men ikke velfungerende i det første setup.

Hvordan skal kablets karakteristik være?

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

wildstyle skrev:

Så er spørgsmålet jo hvorfor det er populært? ;)

Synes ikke jeg kan se nogen pris på siden, kan du hjælpe?

Prisen kan du regne ud nederst på siden, hvor du vælger kablets længde. Et sæt på 2 meter koster £28 (uden TechFlex), dertil skal der tillægges moms (~£10) og fragt (~£11) med FedEx til Danmark. I alt vil det koste ca. 430,- DKK.

Desuden rammer thuekay meget godt, med hans kommentar - det hele afhænger af synergien i anlægget, hvilket gør det svært at anbefale noget, som skal passe til et anlæg, som man ikke har hørt.
Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej Olsen

.....så du bliver nødt til at låne dig frem og prøve dem af på dit eget udstyr. Dats leif.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

jeg vil gerne låne nogle kabler men jeg skal jo have en ide om hvilke jeg skal låne med hjem før jeg kan låne ;)

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
hvorimod kabel 2 kan være rigtig godt i setup 2, men ikke velfungerende i det første setup.

Hvilke valgmuligheder er der? Jeg er som sagt begynder hvad angår viden om kabler. Hvordan karakterisere man et kabel? Det er et pænt solidt anlæg med massere af detaljer de skal bruges på.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2011 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hej Olsen

Der er et par mærker her, men det er op til dig hvor meget du vil ofre. Mere en en tusse for et phono kabel ville jeg dog ikke selv ofre. Chord - Audio Note - Kimber - QED - Supra - Audio Quest - Profigold. Der er flere endnu, men det er noget dyrt stads.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

thuekay skrev:

Hvilke valgmuligheder er der? Jeg er som sagt begynder hvad angår viden om kabler. Hvordan karakterisere man et kabel? Det er et pænt solidt anlæg med massere af detaljer de skal bruges på.

For 1000 kr mener jeg du kan få et rigtig velbygget og vellydende kabel.

Klangmæssigt kan der være ret store forskelle. Fx. er mange af de rene kobberkabler jeg har prøvet været lidt mørke klangmæssigt, hvorimod jeg bruger kabler med rene sølvledere nu, og der er mere hul igennem, og en generel lysere klang med mere åben top, og lidt slankere spillestil nedefter.
Forsølvet kobber kan tit være en god mellemting i mange anlæg synes jeg. Men også her kan der være ret store forskelle.

Signalkabler giver ikke forskelle på anlægget som nat og dag. Det er til ren fintuning, og jeg mener at ved at skifte højttalerkabler er der større forskelle at hente. Så hvis alt det andet er i orden inkl. akustikken, kan man lige "presse" den sidste vellyd ud af sit grej.

Hvad grej spiller du på og hvordan er rummet dæmpet og indrettet? Hvilke kabler er der tilkoblet nu, og hvad manger du?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Februar 2011 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Find et brugt Cardas.

Klart det kabel man får mest for sine penge, godt lavet lyder god, aldrig problemer med løse stik.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Olsen skrev:

thuekay skrev:

For 1000 kr mener jeg du kan få et rigtig velbygget og vellydende kabel.

Klangmæssigt kan der være ret store forskelle. Fx. er mange af de rene kobberkabler jeg har prøvet været lidt mørke klangmæssigt, hvorimod jeg bruger kabler med rene sølvledere nu, og der er mere hul igennem, og en generel lysere klang med mere åben top, og lidt slankere spillestil nedefter.
Forsølvet kobber kan tit være en god mellemting i mange anlæg synes jeg. Men også her kan der være ret store forskelle.

Signalkabler giver ikke forskelle på anlægget som nat og dag. Det er til ren fintuning, og jeg mener at ved at skifte højttalerkabler er der større forskelle at hente. Så hvis alt det andet er i orden inkl. akustikken, kan man lige "presse" den sidste vellyd ud af sit grej.

Hvad grej spiller du på og hvordan er rummet dæmpet og indrettet? Hvilke kabler er der tilkoblet nu, og hvad manger du?

Så er det måske højttalerkabler jeg skal koncentrere mig mere om i stedet for? Sagen er bare den, at effektforstærker endnu ikke er kommet hjem til mig endnu, og jeg har ingen signalkabler liggende og højttalerne står smukt og venter på at få lov til at spille musik og der skal jo bruges signalkabler.

Højttalerne er i øvrigt 2 stk. gulvhøjttalere på i alt 110 kg.: Aurum Cantus V8F   De har en fantastisk bånddiskant som går for at høre til en af de bedste på markedet og spiller deraf meget detaljeret i den øvre ende.

Forforstærkeren er: Primere SP 31.7 (med seperat stereo modul + seperat surround modul og balanceret stik). Den står jo også bare og venter på at få lov til at sende signaler videre til effektforstærkeren.

Og så er der så selve effektforstærkeren. Det er en 5 kannals Cinenova Grande. Et balanceret kraftværk på godt 60 kg. som forhåbentlig vil drive de noget krævende højttalere rigtig, rigtig godt.

Link til Aurum Cantus V8F højttalere: http://bowa-hifi.dk/produkter-hoejttalere-gulvhoejttalere?ca talogue_selected=129133_15438#129133

aurum cantus v8f

Teknisk info på forforstærker: Primare SP31.7:

Analogue inputs: 1 XLR (L&R), 7 RCA (L&R)
Digital inputs: 1 XLR (L&R), 5 RCA, 2 Tos-Link
Video inputs: 4 Composite, 3 S-Video, 2 component
XLR analogue outputs: Front (L&R)
Analogue outputs: Front (L&R), Center, Sub, Surr (L&R), Surr back (L&R)
Analogue record output: 2 RCA (L&R)
Digital output: 1 TOS-Link and 1 RCA
Video output: 2 Composite and 2 S-Video, 1 component
Models: Dolby ProLogic, Dolby ProLogic II, Dolby Digital 5.1, Dolby Digital Surround EX 6.1, Dolby Digital Matrix 6.1, DTS Neo:6, DTS 5.1, DTS ES 6.1, DTS ES 6.1 discrete, "Surround EX 7.1"
Video: NTSC/Pal
Power consumption: Stand by < 42W

ANALOGUE DATA
Bandwith: 1 Hz-100 kHz, 1 dB
THD: <0,005%, 20 Hz-20 kHz
Signal-to-noise: -110 dB
Frequency response: <10 Hz-100 kHz, 1dB

DIGITAL DATA
Frequency response: 20 Hz-20 kHz +/-0,2 dB
THD-noise: 0,005% @1 kHz
Dimensions (WxDxH): 430x385x100 mm
Weight: 10 kg

Link til billed af SP32 som SP31 minder meget om: http://www.av-connection.dk/?PNo=PM-SP32-S

Effektforstærker: Cinenova grade 5

(bagsiden så I kan se hvilke tilslutningsmuligheder der er.)Cinenova Grande bagside

Link til Cinenova Grande 5 informationer:

http://www.earthquakedanmark.dk/produkter/forstaerkere/cinen ova-grande-5.aspx

Specifikationer:

Specifikationer:

• 2000 watt dynamisk, pr. kanal i 2 ohm.
    1200 watt dynamisk, pr. kanal i 4 ohm
    600 watt dynamisk, pr. kanal i 8 ohm..
  • 1000 watt i 2-ohm, *TSP*(True Sinewave Power) alle kanaler drevet kontinuerligt i ubegrænset tid.
    660 watt i 4-ohm, *TSP*(True Sinewave Power) alle kanaler drevet kontinuerligt i ubegrænset tid.
    300 watt i 8-ohm, *TSP*(True Sinewave Power) alle kanaler drevet kontinuerligt i ubegrænset tid.
  • XLR og RCA input
  • Frekvensområde: 1W +/-0.1dB: 20Hz to 20 kHz
  • Signal-to-noise ratio: 112dB ved 1kHz / 111dB ved 5kHz / 110dB ved 10kHz
  • Input impedans: 27.000 ohm.
  • 4000VA ferrit-OFC low regulation transformer med 5 Bi-File sekundære vindinger. 
  • Dæmpningsfaktor: 1.600
  • Cinénova Grande overstiger ubesværet de tekniske standarder opsat af THX, DTS og Dolby Laboratories.
  • Kanalseperation: mindst 110 dB.
  • Max. Input spænding: 1,9 volt.  
  • THD: 1kHz, 8-ohm: 0,001 %
  • 12v trigger (dvs. kan tændes automatisk af din forforstærker eller andre komponenter med 12v output trigger).
  • Indbygget delefilter: valgbart mellem højpas og lavpas eller udkoblet. 20hz – 5khz trinløst variabelt. Delefiltret giver dig mulighed for, at bestemme hvor stor båndbredde din højttaler skal gengive. Bruges forstærkeren til bi-amping kan 2 kanaler stilles til at gengive bas/mellemtonefrekvenserne og 2 kanaler til diskant og den sidste kanal kan evt. drive en stor passiv subwoofer. Alt dette uden brug af andre delefiltre. 
  • Kraftigt dimensioneret, guld plateret 7-vejs udgangsterminaler.
  • Dimensioneret (HxBxD): 235x457x533 mm.
  • Vægt: 61,5 kg. Bærehåndtag på forstærkerens front. Korrekt løfteteknik anbefales.
  • Håndlavet i USA.
  • Dimensioner (HxBxD): 23,5 x 44,5 x 53 cm.
  • Fås i sort og sølv.

Jeg synes selv det er en meget spændende rejse jeg er i færd med, specielt fordi jeg ikke har hørt det hele samlet før, men vores forventninger er meget store.

Og her er så udfordringen til alle jer erfarne HIFI hoveder :) ... spørgsmålene er: Hvis alt nu er helt åbent, for det er jo i virkeligheden det, det er... Hvilke signalkabler vil I så putte på sådan et setup? Ville I fx. bruge ballancerede kabler til noget eller giver det ikke mening?

Hvilke højttalerkabler kunne det mikses med?

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej alle. En af de store åbenbaringer var nok , da jeg trods alt er lidt kabel skeptiker, udskiftede mit daværende standard signalkabel ( 150 kr sæt ) til atlas voyager til 609 kr ( tilbud 0.5m) , Min kæreste kom hjem og spurgte, hvad er der sket, der var åbenbart mere af det hele, jeg tror det er de kvalitetsstik der er på voyager. den synenergi ( samspil ) holder så stik i dette tilfælde , men er jo ikke ensbetydende , at det virker på alt. min filosofi kører mere på, kabler uanset, så må den gyldne mellemvej være vejen frem, om det er en illusion eller ej, bare tanken om, at investeringen i et kabel, der oser lidt af kvalitet, er betryggende.Sådan er mit setup hele vejen igennem. samlet pris i mit setup med 4 indgange + 1 sæt til amp + højtalerkabler beløber sig til i alt 4500 kr.mere vil jeg ikke ofre.

mvh Space

Til top Vis Spaceman_2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spaceman_2

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Som Jensen skrev så laver Cardas fantastiske kabler, deres udvalg er temmelig stort og priserne ligeledes, som jeg ser det har du to muligheder, 1: køb noget billigt kabel bare for at få en ide om hvorledes produkterne spiller sammen og hvilken retning systemet skal tunes i (Gerne brugt kabel). 2: gå efter noget højkvalitets kabel 2nd-hand som vil passe inde i mange systemer, det er her Cardas kunne være et godt råd, selvfølgelig er der forskæld på deres kabler, men dem jeg har hørt (bestemt ikke dem alle) har været rigtig gode og man har haft fornemmelsen at de vil fungere fint på en lang række systemer. 

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2011 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Hej Olsen

Ud fra dit anlæg bør du nok holde dig til kobber kabler, så din klang ikke tipper til den ivrige side. Dine ht'ere, er meget afslørende og klare, så pas på. De sølvkabler jeg kender, som ikke er lyse, er Audio Notes serie i den lidt pebrede ende. Andre kan være ret så demonstrative i deres lyd. Giv dig god tid og prøv så mange du kan. Det er ofte over tid, du først lægger mærke til hvad du får ud af et givent kabel. Det første indtryk , kan være imponerende men trættende i lægden. Nej, der er vist ingen, der sagde det bliver nemt.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2011 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Som Jensen skrev så laver Cardas fantastiske kabler, deres udvalg er temmelig stort og priserne ligeledes, som jeg ser det har du to muligheder, 1: køb noget billigt kabel bare for at få en ide om hvorledes produkterne spiller sammen og hvilken retning systemet skal tunes i (Gerne brugt kabel). 2: gå efter noget højkvalitets kabel 2nd-hand som vil passe inde i mange systemer, det er her Cardas kunne være et godt råd, selvfølgelig er der forskæld på deres kabler, men dem jeg har hørt (bestemt ikke dem alle) har været rigtig gode og man har haft fornemmelsen at de vil fungere fint på en lang række systemer. 

Hej.

Synes der er så utrolig mange kabler at vælge imellem og jeg får jo nok ikke lov til at låne ret meget med hjem - eller gør man? Så hvad for nogle af Cardas kabler kunne være gode bud til mit setup? Har du hørt nogle der var lyse og andre der var mørke eller hvordan kan de karakteriseres?

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Hej Olsen

Ud fra dit anlæg bør du nok holde dig til kobber kabler, så din klang ikke tipper til den ivrige side. Dine ht'ere, er meget afslørende og klare, så pas på. De sølvkabler jeg kender, som ikke er lyse, er Audio Notes serie i den lidt pebrede ende. Andre kan være ret så demonstrative i deres lyd. Giv dig god tid og prøv så mange du kan. Det er ofte over tid, du først lægger mærke til hvad du får ud af et givent kabel. Det første indtryk , kan være imponerende men trættende i lægden. Nej, der er vist ingen, der sagde det bliver nemt.

Nu er du jo inde på et sølvkabel i form af Audio Notes serie, men de virker som om at de er et godt stykke over budgettet. Det var et rigtig godt tip, det der med at holde sig til kobberkabler. Er der nogle specifikke mærker og modeller i kobberkabler som kan anbefales?

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Salg er ikke tilladt i forummet!

Mikkel, Redaktør!

Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Februar 2011 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

dan a. skrev:

Hej.

Synes der er så utrolig mange kabler at vælge imellem og jeg får jo nok ikke lov til at låne ret meget med hjem - eller gør man? Så hvad for nogle af Cardas kabler kunne være gode bud til mit setup? Har du hørt nogle der var lyse og andre der var mørke eller hvordan kan de karakteriseres?

Cardas laver kopper baseret kabler, klangmessigt er dem jeg har hørt neutrale til let mørke, de er rimelig detaljeret og formår at transpotere signalet uden at rode tingene sammen, dette skyldes at Cardas har styr må matriale valg/sammensætning og dæmpning af deres kabler, et af de beste kabler jeg har hørt uanset pris er Cardas golden reference, men er næppe i den pris katagori som du søger. Det er lidt svært at sige hvilket du skal satse på, da det jo også handler om at finde lige det rigtige 2nd-hand bud, men prøv at studere deres hjemmeside, ved flere af kablerne står der en lille beskrivelse.

http://www.cardas.com/main.php

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hej Olsen

Grunden til at jeg lige nævnte et sølvkabel, var fordi flere herinde mente at sølvkabler er lyse i klangen. Det er de fleste nok, men det var særligt slemt i 80'erne, men så er der et par stykker, der fik lidt mere styr på det, og det er A N. Jeg vil dog stadig anbefale dig at holde dig til kobber kabler, selvom du da godt kan støde på et par mærker/modeller, som er lidt kraftfulde i diskanten. Som udgangpunkt synes jeg at typer af Solid Core har den mest kødfulde måde at formidle signalet på. De er ikke så bastante i deres klang, som de var til at starte med for år tilbage. De har også en gennemgang at signalet, som gør at det virker som om de spiller højere. Det har jeg oplevet med Audio Quest. At gå fra et flertrådedet kabel til disse type, var det som om jeg også havde skruet lidt op, selvom volumen ikke var rørt. Det kan godt lade sig gøre at låne i butikkerne. Du kan blot aftale med dem om, at selvom du lægger penge, vil du gerne kunne levere dem retur og evt prøve andre. Især når du spendere op mod tusind og derover. Visse butikker har da også nogle i brug du lige kan afprøve. Når det gælder ht kabler, som du nok vil vælge istedet for signal kabel, skal de være i faste længder og evt med stik på, før du kan låne disse. Jeg har ihvertfald gjort som de fleste nok har, - købt det ene gale kabel efter det andet, indtil man fandt det der for mit anlægs vedkommende, var det rigtige. Jeg kan give dig et sikkert valg og det er svenske Supra og også Chord kan da nævnes. Kabler af høj kvalitet til fair pris.  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes